• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zgrzewarki szyn ZS01

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
60 4 0
#2
Fascynowało mnie za dzieciaka jak na PKP nawet robocze maszyny miały "wiadra" montowane, gdzie widziałem zdjęcia z innych krajów i tam prawie każdy pojazd trakcyjny miał inne. Przepraszam za zboczenie z tematu ale musiałem się tym podzielić patrząc na to zdjęcie.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.167 26 1
#3
Witam

Czy gdzieś jeszcze zachowały się zgrzewarki szyn ZS 01? Tych maszyn było chyba niewiele, poniżej 10 szt?
Szyn się nigdy nie zgrzewało tylko były spawane. Metoda ta nazywa się spawaniem termitowym, gdzie źródłem ciepła jest spalający się termit, czyli mieszanina sproszkowanego aluminium i tlenku żelaza. Mieszankę podgrzewało się palnikiem np. acetylenowym aż do jej zapłonu. Aluminium spalając się w tlenie pobieranym z FeO3 wytwarza ciepło, stapiające pozostałe z mieszanki żelazo oraz materiał szyn. Po zastygnięciu, spoinę obrabia sie cieplnie również palnikiem, aby rozdrobnić ziarno w strukturze spoiny.
 

Dariusz71

Aktywny użytkownik
Reakcje
965 2 0
#4
Szyny były skręcane były spawanie były i są zgrzewanie ;)
Budowa kompleksu zgrzewającego
Podstawową część zestawu stanowi głowica zgrzewająca , przeznaczona do zgrzewania szyn w trybie iskrzenia impulsowego. System sterowania urządzeniem jest oparty na nowoczesnym programowalnym sterowniku logicznym SIEMENS. Głowica zgrzewająca wyposażona jest w skomputeryzowany system kontroli trybów zgrzewania i paszportyzacji każdego zespawanego styku.
W głowicach zastosowano transformatory spawalnicze dużej mocy, co pozwala na zgrzewanie w bardzo sztywnych trybach o zwiększonym prądzie i napięciu zgrzewania, z zastosowaniem impulsowego trybu iskrzenia, przy skróconym czasie i zmniejszeniu dookoła stykowej strefy rozgrzania szyny. Dzięki temu zapewnione jest wysokiej jakości, powtarzalne zgrzewanie szyn wykonanych ze stali wysokostopowej

 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.624 559 30
#5
Czy może kolega @Dariusz71 napisać skąd wziął ten opis zestawu do zgrzewania? Nie wygląda to na jego własny tekst, więc wypadałoby podać źródło.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.624 559 30
#8
Próbowałem w internecie szukać informacji od kiedy stosuje się zgrzewanie, ale niestety, bez rezultatu. Wygląda jednak na to, że nie jest to nowość ostatnich miesięcy czy lat. Ale faktem jest chyba też to, że dawniej stosowano tylko spawanie termitowe - ale do kiedy była to jedyna metoda, nie udało mi się ustalić.
 

Butter

Użytkownik
Reakcje
103 0 0
#10
Zgrzewanie stosuje się od dość dawna... Zakłady w Kachowce na Ukrainie wyprodukowały na przestrzeni lat całą masę różnych zgrzewarek rodziny PRSM. Do dzisiaj mamy w firmie jeden egzemplarz zgrzewarki typu PRSM-3 produkowanej od 1974. Zgrzewarki typu ZS były produktem dawnego DOT w Gdańsku (obecnie PPM-T) powstałym na bazie ramy od oczyszczarki OT400 (wykorzystywano odmiany A i C) i głowicy zgrzewającej K355 z KZESO. Budowano je od 1990 roku. Co ciekawe głowice do ZSów brane były ze zgrzewarek typu PRSM-3. Każda nowo dostarczana PRSMka posiadała fabrycznie dwie głowice zgrzewające - okazało się to takim trochę "przerostem formy nad treścią" i w rezultacie po jakimś czasie z istniejących PRSM zdejmowano po jednej głowicy z przeznaczeniem do zabudowy jej w powstających ZSach. Powstało 12 zgrzewarek typu ZS na bazie oczyszczarek oraz jedna ZS przeznaczona dla metra warszawskiego, zbudowana na bazie zestawu WMB10 + PWM10. Zostało nam w firmie trochę dokumentacji tych maszyn... Mam tutaj drobny problem z ustaleniem właściwego typu, gdyż wg dokumentów ostatni egzemplarz zbudowany na bazie OT nosił już oznaczenie ZS-02/C nr 12 (litera "C" oznaczała, że zbudowany na bazie OT400C).
 
