Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Ciekawy materiał techniczny z PRL, rok ok 1969 pokazujący jak działa SHP. Na uwagę zasługuje posługiwanie się z materiale nienaganną polszczyzną. W materiale pokazany jest parowóz PT47-133, a także EU07- 045 kilka miesięcy temu (wrzesień 23) zezłomowana po ponad 55 latach ciągłej pracy. Jest klimat.
Tak, to jest EP02, a po prawej ET21. Poniżej print screen z w/w fragmentu filmiku.
Moją uwagę zwrócił także fragment, gdzie ładnie widać pierwotny dla typu 4E układ grzejników w kabinie maszynisty, do ogrzewania szyb przednich. Widoczny jest on na fragmentach filmu z EU07-045 w "roli głównej" i przedstawia typowy dla pierwszej serii "siódemek" (001 - 244) układ pięciu, krótkich grzejników, charakterystyczny w latach 70- i 80-tych. W EU07 typu 303E (w produkcji od 1983) zastąpiono go układem trzech grzejników (po bokach dwa dłuższe), który stopniowo - już w II połowie lat 80-tych - wypierał na typie 4E układ pierwotny. W "epoce żółtych czół", trzy grzejniki stały się wręcz standardem dla EU07 4E, a lokomotywy z pięcioma grzejnikami były już rzadko spotykane. Można było spotkać także rozwiązanie - zapewne doraźne, gdzie np. po jednej stronie szyby był zamontowany pojedynczy, dłuższy grzejnik, a po drugiej widoczne były ciągle dwa krótsze, a na pojedynczych egzemplarzach EU07 typu 4E, trzy grzejniki montowane były już co najmniej od początku lat 80-tych (grzejniki takie wprowadzono w 1977 na serii ET41). I choć "zmierzch" pięciu grzejników do ogrzewania szyb przednich na 4E, to dopiero lata 1990-te, a po roku 2000 taki układ to już swoisty "relikt", to od 1967 do lat 80-tych nadawały one pierwszej serii EU07, charakterystyczny wygląd tej części kabiny.