• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja ZKMK on tour

OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.600 25 0
Dotarliśmy do Rowu. W lewo Góralice. Stacja po prawej.
IMG_6311AA.jpg


Widok w kierunku Myśliborza.
IMG_6315AA.jpg


Widok w kierunku Góralic.
IMG_6313AA.jpg


IMG_6316AA.jpg


Widok w kierunku Kierzkowa.
IMG_6312AA.jpg


Droga dojazdowa do stacji.
IMG_6314AA.jpg


IMG_6317AA.jpg


W tym miejscu mała uwaga. Zdjęcia budynku zaplanowaliśmy wykonać od strony peronów. Było to o tyle łatwe, że po tej stronie również biegnie droga, którą widać po prawej stronie powyższego zdjęcia. Jakie było nasze zdziwienie, gdy wyskoczył jakiś gość i zaczął się na nas wydzierać, że obowiązuje zakaz robienia zdjęć i on nie wyraża zgody na robienie zdjęć własności prywatnej. Rozumiałbym, gdybyśmy mu jeszcze weszli na posesję, ale byliśmy na drodze publicznej. Dobrze, że nie użył pod naszym adresem jakiś inwektyw, bo podejrzewam, że skończyłoby się jakąś wielką rozróbą. Nie wchodząc z nim w polemikę grzecznie przeprosiliśmy i wycofaliśmy się. Czasami lepiej odpuścić niż wchodzić w polemikę z głupszym, bo ten najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a następnie pokona doświadczeniem. Jak gość ma problem z własnością to po pierwsze niech sobie ją ogrodzi najlepiej 3 metrowym murem i posadzi tuje lub inne krzaki, a potem się awanturuje. Dawno nie spotkałem takiego "typa".

Oczywiście nie odpuściłem i zdjęcia wykonałem :devil:. Budynek dworca.
IMG_6320AA.jpg


IMG_6318AA.jpg


IMG_6319AA.jpg

Tym sposobem zakończyliśmy eksplorację linii 411. Mi osobiście do kompletu został jeszcze do obejrzenia przystanek Góralice.
Kolejnym etapem naszej wycieczki był przejazd na linię 410. Eksplorację zaczęliśmy od pobliskiego Myśliborza, ale o tym napiszę i pokażę następnym razem.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.600 25 0
Mały przerywnik - wracamy do tematu łącznicy.
"Wpadł mi w ręce" skan mapy z 1940 roku, na którym znalazła się planowana łącznica. Datowana ona była najpierw na lipiec 1940 roku, a następnie na październik tego samego roku.
mapa 11.jpg


Co ciekawe planowano przebudowę współczesnej ulicy Broniewskiego, która miała zostać poprowadzona w wykopie pod łącznicą. Nad drogą miał zostać poprowadzony wiadukt kolejowy. Widok od strony współczesnej linii 411.
mapa 8.jpg


Przejazd na współczesnej ul. Niepodległości. Planowano budowę wiaduktu.
mapa 9.jpg


Łącznica od strony współczesnej linii 351. Ciekawe czy w ogóle wybudowano drugą nastawnię?
mapa 10.jpg

Biorąc pod uwagę, że ulica Broniewskiego biegnie wzdłuż przystanku Stargard Osiedle śladem Reichsstrasse nr 158, brakuje wykopu i jakichkolwiek śladów po wiadukcie kolejowym łącznicy można założyć, że po rozpoczęciu prac przygotowawczych i wykonaniu części nasypów prace zostały wstrzymane. Spróbuję jeszcze ustalić i spenetrować miejsce po nastawni, która powinna się znajdować wzdłuż linii 351.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.600 25 0
Wracamy do naszej wycieczki. Dotarliśmy do linii 410, a konkretnie do Myśliborza.

Budynek dworca od frontu. Od lat ten sam obraz - widok nędzy i rozpaczy. Tak jak Sakorius twierdzi, że zaczynając przygodę z tym hobby od Stargardu Kluczewo rzucił by je od razu i zajął czymś innym, tak Myślibórz jest moim faworytem w tej konkurencji. Jak można było dopuścić do odcięcia tego miasta drogą S3 od sieci kolejowej i doprowadzić całą infrastrukturę do takiego stanu?
IMG_6322AA.jpg


IMG_6323AA.jpg


IMG_6324AA.jpg


Widok od strony peronów.
IMG_6331AA.jpg


Od strony peronów rewolucja. Trwa budowa obwodnicy Myśliborza... po śladzie linii 410. Taki sam pomysł (o którym już wspominałem wcześniej) mają twardogłowi z Pyrzyc. Szanse na reaktywację tej linii z Głazowa do Myśliborza są raczej minimalne, chyba że nowy dworzec zrealizowano by na północy miasta. Widok w kierunku Dębna.
IMG_6333AA.jpg


Wieża wodna jeszcze stoi, ale...
IMG_6335AA.jpg


IMG_6336AA.jpg


... powoli się sypie.
IMG_6338AA.jpg


IMG_6339AA.jpg


Pozostałości obrotnicy.
IMG_6340AA.jpg


Widok w kierunku Głazowa.
IMG_6343AA.jpg


Pozostałości mostu, który stał nad jakimś strumykiem. Niestety jego nazwy nie znam.
IMG_6345AA.jpg


Ruiny nastawni.
IMG_6346AA.jpg


IMG_6347AA.jpg


Wspomniany strumyk.
IMG_6348AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.600 25 0
Widok w kierunku stacji.
IMG_6353AA.jpg


IMG_6354AA.jpg


IMG_6355AA.jpg


Tym akcentem zakończyliśmy naszą wizytę w Myśliborzu i wyruszyliśmy do Rościna Krajeńskiego.
IMG_6359AA.jpg


Budynek dworca.
IMG_6358AA.jpg


IMG_6362AA.jpg


Widok w kierunku Różańska.
IMG_6360AA.jpg


Widok w kierunku Myśliborza.
IMG_6361AA.jpg


IMG_6363AA.jpg


Wiadukt drogowy w Rościnie.
IMG_6364AA.jpg


Pęknięcie na środku nie wróży nic dobrego...
IMG_6369AA.jpg


podobnie jak ograniczenie do 10 ton. Stacja znajduje się po prawej stronie.
IMG_6371AA.jpg


IMG_6372AA.jpg


IMG_6374AA.jpg


Słupek hektometrowy znajdujący się pod wiaduktem.
IMG_6367AA.jpg

c.d.n.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
235 5 3
Mały przerywnik - wracamy do tematu łącznicy.
"Wpadł mi w ręce" skan mapy z 1940 roku, na którym znalazła się planowana łącznica. Datowana ona była najpierw na lipiec 1940 roku, a następnie na październik tego samego roku.

Co ciekawe planowano przebudowę współczesnej ulicy Broniewskiego, która miała zostać poprowadzona w wykopie pod łącznicą. Nad drogą miał zostać poprowadzony wiadukt kolejowy. Widok od strony współczesnej linii 411.
[ciach grafika] Z rysunku wynika wręcz odwrotnie - droga miała zostać poprowadzona po nasypie, z wiaduktem nad torem łącznicy.
Łącznica od strony współczesnej linii 351. Ciekawe czy w ogóle wybudowano drugą nastawnię?
[ciach grafika] Tam gdzie zaznaczyłeś 2 tory, planowana była mijanka. Odcinek Krzyż - Stargard do końca lat 40-tych był jednotorowy.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.600 25 0
[ciach grafika] Z rysunku wynika wręcz odwrotnie - droga miała zostać poprowadzona po nasypie, z wiaduktem nad torem łącznicy.
Całkiem możliwe. Zasugerowałem się grubymi krawędziami wiaduktu i przerwanymi liniami wyznaczającymi przebieg drogi w jego obrębie, stąd wyciągnąłem wniosek, że jest to wiadukt kolejowy. Zakładałem, że przy drogowym wyglądałoby to tak:
mapa 12.jpg


Ponadto pod moją teorię podpasowało mi ukształtowanie terenu na ul. Broniewskiego.
IMG_6016AA.jpg

Ale zawsze mogę się mylić, szczególnie że nie jestem inżynierem specjalizującym się w budownictwie drogowym lub mu pokrewnym. ;)
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.600 25 0
Wracamy do Rościna Krajeńskiego. Widok w kierunku stacji.
IMG_6377AA.jpg


IMG_6378AA.jpg


IMG_6379AA.jpg


Trochę się tu samochodów chyba rozbiło. Każda barierka z "innej parafii".
IMG_6380AA.jpg


