Nie wiem jak szeroko na PKP stosowane były zegary takich producentów jak KZL Bydgoszcz i Pragotron, proszę jednak nie zapominać, że zegary takie (właściwie identycznie wyglądające), dawniej masowo były stosowane także w zakładach pracy, fabrykach, urzędach czy różnych instytucjach państwowych, a nawet szpitalach czy przychodniach lekarskich, tak więc wydaje mi się, że jedynym, rzetelnym potwierdzeniem (w stosunku do portali aukcyjnych o których piszesz) stosowania zegara na PKP, byłaby dodatkowa sygnatura, herbu kolejowego (stalowe koło ze skrzydełkami po bokach) bądź wspomnianego napisu P.K.P. na cyferblacie.
Warto też pamiętać, że zegary takie, często były zegarami tzw. wtórnymi, i do prawidłowego działania potrzebowały tzw. zegara-matki, czyli urządzenia elektromechanicznego lub elektronicznego, dzięki któremu wszystkie zegary na peronach czy w fabryce, dokładnie co minutę, równocześnie, posuwały wskazówkę do przodu. Stąd myślę, że na różnych "giełdach staroci" można niekiedy natknąć się, np. na zegar peronowy ale wtórny, czyli nie działający poprawnie bez zegara-matki. Pal licho jak ktoś chce zdobyć go tylko do kolekcji, gorzej, jak ktoś chce używać go jako klasycznego czasomierza...
Co do samych zegarów kolejowych, temat niezwykle ciekawy i chyba jeszcze nie poruszany na Forum. Osobiście wielką estymą darzę zegary kolejowe niemieckiej marki CTW -
Carl Theodor Wagner, bo one w ogromnych ilościach stosowane były na PKP, zwłaszcza po II w. św. Firma istniała w latach 1852 - 1977. Swoją główną siedzibę miała w miejscowości Wiesbaden (Hesja). Jej zegary stosowane były m.in. na stacjach i stacyjkach kolei KPEV czy DR. Może mój sentyment do tej marki wiąże się z moimi podejrzeniami, że tego typu zegar, wisiał kiedyś na bliskiej mojemu sercu stacji Dobre Miasto (Guttstadt), do ok. końca lat 80-tych XX w., a który prawdopodobnie, po różnych zawirowaniach losu, przetrwał do dnia dzisiejszego, na ścianie jednej z altanek, przydomowych ogródków...
1. Logo firmy Carl Theodor Wagner.
2. Zegar wiszący na nowym dworcu stacji Guttstadt, otwartym dla podróżnych w dniu 13 lutego 1935 r. Fotografia z okresu lat 1935- 1944 (prawdopodobnie przedwojenna). Według jednej z teorii, zegar ten przetrwał spalenie budynku dworca w lutym/marcu 1945 r. i używany był nadal (po wymianie wskazówek), po II w. św., do ok. końca lat 80-tych XX w. W mojej pamięci, w latach 70-tych i 80-tych, tego typu zegar (a może tylko bardzo podobny ?) wisiał nad drzwiami wyjściowymi z holu dworca, na perony stacji / przez jakiś czas nad okienkiem kasowym.
3. Wiszący od ponad 20 lat, na ścianie altanki przydomowego ogródka w Dobrym Mieście, zegar, prawdopodobnie pochodzenia kolejowego, być może pamiętający czasy przedwojenne.
4 - 14. Zegary kolejowe w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie (Stacja Muzeum). Zwracają uwagę zegary wyżej wspomnianej marki CTW, także z dodatkowym napisem P.K.P. Na jednym z zegarów widać sygnaturę SH, produkt kolejnej, znanej niemieckiej firmy
Siemens & Halske, (1847 - 1966), mającej swoją główną siedzibę w Berlinie.
15. Logo firmy Siemens & Halske.