• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Długość użyteczna torów na spotkaniach modułowych

Jaką długość użyteczną torów stacyjnych widzieli byście na imprezach modułowych?


  • Ogółem głosujących
    29
Reakcje
35 25 0
#1
Obserwowałem ostatnio kilka spotkań i stwierdziłem , że problemy z ruchem na makiecie związane są często z długością składów w stosunku do możliwości stacji.
Buduje obecnie stacje a raczej mijankę z 3 modułów i poproszę o sugestie co do dł torów.
Oczywiście jak zawszę poproszę o poradę tych którzy w takich spotkaniach biorą udział. Wiem ,że zbieracze i realiści mają swoje zdanie. O wyrażenie go poproszę w innym temacie dotyczącym dł peronów.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#2
To ważny parametr bo długość składu w rozkładzie determinuje najkrótsze DUT na danej linii. Oczywiście nie zawsze ale możemy tak przyjąć dla ułatwienia.
Ja na Błoniu mam 200cm na torze odbiorczym i 180 na zdawczym. Natomiast mogłem przyjąć składy do 300cm. Co prawda wtedy nie zgodnie ze sztuką prowadzenia ruchu ale znam historię z prawdziwej kolei kiedy to skład wjechał na stację i się w niej nie mieścił.

W Porcie będzie podobnie chociaż jego założenie jest odrobinę inne i tutaj ważniejsze będzie jak długie składy będzie mogła przyjąć stacja, z którą port będzie powiązany. Natomiast najdłuższe DUT ma ponad 300cm

Dla mnie minimalne DUT na ten moment to 250cm. Ale żeby było ciekawiej norma FREMO (jak dobrze pamiętam) zaleca żeby na stacji/punkcie ruchu był przynajmniej 1 tor o minimalnym DUT 450 cm. Takie DUT daje spore możliwości zabawy.

Następnie przechodzimy do kwestii miejsca, w które mamy zmieścić makietę. Są sale gdzie bez problemu możemy postawić nawet takie potwory jak Mazowsze. Są też takie gdzie moje Błonie jest za duże.

Jeżeli planujesz mijankę to zaplanują ją tak żebyś mógł ze środka wyjąć segmenty. To spowoduje że mijnka wejdzie zarówno na małą salę ale jak miejsca będzie więcej to wykorzystać ją będzie można również dla dłuższysz składów.
 
Ostatnio edytowane:

Przemekk

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
423 0 0
#3
Mogę potwierdzić Kolegi obserwacje w tym sensie, że na imprezie w Muzeum kolejnictwa na 21 składów zgłoszonych, aż 8 miało długość powyżej 2 metrów. Natomiast uważam, że największym wąskim gardłem zawsze są jednotorowe linie.
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.935 5 0
#4
Kilka lat temu, właściwie kilkanaście na spotkaniach z makietami modułowymi istniała niepisana umowa, że długość składów pociągów powinna mieścić się w 250 cm. Odpowiednio tory stacyjne powinny przyjąć skład o takiej długości. Pod takie wytyczne mam zaprojektowany układ torów na makiecie stacji Wysoka. Dzisiaj patrzę już trochę inaczej na to zagadnienie. Poszedłbym bardziej w skrócenie maksymalnej długości składu. To są jednak moje własne przemyślenia.
Pomysł @Artur z opcjonalnym wyjmowanym segmentem byłby praktycznym rozwiązaniem. Można też tak zaprojektować układ torów, aby w przyszłości bez większej ingerencji dobudować wstawkę wydłużającą makietę.

Długość peronu w przypadku makiety Karnin Gorzowski z kolegą Romkiem planowaliśmy w ten sposób, aby przy krawędzi zmieścił się skład: SP45, jedynka plus Bipa czteroczłonowa. Dało to około 140 cm i co ciekawe wymiar ten odpowiada przeskalowanemu wymiarowi oryginalnemu z tego przystanku. W Wysokiej krawędzie peronowe mają około 145 długości.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#5
To przy okazji długości peronów. Zacytuję odpowiedź Pawła Piotra z naszej dawnej korespondencji, która rzuca nieco światła na długości peronów.
dotyczy to co prawda mojej makiety ale zasady są uniwersalne.

