• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Zasilanie a semafory św.

nex5

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Próbowałem podłączyć na makiecie semafory świetlne (od Hulackiego), ale nie świecą. Podłączałem pod to samo zasilanie co zwrotnice. Wcześniej jak sprawdzałem semafary. to na styk przykładałem do piko smartboxa (od lokomotyw cyfrowych) i świeciły. Jedynie co mi przychodzi do głowy, to że mógł być za mały prąd (ten od zwrotnic). Łączenia od piko są gówniane, więc nie wykluczam też takiej opcji. Może ktoś to potwierdzić?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.200 542 30
#2
Podłączałem pod to samo zasilanie co zwrotnice.
To znaczy jakie? Skąd mamy wiedzieć, jak wygląda zasilanie zwrotnic na makiecie kolegi @nex5? Zwrotnice wymagają zasilania impulsowego, tylko na czas przekładania, semafor żeby świecił musi mieć zasilanie ciągłe, ale to jeszcze niczego nie tłumaczy, bo nie wiemy, jak działa zasilanie zwrotnic w tym konkretnym wypadku.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
363 1 0
#3
Na stronie Hulackiego nie widzę jakie zasilanie jest potrzebne do semaforów, ale przypuszczam że standardowe 16V AC jak dla wszystkich akcesoriów. Zasilanych analogowo rozjazdów też.
Przypuszczam że Hulacki jakąś instrukcję podłączenia do semaforów dodaje - przeczytałeś ją ?
"Podłączałem pod to samo zasilanie co zwrotnice." - czyli do czego ? Transformatora ? Zasilacza DC ?
"przykładałem do piko smartboxa" - on nie ma wyjścia do zasilania akcesoriów. Więc do czego się podłączyłeś - wyjścia Smartboxa do zasilania DCC torów ? Zasilacza 15V DC od Smartboxa ?
16V AC, 15V DC, zasilanie DCC torów - to nie jest ten sam "prąd"...
Modelarstwo kolejowe wymaga przynajmniej podstaw wiedzy o elektrotechnice. Mam obawy że Twoja wiedza w tym zakresie jest zerowa. Więc przed eksperymentami poczytaj instrukcje, zapytaj, potem łącz cokolwiek. Robiąc inaczej jesteś na najlepszej drodze do zepsucia swojego Smartboxa...
 
OP
OP
N

nex5

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Na stronie Hulackiego nie widzę jakie zasilanie jest potrzebne do semaforów, ale przypuszczam że standardowe 16V AC jak dla wszystkich akcesoriów. Zasilanych analogowo rozjazdów też.
Przypuszczam że Hulacki jakąś instrukcję podłączenia do semaforów dodaje - przeczytałeś ją ?
"Podłączałem pod to samo zasilanie co zwrotnice." - czyli do czego ? Transformatora ? Zasilacza DC ?
"przykładałem do piko smartboxa" - on nie ma wyjścia do zasilania akcesoriów. Więc do czego się podłączyłeś - wyjścia Smartboxa do zasilania DCC torów ? Zasilacza 15V DC od Smartboxa ?
16V AC, 15V DC, zasilanie DCC torów - to nie jest ten sam "prąd"...
Modelarstwo kolejowe wymaga przynajmniej podstaw wiedzy o elektrotechnice. Mam obawy że Twoja wiedza w tym zakresie jest zerowa. Więc przed eksperymentami poczytaj instrukcje, zapytaj, potem łącz cokolwiek. Robiąc inaczej jesteś na najlepszej drodze do zepsucia swojego Smartboxa...
Instrukcji nie było. Semafory sprawdzałem dotykajac wyjść na tory w smartboxie. Zwrotnice mam podłączone do analogowego kontrolera piko wg instrukcji. Ma on jedną parę wyjścia na zwrotnice i jedną na tory. Myślę, źe ta na zwrotnice ma za słaby prąd. Będę próbował podłączyć do tych od torów, ale akurat w tej chwili nie dysponuję odpowiednimi komponentami
 

MaciejWesola

Aktywny użytkownik
Reakcje
107 0 0
#5
Uszkodzone LEDY w semaforach raczej ciężko wymienić....może jednak jakiś schemacik kolega zapoda? Trudno cokolwiek doradzić po takim opisie.
Semafory Hulackiego mają 16 V AC zasilania...
 
