• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa BUDOWA MAKIETY TT 220x125 cm

marcinx00

Aktywny użytkownik
Reakcje
50 0 0
#1
Witam chciałem wam przedstawić relacje z budowy mojej makiety w skali TT nie jest jeszcze do końca zrobiona ale torowisko i automatyka jest w 99% wykonana.

Jest to moja pierwsza makieta i na pewno niektórym może nie przypaść do gustu układ torowiska ale mi się taki spodobał siedząc na YouTube oglądałem filmy z makietami po kilkukrotnym obejrzeniu filmu wstawionego przez użytkownika youtube stwierdziłem że chciałbym zbudować sobie taką makietę jak on ma skontaktowałem się z gościem który mi przesłał plany takiego układu torów no i tak to się zaczęło.

Kupiłem 6 metalowych nóg chromowanych aby stół stabilnie stał no i miał jakiś wygląd, następnie na składzie drzewa ,listwy i płytę żeby zmontować ten stół, wyrysowałem sobie na płycie markerem jak to ma mniej więcej wyglądać
IMG_20150420_215457.jpg

Na początku była myśl że mam sporo torów i rozjazdów "starych rurek" i wiele mnie to nie będzie kosztować żeby zbudować makietę już nawet tory kładłem na montowany stół żeby zobaczyć jak to będzie wyglądać.
IMG_20150425_075427.jpg

IMG_20150425_075452.jpg


Na początku część makiety chciałem zrobić ze sklejki podjazdy do drugiej stacji ale po pierwsze byle jak to wyglądało a po drugie miałem za cienka sklejkę i stwierdziłem że lipy nie będzie pojechałem dokupić płyty i zmieniłem ten sklejkowy podjazd na płytę
IMG_20150425_100829.jpg

następnie trochę docinania i dopasowania płyt do siebie oraz robienie długiego podjazdu
IMG_20150425_161743.jpg


IMG_20150425_161750.jpg


Całość zmontowanego stołu wyglądała początkowo tak
IMG_20150425_191650.jpg
IMG_20150425_191752.jpg


A tak na próbę z ułożonymi starymi torami rurkami (które zostały później wymienione na flexy)
IMG_20150501_152324.jpg
IMG_20150501_152344.jpg


Okazało się że mam w domu sporo korka 3mm oraz ciętego na połowę czyli 1,5mm tym cieńszym wykleiłem stół w miejscach gdzie idą tory a grubszy wykorzystałem jako podkłady pod tory (w tle mój kochany mały pomocnik)
Wycinanie korka
wycinanie podkładów.jpg

IMG_20150502_094954.jpg
IMG_20150502_094940.jpg

Zobacz załącznik 387149
IMG_20150509_112534.jpg
IMG_20150509_144753.jpg

Tak wyszło wyklejanie korkiem
wyklejona korkiem.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

marcinx00

Aktywny użytkownik
Reakcje
50 0 0
#2
Po pewnym czasie i przemyśleniach przyszedł czas na pewne zmiany, sterowanie miało być analogowe ale zdecydowałem się na DCC tory miały być rurki ale zakupiłem modelowe, koszt spory ale na pewno będzie lepiej.
Zaczął się etap montowania flexów na makiecie, flexy miałem do montażu ale łatwo szło wpychanie szyny w podkłady
zmiana na flexy.jpg

IMG_20150531_142232.jpg
IMG_20150531_201713.jpg
IMG_20150531_201729.jpg
IMG_20150604_201230.jpg
IMG_20150604_201254.jpg

Górną stacje zrobiłem tak żeby można było ją zdemontować np. podczas modelowania terenu.
A tak wygląda cała złożona makieta z górną stacją
IMG_20150613_173455.jpg

Następny etapem był montaż serwomechanizmów pod makietą do rozjazdów oraz przy górnej stacji obok torów gdyby np. spalił się serwomechanizm będę miał łatwy dostęp do niego zabuduję go wyjmowanym kawałkiem terenu
IMG_20150626_232140.jpg
IMG_20150626_232817.jpg

Szukałem pomocy co do sterownika serw i znalazłem ją na forum elektronicznym gość mi zmontował taki sterownik na 16 serw za przystępną cenę a mam 15 rozjazdów na makiecie wiec akurat taki mi podpasował
DSCN2488.JPG

Następnie od znanego użytkownika z tego forum kupiłem zestaw MM żebym miał czym sterować swoje przerobione lokomotywy BTTB (ale o przeróbce lokomotyw później)
Jak już sterownik od serw i sterowanie lokomotyw w miarę ogarnąłem naczytałem się o automatyce makiet no i spodobało mi się że można cos takiego zrobić wiec nawiązałem kontakt z Martinezo z forum (pozdrawiam cię Martinezo) no i kupiłem od niego interface do Pc oraz 3 moduły S88
DSCN2565.JPG

Zacząłem montaż zrobiłem 24 odcinki izolowane na makiecie obsługiwane przez 3 moduły informacji zwrotnej
DSCN2570.JPG

trochę pajęczynki z kabli i wyszło to tak
IMG_20160326_201842.jpg

A oto mój zestaw do sterowania
DSCN2613.JPG


podaję link do filmu z jazdy na mojej makiecie

oraz linki do prezentacji moich przerobionych modeli na DCC

Z tego 2 osiowego parowozu dekoder będzie wyjęty i zamontowany do br 92 był on montowany na początku na próbę ale ten model za bardzo rzuca na kołach żeby się nim bawić.

Następnym etapem budowy który mam w planach będzie malowanie szyn i sypanie szutru, farbkę i szuter już mam ale nigdy tego nie robiłem i na razie zbieram cenne informacje i oglądam filmy jak to wykonać jeśli macie jakiś sugestie jak to wykonać to proszę pisać na pewno będzie mi łatwiej.
Dalsze relacje z budowy po postępie prac pozdrawim
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

marcinx00

Aktywny użytkownik
Reakcje
50 0 0
#5
No więc tak jak pisałem na początku że nie wszystkim się ten układ spodoba masz rację że to jedna pętla ale na takim układzie w analogu można by było puścić kilka składów a na początku nie myślałem o DCC
 

womo

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.167 33 1
#6
Fajnie się zapowiada.
Mam nadzieję, że nie zmieniłeś tylko torów jednych na drugie. Nowe tory mają inną geometrię niż rurki. Z taborem bttb nie ma problemu ale w nowych konstrukcjach jest często wymagany minimalny promień r310, rurki o ile pamiętam mają r267.
Powodzenia w budowie
 
OP
OP
M

marcinx00

Aktywny użytkownik
Reakcje
50 0 0
#7
A na jakich nowych modelach najlepiej sprawdzić czy przejadą? Tak naprawdę to nawet nie sprawdzałem jaki promień robiłem mam stare loki bttb i one radzą sobie jedynie co to trzymałem się odstępów na łukach żeby długie wagony się nie zaczepiały no i starałem się nie robić mniejszych łuków niż stary tor z zestawu startowego
 

womo

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.167 33 1
#8
Najlepiej na nowych parowozach. One są najbardziej wymagające jeśli chodzi o łuki. Niektóre nowe wagony też nie przejadą bo wózki mają skręt zrobiony na r310.
Jeśli chodzi o odstępy na łukach to nowe wagony są dłuższe niż bttb. Na zdjęciu na dole pierwszy od dołu to Y bttb, pozostałe dwa to nowe Tillig, różnica w długości ponad 2 cm.

Też tak zrobiłem z torami jak zmieniałem rury na modelowe, a potem pierwsza jazda wymarzonym parowozem i zaklinowało go na łuku :)
Dlatego pytam bo masz jeszcze czas poprawić ...
 

Załączniki

OP
OP
M

marcinx00

Aktywny użytkownik
Reakcje
50 0 0
#9
No to mnie zmartwiłeś nie mam żadnejnowej nowej loki ani nowego długiego wagwagonu. Tym moim starym Br 23 jakoś jazda idzie ale musiałem poszerzać prowadnice przy rozjazdach, te na dziobach.
Czyli jaki promień jest bezpieczny żeby wszystko jeździło?
I jaki odstęp między torami powinien być zachowany żeby te wagony nie zaczepiały o siebie
 

womo

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.167 33 1
#10
Odstępy zależą od promienia łuku.
U mnie powyżej r420 jest odstęp ponad 40mm pomiędzy skrajnymi szynami, właśnie zmierzyłem bo też odstęp ustawiam do najdłuższych wagonów.
Bezpieczny producenci podają 310. Ja po próbach nie robię mniej niż 350. Tylko, że nie mam problemu z miejscem...

Zapytaj może ktoś z twojej okolicy mógłby wpaść z taborem.
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
403 8 0
#11
Witam kolegę. Z dotychczasowych wagonów nowej produkcji błędów w układaniu torów nie wybaczy piętrowy 4 osiowy dosto. Reszta daje radę na łukach o promieniu 286 mm - stare bttb. Nawet powiem że w drugą stronę czyli loki bttb o 6 osiach trochę męczą się na łukach modelowych o promieniu 300 mm. Nowy parowóz tilliga br 50 wjeżdza na boczicę z fleksów o promieniu 260 mm. Nie wiem jak inne długie parowozy ale spalinowe i elektryczne tilliga roco piko wjeżdzają na łuk 260 mm bez problemu. Najlepiej minimaly łuk dać 310 mm.Przy układaniu fleksów dobrze je po ułożeniu rozszerzyć np kawałkiem drewna o szer 12.1 mm. Wkładając między szyny i tak przesuwać w obie strony żeby opór był minimalny. Był o tym artykuł w którymś Świecie Kolei.
 