Cyt:
Kwestia długości peronów jest ściśle związana z kategorią linii kolejowej, która określa między innymi dopuszczalną prędkość (z tego wynika np. długość drogi hamowania, potrzebna do określenia odległości tarczy ostrzegawczej od semafora wjazdowego) oraz zestawienie pociągów pasażerskich różnych kategorii, w szczególności tych zatrzymujących się na stacjach i przystankach przy tychże peronach. Na przestrzeni czasów do dzisiaj wykształciły się pewne normy, które określają długość peronów, i tak:

a) dla linii magistralnych i pierwszorzędnych (0, 1) przyjęto stosowanie długości peronów od 300 do 400 m;

b) dla linii drugorzędnych 200 do 350 m;

c) dla linii z kursującymi EZT – 200 m;

d) dla linii lokalnych znaczenia miejscowego (3) - min. 120 m.

Perony o długości 100 m mają zastosowanie na wydzielonych (określonych) liniach, na których kursujące tam wyłącznie składy (zespoły trakcyjne) nie przekraczają tej długości (np. kolej aglomeracyjna z Krakowa do Balic (Airport)).

Ty poczyniłeś już pewne zaszeregowanie, mianowicie przyjmując odległość min. 250 m między tarczą ostrzegawczą a semaforem wjazdowym, czyli najkrótszą stosowaną na kolei długość drogi hamowania, przypisaną dla linii lokalnych znaczenia miejscowego (3) o dopuszczalnej maksymalnej prędkości 40 km/h, dla której długość peronu winna być nie mniejsza od 120 m, czyli Twoje 140 m jest jak najbardziej na miejscu.

Na planie można jeszcze nanieść wskaźniki W16 (w terenie muszą stać), które ustawia się w odległości przyjętej drogi hamowania (250 m) przed wskaźnikiem W4.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.420 463 29
#6
Widzę, że wątek się rozszerza:
Na planie można jeszcze nanieść wskaźniki W16 (w terenie muszą stać), które ustawia się w odległości przyjętej drogi hamowania (250 m) przed wskaźnikiem W4.
Ale skoro tak, to dodam, że W 16 stosuje się wyłącznie przed przystankami osobowymi, na których nie ma semaforów (§ 16, punkt 15 instrukcji Ie-1). W 16 nie ustawia się przed peronami znajdującymi się w obrębie stacji.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.472 12 6
#7
Nie wiem czy to był wyjątek, ale spotkałem skład pociągu pośpiesznego Polonia z Belgradu, Sofi itd. który na dworcu kolejowym w Katowicach nie zmieścił się na peronie, 3 wagony były poza nim, skład liczył 16 wagonów osobowych + elektrowóz. Pociągiem tym jechałem z Katowic do Warszawy. Dokładnej daty już nie pamiętam, jednak było to w okresie lat 1975-1977.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#8
Widzę, że wątek się rozszerza:

Ale skoro tak, to dodam, że W 16 stosuje się wyłącznie przed przystankami osobowymi, na których nie ma semaforów (§ 16, punkt 15 instrukcji Ie-1). W 16 nie ustawia się przed peronami znajdującymi się w obrębie stacji.
Zgadza się ale tutaj chodzi o mój konkretny przykład, wątek o budowie Błonia.
Część o semaforach odnoś się do prędkości maksymalnej na mojej linii. Czyli ograniczenie do 40km/h. Dlatego mogę mieć przystanek o podanej długości krawędzi peronowej na tej linii oraz wskaźnik W16. Nie chodzi o to że przystanek jest osłonięty semaforami.
 

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
160 6 0
#11
Nie wiem czy to był wyjątek, ale spotkałem skład pociągu pośpiesznego Polonia z Belgradu, Sofi itd. który na dworcu kolejowym w Katowicach nie zmieścił się na peronie, 3 wagony były poza nim, skład liczył 16 wagonów osobowych + elektrowóz. Pociągiem tym jechałem z Katowic do Warszawy. Dokładnej daty już nie pamiętam, jednak było to w okresie lat 1975-1977.
Przecież to jest norma a nie przypadek, szczególnie w wakacyjnych składach. Jak prowadząc pociąg z 14 wagonami mam się zmieścić w Ropczycach gdzie peron ma 200m długości? :p
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.055 2 1
#14
To przy okazji długości peronów. Zacytuję odpowiedź Pawła Piotra z naszej dawnej korespondencji, która rzuca nieco światła na długości peronów.
dotyczy to co prawda mojej makiety ale zasady są uniwersalne.

d) dla linii lokalnych znaczenia miejscowego (3) - min. 120 m.

Perony o długości 100 m mają zastosowanie na wydzielonych (określonych) liniach, na których kursujące tam wyłącznie składy (zespoły trakcyjne) nie przekraczają tej długości (np. kolej aglomeracyjna z Krakowa do Balic (Airport)).
To tylko teoria dla nowobudowanych linii. W praktyce na starych liniach miejscowego znaczenia znajdowały się perony o długości nawet poniżej 50 metrów.
 
OP
OP
D
Reakcje
35 25 0
#15
Bardzo dziękuję za liczny odzew na ankietę.
Zgodnie z sugestiami większości forum, mijanka będzie 4 skrzynkowa. Z dut 2,4m . Ale tak zrobiona żeby mogła po wyjeciu środkowej skrzynki mieć dut 1,4m co przy mniejszych salach może mieć znaczenie.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#16
Mniejsza mijanka to 2,4m. Mijanka na 1,4m to raczej nigdzie się nie przyda. Najczęściej długość składów na imprezach nawet tych małych to 180-250cm
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
916 38 3
#18
Panowie mieszacie dwie długości i stąd nie możecie się dogadać. Jedni mówią o długości toru w modelowej stacji, inni o długości peronu. Jedna nie równa się drugiej i NIE POWINNA bo wyjdzie coś nierzeczywistego, ale też jedna będzie wynikać z drugiej.
W wyniku wielu wielu przemyśleń, dotyczących królewskiej skali 1:87 (która choć mała, okazuje się absurdalnie wielka gdy chcemy budować stacje zgodne z rzeczywistymi długościami torów), doszedłem do pewnych wniosków które pozwolą na dobrą zabawę, nie zafałszują optycznie rzeczywistości, a pozwolą skrócić do niezbędnego minimum długość torów stacyjnych przy zachowaniu wrażenia wielkości stacji.
Na przytłaczającej większości polskich stacji długość toru mijankowego jest dłuższa niż długość peronu (czasem kilkukrotnie: peron potrafi mieć ok 200 metrów, sama długość torów mijankowych między głowicami to ok 700 metrów). Żeby zachować proporcję wyglądu stacji (małej, przelotowej, na lokalnej linii na max 3 tory), należałoby perony zastosować nie krótsze niż długość składu lokomotywa+ czteroczłonowa Bipa i pewien zapas po ok 10-15 cm z każdej strony. Wychodzi około 120-130 cm. Żeby stacja wyglądała realistycznie perony moim zdaniem powinny wypełniać około 30-40% długości torów stacyjnych. W większości przypadków z braku miejsca trzeba to skracać. Optymalnie gdy jest to 50%, max to moim zdaniem ok 65%. Czyli długość toru stacyjnego między semaforami powinna wynieść 190-200 cm. Oczywiście perony na stacji zabudowujemy w pobliżu jednej z głowic stacji a nie po środku, żeby ten efekt optycznie uwypuklić. W ten sposób optycznie zachowamy proporcję peronów do długości stacji, a wjeżdżający na mijankę skład lokomotywa + 10-11 węglarek będzie się mieścił na mijance, i nie będzie powodował dysonansu gdy w peronach stanie stonka z trzema wagonami 120A czy pojedyncze EN57. Przy torach A gleis, taka stacja trzytorowa, plus głowice po 75 cm każda (łuk R9+ dwie zwrotnice), pozwala zmieścić się na 3,5 metra razem z głowicami, co da się przełknąć w przeciętnym mieszkaniu bez jakiegoś mocnego naginania obrazu kolei. To są moim zdaniem długości minimalne.
Osobiście nawet na takiej stacji celowałbym w peron 150-170 cm i długość torów stacyjnych wtedy minimum 250 do ok. 300 cm, ale przy górnej granicy około 170 cm długości peronu i 250-260 toru w stacji można już powoli pokusić się o niewielki węzeł trzykierunkowy. Głowice wychodzą po około 100-120 cm każda zależy od ilości torów. W peron wejdzie lokomotywa+ 5 wagonów 111A lub 6 wagonów z wystającą z peronów lokomotywą, wejdzie na styk lub z lekkim zapasem 2xEN57.
Dla średniej wielkości stacji węzłowej wskazane byłoby przynajmniej 2 metry peronu i 3 do 3,5 metra torów w stacji między semaforami, optymalnie z peronem 2,5 metra (wchodzi 3x EN57 z zapasem lub skład EU07/SU45+ 8 wagonów 111A/112A), i torami stacyjnymi 4 metry (wchodzi 20-25 wagonów towarowych czteroosiowych z lokomotywą). Głowice mogą mieć nawet 1,5 do 2 metrów z każdej strony. No ale jeżeli ktoś ma miejsce na stację na 7-8 torów, to myślę że nie będzie miał dylematów czy 390 cm czy może 395 cm długości bo znaczy że raczej miejsce ma.

Ogółem podsumowując przy wyliczaniu sobie wymiarów stacji proponuję przyjąć założenie: wagon 111A w skali ma 28 cm długości- długość peronu jako wielokrotność tej wielkości mnożymy 28 razy ilość wagonów które chcemy zmieścić np 4x 28= 112 do tego dokładamy długość lokomotywy daje 132 cm DŁUGOŚĆ PERONU. Aby wyliczyć długość torów w stacji mnożymy otrzymaną wartość razy 1,5 (przy założeniu że tory stacyjne to 150% długości peronu lub peron stanowi 66% długości torów w stacji): 132x 1,5= 198 DŁUGOŚĆ TORÓW.
Można przyjąć także inne przeliczniki. Np takie że peron stanowi długościowo 50% a nie 66% długości torów mijanki. Albo że nasze wyliczenia przewrotnie zaczniemy od długości składu towarowego który chcemy zmieścić na mijance dla jazd na spotkaniach modułowych. Dla składu 2,4 metra z ankiety, wyjdzie 250 cm tory stacyjne, perony około 150-160 cm ;)
Polecam się pobawić w takie wyliczenia :)
 
Ostatnio edytowane:

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#19
Podając wymiary podawałem DUT dla torów nie myśląc o peronach.
Z Twojego postu nie podoba mi się założenie budowy głowic na rozjazdach PIKO. Znam może że dwie stacje, na których te rozjazdy zostały użyte. W przypadku jednej z nich, bardzo ładnej makiety, te rozjazdy psują ogólny odbiór.
Najczęściej stosowane są chyba Roco Line. Tutaj na 75cm to zmieścisz 2 rozjazdy. Można iść jeszcze w kierunku Tillig EW3 one są krótsze ale wizualnie oraz parametrami biją na głowę PIKO
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
916 38 3
#20
Arturze, masz rację. Dużo lepiej wyglądać będą Roco Line. Tyle że ja się odnoszę do rozwiązań kompromisowych. Gdy tak jak pisałem- masz możliwość stworzenia DUT około 4 metrów, to zwrotnice nie robią ci różnicy w długości, bo będziesz patrzył raczej na realizm ich wyglądu. Jeżeli masz miejsca na dwa metry DUT, to każde kolejne 10 cm zaczyna być istotne. Moim zdaniem PIKOwskie łuki R9 i oparte o nie rozjazdy w geometrii bodaj 15 stopni, to minimalny dopuszczalny kompromis między realizmem wyglądu, a oszczędnością miejsca. Uważam podobnie jak jeden z naszych tu obecnych forumowych kolegów że R9 to też minimalny promień łuku jaki można zastosować na makiecie mającej zadatki na "realizm" (promień 908 mm jest ciut większy niż 75m w rzeczywistości jakie mają w parametrach minimalnego łuku wpisane większość wagonów PKP). Wszelkie mniejsze wyglądają groteskowo. Oczywiście nie sposób odmówić danej osobie chęci zamontowania sobie R4 czy nawet R2 na "makiecie", ale po wstawieniu choćby TIRa z naczepą na parking po wewnętrznej stronie takiego łuku, od razu zgrzyta to wszystko wizualnie, a oglądanie tego od zewnętrznej strony z dziurami w przejściach międzywagonowych powoduje niestety ból oczu.