• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Impreza XXVIII Parada Parowozów w Wolsztynie

OP
OP
prezesedi

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
328 1 0
#2
Aktualizacja z FB:
Parowozownia Wolsztyn



Od dziś cyklicznie publikować będziemy nazwy parowozow, które będą uczestniczyć w nadchodzącej XXVIII Paradzie Parowozów.
Gospodyni - Pt47-65 (Petucha, Pyta), to pierwsza z lokomotyw, która zaprezentuje się na paradzie. Parowóz ten jest dumą wolsztyńskiej parowozowni. W dwóch polskich fabrykach lokomotyw HCP w Poznaniu i "Fabloku" w Chrzanowie zbudowano łącznie 180 sztuk tych maszyn. Nasza Petucha jest jedynym czynnym w Polsce parowozem pospiesznym!
Oto kilka ciekawostek technicznych:
Układ osi 1-4-1
Średnica cylindra / skok tłoka 630/700 mm
Średnica kół napędnych 1850 mm
Rozstaw osi skrajnych 20985 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 24255 mm
Ciśnienie w kotle 1,5 Mpa
Powierzchnia rusztu 4,50 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła 239,20 m2
Max nacisk osi na szyny 18,6 t
Masa parowozu próżnego 121,8 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem) 182,1 t
Siła pociągowa 13500 kG
Moc 2000 kM
Prędkość maksymalna 110 km/h
Tender 27D48
Średnica kół 1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej 27,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej 10,0 t
Masa tendra próżnego 29,9 t
Masa w stanie służbowym 74,2 t

1711009474088.png
 
OP
OP
prezesedi

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
328 1 0
#3
Goście, goście, goście !! Kolejna odsłona XXVIII Parady Parowozów w Wolsztynie. Można powiedzieć, że to malec ale krzepy mu nie brakuje.
Parowóz Cockerill 503 zbudowany został w 1920 r. przez Cockreill S. A. w Serain (Belgia). Firma znana była z budowy pionowych kotłów do lokomotyw parowych i w latach 1871-1950 zaopatrzyła w kotły tego typu aż 942 lokomotywy z 20 krajów. Produkowano 5 różnych typów kotłów pionowych z różną mocą: I,II,III, IV i V.
Od 2001 roku Cockerill 503 jest częscią kolejowego dziedzictwa organizacji AMTF Train 1900 Stacji Fond-de-Gras, gdzie entuzjaści mogą zobaczyć ją użytkowaną kilka rady w roku. 503 regularnie uczestniczy w różnych imprezach kolejowych w Luksemburgu, Belgii oraz Francji, a teraz … w Wolsztynie!
Właściciel Caroline & Jean-Marie THILL-BOON
Numer 2952
Typ 020vT , type IV
Zbudowany w :1922, Cockerill S.A, Serain, Belgium
Prędkość 25Km/h
Ciśnienie w kotle 12bar
Parowozownia: Fond-de-Gras , Luxembourg
Renowacja 1999-2001
Nowy kocioł 2001 ZVU Potez, Hradec Kralove (CZ)
Średnica kół 700mm
Moc 75PS
Cieżar służbowy 22t
Zapas węgla 0.5t
Zapas wody 2.6m3
Minimalny promień łuku 15m

1711378558064.png
 
Reakcje
739 5 1
#4
Lokomotywa Tubize 2069 została nazwana na cześć wioski położonej 30 km na południe od Brukseli, gdzie została zbudowana w 1927 roku przez belgijskiego konstruktora Ateliers Metallurgique de Nivelles. Wraz z dwiema "siostrami", 2068 i 2070, świadczyła usługi dla firmy "Metallurgy Hoboken" (obecnie Umicore), belgijskiej firmy zajmującej się inżynierią metalową koło Antwerpii. Pozostałe dwa pociągi zostały przerobione na lokomotywy spalinowe. Parowóz może się poruszać z prędkością 45 km/h.

Tubize 2069 wróciła na tory w 2021 roku po długiej, sześcioletniej renowacji. Nadal kursuje między Dendermonde a Puurs, ale tylko na 10 kilometrowym odcinku torów "turystycznych"

Budowniczy Atelier de Tubize Metalugieque
Numer seryjny 2069
Data budowy 1927r
Waga Loko 40 ton
Typ paliwa Węgiel
Pojemność paliwa 1000kg
Powierzchnia grzewcza 104,75 m2
Cylindry 2
Przekładnia zaworowa Walschaertsa
Maksymalna prędkość 45 kilometrów na godzinę.
434404582_943865687743938_5311304172456201722_n.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#5
Kolego prezesedi 121,8 ton próżnej Petuchy?- skąd masz te dane?


Przy okazji komunikatu o tegorocznej paradzie wolsztyńskiej, czy ktoś wreszcie z tego skansenu się opamięta i ubierze kolejarzy pracujących na Pt47 w kolejarskie- pekapowskie mundury?

