• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Zasilacz do regulatora prędkości pociągu oraz oświetlenie LED wagonów.

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#1
Mam pytania dwa posiadam zestaw analogowy 1 lokomotywa oraz 3 wagony osobowe , regulator obrotów PIKO z zasilaczem 14 V 700mA napięcie na tory zasilacz ma 16 V 700mA. Czy zmiana zasilacza na np. 2 A 16 V , może być stosowana z regulatorem prędkości PIKO i będę miał większy prąd na tory jak obecnie te 14 V 700 mA czy koniecznie trzeba zmieniać regulator prędkości także czy sam zasilacz do niego wystarczy. Pytanie drugie stosując oświetlenie LED w przedziałach pasażerskich 3 wagony oraz światła końcowe diody LED czerwone w wagonach . Wystarczy mi obecny zasilacz 16V 700mA do regulatora prędkości czy trzeba dać większego prądu np 2 A . Chodzi mi o to żeby pociąg nie stracił na prędkości i mocy . Dziękuję pozdrawiam .
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#3
Ograniczeniem jest tu sam regulator.
Jeśli przekroczysz dopuszczalny prąd, regulator (w najlepszym wypadku) będzie się wyłączał.
Czyli nie zasilacz mam za słaby a regulator prędkości tak by wykonać to oświetlenie LED 3 wagonów i by model nie stracił prędkości i mocy. Bo zasilacz ma 16 V 700 mA , regulator prędkości na tory 14V 700 mA to ile pobiera taki zestaw 3 wagonów oświetlenie LED białe pasażerskie oraz czerwone końcowe wagonów. Ile mi brakuje więc tych mA mniej więcej i jaki polecasz regulator prędkości kupić skoro mój będzie za słaby. taki obecnie posiadam regulator https://allegro.pl/oferta/piko-zasilaczoraz-regulator-predkosci-nowy-10704013169
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.301 3 0
#4
Nie mówię, że będzie za słaby, nie wiem jaki prąd pobiera Twoja lokomotywa. Piszę tylko, że to regulator jest najsłabszym ogniwem.
Zmiana zasilacza nic nie da.

Jutro z ciekawości pomierzę prądy swoich lokomotyw, ale np SU45 + SU46 jedzie razem tylko chwilę, i zaraz regulator PIKO się wyłącza.

Tych regulatorów też jest kilka wersji. Miałem okazję naprawiać 3 i każdy wewnatrz był inny.
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#5
Nie mówię, że będzie za słaby, nie wiem jaki prąd pobiera Twoja lokomotywa. Piszę tylko, że to regulator jest najsłabszym ogniwem.
Zmiana zasilacza nic nie da.

Jutro z ciekawości pomierzę prądy swoich lokomotyw, ale np SU45 + SU46 jedzie razem tylko chwilę, i zaraz regulator PIKO się wyłącza.

Tych regulatorów też jest kilka wersji. Miałem okazję naprawiać 3 i każdy wewnatrz był inny.
Posiadam BR 119 diesel ten https://www.piko-shop.de/en/artikel/br-119-diesel-dr-iv-11700.html regulator jak opisałem . To fajnie jak sprawdzisz pobory prądu i mi podasz, jednak ile będzie pobierało takie oświetlenie 3 wagonów pasażerskich LED , plus twoje wyliczenie pociągu i by wiedział czy muszę kupować nowy regulator z zasilaczem czy ten co posiadam wystarczy. A jeśli kupować to jaki dobry gotowy do pracy z zasilaczem o większym prądzie. Wagony parterowe posiadam 3 tego typu https://www.piko-shop.de/en/artikel/111a-1st-cl.-passenger-car-mav-iv-35106.html
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#7
Lokomotywy solidnie obciążone, przy napięciu 14V pobierają:
SM42 - 230mA
ST44 - 300mA
SU45 - 300mA
SU46 - 350mA
Czyli liczmy,że moja lokomotywa diesel BR 119 wezmie prądu 350 mA tylko ile pobierze oświetlenie 3 wagonów pasażerskich diody LED białe oraz każdy z tych wagonów światła końcowe czerwone czyli na jeden wagon z obu stron 4 diody LED czerwone. Wtedy będziemy wiedzieli czy mój zasilacz z regulatorem prędkości 700mA wystarczy czy trzeba kupować mocniejszy. Może wiesz to kolego lub ktoś inny to proszę odpowiedz. Swoją drogą fajnie wiedzieć ile pobierają twoje lokomotywy prądu. Jeszcze jedna kwestia powiedz mi obecnie na tory wchodzi mi 14.52 V napięcie stałe . BR 119 ma do 12 V czy to można jezdzić na napięciu 14.52 V bezpiecznie dla lokomotywy? oraz w mocniejszych regulatorach obrotów napięcie wynosi 16 V czy także można przy tym napięciu zasilać taki pociąg na 12 V
 