Ostatnio edytowane:

Butter

Użytkownik
Reakcje
103 0 0
#11
Pogrzebałem trochę w dokumentach i muszę sam siebie sprostować. Zgrzewarka dla metra warszawskiego oznaczona była jako ZS-02/M (lub też ZSM-01). Składała się z dwóch "członów" - członu napędowego na bazie wózka WMB10 z zabudowanym na platformie agregatem prądotwórczym Wola 85ZPP-78H12 oraz przyczepy zbudowanej we własnym zakresie w DOT, na podstawie zestawów kołowych i zawieszenia z podbijarki typu SLC produkcji Plasser & Theurer. Na przyczepie zabudowany był cały zespół głowicy zgrzewającej - włącznie z mechanizmem opuszczania i hydrauliką. Przekazanie maszyny Generalnej Dyrekcji Budowy Metra nastąpiło w dniu 09.08.1990. Co ciekawe maszyna istnieje do dzisiaj... choć ma już innego właściciela: https://palker.pl/zgrzewarka-do-szy....html?search_query=zgrzewarka&results=5&cate=
 
OP
OP
M

Marek Sz

Użytkownik
Reakcje
45 0 0
#12
Powstało 12 zgrzewarek typu ZS na bazie oczyszczarek
Wielkie dzięki, wreszcie coś wiadomo. Zauważyłem podobieństwo z oczyszczarką, ale myślałem, że to były odrębne konstrukcje, a nie przebudowa. Jeśli będziesz digitalizował tą dokumentację to poproszę o kopie.
I ponawiam pytanie gdzie jeszcze zachowały się zgrzewarki ZS?
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.167 26 1
#14
Chętnie poznam, z czym w moim wpisie z wtorku nie zgadza się Kolega @Bodek? To, że Kolega @Dariusz71 się nie zgadza, to wiem z czym i dla czego, co zresztą dość obszernie zostało opisane w kolejnych postach. Jeśli Bodek nie zgadza się z tym samym co Dariusz71, to niezgadzanie się dwa razy z tym samym sensu zbytnio nie ma tym bardziej, że dalsza dyskusja nie była już o tym, czy szyny zgrzewa się, czy też nie lecz o tym, jak się to robi.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
478 4 0
#15
Nie zgodziłem się z kategorycznym stwierdzeniem cyt. "Szyn się nigdy nie zgrzewało tylko były spawane" oraz w dalszej części wypowiedzi z wpisem, iż stosuje się jedynie spawanie termitowe.
Na temat zgrzewania szyn z błędu wyprowadził Cię już @Dariusz71 Ja od siebie dodam jeszcze, że spawanie szyn wykonuje się także elektrycznie, tj. za pomocą elektrod. To proces dłuższy niż spawanie termitowe, ale o ile jest dobrze wykonany, efekt jest niemal identyczny jak przy zgrzewaniu. W Polsce to bardzo rzadko stosowana technologia, ale na zachodzie, a szczególnie w Skandynawii bardziej popularna.
Czytam forum chronologicznie, tj. od góry do dołu, więc nie mogłem wiedzieć, że w dalszej części dyskusji temat ten zostanie wyprostowany a Ty wycofasz się z ww. stwierdzenia, więc nie zgodziłem się z tym co napisałeś.
Czy Twoim zdaniem to coś złego mieć inne zdanie na dany temat, tym bardziej jeśli ma się rację?
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.167 26 1
#16
To było trochę półżartem. Widziałem Twoją ocenę poniżej. To była mała prowokacja, choć nie złośliwa. Irytuje mnie obecność wśród ocen tego znaczka "nie zgadzam się" bo moim zdaniem nie zawsze logicznie taka ocenę można odebrać. Z tego co zauważyłem, nie jestem jedyny, który ma podobne zdanie na temat tego emotikonu.
O spawaniu elektrodami nie wiedziałem, choć można by się domyślać, że i ta metoda jest stosowana. Miałem kiedyś do czynienia ze spawalnią szyn w Kędzierzynie-Koźlu. Tam spawano termitowo, a o elektrodach nikt nawet nie myślał.
Pozdrawiam.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.624 559 30
#17
Każdego z nas trochę drażni, gdy ktoś nie zgadza się z nami w jakiejś sprawie, ale z drugiej strony, skoro jest reakcja "Popieram", to powinna też być reakcja odwrotna. Tylko w ten sposób można się dowiedzieć, czy faktycznie mamy rację i czy nasze argumenty są przekonywujące. Inną sprawą jest sposób używania tych ocen. A na marginesie, to nie rozumiem, czym różni się ocena "Nie zgadzam się" (z palcem w dół) od "Jestem na nie" (czerwone kółko z krzyżykiem). Przypominam, że obie te oceny są neutralne i zwiększają liczby negatywnych reakcji.
 

Butter

Użytkownik
Reakcje
103 0 0
#18
Czy problemem byłoby udostępnienie tej dokumentacji (choćby widok z przodu/boku) w celu wykonania modelu do symulatora? Czy nadal jest to tajemnica służbowa?
Tajemnicą służbową raczej nie jest. Większym problemem jest fakt, że dokumentacja jest głównie opisowa, lub też przedstawiająca poszczególne elementy różniące zgrzewarkę od oczyszczarki (na bazie której była przecież budowana). Nie ma zatem ogólnym rysunków złożeniowych - a one najlepiej nadałyby się do tworzenia modelu do symulatora. Druga rzecz to to, że nie mam jej w formie cyfrowej...
 

Rafał1

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Zgrzewanie stosuje się od dość dawna... Zakłady w Kachowce na Ukrainie wyprodukowały na przestrzeni lat całą masę różnych zgrzewarek rodziny PRSM. Do dzisiaj mamy w firmie jeden egzemplarz zgrzewarki typu PRSM-3 produkowanej od 1974. Zgrzewarki typu ZS były produktem dawnego DOT w Gdańsku (obecnie PPM-T) powstałym na bazie ramy od oczyszczarki OT400 (wykorzystywano odmiany A i C) i głowicy zgrzewającej K355 z KZESO. Budowano je od 1990 roku. Co ciekawe głowice do ZSów brane były ze zgrzewarek typu PRSM-3. Każda nowo dostarczana PRSMka posiadała fabrycznie dwie głowice zgrzewające - okazało się to takim trochę "przerostem formy nad treścią" i w rezultacie po jakimś czasie z istniejących PRSM zdejmowano po jednej głowicy z przeznaczeniem do zabudowy jej w powstających ZSach. Powstało 12 zgrzewarek typu ZS na bazie oczyszczarek oraz jedna ZS przeznaczona dla metra warszawskiego, zbudowana na bazie zestawu WMB10 + PWM10. Zostało nam w firmie trochę dokumentacji tych maszyn... Mam tutaj drobny problem z ustaleniem właściwego typu, gdyż wg dokumentów ostatni egzemplarz zbudowany na bazie OT nosił już oznaczenie ZS-02/C nr 12 (litera "C" oznaczała, że zbudowany na bazie OT400C).
Cześć kolego. Powiedz u ciebie w firmie pracuje nadal zgrzewarka typu prsm3 ? Już się chyba u nas ich nie spotyka
 

Podobne wątki