• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Zbąszyń

MarianToJo

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#1
Witam, na wstępie uprzedzam, że to moje początki w modelarstwie. Mam w planach zbudować makietę Zbąszynia, póki co powstają plany, samą pracę na pewno zacznę nie szybciej niż za około rok. Stworzyłem już układ torowy, bazując na torach Weinerta. Oczywiście stacja została skrócona i teraz kilka pytań:
-ponieważ stacja została dość mocno skrócona rozjazdy 8,6 stopnia wydają się nieco zbyt łagodne co tworzy według mnie dziwne proporcje stacji, w szczególności od strony Zbąszynka gdzie po pierwsze rozjazd zaznaczony na niebiesko powinien być przesunięty w tył żeby tor 4 szedł równolegle do 2 ale nie jestem w stanie tego osiągnać tym torami, a po drugie tory wydają się iść zbyt łagodnie w bok przy takiej skali. Próbować tam wstawić 12 stopniowi rozjazd Peco? Ktoś ma pomysł jak to rozwiązać
czyte z zonaczeniami porawkami.png

Sam układ torowy starałem się oddać jak dokładniej się da, ale może coś da się zrobić jeszcze lepiej?
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.520 512 30
#2
rozjazd zaznaczony na niebiesko powinien być przesunięty w tył żeby tor 4 szedł równolegle do 2
Ale w rzeczywistości tor 4 wcale nie idzie cały czas równolegle do toru 2. Z powodu tego rozjazdu, na którym odchodzi tor 12 i dalsze, tor 4 musi być dalej od toru 2. Ale potem, bliżej peronu, tory 2 i 4 schodzą się bliżej siebie. Moim zdaniem na rysunku kolegi @MarianToJo jest dobrze.
ponieważ stacja została dość mocno skrócona rozjazdy 8,6 stopnia wydają się nieco zbyt łagodne co tworzy według mnie dziwne proporcje stacji...
...
...tory wydają się iść zbyt łagodnie w bok przy takiej skali. Próbować tam wstawić 12 stopniowi rozjazd Peco?
Żeby zachować proporcje faktycznie warto rozważyć użycie wszystkich rozjazdów o większym kącie, nie tylko tego jednego.
 
OP
OP
M

MarianToJo

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#3
Ale w rzeczywistości tor 4 wcale nie idzie cały czas równolegle do toru 2. Z powodu tego rozjazdu, na którym odchodzi tor 12 i dalsze, tor 4 musi być dalej od toru 2. Ale potem, bliżej peronu, tory 2 i 4 schodzą się bliżej siebie. Moim zdaniem na rysunku kolegi @MarianToJo jest dobrze.
Właśnie niestety, że praktycznie idzie, dobrze widać to na tym ujęciu. Także w sumie jedyną opcja jest chyba rzeźbienie rozjazdu.
Żeby zachować proporcje faktycznie warto rozważyć użycie wszystkich rozjazdów o większym kącie, nie tylko tego jednego.
Rozumiem mówisz tylko o tej głowicy? Wschodnia wydaje się w miarę? Patrząc też na rozjazdy innych firm, myślę ze chyba i tak lepszą opcją było by wydłużenie stacjo o 50 może 70cm i zostawić te rozjazdy.
obraz_2024-10-22_142003777.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.520 512 30
#4
dobrze widać to na tym ujęciu
Na tym zdjęciu niczego nie widać poza tym, że tor 2. którym jedzie pociąg, jest tu równoległy do toru 1. Widać też, że w oddali tor 2. robi minimalny łuk w lewo. O torze 4. można powiedzieć tylko tyle, że wydaje się nie być prosty po wyjściu z rozjazdu, a na pewno nie można stwierdzić, że jest albo nie jest równoległy do toru 2. Proponuję dokładniej przyjrzeć się planom stacji na stronie "semaforek" (Zbąszyń – Semaforek) - niestety, trzeba się zalogować, a także zdjęciom satelitarnym, choćby w mapach Google. A co do "rzeźbienia rozjazdu" to nie bardzo rozumiem, co nowy kolega ma na myśli i co chce w ten sposób osiągnąć. Wydaje się, że w realu te rozjazdy są typowe, więc co tu można "wyrzeźbić"?
Rozumiem mówisz tylko o tej głowicy? Wschodnia wydaje się w miarę? Patrząc też na rozjazdy innych firm, myślę ze chyba i tak lepszą opcją było by wydłużenie stacjo o 50 może 70cm i zostawić te rozjazdy.
Rozjazdy w obu głowicach powinny być tego samego typu (o tym samym skosie), bo inaczej wyglądałoby to nienaturalnie. A wydłużenie stacji oczywiście byłoby najlepszą opcją, o ile jest to wykonalne.
 