Ostatnio edytowane:

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#8
Silniki w maszynach są na 12V więc dłuższa jazda na maksymalnej prędkości (czyli przy 14V) będzie dla nich szkodliwa. A poza tym to frajdę z jazdy na Vmax to mogą mieć kilkuletnie maluchy, a chyba jesteś ciut starszy.
Ile prądu (mA) weźmie oświetlenie tego nikt Ci nie powie bo to sprawa indywidualna, zależna od sposobu podłączenia LEDów i wartości oporników.
I od napięcia w torach przy systemie analogowym.
Kup w hipermarkecie lub w Chinach jakiś tani multimetr i zmierz. Tylko - jeśli nie wiesz jak włączyć multimetr - pytaj zanim go zepsujesz.
Wiem, wiem - epoka multimetrów za 10 zł minęła... ale za 30-50 zł już coś w Polsce kupisz.
W Chinach taniej kupisz goły moduł mierzący jednocześnie napięcie i prąd - ale trzeba dorobić jakąś obudowę...
Zasilacz z regulatorem Piko o wydajności 2A (2000 mA) kupisz za około 400 zł no ale jest to zasadniczo zasilacz do kolejek LGB więc i daje w tory więcej niż 12 V. A chyba nie chcesz popsuć swoich maszyn.
Tak na szybko to w sklepach modelarskich nie widzę analogowych zasilaczy do kolejek większej mocy.
Szukaj używanych prostych zasilaczy do kolejek które kiedyś produkowane były w Polsce albo nieśmiertelnego FZ-1 z NRD (dawno temu był taki kraj...). FZ-1 nie tak dawno sam kupiłem za 50 zł.
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#9
Silniki w maszynach są na 12V więc dłuższa jazda na maksymalnej prędkości (czyli przy 14V) będzie dla nich szkodliwa. A poza tym to frajdę z jazdy na Vmax to mogą mieć kilkuletnie maluchy, a chyba jesteś ciut starszy.
Ile prądu (mA) weźmie oświetlenie tego nikt Ci nie powie bo to sprawa indywidualna, zależna od sposobu podłączenia LEDów i wartości oporników.
I od napięcia w torach przy systemie analogowym.
Kup w hipermarkecie lub w Chinach jakiś tani multimetr i zmierz. Tylko - jeśli nie wiesz jak włączyć multimetr - pytaj zanim go zepsujesz.
Wiem, wiem - epoka multimetrów za 10 zł minęła... ale za 30-50 zł już coś w Polsce kupisz.
W Chinach taniej kupisz goły moduł mierzący jednocześnie napięcie i prąd - ale trzeba dorobić jakąś obudowę...
Zasilacz z regulatorem Piko o wydajności 2A (2000 mA) kupisz za około 400 zł no ale jest to zasadniczo zasilacz do kolejek LGB więc i daje w tory więcej niż 12 V. A chyba nie chcesz popsuć swoich maszyn.
Tak na szybko to w sklepach modelarskich nie widzę analogowych zasilaczy do kolejek większej mocy.
Szukaj używanych prostych zasilaczy do kolejek które kiedyś produkowane były w Polsce albo nieśmiertelnego FZ-1 z NRD (dawno temu był taki kraj...). FZ-1 nie tak dawno sam kupiłem za 50 zł.
Zgadza się nie jestem dzieckiem , dorosły człowiek oczywiście miernik posiadam pytałem bo ,może ktoś korzystał z gotowego oświetlenia do wagonów pasażerskich . Wtedy by powiedział ile to prądu pobiera. No mało kiedy jadę na maksymalnych obrotach . Lokomotywa jest od 0 -12 Volt a regulator daje 14.52 Volt na tory bo mierzyłem miernikiem to i tak nie trzymają się danych widać. FZ 1 z NRD widziałem oraz inne zasilacze. Co myślisz o tym regulatorze PIKO by jego kupić do niego zasilacz 2 A 18 V, z tego regulatora w tory wychodzi 1.5 A do 16 VOLT, żeby nie jezdzić na takim napięciu lecz do 12 VOLT, można by wykonać sobie taśmą oznakowania tył przód,żeby nie kręcić regulatora do oporu. Prąd fajny to by wystarczyło na oświetlenia LED wagonów i tylne czerwone. Raczej bym wolał nowy kupić jak używany. Właśnie jest jak mówisz mało wogóle zasilaczy regulatorów analogowych używanych i nowych jest w Polsce to bardzo dziwne. Myślę o zakupie tego kolego wypowiedz się dobry będzie https://www.conrad.pl/pl/p/piko-55008-przepustnica-18-v-dc-2247213.html#accessoriesSection
 
Ostatnio edytowane:

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
402 8 0
#10
LED pobiera około 20 - 30 mA, to przy zasilaczu 700 mA i lokomotywie ok. 350 mA zostaje jeszcze zapas na 10-15 LEDów.
Teraz zależy ile szt. będzie na wagon.
Co do zasilaczy/sterowników piko robi je o dwóch mocach 450 mA i 700 mA. Do tego wersja 450 mA jest DC lub PWM. Zależy jak się trafi, opis jest na zestawie zasilacz - regulator i różnią sie nr produktu na obudowie.
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#11
LED pobiera około 20 - 30 mA, to przy zasilaczu 700 mA i lokomotywie ok. 350 mA zostaje jeszcze zapas na 10-15 LEDów.
Teraz zależy ile szt. będzie na wagon.
Co do zasilaczy/sterowników piko robi je o dwóch mocach 450 mA i 700 mA. Do tego wersja 450 mA jest DC lub PWM. Zależy jak się trafi, opis jest na zestawie zasilacz - regulator i różnią sie nr produktu na obudowie.
W takim razie mój regulator to 55003 SC 4.5 PIKO 700mA 0-14 V DC nie jest to PWM . Jednak co powiesz o przedstawionym regulatorze PIKO 55008 zawsze to lepiej mieć zapas prądu on podaje 1.5 A DC 0-16 Volt przy czym bym jezdził do 12 V oznaczyłbym sobie na regulatorze taśmami dokąd mogę dokręcić pokrętło maksymalnie , bo szkoda nadmiernie eksploatować lokomotywy większym napięciem jak 12 V . Myślę czy nie kupić zasilacza 18 V 2 A i regulatora 55008 PIKO
 
Ostatnio edytowane:

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
402 8 0
#12
Ja jeżdżę na 700 mA w analogu, czasem na dwie lokomotywy i daje radę.
A w zapasie mam FZ1, na tym to i 5 lokomotyw pojedzie na raz.
Ja bym sprawdził co stanie się po podłączeniu LEDów.
Jak będzie za mało to wtedy dokupić coś mocniejszego.
I tak do jakiegoś drugiego toru trzeba by drugi zasilacz. Mowa o analogu.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#13
W sklepie Dataland Hobby:
Piko: regulator 55008 i do kompletu zasilacz 55006.
Na wyjściu do 16V / 1,5A.
Razem to około 500 zł w Polsce, u Conrada pewnie trochę drożej.
Albo 55000 - identyczny regulator w komplecie z zasilaczem.
Nieco taniej, ok. 400 zł.
Tyle że oba niedostępne...
To właściwie jedyne co widać w polskich sklepach modelarskich.
No cóż, analog w odwrocie...
Właściwie jedyne co odróżnia zasilacz do kolejki od regulowanego prostownika to automatyczne / resetowalne zabezpieczenie wyjścia przed przeciążeniem. Na torach łatwo o zwarcie a wtedy przy dużym prądzie zwarcia mogą pójść z dymem blaszki odbierające prąd z kół i po modelu.

A może czujesz się na siłach coś polutować samemu i wykorzystać np:
https://sklep.avt.pl/avtzasilacz.html
Dodać do tego tylko trzeba przełącznik biegunowości wyjścia czyli kierunku jazdy. Przy okazji masz pomiar prądu i napięcia w torach. Chcesz więcej amperów to zmieniasz zasilacz wtyczkowy i układ scalony stabilizatora.
AVT kiedyś wypuściło kit AVT5419 będący typowym zasilaczem PWM do kolejki, ale w sprzedaży już tego nie ma.
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
402 8 0
#15
Kolega pytał i już wie co i jak. To są maksymalne pobory, lokomotywa też w normalnej jeździe zużyje połowę mocy, ja u siebie na makiecie rzadko przekraczam 1/4 skali, lubię patrzeć jak pociąg sobie niemal liczy podkłady. W analogu też się da.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#16
Jak taka posucha i drożyzna w sklepach to może coś dla tych co się nie boją lutownicy.
Artykuł z Młodego Technika z 1984 z wieloma przydatnymi dodatkowymi informacjami i schemat identyczny jak opublikowany w Radioelektroniku z 1985.
Ten drugi o tyle ciekawszy że bez przełącznika kierunku jazdy. Regulator z zerem na środku potencjometru.
Parametry oryginalnej konstrukcji to max około 0,6 A ale używając transformatora o większej mocy i dobierając oporniki R4 i R5 wg wzoru Imax = 0,7 / R4 można uzyskać więcej. A maksymalne napięcie wyjściowe można ograniczyć dodając oporniki na obu końcach potencjometru. Maksymalne napięcie wyjściowe będzie o około 1,4-2,1 V mniejsze niż napięcie na końcu potencjometru zmierzone względem środka uzwojenia wtórnego transformatora.