Krótki przystanek w Różańsku.
IMG_6381AA.jpg


IMG_6382AA.jpg


W lewo Dębno, w prawo Myślibórz.
IMG_6383AA.jpg


Widok w kierunku Dębna.
IMG_6384AA.jpg


Widok w kierunku przeciwnym. ;)
IMG_6386AA.jpg


W lewo Myślibórz, w prawo Dębno.
IMG_6387AA.jpg

c.d.n.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.600 25 0
Kolejne uzupełnienie do naszej relacji.
Zapomniałem umieścić mapy z przebiegiem linii, które przemierzaliśmy. Oto one ;):
linia 411 - Pyrzyce - Rów
mapa 2.jpg


Linia 410 Myślibórz - Dębno, w tym odcinek współczesnej linii 430 (Barnówko - Dębno)
mapa 3.jpg


Dodatkowo dzięki uprzejmości Waldiego poniżej zdjęcia Myśliborza wykonane w marcu 2019r.
Od niego dowiedziałem się, że strumyk, którego nazwy nie znałem to Myśla.

Budynek dworca od strony peronów:
Resized_20190331_134355_886AA.jpg


Most na Myślą, w tle nastawnia.
Resized_20190331_132509_5804AA.jpg


Most jak widać był bardzo szeroki.
Resized_20190331_132414_7089AA.jpg


Ciekaweczy stan techniczny był tak zły, że w ramach budowy obwodnicy Myśliborza zdecydowano się na jego rozbiórkę, czy też inne czynniki na to wpłynęły.
Resized_20190331_132805_9743AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.600 25 0
Wracamy do relacji. Z Różańska pojechaliśmy do Dyszna.
IMG_6400AA.jpg


IMG_6388AA.jpg


IMG_6398AA.jpg


W lewo Dyszno, w prawo Barnówko.
IMG_6392AA.jpg


Widok w kierunku Barnówka.
IMG_6393AA.jpg


IMG_6394AA.jpg


Widok w kierunku Dyszna.
IMG_6396AA.jpg


Gdy już mieliśmy odjeżdżać zauważyłem w drodze ślady po... wąskotorówce.
20200509_165341AA.jpg

Temat ten nie dawał mi spokoju, dlatego też po powrocie do domu zacząłem przegląd mojego archiwum w poszukiwaniu jakichkolwiek informacji na temat tej kolejki. No i coś tam wykopałem :).
Wygląda na to, że kolejka wąskotorowa poprowadzona była z Dyszna do Smolnicy. Jednak coś się tu do końca nie zgadza. Ślad po torze znalazłem w miejscu oznaczonym na czerwono. Wg mapy kolejka poprowadzona była ok. 100 metrów wyżej.
mapa 13.jpg

Źródło: Mapa powiatów 1966r.

Gdzieś na trasie pomiędzy Dysznem, a Barnówkiem. Widok w kierunku Dyszna.
IMG_6403AA.jpg


Widok w kierunku Barnówka. Szuter częściowo wybrany.
IMG_6404AA.jpg


W lewo Barnówko, w prawo Dyszno.
IMG_6406AA.jpg


Po chwili dotarliśmy do Barnówka, gdzie znajduje się baza przeładunkowa PGNiG - Barnówko KERiGP. W ten oto sposób znaleźliśmy się na linii 430 (dawna 410). W lewo dawna stacja Barnówko i baza Barnówko KERiGP, w prawo Dębno.
IMG_6407AA.jpg


Widok w kierunku Dębna Lubuskiego.
IMG_6409AA.jpg


Linia 430, a kilometraż pozostawiono stary z 410 :gwizd:. Dziwne :niepewny:.
IMG_6411AA.jpg


W tym miejscu jeszcze jedna ciekawostka, którą wypatrzyłem już po powrocie do domu. Na planie stacji z 1961 roku znalazła się bocznica prowadząca do cegielni. Bazy KERiGP oczywiście jeszcze wówczas nie było.
barnówko plan 1961.jpg

Temat jest na tyle interesujący, że na pewno tam jeszcze wrócę.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.600 25 0
Widok w kierunku Dyszna.
Widać krawędź peronu nieistniejącej stacji Barnówko.
IMG_6413AA.jpg


Na wprost widać bazę Barnówko KERiGP. Co ciekawe jeszcze kilka lat temu tor ten był ostatnim istniejącym fragmentem linii 410 w kierunku Myśliborza. Obecnie jest on przejęty przez bazę paliw i stanowi jej integralną część.
IMG_6414AA.jpg


IMG_6416AA.jpg


IMG_6415AA.jpg


Widok w kierunku Dębna.
IMG_6419AA.jpg


Znalezisko na peronie. Słupek z polskim (namalowanym) i niemieckim (wygrawerowanym) kilometrażem. Od Petera47 wiem, że po wojnie jak zmieniano kilometraż linii, to wykopywano niemieckie słupki hektometrowe i po odwróceniu wkopywano je ponownie malując już na nich polski kilometraż.
IMG_6420AA.jpg


Droga do stacji.
IMG_6424AA.jpg


Z Barnówka pojechaliśmy do Dębna Lubuskiego.
Stacja od lat straszy wyglądem. Widok od frontu.
IMG_6439AA.jpg


W jednym z okien wydawało nam się, że wypatrzyliśmy "białą damę", którą ktoś uwięził w budynku. Po krótkiej chwili zagadka się wyjaśniła.
To nie biała dama, tylko "robotnik", któremu zapomniano powiedzieć, że remontu budynku nie będzie. :ROFL::ROFL::ROFL: Taki klimat.
IMG_6438AA.jpg


Widok od strony peronów.
IMG_6428AA.jpg


IMG_6431AA.jpg


IMG_6432AA.jpg


Widok w kierunku Kostrzyna.
IMG_6427AA.jpg


Widok w kierunku Barnówka.
IMG_6433AA.jpg


Żeby komuś się nie wydawało, że przystanki zintegrowane to jakiś współczesny wymysł.
Dworzec PKS zintegrowany z dworcem PKP. Krzaki na drugim planie to linia kolejowa 430. Budynek dworca znajduje się po prawej stronie.
IMG_6436AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.600 25 0
Decyzja zapadła. Czas wracać do domu. Oczywiście postanowiliśmy wrócić "kolejowo". Padło na linię 422 Głazów - Pyrzyce.
Mapa, którą już tu prezentowałem.
mapa 2.jpg


Przecięliśmy S3 i wylądowaliśmy w Głazowie.
IMG_6448AA.jpg


Stacja zarośnięta, jakby wybudowano ją w Puszczy Amazońskiej ;).
IMG_6442AA.jpg


IMG_6445AA.jpg


Widok z peronu w kierunku Myśliborza.
IMG_6447AA.jpg


Przejazd kolejowy. W lewo stacja, w prawo linia 410 - kierunek Myślibórz.
IMG_6441AA.jpg


IMG_6443AA.jpg


Tutaj swoje trzy grosze wtrącił Waldi5 - dzięki :). Koniec linii 410 lub... 422? No właśnie, nie wiem jak na to spojrzeć. Linia 422 prowadziła z Pyrzyc do Głazowa; przez Głazów do Mysliborza prowadziła z kolei linia 410. Biorąc pod uwagę, że ten odcinek biegnie z Głazowa do Myśliborza, to wygląda na to, że jest to jednak fragment linii 410 o długości... 400 metrów :ROFL:. W tle droga S3.
Marzec 2019r.
Resized_20190331_122636_5609AA.jpg


Resized_20190331_122652_4450AA.jpg


Następna stacja to Lipiany.
IMG_6454AA.jpg


Budynek dworca - widok od frontu.
IMG_6449AA.jpg


IMG_6450AA.jpg


Widok od strony peronów.
IMG_6458AA.jpg


Przejście między peronami.
IMG_6459AA.jpg


Widok w kierunku Mielęcina.
IMG_6455AA.jpg


Widok w kierunku Głazowa.
IMG_6453AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.600 25 0
Dotarliśmy także do Mielęcina.
IMG_6466AA.jpg


Widok od strony peronu.
IMG_6463AA.jpg


IMG_6468AA.jpg


IMG_6460AA.jpg


IMG_6472AA.jpg


IMG_6471AA.jpg


Widok od frontu.
IMG_6476AA.jpg


Przejazd kolejowy. W lewo Nowielin, w prawo Lipiany.
IMG_6470AA.jpg


Widok w kierunku Nowielina.
IMG_6467AA.jpg


Plac składowy. Widok w kierunku Lipian.
IMG_6479AA.jpg


I ostatni punkt naszej wycieczki Nowielin. W lewo Pyrzyce, w prawo Mielęcin.
IMG_6480AA.jpg


Peron. Budynek stacyjny zlikwidowany. Widok w kierunku Pyrzyc.
IMG_6481AA.jpg


Widok w kierunku Mielęcina.
IMG_6484AA.jpg


I tym akcentem zakończyliśmy naszą wyprawę. W trakcie redagowania tej "przydługawej" ;) relacji udało się nam zaliczyć kolejną wyprawę, o której napiszę wkrótce. :) Tak się rozkręciliśmy :ROFL:.