• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wrocławska Kolej Dojazdowa

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#1
Jak można wyczytać w internecie Wrocławska Kolej Dojazdowa – to sieć kolei wąskotorowej we Wrocławiu i położonych na północ od niego miejscowościach, powstała z połączenia w 1945 roku Kolejki Wrocławsko-Trzebnicko-Prusickiej (Breslau-Trebnitz-Prausnitzer Kleinbahn) ze Żmigrodzko-Milicką Koleją Powiatową. Zlikwidowana ostatecznie w 1991 roku.

Ostatnio byłem we Wrocławiu i postanowiłem obfocić to, co zostało w samym Wrocławiu. Tak to wygląda w chwili obecnej.... Na początek jednak dla lepszej orientacji widok z góry:

fotomapa.jpg


map1.jpg


Ta niebieska linia - zaznaczyłem nią tor (jego przebieg) jaki wynika w chwili obecnej z obserwacji i tego co jest w terenie. Archiwalne zdjęcia przy budynku dworca pokazują, że tory zlokalizowane też były po drugiej stronie budynku dworca. Obecnie ich tam nie ma (wg mapki wyżej od strony ul. Plac Staszica przed zaznaczonym na czerwono budynkiem).

Tory jakie obecnie widać to zapewne zrewitalizowany fragment przed samym budynkiem (na mapce z lewej strony budynku) i oryginalne fragmenty (Zdjęcie 1, 2, 3)...

Na zrewitalizowanym fragmencie ustawiono parowóz z jakiejś chyba innej kolejki jak i wagon towarowy dwuosiowy (platforma). Na terenie przed budynkiem ustawiono też normalnotorowy kran wodny (strzelam, że przy okazji rewitalizacji skąś przywieziony dla picu, bo strasznie duży jak na wąski tor).

Tak to wygląda:

F2.JPG


F1.JPG

F3.JPG

F4.JPG

F5.JPG

F7.jpg

F8.JPG


Jeśli chodzi o pozostałości oryginalnych fragmentów torów /oznaczenia wg mapki/:

ZDJĘCIE 1:
ZDJ_1.jpg



ZDJĘCIE 2:
ZDJ_2.JPG


ZDJĘCIE 3:
ZDJ_3.JPG


Byłem przejazdem we Wrocławiu więc grzech było nie zajechać na byłą wąskotorówkę. Stan na sierpień 2021.
Teren z budynkiem dworca i taborem jest ogrodzony, a przy samym budynku są tablice z historią kolejki i zdjęciami archiwalnymi.... m.in tym:

hist.JPG

...i nie wiem, czy na tym zdjęciu nie widać właśnie torów po prawej stronie budynku dworca o czym pisałem wyżej (w oddali widać kościół widoczny na mapce i pierwszym mim zdjęciu - z czerwonej cegły).

Sorry za jakość ostatniego. Światło odbijało.

Pozdrawiam miłośników kolei z Wrocławia.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
garou

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#3
Sam parowóz pochodzi z Wenecji i jest na 600mm :(
Tak.... parowóz niestety pochodzi z innej kolejki i zaznacza jedynie swoja obecnością, że tu kiedyś jeździł pociąg wąskotorowy. Wynika to może z tego, że tabor z tej kolei nie zachował się? Tego nie wiem. Nie zmierzyłem też szerokości toru przed dworcem ale być może jest on węższy (pod sprowadzony z Wenecji parowóz) niż to, co zachowało się w pobliskich dworcowi ulicach Wrocławia.
 
Reakcje
22 0 0
#4
Tak.... parowóz niestety pochodzi z innej kolejki i zaznacza jedynie swoja obecnością, że tu kiedyś jeździł pociąg wąskotorowy. Wynika to może z tego, że tabor z tej kolei nie zachował się? Tego nie wiem. Nie zmierzyłem też szerokości toru przed dworcem ale być może jest on węższy (pod sprowadzony z Wenecji parowóz) niż to, co zachowało się w pobliskich dworcowi ulicach Wrocławia.
Tor jest na 750 jedynie pod taborem jest ukryta szyna na 600 mm, tabor się zachował w większości powojenny, np: Px49- 1792, Mbxd1- 203, 204, Px48-1907 który śmiga w Krośnicach
 