zasilacz do kolejki.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.131 28 6
#17
Kolega pytał i już wie co i jak. To są maksymalne pobory, lokomotywa też w normalnej jeździe zużyje połowę mocy, ja u siebie na makiecie rzadko przekraczam 1/4 skali, lubię patrzeć jak pociąg sobie niemal liczy podkłady. W analogu też się da.
Maksymalny dopuszczalny prąd diody LED jako komponentu. Sterowanie diod prądem znamionowym zrobi żarówkę z wagonu, stąd max 20mA na wagon, nie na jedną diodę
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#20
Ja jeżdżę na 700 mA w analogu, czasem na dwie lokomotywy i daje radę.
A w zapasie mam FZ1, na tym to i 5 lokomotyw pojedzie na raz.
Ja bym sprawdził co stanie się po podłączeniu LEDów.
Jak będzie za mało to wtedy dokupić coś mocniejszego.
I tak do jakiegoś drugiego toru trzeba by drugi zasilacz. Mowa o analogu.
FZ 1 Niemiecki solidny zgadza się to z 5 zestawów pociągnie. Lubię analogowy sprzęt tradycyjny bez zbędnej elektroniki itd to także ma wiele zalet i dusze jak to się mówi. Nie wszyscy muszą woleć sterowanie cyfrowe . Posiadam obecnie jeden tor czyli mi wystarcza jeden zasilacz i regulator prędkości , sprawdzę jak będzie z oświetleniem jeśli będzie za słabo to kupi się zasilacz z regulatorem mocniejszy. Jezdzisz na 2 pociągach na 700 mA to fajnie ,że wystarcza to do twoich pociągów .
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#21
W sklepie Dataland Hobby:
Piko: regulator 55008 i do kompletu zasilacz 55006.
Na wyjściu do 16V / 1,5A.
Razem to około 500 zł w Polsce, u Conrada pewnie trochę drożej.
Albo 55000 - identyczny regulator w komplecie z zasilaczem.
Nieco taniej, ok. 400 zł.
Tyle że oba niedostępne...
To właściwie jedyne co widać w polskich sklepach modelarskich.
No cóż, analog w odwrocie...
Właściwie jedyne co odróżnia zasilacz do kolejki od regulowanego prostownika to automatyczne / resetowalne zabezpieczenie wyjścia przed przeciążeniem. Na torach łatwo o zwarcie a wtedy przy dużym prądzie zwarcia mogą pójść z dymem blaszki odbierające prąd z kół i po modelu.

A może czujesz się na siłach coś polutować samemu i wykorzystać np:
https://sklep.avt.pl/avtzasilacz.html
Dodać do tego tylko trzeba przełącznik biegunowości wyjścia czyli kierunku jazdy. Przy okazji masz pomiar prądu i napięcia w torach. Chcesz więcej amperów to zmieniasz zasilacz wtyczkowy i układ scalony stabilizatora.
AVT kiedyś wypuściło kit AVT5419 będący typowym zasilaczem PWM do kolejki, ale w sprzedaży już tego nie ma.
Zasilacz,który podałeś PIKO 55006 kosztuje 251 zł sporo w sklepie w Polsce , PIKO 55000 z zasilaczem widzę ceny po 500 zł i więcej w Polsce powiadasz o 400 gdzie to jest ? to ja znalazłem jeszcze rozwiązanie takie ten zasilacz za 93 zł https://www.conrad.pl/pl/p/zasilacz...VD6myCh1lXQZbEAQYASABEgKTwPD_BwE&gclsrc=aw.ds nie jak PIKO chce 251 zł i do tego kupić regulator obrotów 55008 https://www.conrad.pl/pl/p/piko-550...ABEgKTwPD_BwE&gclsrc=aw.ds#accessoriesSection wszystko w Polsce się kupi w Conrad wychodzi 332 zł . Nawet jeśli wystarczy mi z oświetleniem to lepiej mieć lepszy zasilacz i regualtor o większym prądzie na przyszłość i z tego korzystać oczywiście dokręcając potencjometr nie więcej jak do 12 V nie do oporu bo wtedy będzie 16 V . Większości i tak nie jezdzę na maksymalnym napięciu lokomotywt 12 V , sporadycznie . Ten montażowy zasilacz AVT jest fajny ale nie wiem czy bym go sam zmontował nie jestem elektronikiem . Prostownik nie nadaje się wiadomo do sterowania składem pociągu. Wielka szkoda,że mało jest nowych zasilaczy z regulatorami analogowymi w zasadzie tylko chyba PIKO je robi może jeszcze ktoś ale już nie w Polsce da się kupić. Ja sądzę,że nigdy analogowe pociągi nie wyjdą z użytkowania mają wiele fanów i cały czas robi się takie zestawy startowe . Byłoby bardzo zle gdyby producenci odeszli całkowicie od analogowych pociągów mam nadzieję,że nigdy to nie nastąpi.
 
Ostatnio edytowane: