• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EU07 - zdjęcia

Było to jak się nie mylę w roku 1988, kiedy na lokomotywach kolei Rzeczpospolitej zaczęto malować żółte czoła. W tym samym czasie bramy fabryki opuszczały jeszcze elektrowozy EU07 i ET22. Pewnie od tego czasu wyjeżdżały już z żółtym czołem. Może wiecie od którego numeru pojazdy te miały fabrycznie żółte czoła? Pytanie dotyczy obu serii, tj. EU07 i ET22.
 
Było to jak się nie mylę w roku 1988, kiedy na lokomotywach kolei Rzeczpospolitej zaczęto malować żółte czoła. W tym samym czasie bramy fabryki opuszczały jeszcze elektrowozy EU07 i ET22. Pewnie od tego czasu wyjeżdżały już z żółtym czołem. Może wiecie od którego numeru pojazdy te miały fabrycznie żółte czoła? Pytanie dotyczy obu serii, tj. EU07 i ET22.
Rozporządzenie weszło z dniem 21 lipca 1988 roku. EU07-488 została wpisana na inwentarz PKP 3 sierpnia 1988 i moim zdaniem ona jest pierwszą fabryczną siódemką, która otrzymała żółte czoło. Jeśli chodzi o ET22 to prawdopodobnie 1106 wpisana na inwentarz MD Łuków dnia 27 lipca 1988. Jednak są to tylko moje przypuszczenia i równie dobrze z fabryki mogły wyjechać w starym malowaniu, a żółte czoła zostały domalowane w macierzystych lokomotywowniach.
 

MichałK

Znany użytkownik
WP_20190224_0030.jpg

WP_20190224_001.jpg


24.02.2019 Zakopane. EU07-443 i EU07-013 ze składem jedenastu wagonów EIC Tatry 3150/1. Obok EU07-325 z IC Oscypek 34110/1 do Warszawy przez Katowice - 8 wagonów na haku.

WP_20190305_0040.jpg


04.03.2019 Zakopane. EU07-421 z IC Oscypek 34110/1. Tu tylko 4 wagony w składzie.
 
Rozporządzenie weszło z dniem 21 lipca 1988 roku.
Dominik, dziękuję za odpowiedź. Teraz choć orientacyjnie coś więcej wiem na ten temat. Gdyby ktoś coś wiedział więcej - zapraszam do podzielenia się informacją.
Rewolucja obowiązku malowania żółtych czół zapadła decyzją Dyrekcji Centralnej PKP, Naczelnego Zarządu Trakcji, w piśmie KH-7c-6511/24/88 z dnia 22 września 1988, przy czym w piśmie tym cytuję "...w nawiązaniu do decyzji Dyrektora Generalnego PKP z dnia 21.07.1988 w sprawie realizacji wniosków Komisji Resortowej badającej przyczyny wypadku z dnia 4.06.1988 na niestrzeżonym przejeździe kolejowym km. 116,730 linii Wrocław - Szczecin... ... ustalono, że każda lokomotywa liniowa, elektryczna i spalinowa (w piśmie wymienione są serie EU06, EU07, ET21, ET22, ET40, ET41, ET42, ST43, ST44, SP45, SU46 i SP47), będzie miała ścianę czołową pomalowaną w następujący sposób: ... - pas podokienny ... kolorem żółtym... itd". (pismo to jest zaprezentowane m.in. w artykule pana Bogdana Wagi "Schematy malowania "Siódemek"" (Koleje małe i duże nr 1/2003). Uściślając, chyba każdy miłośnik kolei wie, że decyzja malowania żółtych czół zapadła po tragicznym wypadku w Bytomiu Odrzańskim, w którym wojskowy Star 66 wjechał na niestrzeżonym przejeździe pod nadjeżdżający pociąg prowadzony EU07-378 http://www.gazetalub… Komisja badająca wypadek działała do lipca 1988. Wiadomo też, że w lipcu 1988 pomalowano celem prób, zaledwie kilka lokomotyw (z różnych serii), w odmienne warianty żółtego czoła, celem ustalenia, jaki wariant zaakceptować dla całości taboru lokomotyw dwu-kabinowych. Dopiero od września 1988 ruszyła akcja przemalowywania czół, także w lokomotywowniach. Pod koniec 1989 spotkanie liniowej lokomotywy z zielonym czołem było już bardzo mało prawdopodobne. Cała akcja przebiegła w ekspresowym tempie (być może dlatego, że według niektórych informacji - nie potwierdzonych - zginęli też żołnierze radzieccy)[ekspresowa w porównaniu do 2002 roku kiedy przywrócono zielone czoła, przemalowywanie trwało niemal 4 lata, bo jeszcze w 2006 w służbie były lokomotywy z żółtymi czołami]. Tak więc pierwszą EU07 z żółtym czołem, pomalowanym fabrycznie, była prawdopodobnie EU07-492 (patrząc na najniższy numer inwentarzowy, w służbie od 1.10.1988) lub EU07-493 (weszła do służby dzień wcześniej, bo 30.09.1988). EU07-488, 489, 490, 491 weszły do służby przed 22 września, choć któraś z nich mogła dostać żółte czoła w celu próbnym np w sierpniu. Dominik podał datę decyzji Dyrektora Generalnego PKP (21.07.1988), natomiast trochę trwało zanim obowiązek malowania żółtych czół nakazała Naczelny Zarząd Trakcji (22.09.1988).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Cała akcja przebiegła w ekspresowym tempie ....... ekspresowa w porównaniu do 2002 roku kiedy przywrócono zielone czoła, przemalowywanie trwało niemal 4 lata,
Nie będę się upierał, ale chyba nie było żadnego zarządzenia przywracającego zielone czoła, było chyba tylko odwołanie obowiązku malowania czoła na żółto. Nic więc dziwnego, że likwidacja żółtych czół trwała dłużej, niż ich wprowadzanie.
 
Nie będę się upierał, ale chyba nie było żadnego zarządzenia przywracającego zielone czoła, było chyba tylko odwołanie obowiązku malowania czoła na żółto. Nic więc dziwnego, że likwidacja żółtych czół trwała dłużej, niż ich wprowadzanie.
Ze wszech miar racja :LOL:, jako takiego zarządzenia przywracającego nie było, tylko odwołanie obowiązku. To co napisałem (cytuję: "w porównaniu do 2002 roku kiedy przywrócono zielone czoła") to pewien skrót myślowy, bo w oficjalnym piśmie odwołującym obowiązek malowania czół na żółto (zacytowanym niżej), mowa jest też o sposobie malowania czół właśnie na zielono. Posłużę się i tym razem, informacjami z artykułu pana Bogdana Wagi "Schematy malowania "Siódemek"" zamieszczonego w periodyku "Koleje małe i duże" nr 1/2003. W artykule tym przedstawione jest zdjęcie pisma Nr CTL2b-612-06/02 wystosowanego przez PKP Cargo w dniu 6 marca 2002 gdzie napisano, cytuję:

"Dot: malowania lokomotyw.

Wydział Taboru Trakcyjnego informuje, że odstępuje się od obowiązku malowania czół lokomotyw dwukabinowych na kolor żółty. Podstawą niniejszej decyzji jest opinia Głównego Inspektoratu Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego w Warszawie zawarta w piśmie KIB2-073-4/99 z dnia 30.04.1999 r. Obowiązujące przepisy E-1 dotyczące m.in. oznakowania czoła pociągu nakazują jazdę taboru trakcyjnego z zapalonymi światłami reflektorów, co według opinii zawartej w/w piśmie w pełni gwarantuje należytą widoczność czoła lokomotywy niezależnie od jej kolorystki. Lokomotywy należy malować w ten sposób, że boczny pas (jasno i ciemnozielony) należy przedłużyć na czoła. W lokomotywach gdzie konstrukcja nie umożliwia naturalnego przedłużenia dolnego jasnozielonego pasa na czoło, czoło pojazdu (poniżej szyby czołowej) należy pomalować na kolor ciemnozielony.

