• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zapomniane stacje kolejowe w Polsce

Reakcje
21 1 1
Nie wiem czy zdjęcia i relacja jest warta zajmowania serwera. Gdyby kogoś interesowało napiszę o kolejnych punktach. Jak zdjęcia i opis są słabe to wyrzucimy.
Choć aby z powodu archiwizacji takiej infrastruktury i takich klimatów ,które juz nie wrócą to zawsze warto.
Dla mnie zaskoczeniem był napis na czerwonym tle
A przypadkiem to nie jest rdza z blachy tablicy ?
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.498 35 0
Dajesz ciąg dalszy, szybciutko.
No to jedziemy dalej w stronę Namysłaków :)
Ten, budynek jest na 100% opuszczony?
Obecnie raczej tak. Pomieszczenia są puste ale czyste i w większości zamknięte na kłódkę. Tam gdzie się dało wejść wszedłem i wszystkie magazynki są jak by uprzątnięte. W jednym zostały tylko graty. Tam gdzie ktoś miał garaż są jeszcze porozrzucane koła zapasowe, jakieś detale nadwozia itp. To otwarte okno było już po przejściu tam w sierpniu trąby powietrznej
A przypadkiem to nie jest rdza z blachy tablicy ?
Po Twoim wpisie też się zastanowiłem ale to raczej nie typowa rdza. Prędzej solidna minia lub inny podkład gdzie z czasem zeszła biała farba ale też dziwne, że tak idealnie. Napisy na kolei na czerwonym tle kojarzę jako współzawodnictwo pracy, 1 maja, 22 lipca itp. Na lokomotywowni w Ostrowie Wlkp. bardzo długo był taki sporej długości napis hasło. Nazwy stacji faktycznie w takim wydaniu nie widziałem.

Ruszamy dalej.
Ten nasyp z pierwszego zdjęcia o Bukownicy prowadził do Grabowa nad Prosną. To już takie miasteczko i stacja położona nie tak daleko od centrum. Obecnie obok stacji wybudowano rondo i nową drogę co spowodowało odcięcie torów. Budynek tez spory, zamieszkały, zadbany.
Ciężko o widok idealny bo z jednej strony drzewa od frontu a od strony podjazdu płot firm jakie znajdują się przy dawnym placu ładunkowym.
Tak ją widać od strony Bukownicy.
100_1049.JPG

Troszkę bliżej magazynu.
100_1050.JPG

Widok od strony peronu.
100_1053.JPG

Widok z boku. Tutaj troszkę problem bo aby wykonać zdjęcie trzeba stanąć na pasie ruchu na rondzie. Co ciekawe po lewej od wejścia widać tabliczkę konserwatora. Ciekawe jakich tam działań dokonuje.
100_1055.JPG

Do piętrowej części budynku doklejona jest część wyglądająca na poczekalnię.
100_1056.JPG

Na końcu magazyn od strony drogi.
100_1057.JPG

Tutaj koziołek kończący odcięte tory przed drogą.
100_1051.JPG

Drugi kozioł już za drogą i szlak prowadzący do ostatniej miejscowości.
100_1054.JPG

Widok z placu ładunkowego z wagą samochodową. Plac jest bardzo długi i miał swój tor. Tory są jednak tak bardzo zarośnięte, że do główki szyny trzeba już kopać. Za tym placem ładunkowym bardzo dawno temu była mała parowozownia. Jedyne co po niej pozostało to kanał wyczystkowy. Jednak na jego ujęcie jeszcze roślinność musi bardziej klapnąć.
100_1048.JPG

Najładniejsza pora roku gdzie nawet opuszczony magazyn i rampa są miłe dla oka.
100_1058.JPG
Ta stacja nie ma aż takiego klimatu jak poprzednia ale też bardziej typowe położenie. Nie zawsze może być idealnie.
Jutro ostatni przystanek na tej linii.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.096 3 1
Zdaje mi się, że w Grabowie funkcjonowała dawno temu parowozownia.
Grabowska Toczka wybitnie nie ma szczęścia. Pamietam zryw pt. Kolej Wzgórz Ostrzeszowskich pod patronatem SKPL. Z drugiej jednak strony to przecięcie w Grabowie jest zrobione bardzo kulturalnie, z kozłami po obu stronach włącznie. Może, kiedyś, coś?
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.498 35 0
Zdaje mi się, że w Grabowie funkcjonowała dawno temu parowozownia.
Jak tylko krzaki i trawy zwiędną to wybiorę się i zobaczymy co tam zostało do dzisiaj.
Pamietam zryw pt. Kolej Wzgórz Ostrzeszowskich pod patronatem SKPL.
Tak był taki okres gdzie próbowano tam sobie jeździć drezynami. Mam kolegę z technikum i mówił kilkanaście lat temu, że nawet na tych niby nieczynnych przejazdach trzeba uważać. Obecnie chyba tam ten temat nie istnieje.

Jak byśmy wyjechali z Grabowa to tym torem między lasami pociąg wjechał by do Namysłaków. Stacja położona dość przewrotnie bo jadąc drogą mijamy wieś Namysłaki i praktycznie przejeżdżamy Masanów i lądujemy na stacji Namysłaki. Musiałem dopytać ludzi. Mówili, że kiedyś kolej to była ale teraz tylko ruiny. No to nawet i ruiny dobre.
100_1067.JPG

Po prawej dawny spory plac ładunkowy.
100_1061.JPG

No i same "ruiny". Młodzi ludzie chyba inaczej je postrzegają niż ja. Bo z drogi budynek prezentuje się bardzo dobrze. Jest zamieszkany.
100_1066.JPG

Solidna konstrukcja i chyba najwyższy budynek w okolicy. Widok nieco szpeci magazyn (obecnie garaż) obudowany białymi panelami.
100_1062.JPG

Ciekawe doświetlenie klatki schodowej luksferami.
100_1069.JPG

Klatka schodowa bardzo zadbana. Wszystko odmalowane. Czyściutko. Zdjęcie tylko przy wejściu bo to czyjś dom i nie wypada się panoszyć.
100_1068.JPG

Na widok od peronu musiałem poczekać na mieszkańców. Pilnował mały piesek, który okazał się kompanem do zabawy i poczekania 20 min. Po krótkiej rozmowie dostałem zgodę na wejście na teren od strony peronu.
100_1070.JPG

Tory są ale bardzo ukryte. Krawędź peronowa zachowana.
Koniec krótkiej linii. Być może jeszcze uda się coś odszukać ale to już plan na następne wypady.
100_1071.JPG
 

Drozdzik

Znany użytkownik
Reakcje
1.519 0 0
24.07.2023r Pogoda w kratkę w Chmielnie na Kaszubach , a czas trzeba spędzić jakoś. Żonę podrzuciłem do fryzjera , a ja i dzieciaki to co lubimy. Więc mapa Google i co tu są za szlaki kolejowe. No i jest coś blisko - Linia Kolejowa 229 Pruszcz Gdański-Łeba nieczynna etapami od 1994-2000. Miejsce docelowe stacja Miechucino. Większość Kolegów na pewno ją zna lub słyszało o niej. Przed stacją w kierunku Sierakowic Tarcza ostrzegawcza. Budynek stacji monitorowany i zakaz poruszania się po terenie. Przed budynkiem asfalt , a z drugiej strony powstał mały las - wszystko zarośnięte - na peronie - między szynami rosną drzewa. Na mapie widać było semafory kształtowe i dotarliśmy do dwóch reszty nie szukałem bo teren ciężki dla dzieciaków. No i ku zaskoczeniu ukazał się nam żuraw wodny. Na zakończenie wyprawy jeszcze fotka wieży ciśnień - obiekt już jest prywatny z tego co wyczytałem.
m1.jpg
m2.jpg
m3.jpg
m4.jpg
m5.jpg
m6.jpg
m7.jpg
m8.jpg
m9.jpg
 

Speedway

Znany użytkownik
Reakcje
8.734 17 0
28.07.2023r. Niemcza. Linia 310, Kobierzyce - Piława Górna.

Budynek dawnego dworca i magazynu ekspedycyjnego. Widok od strony podjazdu.
1.jpg

2.jpg


Dawny dworzec, widok od strony peronów. Budynek w nienajgorszym stanie. Zamieszkany, o czym świadczy "flota" pojazdów oraz liczne anteny telewizji satelitarnej.
3.jpg

4.jpg


Zachowała się nawet krawędź peronowa.
5.jpg


Widok w stronę "centrum" Niemczy (a dalej, w stronę Piławy).
6.jpg


Wyruszam jednak w stronę przeciwną, czyli Kobierzyc (a dalej, Wrocławia), gdyż kiedyś słyszałem, że zachowała się stara lokomotywownia.
7.jpg


Po kilkuset metrach spaceru po "równi stacyjnej" (a w zasadzie tym, co po niej zostało), po prawej stronie ukazał mi się taki widok.
8.jpg


Budynek nieco zarośnięty, choć z daleka wyglądał, że stan techniczny nienajgorszy. Obchodzę go z lewej strony. Trafiam na jakąś jezdnię.
Nawet zachował się kawałek dawnego toru.
9.jpg


Dzięki asfaltowi (później sprawdziłem, że to ul. Wrocławska), mogłem obejrzeć lokomotywownię od drugiej strony. Widać, że i w niej tli się jakieś życie.
11.jpg

12.jpg


Uskrzydlony "odkryciem", zaszedłem jeszcze od strony torów wjazdowych. Pomimo ogólnego bajzlu na podwórku oraz dowodów na przeprowadzone w przeszłości prace adaptacyjne, całkiem nieźle prezentują się zarysy bram wjazdowych.
10.jpg


Na koniec "eskapady" w sąsiedztwie lokomotywowni, choć mocno w bok od osi lokomotywowni odkryłem budynek, który swoją architekturą
może nasuwać skojarzenia, że w przeszłości pełnił funkcje kolejowe.
13.jpg
 

Drozdzik

Znany użytkownik
Reakcje
1.519 0 0
Kolejną stacją na lk 229 Pruszcz Gd. Łeba to Łapino malowniczo położona linia kolejowa. Zacząłem od wizyty przy dawnej papierni http://starapapiernia.eu do którego odchodzi bocznica na której znajduje się wagon i drezyny które widać że są często używane
Widok na młyn
Zobacz załącznik 431513

Brama wjazdowa na teren młyna widok w kierunku Starej Piły
Zobacz załącznik 431514 Zobacz załącznik 431515

Kier. Stara Piła
Zobacz załącznik 431516

Kier. Kolbudy
Zobacz załącznik 431517

Wagon który uchował się na terenie młyna
Zobacz załącznik 431518 Zobacz załącznik 431519
Kierunek Stara Piła
Zobacz załącznik 431520 Zobacz załącznik 431521

Patrząc przez płot myślałem ze to traktor ale jak zajrzałem za płot to się trochę zdziwiłem przeróbka chyba spychacza DT na lokomotywę z pompą strażacka z tyłu
Zobacz załącznik 431522 Zobacz załącznik 431523

Zarośnięte torowisko na terenie młyna
Zobacz załącznik 431524 Zobacz załącznik 431525 Zobacz załącznik 431526

Wagon chyba pochodzi z Gdyni
Zobacz załącznik 431527 Zobacz załącznik 431528
Cześć. Przebywam na feriach w Łapinie. Dziś pojeździłem po okolicy i przypadkiem trafiłem na tą bocznice. Ciągnik nadal tam jest i się sporo pozmieniało patrząc na Ķolegi fotki. Będzie w miarę ładna pogoda to biorę sprzęt i porobię kilka zdjęć.
 

Drozdzik

Znany użytkownik
Reakcje
1.519 0 0
Cześć. Odkurzę trochę temat Kolegi @Szwed1978 z 2016 roku. Całego szlaku linii kolejowej 229 Pruszcz Gdański - Łeba to nie zwiedziłem, ale coś tam pokaże. Na początek stacja Kolbudy. Budynek dworca od strony peronu zmienił nazwę na "skład budowlany" od strony drogi pozostał bez zmian. Widoczne pozostałości po rampie ładunkowej i wszystko w koło zarośnięte.
k1.jpg
k2.jpg
k3.jpg
k4.jpg
k5.jpg
k6.jpg
k7.jpg
 

Drozdzik

Znany użytkownik
Reakcje
1.519 0 0
Cd. Po drodze w kierunku Kartuz - do następnej już byłej stacji, póżniej przystanku osobowego Łapino znajduję się Łapiński zbiornik wodny, który wypełnia naturalną dolinę Raduni i jest zarazem elektrownią wodną. Na trzeciej fotografii widać zabudowania oraz wysoki komin Starej Papierni -Historia bardzo ciekawa link z prasy . Zanim dotrzemy do bocznicy Starej Papierni docieramy do Łapina. Tutaj jedynie brakuję jednego " wskażnika zatrzymania W4 w stronę Kolbud - U Kolegi @Szwed1978 na zdjęciach były oba. Natomiast ten co pozostał miał otwartą skrzynkę - to pozwoliłem sobie ją zamknąć:)
a1.jpg
a2.jpg
a3.jpg
l1.jpg
l2.jpg
l3.jpg
l4.jpg
l5.jpg
l6.jpg
 

Drozdzik

Znany użytkownik
Reakcje
1.519 0 0
Cd. No to dojechaliśmy do bocznicy o nazwie Łapino Stara Papiernia. Za bramą na torach bocznicy sfotografowałem pojazdy szynowe oraz wagon: Drezyna Kolzam WMB-10 204 oraz ciągnik Mazur D-50 przerobiony do czyszczenia torów - to info od Kolegi @Szwed1978 z wyprawy w roku 2016. Wagon drewniany nadal się tam znajduje. Na terenie znajduje się też budynek remizy strażackiej z kabiną Tatry wkomponowanej w ścianę budynku. Ogólnie jest to muzeum, w czasie mojej obecności było zamknięte, niektóre fotki za płotu. Dziękuje i Pozdrawiam Darek
a1.jpg
a2.jpg
a3.jpg
a4.jpg
a5.jpg
a6.jpg
a7.jpg
a8.jpg
a9.jpg