OP
OP
N

nex5

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Uszkodzone LEDY w semaforach raczej ciężko wymienić....może jednak jakiś schemacik kolega zapoda? Trudno cokolwiek doradzić po takim opisie.
Semafory Hulackiego mają 16 V AC zasilania...
Myślę, że semafory są w porządku. Spróbuje je jeszcze podłączyć do kontrolera analogowego do wyjścia na tory, tylko, że akurat nie mam już żadnych złączek. Możesz coś polecić coś taniego, bo używałem tych od piko.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
363 1 0
#8
"Myślę, że ta na zwrotnice ma za słaby prąd." - źle myślisz.
Przede wszystkim nie ma czegoś takiego jak "słaby prąd", ale mniejsza o terminologię.
Znaleziony w necie regulator analogowy Piko w formie pulpitu z pokrętłem ma wyjścia:
- akcesoria (rozjazdy itp) 16V DC - 0,5 A
- jazda (tory) regulowane 0-16V DC - 1,5 A
LED w semaforze świeci już przy prądzie rzędu 2 mA (0,002 A) a maksymalnie wytrzymuje 20 mA (0,02 A).
Jak widać żaden z tych "prądów" z regulatora nie jest "za słaby".
Zasilanie torów w DCC to przebieg prostokątny o amplitudzie około 16 V i częstotliwości około 7-8 kHz (7000-8000 Hz), wydajność rzędu pojedynczych A.
Dla porównania na wyjściu typowego transformatora do zasilania akcesoriów masz 16V AC (czyli amplituda ok. 23V), częstotliwość 50 Hz i wydajność rzędu 2A.
Jeśli LEDy w semaforze są przystosowane do zasilania 16V AC to mają szeregowo włączone opornik ograniczający prąd i diodę (bo LED wymaga zasilania DC a nie AC, więc AC trzeba wyprostować). I przy AC "biegunowość" zasilania jest obojętna, jak byś nie podłączył, tak czy odwrotnie, będzie świecił.
Jeśli go podłączysz pod DCC - będzie tak samo. To taka specyficzna odmiana AC.
Przy DC jest inaczej - semafor podłączony "tak" zaświeci, a "odwrotnie" - nie zaświeci. Wszystko przez tę diodę.
A do tego jeśli zaświeci to będzie przeciążony mniej więcej dwukrotnie za dużym prądem. Nie żeby LED od razu poszedł z dymem, ale długo nie pożyje.
Tak więc semafor nie świeci bo albo masz pecha i podłączyłeś go do DC "odwrotnie" a nie "tak", albo gdzieś Ci te druciki nie łączą. Nie wydaje mi się żebyś przy takich źródłach zasilania puścił z dymem LEDy semafora.
Chyba że robiłeś eksperymenty na samych LEDach, bez opornika i diody, nie znam wyrobów Hulackiego i nie wiem czy jest taka możliwość.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
363 1 0
#10
Producent podaje że potrzebują zasilania 16V prądu zmiennego czyli potrzebną diodę i oporniki powinny mieć w komplecie lub nawet zabudowane gdzieś we wnętrzu.
Czyli dodatkowa dioda nie powinna być potrzebna.
Obejrzyj dobrze czy wewnątrz lub na przewodach w rurce izolacyjnej są jakieś elementy.
 

KacperWKK

Aktywny użytkownik
Reakcje
317 36 8
#11
Producent podaje że potrzebują zasilania 16V prądu zmiennego czyli potrzebną diodę i oporniki powinny mieć w komplecie lub nawet zabudowane gdzieś we wnętrzu.
Czyli dodatkowa dioda nie powinna być potrzebna.
Obejrzyj dobrze czy wewnątrz lub na przewodach w rurce izolacyjnej są jakieś elementy.
Takie są i jak je podłączam nie palą.
Foto nr1 20250406_160914.jpg 20250406_160904.jpg
Te z fotki nr 2 palą. Czyli pytanie jest zasadnicze co jest na fotce nr 2!!!
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
588 41 0
#15

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
363 1 0
#16
Na prawej fotce licząc od góry masz:
- diodę 1A - 100V
- opornik który wygląda na 100 omów (paski od prawej: brązowy, czarny, brązowy, srebrny) ale to zbyt mało dla LED, przypuszczam że oświetlenie fałszuje kolory fotki i jest to 1000 omów (paski od prawej: brązowy, czarny, czerwony, srebrny)
- dwa oporniki wyglądające na 680 omów (paski od prawej: niebieski, szary, brązowy, srebrny)
Więc na 99,9% jest oświetlony LEDami. Gdybyś chciał go zasilać z napięcia stałego to potrzeba max. 8 V (połowa z 16) i minus do diody.
Zastanawia mnie tylko dlaczego - jeśli z opisu na etykiecie złącza wynika że to semafor czterokomorowy (czerwony, zielony, pomarańczowy, biały) - ma tylko cztery przewody, czyżby wspólnym przewodem była blacha obudowy ? Wtedy ten układ diody i oporników mi nie pasuje. Nie jest to czasem semafor trzykomorowy czerwony, zielony, pomarańczowy?