OP
OP
garou

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#7
Kościół który widać na tym zdjęciu już nie istnieje, w jego miejscu jest teraz jakiś market. Kościół św. Bonifacego który istnieje do dziś jest po prawej stronie, niewidoczny
Dzieki za sprostowanie. Myślałem ze to ten sam kościół co dzisiaj stoi przy budynku byłego dworca. Dobrze kumam? Czy na tym starym zdjęciu widać tory od tej drugiej strony budynku dworca, gdzie dzisiaj ich nie ma?
 

marcin sds

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#8
Tory na stacji były z obu stron budynku który był o wiele mniejszy. Ta duża część od strony stacji benzynowej i dawnej głowicy rozjazdowej została dobudowana długo po likwidacji kolejki (chyba w latach 80tych). To co masz na zdjęciu to tory między budynkiem stacji a istniejącym kościołem. Polecam stronę www.kleinbahn.pl.
 
OP
OP
garou

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#10
Taki fajny krotki filmik z informacjami o historii kolejki. Screen z rzutem elewacji wrocławskiego dworca pochodzi z tego filmu.

Screenshot_20220420-092839_YouTube.jpg





Z ostatniego filmik pochodzą te zrzuty ekranu:

Screenshot_20220420-091834_YouTube.jpg


Screenshot_20220420-091820_YouTube.jpg


Ostatni filmik /z pożegnania w 1991 r./ jest i fajny i smutny zarazem. Pozdrawiam
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
garou

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#12

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.511 33 3
#14
Sułów Milicki i Milicz. Porcja zdjęć z dawnej Żmigrodzko-Milickiej Kolei Powiatowej i nie tylko.

3 maja, wolny dzień, a że maj się mai w tę piękną pogodę, szkoda siedzieć w domu, tylko siup! w plener. Tym razem samochodem, choć świetna ścieżka rowerowa jest do dyspozycji – niestety-stety, zbudowana w tych okolicach po śladzie kolejki wąskotorowej.

Najpierw Sułów Milicki. Parking samochodowy i rowerowy, teren świetnie urządzony. Przed każdą dawną „stacją”, lub w jej pobliżu, jest przy ścieżce rowerowej znak W16. Wspaniały pomysł!

m1.jpg


Tam za samochodami stoi sobie wagon (bynajmniej nie na każdej dawnej stacji jest jakiś tabor). Oto on.

m2.jpg


Do środka można wejść. To dobrze, czy źle? Efekt jest taki:

m3.jpg


Na szczęście sam przedział pasażerski jest ogólnie w dobrym stanie. Jeszcze nie powyrywano drewnianych ławek, coby nimi palić zimą, jak gazu nam zabraknie. Ciekawe, czy na zimę ktoś ten wagon zamyka (zaklucza, jak mówią poznaniacy) – zakładam, że tak.

m4.jpg


Nieopodal wagonu i parkingu znajdują się dawne budynki stacyjne; piękny szachulcowy magazyn:

m5.jpg


oraz obfity budynek główny:

m6.jpg


od ogrodu wyglądający tak:

m7.jpg


Teleportujemy się do Milicza. Najpierw stacja Zamek.

m8.jpg


W tej wiacie za sadzawką jest akwarium plenerowe (8 ton wody) z rybami występującymi w Stawach Milickich. Taka reklama łowisk, czy ogólnie terenu do wypoczynku. Kolejny wspaniały pomysł!

m9.jpg


Jeszcze jeden widoczek. Teren jest wspaniale zagospodarowany.

m10.jpg


Chwila przejazdu samochodem i jesteśmy na ostatniej stacji naszej krótkiej peregrynacji.

m11.jpg


I tu zonk: została tylko lokomotywa, nie ma wagonów. Od autochtona dowiedziałem się, że dosłownie kilka dni temu je zabrano do remontu, bo były tak zdewastowane.
Jak to możliwe, pytam się, wskazując na kamerę.
-Kamera? Nie działa.

W jednej z postawionych wiat młodzież, w rytm muzyki, rozkręca piwko.

