W trakcie produkcji lokomotyw tej serii wyprodukowano kilka zapasowych pudeł i prawdopodobnie jedno z nich zostało użyte w trakcie naprawy lokomotywy 001. Ile było pudeł zapasowych i jak zostały użyte to jest kolejne pytanie.
Wg. artykułu
„Lokomotywa elektryczna serii EP09” z cyklu „Nasz portret”, autorstwa Pawła Terczyńskiego, który ukazał się w Świecie Kolei nr 8/2003 na str. 14 – 21,
EP09-001 po poważnym wykolejeniu się na stacji w Cieninie w październiku 1993 r., została odbudowana na zamówienie PKP. Decyzja w tej sprawie zapadła
25 kwietnia 1994 r. i wiązała się z wykonaniem nowego pudła w ramach odbudowy pojazdu. Pudło te zostało wykonane wg nowego wzoru, związanego z całkowitą zmianą sposobu oparcia na wózkach. Zamiast kłopotliwych w regulacji i skłonnych do zatarcia wieszaków, zaproponowano bardzo proste i niezawodne oparcie na wielkogabarytowych sprężynach, zgrupowanych po dwa komplety po każdej stronie wózka. Oparcie te, znane jest jako typ
Flexicoil, a kolejnym jego plusem było to, że odkształcenia poprzeczne sprężyn zapewniały powstanie momentu zwrotnego, w praktyce, można było więc zrezygnować ze sprzęgu międzywózkowego.
EP09-001 jako pierwsza lokomotyw tej serii otrzymała
Flexicoil (jeszcze równolegle ze sprzęgiem), a jej odbudowę ukończono w Pafawagu w marcu 1995 r.
W 1995 była to jedyna EP09 z takim oparciem, przez co z daleka wyróżniała się wyglądem zewnętrznym („małe trapeziki” odchodzące od pudła, na wysokości środka wózków jezdnych). Wszystkie inne (aż do nr inwentarzowego 037 – pierwszy przydział 2.12.1994), posiadały – i posiadają do dziś, pudła ze „starym” oparciem, z daleka wyróżniającym się charakterystycznymi dwoma, większymi prostokątami, po bokach małego, na wysokości środka wózków jezdnych. Dopiero EP09-038 (rok produkcji 1995, ale pierwszy przydział 3.01.1996) oraz pozostała dziewiątka (do EP09-047) otrzymały fabrycznie
Flexicoil, co do dziś (razem z odbudowaną 001) odróżnia je „z daleka” od wspomnianych EP09 do nr inwentarzowego 037.
Nie licząc, wspomnianego wyżej, nowego pudła do „001”, Paweł Terczyński, nie wspomina o żadnych dodatkowych „pudłach” wybudowanych w ramach jakiegoś „zapasu” itp. pisze tylko o EP09-003, która w lutym 1994 uległa czołowemu zderzeniu na posterunku odgałęźnym Starzyny, przed wjazdem na CMK, i której, w związku z rozbiciem przodu, w ZNLE Gliwice odbudowano kabinę B (lokomotywa wróciła do służby w listopadzie 1995 r.).
Sprawdzając w kolejnych dwóch artykułach
„Od Pafawagu do Bombardiera. 60 lat Państwowej Fabryki Wagonów Pafawag we Wrocławiu” autor Ryszard Rusak oraz
„Pafawag – kronika produkcji” autor Paweł Terczyński, oba artykuły ukazały się w Świecie Kolei nr 10/2005 na str. 12 – 17 i 18 – 23, również nie ma tam informacji o produkcji jakichkolwiek dodatkowych pudeł do EP09 ("Pafawag - kronika produkcji" szczegółowo przedstawia ilości wyprodukowanych wagonów towarowych i osobowych, podwozi do wagonów, pojazdów trakcyjnych (lokomotyw i EZT), tendrów parowozowych, padają też liczby i dane dotyczące np. napraw taboru czy produkcji wózków do wagonów i lokomotyw, ram itp.). Stąd wydaje mi się, że nowe pudło do EP09-001, zbudowane na zamówienie PKP, które podjęło decyzję o odbudowie lokomotywy, jest prawdopodobnie odosobnionym i jedynym przypadkiem. Trudno mi sobie wyobrazić, aby w ówczesnych realiach I połowy lat 90-tych (gospodarczych i finansowych Pafawagu, braku zamówień ze strony PKP itd), wyprodukowano jakieś dodatkowe pudła do serii EP09, tym bardziej, że niemal każda lokomotywa tej serii różniła się od poprzedniczek, ale może się mylę... Opracowany przez producenta w styczniu 1996 r wykaz modernizacji obejmował już 77 pozycji, w tym kilka mniejszych lub większych dotyczących pudła lokomotyw. m.in. nowe pudło dla EP09-001 uwzględniało oparcie typu
Flexicoil. Może informacja o pudłach lokomotyw, wiąże się z tym, że takie pudła Pafawag produkował w późniejszym czasie (np. do włoskich, niemieckich czy duńskich lokomotyw) ale był to pudła do takich serii jak 101, 145, 146, 185, 185.2, 3000, E464 itd., a może jest jakieś ziarno prawdy w tym, bo są też informacje, że lokomotyw serii EP09 miało być pierwotnie 50 szt. - stąd być może szkielety np. 3 dodatkowych pudeł mogły istnieć, a jeden z nich mógł zostać użyty do budowy nowego pudła EP09-001