OP
OP
M

MarianToJo

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#5
Jeśli chodzi o zastosowanie wszędzie tych samych rozjazdów, nawet nie pomyślałem ze zastosowanie różnych skosów może wyglądać nienaturalnie i w pełni się z Panem tutaj zgadzam. także na pewno wszędzie zostaje 8,6 stopnia, teraz jeszcze pytanie czy różna długość rozjazdów też na to nie wpłynie?

Tutaj link do przejazdy osobowego przez Zbąszyń:
Można zobaczyć ze tor 4 biegnie równolegle do 2 przez dobre paręset metrów i też ze jest w bardzo podobnej odległości co 1 od 2 także ułożenie tamtych rozjazdów na pewno nie jest standardowe, jak to ma miejsce np na Stacji Franowo PfD gdzie tam faktycznie tory główne dodatkowe są w sporej odległości od głównych zasadniczych właśnie przez to, że są tam 2 rozjazdy w prawo.

Załączam jeszcze 3 screeny:
-pierwszy przedstawia tak jak było
-drugi już bo wygięciu toru nr 2 i przesunięciu bliżej toru 4
-trzeci to jak bym chciał "urzeźbić" rozjazd, tez na nagraniu widać ze zaraz za krzyżownicą zaczyna się rozjazd w lewo, ale nawet raczej nie pomieszczę się w tym miejscu z tym jak to powinno wyglądać.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.520 512 30
#6
Można zobaczyć ze tor 4 biegnie równolegle do 2 przez dobre paręset metrów
No cóż, każdy widzi to, co chce zobaczyć. Ja na tym filmie widzę potwierdzenie tego, co widziałem na zdjęciach. Właśnie z powodu tego pierwszego rozjazdu, tor 4 zaczyna się w nieco większej odległości od toru 2, po wyjściu z rozjazdu nie jest prosty, tylko minimalnie odgina się w lewo, z powrotem w kierunku toru 2, następnie prostuje się i dalej już faktycznie jest mniej więcej równoległy do toru 2. Ale na całej długości od rozjazdów do peronu ani tor 2, ani tor 4 nie idą idealnie prosto i blisko peronów są już znacznie bliżej siebie, niż zaraz za rozjazdami. Na zdjęciach i na filmie nie widać też, by rozjazdy były jakoś specjalnie skracane, więc dlaczego kolega chce tam coś "rzeźbić"? Styk przediglicowy musi być w pewnej minimalnej odległości (nie znam dokładnie tej odległości) za krzyżownicą poprzedniego rozjazdu i tu wiele się nie da uzyskać. Powtarzam, ja bym zostawił tak, jak jest na pierwszym rysunku, a kolega @MarianToJo zrobi jak zechce. Ja już więcej nie mam niczego do powiedzenia w tej sprawie.
 
OP
OP
M

MarianToJo

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#10
Na pewno będzie bardzo czasochłonny, ale czy za ambitny to szczerze nie wiem, myślę że będę sobie w stanie z nim poradzić, ale to wszystko czas pokaże. A jeśli chodzi o epokę to planuje zrobić stację na chwilę przed ostatnią modernizacja urządzeń srk i dworca.
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
289 35 1
#11
Ta modernizacja urządzeń srk to była w roku? Proponuje tak zbudować obecną makietę, by istniała możliwość wstawienia dodatkowych modułów aby za kilka lat była możliwość zrobienia wersji pełnej a nie skróconej. Kiedyś byłem na tej stacji kilka razy i nie jest to mały obiekt. Dwa budynki stacyjne, perony kilka magazynów itp. Do tego jeszcze druty dla pociągów. Co do wiat peronowych to jest bardzo podobny produkt u sprzedawcy Ostbahn https://ostbahn-mk.pl/index.php/produkt/zestaw-peronowy-slup-podwojny-na-wiate/
 
OP
OP
M

MarianToJo

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#12
Ta modernizacja urządzeń srk to była w roku?
Gdzieś 2-3 lata temu.
Proponuje tak zbudować obecną makietę, by istniała możliwość wstawienia dodatkowych modułów aby za kilka lat była możliwość zrobienia wersji pełnej a nie skróconej.
Ogólnie zobaczę jak wyjdę z miejscem na strychu jak się wybuduję, wtedy od razu będę robił najdłuższą jaką zmieszczę, póki co rysunki było zrobione na w miarę realne wymiary na dzień dzisiejszy.
Na pewno użyje, dzięki za podpowiedź