Na lewej fotce - sądząc po pożółkłym papierze etykiety - masz bardzo stary semafor trzykomorowy ze spalonymi żarówkami. Czerwony, zielony, pomarańczowy. I bez wspólnego przewodu na obudowie - pierwszy od dołu w złączu jest wspólny.

Dobrze zgadłem liczbę komór ?
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
588 41 0
#17
...czyżby wspólnym przewodem była blacha obudowy?
W starych semaforach żarówkowych Hulacki tak robił (widać na lewej fotografii). W LEDowych, jak widać - nie. Czyli obydwa są trzykomorowe. Jeżeli dobrze odczytałeś rezystancję, to ten semafor może pracować pod napięciem 16V. Pewnie będzie świecił jak latarnia, ale nic mu się nie stanie.

Pozdrawiam,
 

KacperWKK

Aktywny użytkownik
Reakcje
317 36 8
#19
Dzięki za pomoc Panowie sprawa się wyjaśniła. Wszystko jasne. Tak macie wszyscy rację a to ja jestem pierdoła. Ogarnąłem sprawę okazało się iż na fotce nr2 jest Semafor Żarówkowy i nie wymaga diody ani rezystora wsio wszystko posprawdzałem polutowałem i teraz tylko osadzić podłączyć pod elektrykę. Dziękuje za pomoc!!!Saper myli się tylko raz a domowy elektronik pali się wiele razy XD
Wasza wiedza zawsze wymaga Nagrody!!
Chyle czoła.
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
588 41 0
#20
16 V AC... Bo przy 16V DC zaświeci jak dwie latarnie ale nie na długo...
No, chyba nie... Dla diody czerwonej i różnicy potencjałów 16V (wszystko jedno prądu stałego czy nie) wyliczona minimalna wartość rezystancji wynosi 750 omów. Jeżeli odczytałeś 1000 omów, to jest OK. Dla diody zielonej i pomarańczowej/żółtej wychodzi 680 omów. I to też odczytałeś.

A z innej beczki, to ja u siebie przy napięciu 7,5V użyłem rezystorów 5,6 kiloom, aby właśnie semafor podawał sygnał a nie oświetlał krajobraz.

Pozdrawiam,
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
363 1 0
#21
"wszystko jedno prądu stałego czy nie" - no nie wszystko jedno...
Byłoby wszystko jedno gdybyś z napięcia zmiennego (a poprawnie przemiennego) zasilał LEDy przez prostownik pełnookresowy - np mostek.
W tym konkretnie semaforze prostownik jest półokresowy (jedna dioda) więc wartość skuteczna napięcia po prostowniku to połowa wartości skutecznej napięcia przed prostownikiem.
Chcąc zasilać nie przerabiany semafor z napięcia stałego, kiedy na diodzie jest około 0,7V spadku napięcia, należy go zasilić nie 16V DC a 16/2 + 0,7 = 8,7 V DC max.

Wszystkie LEDy jako same LEDY bez dodatkowych elementów / oporników zasilane są prądowo, nie napięciowo. Czyli białej LED nie zasilasz napięciem 3V a prądem np 20 mA, a od natężenia prądu zależy jasność świecenia. Producent LEDów zwykle podaje maksymalnę natężenie prądu, np 20 mA. A to oznacza tylko tyle że przy takim natężeniu LED osiąga znamionową trwałość np 10 000 h (a to znaczy np że po tych 10 000 h strumień światła LEDa spadnie o np. 50% - producenci mają tu dowolność w ustalaniu warunków).
Tak , tak - LEDy się zużywają...
Do naszych potrzeb - szczególnie przy współczesnych LEDach o dużej wydajności świetlnej - wystarczający jest dużo mniejszy prąd czyli opornik rzędu kiloomów a nie omów. Jak zresztą napisał Mormegil.