Jak można robić skansen i odwalać takie dziadostwo. Mechanicy i pomocnicy w skansenowych.. koszulach flanelowych w kratę , prywatnych portkach i obuwiu i na głowach ..bejsbolówki - jak pamiętam zawsze jacyś smutni, zrezygnowani, bez entuzjazmu wykonywanego zawodu- przecież to jest przykład na zaprzeczenie sensu istnienia tego zawodu, tej imprezy tej instytucji.
Ci fantastyczni ludzie pracujący na tej lokomotywie wyglądają w tych odzieniach na jakiś przypadkowych osobników dorabiających przy okazji jako fucha na tym kotle wysokoprężnym w stałym rozkładowym ruchu lokalnym i jazdach specjalnych.
Nie mogę pojąć jak s k a n s e n może pozwolić na tak nieestetyczne, nieskansenowe, niekolejarskie ubiory drużyn pracujących na Pt47?
Przecież sam mundur jest już skansenem wiedzy, co rozróżniało w stopniach hierarchii kolejarskiej mechanika od pomocnika, palacza i tak dalej.
Kolejarze drużyn parowozowych Polskich Kolei Państwowych jako elita w mundurach kolejarskich wyglądali dostojnie. Nawet białe rękawiczki powinny być stałym wyposażeniem w tym skansenie. Fartuch to odzienie zapobiegające umorusaniu munduru, tylko wtedy jak trzeba babrać się przy obrządzaniu loka.
To są detale, ale o nie trzeba dbać, pielęgnować w kolejarskiej tradycji, bo jak się jest nieświadomym takich szczegółów, albo jest się świadomym ignorantem, to pozostaje tylko mentalne upośledzenie i wieczne mękolenie o bezkresnej biedzie materialnej.
Koszty nowego umundurowania to przecież grosze .
 
OP
OP
prezesedi

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
328 1 0
#6
Kolego prezesedi 121,8 ton próżnej Petuchy?- skąd masz te dane?
Jeśli chodzi o dane jakie zamieściłem, to pochodzą 1:1 (kopiuj-wklej) z OFICJALNEJ strony parowozowni na FB, gdzie jest pełna informacja o wydarzeniu.
Zamieszczony w informacji ciężar maszyny, oraz wspomniany powyżej ubiór maszynistów, wskazuje tylko na "profesjonalizm" gospodarzy.
 
OP
OP
prezesedi

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
328 1 0
#8
1712573421801.png

Kolejny parowóz, który uatrakcyjni tegoroczną paradę

Rok budowy 1943
Producent F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik, Elbing
Lokomotywy tej serii zostały skonstruowane przez niemieckich projektantów podczas drugiej wojny światowej. Parowozy te stanowiły pierwszą serie tzw. lokomotyw wojennych (Kriegs-Dampflokomotive – KDL-1) produkowane były one wielu krajach okupowanej Europy, również na terenie Polski w Poznaniu, Chrzanowie i Elblągu, z przeznaczeniem do prowadzenia pociągów towarowych na liniach o słabej nawierzchni oraz w niesprzyjających warunkach rosyjskiej zimy. Pierwszy egzemplarz powstał w 1942 roku, a do zakończenia wojny wyprodukowano ponad 6000 sztuk parowozów tej serii. Po wojnie polskie koleje przejęły ponad tysiąc lokomotyw tej serii które eksploatowano do lat 80-tych XX wieku. Z części pozostawionych przez okupanta po wojnie wybudowano jeszcze 150 sztuk tych lokomotyw oznaczonych seria Ty42,
52 8079 –Prezentowany parowóz służy na kolejach niemieckich, jest wykorzystywany do prowadzenia pociągów specjalnych. W roku 1963 został poddany rekonstrukcji i otrzymał nowo zbudowany kocioł.
 
OP
OP
prezesedi

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
328 1 0
#9
Dziś na stację Wolsztyn transportem samochodowym dotarł parowóz TKh05353 wypożyczony przez Parowozownię od właściciela czyli od spółki DB Cargo. Parowóz będzie przygotowywany do udziału w Paradzie Parowozów 4 maja 2024.

1713438350169.png

1713438372862.png
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.589 51 2
#10
Żeby Wolsztyn ściągał parowóz na gumowozie...
I to od przewoźnika kolejowego...
I to od takiego z własnym specjalistycznym zapleczem...
I to mając spółkę matkę (w postaci PKP Cargo, która również posiada odpowiednie zaplecze, która wiemy jaką jest matką :sick: no ale jednak zawsze matką)...

Wstyd, złość, rozpacz...

Beton na kolei trzyma się dobrze... Oby w końcu go wymiotło!
 
OP
OP
prezesedi

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
328 1 0
#11
Przedstawiamy Państwu program XXVIII Parady Parowozów.
Miło nam poinformować, że na terenie parowozowni będzie można skosztować lokalne produkty przygotowane przez Koło Gospodyń Wiejskich. Coś dla pokrzepienia ciała dla dzieci i dorosłych :)
Zagości również Powiatowa Orkiestra Dęta z Wolsztyna, która tuż przed oficjalnym rozpoczęciem parady nada odpowiedni ton wydarzeniu.

1713502718177.png
 
OP
OP
prezesedi

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
328 1 0
#12
Kolejny parowóz, który zasili paradę:)
TKh05353 - Prezentowany egzemplarz rozpoczął służbę w 1947 roku w hucie Lenina w Krakowie (obecnie huta Sędzimira), służbę swą zakończył w hucie Florian w Świętochłowicach. W lipcu 2008 został odbudowany i był używany do prowadzenia pociągów „retro” na Śląsku, następnie trafił do Wrocławia do Klubu Sympatyków Kolei. Obecnie jest wypożyczony przez Parowozownię Wolsztyn od właściciela – DB Cargo Polska
Jest to parowóz typu Ferrum 47 (seria PKP – TKh-49) konstrukcję tej lokomotywy oparto na przedwojennej dokumentacji parowozu Ferrum 29, było on produkowany przez Fabrykę Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie w latach 1947-63 w liczbie 490 egzemplarzy. Jest to tzw. parowóz kusy czyli nie mający tendra. Zapas wody, to tylko 5m3, znajduje się w zbiornikach po obu stronach parowozu, a węgiel; 1,6t, z tyłu za budką maszynisty. Przeznaczony był on do prac manewrowych na terenach zakładów przemysłowych głównie na Śląsku. Prędkość 45km/h. Parowozy tego typu były stosowane był najczęściej w pracy na bocznicach przyzakładowych Potoczna nazwa „ferumka”. – ponieważ był projektowany do pracy w hutach żelaza.
Rok budowy 1953
Producent Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego, Chrzanów
Prędkość maksymalna 45 km/h
Długość 9 110 mm
Ciężar w stanie służbowym 44 400 kg
Najwyższe ciśnienie pary w kotle 13 Atm

1713517864299.png
 
OP
OP
prezesedi

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
328 1 0
#13
Przedstawiamy kolejny parowóz, który zaprezentuje się na XXVIII Paradzie Parowozów

Parowozy towarowe serii 41 zaprojektowano do prowadzenia szybkich pociągów towarowych w Polsce zostały oznaczone seria Ot1.
Wyprodukowanych zostało 366 parowozów na zamówienie kolei niemieckich.
Kursowały z pociągami towarowymi w górskich regionach. Po drugiej wojnie światowej 19 lokomotyw było eksploatowanych przez Polskie Koleje Państwowe do prowadzenia pociągów pasażerskich na liniach podgórskich.
Ostatni parowóz skreślono z inwentarza parowozowni Lublin w marcu 1973 roku.
Prezentowany na paradzie parowozów 41 1144 został wyprodukowany w 1939 roku w fabryce F. Schichau w Elblągu pracował do lat 80-tych we wschodnich Niemczech, następnie po odbudowie w latach dwutysięcznych jest czynnym eksponatem IGE "Werrabahn Eisenach" e. V., Eisenach.

1713795783496.png
 
OP
OP
prezesedi

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
328 1 0
#15
Ostatni potwierdzony parowóz biorący udział w paradzie.
Majówka tuż tuż

Lokomotywy tej serii zostały skonstruowane przez niemieckich projektantów podczas drugiej wojny światowej. Parowozy te stanowiły pierwszą serie tzw. lokomotyw wojennych (Kriegs-Dampflokomotive – KDL-1) produkowane były one wielu krajach okupowanej Europy, również na terenie Polski w Poznaniu, Chrzanowie i Elblągu, z przeznaczeniem do prowadzenia pociągów towarowych na liniach o słabej nawierzchni oraz w niesprzyjających warunkach rosyjskiej zimy. Pierwszy egzemplarz powstał w 1942 roku, a do zakończenia wojny wyprodukowano ponad 6000 sztuk parowozów tej serii. Po wojnie polskie koleje przejęły ponad tysiąc lokomotyw tej serii które eksploatowano do lat 80-tych XX wieku, również w innych krajach lokomotywy te były przejęte jako mienie zdobyczne między innymi w Czechosłowacji. Z części pozostawionych przez okupanta po wojnie wybudowano jeszcze 150 sztuk tych lokomotyw oznaczonych seria Ty42.
Prezentowany egzemplarz parowozu 555.0153 został zbudowany w 1944 roku w wiedeńskiej fabryce Floridsdorf w Niemczech oznaczony był jako 52 7620.
Lokomotywa stacjonuje w parowozowni Dolna Lipka w Czechach, jest eksponatem Muzeum starých strojů a technologii w Žamberku.

1714396784500.png
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Imprezy 23
Imprezy 25
Imprezy 14
Imprezy 108
Imprezy 23

Podobne wątki