• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zasady zestawiania wagonów 1klasy.

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.224 52 6
#1
Czy istnieją jakieś instrukcje/przepisy w tej kwestii. Mam takie wrażenie ( mogę sie mylić) że w latch 80 jedynki wstawiano w środek składu, jakiś czas póxniej wagony 1 kl były zestawiane na początku/końcu składu, potem znów pojawiały się w środku, teraz widuje je i tak i tak a w Ickach zaraz obok restauracyjnego. Wczoraj jechałem BWE i jedynka była na końcu. A jak wracałem z Berlina była w środku koło rest. Czy wogóle jest to jakoś regulowane?
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#2
Tradycyjnie wagony wyższych klas starano się włączać w środku składu, z uwagi na komfort jazdy.
Nie wiem, czy był jakiś przepis na ten temat, ale w praktyce było to przestrzegane gdzieś tak do lat 90. Później nastała wolna amerykanka.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.367 544 30
#3
Z tą wolną amerykanką to bym nie przesadzał, choć faktycznie ostatnio jest trochę bałaganu. Przepisów urzędowych chyba nie było, przynajmniej w Polsce (chociaż głowy nie dam). Dawniej, jak pisał kolega Terebesz, włączano wagony 1 klasy w środku, a między nimi wagon restauracyjny (jeżeli był). Zwyczaj ustawiania jedynek na jednym końcu pojawił się w latach 1980-tych na Zachodzie, początkowo przede wszystkim w pociągach sieci Eurocity, a potem w innych. Chyba było to uregulowane porozumieniem EC. Skład zestawiano tak, by wagony 1 klasy na jednym końcu były oddzielone od dwójek wagonem restauracyjnym lub barowym. Chodziło o to, by pasażerowie udający się do restauracji czy baru nie zakłócali spokoju podróżnym pierwszej klasy. Starano się przy tym włączać wagony 1 klasy na tym końcu składu, który na stacjach końcowych stawał najbliżej wyjścia z peronów - dotyczyło to oczywiście przede wszystkim stacji czołowych w wielkich miastach, jak wszystkie ważne dworce w Paryżu, czy wiele stacji w Niemczech (Frankfurt, Hamburg, Monachium i wiele innych). Oczywiście nie zawsze było to możliwe, zwłaszcza, gdy pociąg zaczynał i kończył bieg na takiej stacji czołowej, a po drodze nie zmieniał kierunku jazdy. W ten sposób są skonfigurowane pociągi dużych prędkości, jak TGV czy ICE. Zasady te później rozpowszechniły się na inne pociągi.

Z wielu powodów często nie da się konsekwentnie stosować określonych zasad, np. w wypadku składów o łączonych relacjach. Stąd w niektórych pociągach jedynki były i są pomieszane z dwójkami, co wynika z potrzeby jak najsprawniejszego przeprowadzania manewrów na stacjach pośrednich.
 

MichałK

Znany użytkownik
Reakcje
880 9 4
#4
Osobiście jestem za tym żeby jedynki były włączane na początek lub koniec składu, przedzielone barem/restauracyjnym od dwójek. W ostatni weekend majowy wracałem TLK Warmia z Krakowa do Warszawy. Skład zestawiony: lok+2+2+1+bar+1+2+2 Przez całe trzy godziny była wędrówka ludów przez wagon kl 1 gdzie miałem miejsce. A to jedni do baru po napoje i przekąski, a to drudzy wsiedli w Krakowie do ostatniego wagonu z tobołami i szukają miejsca w pociągu więc muszą się jakoś przedostać na początek składu.
Powinno być to ujednolicone pod względem zestawienia. Zapewne i podróżnym było by i wygodniej, zawsze by wiedzieli gdzie jest kl 1. A obecnie jest to wielka loteria, no może poza składami EC, EIC i Ex jedynki na końcu lub początku i TLK Warszawa - Łódź gdzie zawsze jedynki są w środku.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
381 5 1
#6
Znam całą serię wypadków których przyczyna powodowała wykolejanie się wagonów tak mniej więcej od połowy składu..........
 
OP
OP
garcia ramirez

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.224 52 6
#7
Znam całą serię wypadków których przyczyna powodowała wykolejanie się wagonów tak mniej więcej od połowy składu..........
podejrzewam,że Dźibiemu chodziło o inny rodzaj bezpieczeństwa ( złodzieje, chuligani etc) wagon w środku składu wydaje sie być bardziej w "centrum " niż te na końcach, z kolei te pielgrzymki, o których wspominał MichałK, rzeczywiście są irytujące. Ot dylemat !
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 9
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki