• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zakup bazy do makiety

kd1

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1

Witam!

Jestem na etapie podejmowania decyzji realizującej moje wspomnienia z młodych lat, jak również mających na celu rozwinięcie zainteresowań 10 letniego syna. Cel - makieta H0, dwa zestawy pociągów plus odpowiednia zabudowa. Z uwagi na fakt, że mój ojciec był maszynistą to powinno to być oparte na dwóch lokomotywach, którymi jeździł - Gagarin i Stonka.


Torowisko Piko A-Gleis.

Czy ten projekt nie jest, w którymś miejscu wadliwy? Czy szukać czegoś innego do swobodnego jednoczesnego poruszania się 2 składów?

http://allegro.pl/gledziu-kolejka-tory-piko-a-gleis-zestaw-ag1-nowe-i3739714315.html

Sterowanie Roco Multimaus

Lokomotywa


Spalinowóz M62, DCC, Polska Rail, skala H0, ROCO 62768
http://www.roco.cc/en/product/80773-62768-0-0-0-0-0-002003/products.html


Wagony 3-5 sztuk

Wagon towarowy Eanos, PKP, skala H0, ROCO 67661
http://www.roco.cc/en/product/170204-67661-0-0-0-0-0-003001/products.html
Wagon towarowy Eanos, PKP, skala H0, ROCO 67662
http://www.roco.cc/en/product/170205-67662-0-0-0-0-0-003001/products.html
Wagon towarowy Eanos, PKP, skala H0, ROCO 67663
http://www.roco.cc/en/product/170206-67663-0-0-0-0-0-003001/products.html


Czy ten poza malowaniem (numerami) czymś się technicznie różni od powyższych?
Wagon wysokoburtowy Eanos, PKP, skala H0, ROCO 66498
http://www.roco.cc/en/product/159394-66498-0-0-0-0-0-003001/products.html

A ten zestaw w stosunku do powyższych?
Zestaw 3-wagonów towarowych Eaos, PKP, skala H0, ROCO 66163
http://www.roco.cc/en/product/80963-66163-0-0-0-0-0-001003/products.html


Jakie wagony można dokomponować do węglarek, czy w realnych zestawach są jakieś ograniczenia w tym zakresie?
Ilu członowy zestaw będzie sensownie wyglądał na powyższym torowisku?

Gorąco proszę o rady i wyrozumiałość :)
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.460 138 19
#2
[...] Z uwagi na fakt, że mój ojciec był maszynistą to powinno to być oparte na dwóch lokomotywach, którymi jeździł - Gagarin i Stonka.
Wybór gagarinów jak i stonek jest duży, a teraz gagariny są w wyprzedaży i można je tanio kupić.

Torowisko Piko A-Gleis.
Czy ten projekt nie jest, w którymś miejscu wadliwy? Czy szukać czegoś innego do swobodnego jednoczesnego poruszania się 2 składów?
Raczej nie powinno być problemu z poruszaniem się dwóch składów. Mamy dwa okręgi, po których pociągi mogą się niezależnie poruszać. Mamy łatwą możliwość zmiany okręgu dzięki dwóm przejściom półtrapezowym. W przypadku poruszania się dwóch składów po okręgu wewnętrznym mamy możliwość minięcia się ich na mijance przy dworcu zaznaczonym na planie.

W układzie jak na planie, mamy dwa tory przy peronach i trzeci przy dworcu z możliwością dostawienia peronu jednokrawędziowego. Mamy trzy bocznice, przy czym jedna prowadzi do magazynu. Ich zdecydowaną wadą jest ich długość. Zmieści się na nich lokomotywa z dwoma węglarkami lub trzy same węglarki (mowa o wagonach, których zakup Pan rozważa).

Gdyby na makiecie znajdowały się dwa długie składy (dłuższe niż lokomotywa z dwoma węglarkami), tracimy możliwość mijania się na mijance przy budynku dworca, jest jednak inna opcja poruszania się dwóch składów na wewnętrznym okręgu. Jeden skład chcąc minąć się z drugim musiałby zjeżdżać na zewnętrzny okrąg, a gdy drugi pociąg po wyjechaniu ze stacji i powrocie na nią, zwolniłby tor wewnętrzny, pierwszy znów mógłby na niego wjechać.

Ze względu na długość użyteczną toru mijankowego na wewnętrznym okręgu, pociągi nie mógłby być dłuższe niż długość lokomotywy i dwóch węglarek, w przypadku gdybyśmy uwzględniali ich mijanie się na mijance. W przeciwnym wypadku pociąg mógłby się składać z lokomotywy i ośmiu wagonów. W tym przypadku, gdybyśmy chcieli wstawić wagony na bocznice musielibyśmy rozłączać pociąg i wstawiać po trzy wagony na bocznicę, przy czym na ostatnią wjechałaby lokomotywa z dwoma ostatnimi wagonami. W ten sposób mamy wykorzystane wszystkie bocznice, drugi pociąg musi znajdować się cały czas "w trasie".

Podsumowując, główną wadą układu jest długość użyteczna bocznic i torów mijankowych - są krótkie, mieści się na nich zaledwie lokomotywa z dwoma wagonami lub trzy wagony.

Sterowanie Roco Multimaus
To dobry wybór.

Gdybyśmy chcieli aby lokomotywa pasowała do wagonów węglarek powinniśmy raczej kupić Gagarina w niebieskim malowaniu PKP Cargo. Pierwsza edycja Stonki w malowaniu PKP Cargo jest trudno dostępna lub można ją kupić za bardzo wysoką cenę, stąd też warto by zaczekać na jej drugą edycję, która będzie wydana chyba w 2015 roku. Stanowiłaby ładny komplet wraz z Gagarinem i węglarkami PKP Cargo. Gagarin w malowaniu Rail Polska, nie jeździł z węglarkami PKP Cargo, poza tym jest trudno dostępny, ale oczywiście można próbować go kupić, ja jednak proponowałbym zakup Gagarina w niebieskim malowaniu PKP Cargo, gdyż jest on teraz w promocji i już się kończy.

Wagony 3-5 sztuk

Wagon towarowy Eanos, PKP, skala H0, ROCO 67661
http://www.roco.cc/en/product/170204-67661-0-0-0-0-0-003001/products.html
Wagon towarowy Eanos, PKP, skala H0, ROCO 67662
http://www.roco.cc/en/product/170205-67662-0-0-0-0-0-003001/products.html
Wagon towarowy Eanos, PKP, skala H0, ROCO 67663
http://www.roco.cc/en/product/170206-67663-0-0-0-0-0-003001/products.html


Czy ten poza malowaniem (numerami) czymś się technicznie różni od powyższych?
Wagon wysokoburtowy Eanos, PKP, skala H0, ROCO 66498
http://www.roco.cc/en/product/159394-66498-0-0-0-0-0-003001/products.html

A ten zestaw w stosunku do powyższych?
Zestaw 3-wagonów towarowych Eaos, PKP, skala H0, ROCO 66163
http://www.roco.cc/en/product/80963-66163-0-0-0-0-0-001003/products.html
Pierwsze cztery wagony nie różnią się praktycznie niczym, oczywiście poza oznaczeniami i malowaniem (jedna węglarka brązowa). Zestaw trzech węglarek zawiera wagony innej budowy. Poza tym różnią się także okresem eksploatacji, w którego stanie są odpowiednio odwzorowane. Pierwsze cztery są z epoki VI i należą już do PKP Cargo. Tylko jedna z nich jest jeszcze pomalowana na brązowo, jednakże ma już naniesione nowe oznaczenie przewoźnika. Trzy ostatnie są wagonami z epoki V, kiedy jeszcze nie było spółek, ale tylko jeden przewoźnik państwowy, do którego należał cały tabor kolejowy.

Jakie wagony można dokomponować do węglarek, czy w realnych zestawach są jakieś ograniczenia w tym zakresie?
W rzeczywistości można spotkać różnie zestawione składy. Są takie w skład, których wchodzą wyłącznie wagony jednego rodzaju i są oczywiście składy mieszane, gdzie poza wagonami różnych rodzajów, można spotkać także wagony różnego typu i dla przykładu, taki skład może się składać z węglarek, platform, wagonów krytych, silosów, będąc po prostu składem zbiorczym, formowanym na stacji rozrządowej z mniejszych pociągów lub poszczególnych wagonów, jadącym w określony rejon kraju i ponownie rozrządzanym na docelowej stacji rozrządowej. Gdzie poszczególne wagony znów trafiają do innych pociągów jadących prosto do miejsca ich przeznaczenia.

Co do ograniczeń. Nie jestem do końca pewien, ale generalnie raczej nie włącza się cystern w takie składy, ale na pewno takie też jeżdżą, jednakże przeważnie są to całe pociągi złożone wyłącznie z cystern. Składy kontenerowe są jednolite. Wagony kontenerowe nigdy nie są włączane w pociągi zbiorcze, a jeżdżą dużymi wahadłami.

Ilu członowy zestaw będzie sensownie wyglądał na powyższym torowisku?
Sensownie. To zależy jak to zinterpretować. Dla mnie sensownie wygląda skład złożony z 40 węglarek, ale nawet na największych makietach modułowych nie ma możliwości złożenia takiego składu, ale i tam skład złożony z 20 węglarek wygląda imponująco. Tutaj ogranicza nas długość użyteczna torów. Nie damy rady złożyć dłuższego pociągu niż lokomotywa i 8 wagonów, jeżeli w ogóle mają się mijać. Na to pytanie należy odpowiedzieć sobie samemu.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki