• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagon pasażerski "Francuz"

Bipa1966

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#1
Prosze o podpowiedz: Czy wagon na zalaczonym zdjeciu za Ok-1 to tytulowy ,,francuz,,?? I czy odpowiada on modelowi Roco 45132 ??? Z gory dzieki :)
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
#2
Nie!!! To polski wagon budowy powojennej nazywany (przynajmniej na forum) "zwężakiem". Typ najprawdopodobniej 8A lub jemu pokrewny.
 
OP
OP
Bipa1966

Bipa1966

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#3
Dzieki serdeczne Tomek ! Tak tez myslalem....ale ze zrozumialych wzgledow temat zapodalem tutaj ...co 2 glowy to nie 1 :)
Zdaje sie koncowka dachu byla inna i zaoblenie blach przy krawedzi dochodzacej do drzwi....to takie najbardziej widoczne cechy.
Ale jak sadze , mozna bylo jeszcze ,,francuzy ,, spotkac w ruchu w IVep ?? Ma ktos jakas fotke ???:)
A zwezak....to ten co na rysunku .(?)
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
#4
Dokładnie! Tylko na rysunku jest 7A czyli pierwsza klasa, a na zdjęciu klasa druga czyli pewnie 8A. Tak na marginesie jak by ktoś je wyprodukował to chętnie bym kupił kilka - Pt31 + takie wagony.........(y):)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
#5
Nie tylko Ty, jak sądzę. Ale jest nadzieja, Robo w sąsiednim wątku (ryflak 101A - masowa produkcja) wspomniał o "zwężakach": "Nad tymi wagonami myślimy, ale jeszcze nie w tej kolejności." Nawiasem mówiąc, ja też wcześniej nie słyszałem określenia "zwężaki". A druga uwaga, to taka, że wygląda na to, iż mało kto z kolegów forumowiczów te wagony pamięta! A przecież jeszcze na początku lat 1990-tych trochę ich jeździło, a w IV epoce (która jest podobna tak popularna) obok typu Y, był to podstawowy typ wagonów pasażerskich PKP w pociągach dalekobieżnych, szczególnie tzw. przyspieszonych (osobowych o długich relacjach, niezatrzymujących się na wszystkich stacjach). Tych wagonow było chyba więcej, niż ryflaków! A ich odmian łącznie z sypialnymi i bufetowymi, było chyba nawet więcej, niż odmian Y.

A do kolegi Bipa1966 pytanie: czy to model na fotce z niedzielnego postu, czy wkomponowane zdjęcie prawdziwego ???
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.439 34 1
#7
Heloł! Och jak ja bym kupił taki wagon. W Polsce B (od BIAŁYSTOK ;)) te wagony służyły bardzo, bardzo długo. Wagonownia w Białym chyba ostatnia na sieci PKP otrzymała Y czy tam Goerlitz`e. Pamiętam, jak trzeba było uważać aby na wąskim II peronie nie przekroczyć biaełj linii - aby nie dostać drzwiami. Te wagony miały absolutnie kultowe półki na walizki zrobione z siatek. Jako brzdąc (ale kilkuletni) spałem na tych półkach jak w kołysce. A już najbardziej przeze nie wspominane było oświetlenie nocne - niebieska żarówka, która w tych charaktrystycznych kloszach dawała szafirowe refleksy ...... Aż mi wstyd, że wyglądałem z niecierpliwością przydziału nowocześniejszych wagonów do białostockiej wagonowni (harmonię uważałem za kompletne badziewie, zaś przejścia wałkowe uważałem za mega hit - ech gamoń ze mnie). Teraz wspominam te wagony z wielkim sentymentem.
 
OP
OP
Bipa1966

Bipa1966

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#8
Witajcie Panowie....i dzieki bardzo za zainteresowanie tematem ! Panie Andrzeju, tak jak Karol napisal....model w 3D...znalezione w sieci. Piekny ....nieprawdaz :):)
Zreszta....przyznam sie szczerze ,iz temat wagonow, a juz tych w IV zaczyna pochlaniac mnie coraz bardziej. Maja taki niesmowity urok.....i sam fakt, ze przetrwaly tyle lat !!!! Wygladaja tak majestatycznie.:) Pamietam te wagony jak przez mgle....duzo podruzowalem z rodzicami tak wiec jest bardzo przyjemnie cofnac sie w czasie i patrzac na te fotki i powspominac :) Szkoda tylko ze Pan K.K tak malo tu zaglada i niespecjalnie sie udziela....mialby na pewno nie jedno do podpowiedzenia.
A Robo ....jak juz ruszy z tymi wagonami o ktorych wspominal.....to zakupie sobie kilka sztuk i zrobie przepiekny skladzik z moja Ok-jedyneczka :)
Oby wiecej takich pomyslow :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
#10
Fajna fotka, ale wagon inny: to polski "hecht". A wagony "zwężaki" raczej nie jeździły z Ok1. W czasach, gdy Ok1 pracowały na PKP, te wagony wykorzystywano głównie w ruchu dalekobieżnym, a do tego celu zatrudniano zwykle inne serie parowozów. Ale oczywiście z pewnością często zdarzało się widzieć Ok1 z pociągiem dalekobieżnym, albo wspomniane wagony w ruchu lokalnym, czy, jakbyśmy dziś powiedzieli, regionalnym. Jak dla mnie, to najbardziej pasowałby Pt31 lub Pt47, albo SP45, że nie wspomnę o EU07. Mówię oczywiście o latach 1970-tych, jak dla mnie esencji IV epoki w Polsce...
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
#11
Koniec lat 60-tych ekspress z Krakowa do Warszawy przez Kielce, Skarżysko, Radom, 8 takich wagonów plus restauracja i Pt47!!! Rozkładowa 100km/h. Od Sędziszowa do Skarżyska nie mogłem się oderwać od okna.....:cry::D
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
#12
A restauracja to stary Bautzen, z charakterystycznymi podwiniętymi krawędziami pudła i eliptycznym przepierzeniem dzielącym salon restauracji na dwie części...
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
475 4 0
#14
Fajna fotka, ale wagon inny: to polski "hecht".
Dlaczego hecht? Po co tłumaczyć na polski niemieckie określenie naszych wagonów?
Skoro wagon jest polski (a jest), to nazywajmy go po polsku, czyli "szczupak".

A wracając do francuza, prawdopodobnie jedyny tego typu wagon jaki widziałem na żywo - choć już nie w oryginalnym malowaniu, stoi na nieczynnej stacji Ocypel (linia Szlachta - Smętowo) jako wagon wczasowy.
Jak znajdę jego fotki, które zrobiłem rok temu, to postaram się wrzucić.
 
OP
OP
Bipa1966

Bipa1966

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#15
ale sie milo zrobilo :) wczesnych lat 70-tych niestety nie pamietam....nie pamietam tez tych smaczkow niestety o ktorych tu tak ladnie piszecie Panowie ! Ciekawy temat sie rozwinol.....ja osobiscie prosze o wiecej !!! No i zdjecia !!!
Kolej...to nie tylko parowozy....choc w nich jest urok chyba najwiekszy, to takim uzupelnieniem i to niejednokrotnie juz pisalem sa wlasnie owe wagony... ilez emocji skrywaly .....pamietam kolonijne wyjazdy....wakacje....:):) I klasyke polskiego filmu ,,Pociag,, przeciez niemal cala akcja dzieje sie wlasnie w wagonie :) a wlasnie !!!!! Co to za typ wagonu byl ???
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.576 8 0
#16
Te wspomnienia ... ;) Dobrze, że chociaż jest co wspominać.
Temat mi bliski z dwóch powodów. Pierwszy to taki, że jeździłem tymi wagonami, drugi, że budowano je w Ostrowie. To wystarczjący powód, żeby przekonywać kogo się da do budowy modelu.

Starej części zakładu gdzie budowano wagony osobowe - już nie ma. Tak jak po wagonach - zostały tylko fotki.
8A-1a.jpg
8A-2b.jpg
8A-3c.jpg
8A-4d.jpg

Otwieramy drzwi, "gramolimy" się do środka. Korytarz ...
8A-5e.jpg
... odsuwamy drzwi przedziału (może na tej półce bagażowej za parę lat będzie spał znany modelarz Michał P ?)
8A-6f.jpg
Po kilku godzinach podróży idziemy "na stronę"
8A-7g.jpg
8A-8h.jpg

Tego "klimatu" już nie ma. Teraz najważniejszy jest dostęp do internetu i klimatyzacja w wagonie. Czy jeszcze ktoś pamięta takie charakterystyczne mydelniczki w WC ? Takie obrotowe ?
8A-coś1.jpg
 
OP
OP
Bipa1966

Bipa1966

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#17
WOW !!!!! I to doslownie :) Ale ....rewelacja !!!! Teraz juz sobie przypominam, pamietam te pólki z siateczki i wc :):) Przez wszystkie te lata zastanawialem sie....jakie to byly wagony w ktorych na wczasy jezdzilem z rodzicami !!!
Duze piwo za TAKIE wspminki :).....piekne, i wiecej :)
Strasznie chcialbym miec taki skladzik u siebie na polce.....moze Robo pomysli ??? :)
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.202 51 6
#18
Nie, no skład dalekobieznego osobowca przyspieszonego z Poznania do Kołobrzeguz SU45 czy wieczorno/nocny z Poznania do Żagania na zawsze pozostanie mi w pamięci. Zwężaki miały klimat. Te podświetlenie przedziałów, te gibające sie harmonie, hah !!!! Za skład zwężaczków w HO oddałbym całą swoją kolekcje III epoki ! Tolo chyba miał kiedyś je robić w metalu, za jakieś koszmarne pieniądze.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
#19
Jeżeli już, to z SP45. SU to wynalazek V czy nawet VI epoki. A Tolo faktycznie zapowiadał te wagony, ale w epoce IIIb (z orłem), więc do tego tematu nie pasowałyby.
 

Podobne wątki