• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zasilacz

Krystian

Znany użytkownik
Reakcje
528 2 4
#1
Witam. Zastanawiam się nad kupnem zasilacza Piko 55003 .Pytanie moje takie czy warto łączna ilośc torów
ok 25-30 metrów. Na stanie mam zasilacz Fz1 jednak chodzi mi chodzenie wzdłuż modułów a z tego co wiem on jest dość mały i na długim kablu. Z góry dziękuje za odpowiedzi.
 

statom

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
Proponowałbym zainwestować w cyfrowe sterowanie MM ROCO i wtedy możesz sobie chodzić gdzie Ci się tylko podoba :)
 

statom

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
W takim razie proponuję mimo wszystko zostać przy Fz1. Nie ma co inwestować w tego pikolca. Zrób sobie solidne siedzisko, takie żebyś widział całą makietę i steruj Fz1 ;)
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#6
Problem jest w parametrach tego piko
Maksymalne obciążenie na wyjściu : 0-12 Volt, prąd stały / 450mA
co oznacza jedną małą lokomotywe.
Fz1 przy 12 V daje 3 krotnie większy prąd czyli można puścić więcej i większych lokomotyw albo stare wagony z oświetleniem żarówkowym.
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.407 3 0
#7
Odkopię bo nie chcę tworzyć nowego tematu na podobny problem. Trafił mi się dość tani zasilacz Fz1 ale sprzedający ma w opisie: " Wadą jest to, że nie pokazuje zwarcia. ". No i teraz nie wiem czy to wada urządzenia nabyta czy wrodzona? Czy ktoś mi to może wyjaśnić.
 

Piotr M.

Znany użytkownik
Reakcje
1.219 86 30
#8
Może ma wyrzucone zabezpieczenie, spotkałem się kiedyś z opinią że z biegiem czasu zawodzą termiki i niektórzy po prostu je wyrzucają, rzadziej wymieniają na bezpieczniki Multifuse MF-R 1,85A. Może być też jakiś prosty problem z żarówką. W ŚK 1/2012 jest dość obszerny artykuł o usprawnianiu FZ1. Uważam że warto zainwestować w taki zasilacz, przy jego prostej budowie będzie łatwo go naprawić lub wymienić.
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.407 3 0
#11
Szukając tańszej wersji DCC też trafiłem do AVT. Niestety brak jednoznacznych opinii na forum spowodował, że na razie tylko zostawiłem sobie link w zakładkach :)
 

Piotr M.

Znany użytkownik
Reakcje
1.219 86 30
#12
Sam sterownik z AVT jest bardzo ciekawy i wart uwagi, jednak z tego co się orientowałem trzeba go zasilać napięciem stałym z zasilacza który da ok. 1,5A. Poza tym AVT nie oferuje gotowej wersji, a informacje w ich sklepie są dość niejasno przedstawione.
Sam myślałem kiedyś nad stosowaniem zasilacza laboratoryjnego z możliwością regulacji prądu i napięcia do 0,01A i 0,1V jednak trzeba by było wyposażyć go w przełącznik polaryzacji.
Generalnie w analogu chodzi o uzyskanie na silniku soft-startu by model ruszał powoli jak w realu i sterownik a AVT załatwiłby sprawę.
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
381 1 0
#14
AVT: rozwiązanie ciekawe, nie próbowałem tego składać - to taka "ślepa ścieżka ewolucji" czyli maksymalne skomplikowanie systemu DC z jego - niestety - wadami wrodzonymi. Według mnie lepiej zainwestować w DCC. Wcale nie musi to być od razu Z21 - jest wiele rozwiązań DIY, tanich, lecz niestety wymagających smykałki do elektroniki.

ALLEGRO - poprzednik FZ1, do użytku nieprzydatne przede wszystkim z powodu przystosowania do napięcia sieci 110V - nie wiadomo czy da się przerobić na 220/230V.

GBB - mój autorski wynalazek... To opublikowane to pierwsza wersja, druga wersja ma wentylatorek chłodzący i elektronikę na płytce drukowanej. Od ładnych paru lat obsługują wszystkie imprezy w których bierze udział KKMK i sprawują się bardzo dobrze. Koszt części to ok. 140 zł, a dysponowana moc praktycznie 2-3 razy większa niż transformator ROCO w zbliżonej cenie.

A co do FZ1 w którym nie działa sygnalizacja zwarcia - może być poluzowana lub spalona żarówka - da się zastąpić LED-em z opornikiem i diodką, może być uszkodzony sam "termik" - zwykle to sprawa mechaniczna lub nadpalony styk - da się zastąpić bezpiecznikiem polimerowym za grosze. Zainwestować jeszcze kilka złotych w wymianę mostka selenowego na krzemowy z radiatorkiem plus kondensatorek 4700uF/25V i mamy sprzęt praktycznie niezniszczalny...
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.407 3 0
#15
Super dzięki. Trochę się obawiałem tego uszkodzenia. Fz1 nęci mnie przedewszystkim możliwością obsługi innych rzeczy na makiecie obok zasilania lokomotyw.
 

Podobne wątki