Celem ujednolicenia kolorystyki nadwozia podajemy poniżej obowiązujące odcienie kolorów stosowanych przy malowaniu lokomotyw wg normy RAL:

1. Biały – RAL 9016
2. Żółty – RAL 1021
3. Czerwony – RAL 3000
4. Pomarańczowy – RAL 2004 i 2008
5. Zielony jasny – RAL 6018
6. Zielony ciemny – RAL 6029
7. Popielaty, stalowy – RAL 7031
8. Czarny – RAL 9017

Niniejsza decyzja dotyczy elektrycznych i spalinowych lokomotyw dwukabinowych z wyjątkiem serii EP05, EP08, EP09 w przypadku których nie wprowadza się żadnych zmian w zakresie malowania. W przypadku posiadania zapasów farb o innych numerach katalogowych jednak o zbliżonych odcieniach, proponujemy stosować je do wyczerpania zapasów magazynowych
."

Pismo to rozesłano do m.in. ZNTK Oleśnica, ZNLE Gliwice, ZNTK Nowy Sącz, ZNTK Poznań, ZNLS Piła, ZNTKiM Gdańsk i PESA Bydgoszcz, które to potwierdziły jego odbiór przeważnie w drugim tygodniu marca. Bogdan Waga wspomina także, że jedną z pierwszych lokomotyw z zielonym czołem była EU06-14, która dostała je jeszcze w lutym 2002 r. Przemalowanie czół w sekcji utrzymania CM Kraków nastąpiło pod pretekstem złego stanu żółtego lakieru. CM Kraków kontynuował tą procedurę na kolejnych lokomotywach, głównie serii EU06. Pismo powyższe zniosło obowiązek malowania czół na żółto, jednak nie sprecyzowało szczegółów malowania i wyglądu lokomotyw (np. takich niuansów jak malowanie zderzaków, wysokość poszczególnych pasów zieleni czy barwy poręczy lub obręczy reflektorów). Takie zagadnienia (w stosunku do serii EU06, EU/EP07, ET41) uregulowało dopiero pismo CTL 2-0620-03/2003 z początku 2003 r. wprowadzające w miarę jednolity schemat malowania. Stąd okres od marca 2002 do lutego roku 2003 zapisał się w historii malowania serii EU/EP07 dużą różnorodnością wariantów zielonych czół i układu bocznych pasów zieleni, w tym malowania na nich wąskich pasów ozdobnych (jasnożółtych w ZNTK Oleśnica, ciemnożółtych w ZNTK Poznań, pomarańczowych w ZNTK Nowy Sącz), przedłużanych niekiedy na czoła pojazdów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Napisałem, to co wyżej, bo zastosowanie takiego skrótu myślowego może u niektórych czytelników wrażenie, że był nakaz powrotu do zielonych czół. Trzeba jednak pamiętać, że w tym czasie byli już przewoźnicy prywatni, którzy wcześniej też musieli malować czoła na żółto, ale po zniesieniu tego obowiązku mogli malować, jak chcieli, albo pozostawić czoła żółte. Cytowane wyżej pismo dotyczyło tylko lokomotyw PKP, gdzie jeszcze wtedy obowiązywał "standard zielony". Warto też pamiętać, że w 2000 roku uchwalono ustawę o komercjalizacji i restrukturyzacji p.p. PKP, która stała się początkiem rozpadu PKP na samodzielne spółki, które wprowadziły swoje nowe schematy kolorystyczne.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej 2
Prawdziwa kolej 3
Prawdziwa kolej 4
Prawdziwa kolej 7
Prawdziwa kolej 5

Podobne wątki