OP
OP
M

marcinx00

Aktywny użytkownik
Reakcje
50 0 0
#12
Jeśli chodzi o odstępy na łukach to nowe wagony
a czy te wagony maja rozstaw wózków w takiej samej odległości jak te bttb ? bo jak w innej to i inaczej zachodzą mimo swej długości chyba jak by miały wózki bliżej końca i początku to mniej by zachodziły na zakrętach mógłbyś wrzucić jakieś fotki z łuku porównawcze jak zachodzi wagon stary i nowy.
PANOWIE MACIE MOZE JAKAŚ STRONE GDZIE MÓGŁBYM POBRAĆ I WYDRUKOWAC JAKIESZ SZABLONY ŻEBY SPRAWDZIĆ MOJE PROMIENIE ŁUKÓW NA MAKIECIE ???
LUB JAKIŚ SPOSÓB JAK TO SPRAWDZIĆ???
 

womo

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.167 33 1
#14
Inaczej zachodzą. Zależy ile miejsca zostawiałeś może i się zmieszczą ... Masz porównanie wagonów BTTB i tilig
Szablon najłatwiej zrobić samemu. Duży cyrkiel kreślarski albo kawałek listwy w której robisz dwie dziury. Jedna na wkręta druga na ołówek w odległości jaką potrzebujesz.
Będę się śmiał jak nie świadomie porobiłeś łuki r380 :)
 

Załączniki

Kedar

Użytkownik
Reakcje
29 0 0
#15
A ja powiem krótko, fajnie jest zobaczyć tak od razu, jak człowiek zagłębiając się w tematyce poprawia się sam, wymienia materiały, zmienia rodzaj sterowania i dopisuje przy tym, że wszystko to w wyniku czytania forum i chęci dążenia do perfekcji.

Sam jestem ciągle na etapie wirtualnego modelarstwa, w klubie poznaję techniki, na forach obserwuję tematy związane z układami i sygnalizacją. I mam nadzieję, że kiedy wreszcie nastąpi ten moment, że zacznę budować makietę (właściwie to stację modułową) to będę wiedział co robić i jakich błędów uniknąć.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.427 500 29
#16
A ja powiem krótko, fajnie jest zobaczyć tak od razu, jak człowiek zagłębiając się w tematyce poprawia się sam, wymienia materiały, zmienia rodzaj sterowania i dopisuje przy tym, że wszystko to w wyniku czytania forum i chęci dążenia do perfekcji.
To się nazywa otwarty umysł, niestety cecha w zaniku, zwłaszcza u początkujących, tym bardziej postawa kolegi godna szacunku.
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
403 8 0
#17
Dosto -
Doppelstockwagen produkcji RFN z lat 90.
Serię mogę sprawdzić na modelu jak by trzeba.
 
Ostatnio edytowane:

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
75 0 0
#18
Pod dość tajemniczym skrótem "Dosto" kryje się wagon piętrowy produkowany przez VEB Waggonbau Görlitz DBZ750/DABz750.

Czyli jaki promień jest bezpieczny żeby wszystko jeździło?
W TT zasadniczo R-310mm. W przypadku mniejszych łuków mogą być problemy, przy czym większe będą w łuku w rozjeździe niż w łuku, który jest w torze szlakowym. Poza tym różnica może występować w zależności od tego czy wagony są pchane przez łuk, czy też ciągnięte. To samo dotyczy parowozów. Modele BR52 czy BR44 mogą niektóre łuki przejechać jadąc tendrem do przodu a będzie się wykolejała przednia oś toczna.

I jaki odstęp między torami powinien być zachowany żeby te wagony nie zaczepiały o siebie
A to można policzyć.
Najdłuższe modele wagonów w TT, to modele wagonów piętrowych DR serii DBm (PKP Bdhpumn) produkowane przez Kuehna. W oryginale mierzą 26,80m. W TT 222mm. Szerokość to 23,3mm. Z tego można wyliczyć, że wagon ten w łuku 310mm potrzebuje skrajni szerokości 42,45mm. Natomiast dla znanego z BTTB łuku R=286mm będzie to szerokość 44mm.
 
OP
OP
M

marcinx00

Aktywny użytkownik
Reakcje
50 0 0
#19
A czy te parowozy BR52 i BR44 w starych wersjach mogły jeździć po większych łukach niż te produkowane teraz ???
Moje stare BR23 radzi sobie na mojej makiecie ale ma tylko 3 osie obok siebie, a te wymienione wyżej po 5 obok siebie( żebym tak miał na próbę taką 5 osiowy parowóz)
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
403 8 0
#20
Nie było starych wersji bttb 5 osiowych parowozów. To są nowe konstrukcje. Br50 ma napęd w tendrze, a osie wiązane parowozu mają duży przesuw po ok 2 mm w bok. Dobrze wpisują się w ciasne łuki ale mogą się z lekka blokować na wiązarach i wtedy loka jedzie ale koła wiązane się nie poruszają.
DOSTO taki Dbz750. dł 223 mm.
20160517_171742-1-1.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Makieta i moduł TT 13
Makieta i moduł TT 14

Podobne wątki