My tymczasem oglądamy inną namacalną pozostałość po kolejce: szyny w asfalcie i przyczółki mostku (sprzężone również za pomocą szyn).

m12.jpg


m13.jpg


Na koniec zdjęcie zrobione w czasie poszukiwań przez nas jakiegoś obiadu. Ogólnie, dość cienko z tym jest w okolicach Milicza. Idziemy, idziemy, a tu domki, rzeczka, na rzeczce kajaki, a do rzeczki podłączona… sławojka. Chyba wyślę to zdjęcie na demotywatory.

m14.jpg


Data wycieczki: 03-05-2022.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#15
piękny szachulcowy magazyn
Czy to na pewno jest konstrukcja szachulcowa? Czy pod tymi pionowymi deskami jest rzeczywiście mur z gliny? Nie wiem, czy taka konstrukcja z deskami ma jeszcze jakąś inną nazwę, ale w Wikipedii znalazłem tylko dwa rodzaje takiego muru z drewnianą kratownicą: szachulec, gdzie wypełnieniem jest glina zmieszana z trocinami, wiórami czy sieczką oraz mur pruski z wypełnieniem ceglanym. Ale ja się mało na tym znam, jeżeli ktoś może uzupełnić ew. sprostować te informacje, byłoby super.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.286 58 3
#16
Czy to na pewno jest konstrukcja szachulcowa? Czy pod tymi pionowymi deskami jest rzeczywiście mur z gliny? Nie wiem, czy taka konstrukcja z deskami ma jeszcze jakąś inną nazwę, ale w Wikipedii znalazłem tylko dwa rodzaje takiego muru z drewnianą kratownicą: szachulec, gdzie wypełnieniem jest glina zmieszana z trocinami, wiórami czy sieczką oraz mur pruski z wypełnieniem ceglanym. Ale ja się mało na tym znam, jeżeli ktoś może uzupełnić ew. sprostować te informacje, byłoby super.
Czasami zdarza się że w konstrukcji szachulcowej stare gliniane ściany zastępuje się drewnem i na tym zdjęciu widać tego efekt.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
#17
Tak na marginesie, to na jednej z grup Facebook-owej, pojawiło się bardzo fajne zdjęcie..

FB_IMG_1653475004578.jpg


Rok 1969.

"Na zdjeciu wagon motorowy MBxd1 jako pociag z kireunku Milicza/Sulmierzyc do Trzebnicy uchwycony w okolicy przystanku Małuszyn. Obok biegnie dzisiajesza droga krajowa nr 5"

Autor: Andrzej Mastalerz
 

Szymon Szczęśniak

Nowy użytkownik
Reakcje
22 0 0
#18
Czy to na pewno jest konstrukcja szachulcowa? Czy pod tymi pionowymi deskami jest rzeczywiście mur z gliny? Nie wiem, czy taka konstrukcja z deskami ma jeszcze jakąś inną nazwę, ale w Wikipedii znalazłem tylko dwa rodzaje takiego muru z drewnianą kratownicą: szachulec, gdzie wypełnieniem jest glina zmieszana z trocinami, wiórami czy sieczką oraz mur pruski z wypełnieniem ceglanym. Ale ja się mało na tym znam, jeżeli ktoś może uzupełnić ew. sprostować te informacje, byłoby super.
To jest konstrukcja szachluncowa. Co ciekawe to nie magazyn, lecz budynek stacyjny... "Obecny" budynek swoją funkcję rozpoczął dopiero po wcieleniu kolei w struktury PKP.
 

Szymon Szczęśniak

Nowy użytkownik
Reakcje
22 0 0
#19
I tu zonk: została tylko lokomotywa, nie ma wagonów. Od autochtona dowiedziałem się, że dosłownie kilka dni temu je zabrano do remontu, bo były tak zdewastowane.
Pojechały do Środy Wlkp. Jeden miało wziąć Stowarzyszenie Wrocławsko Milickiej Kolei Wąskotorowej. Niestety zostaliśmy powstrzymali przez urzędowe sprawy rejestracji które trwały już prawie 2 miesiące. Tak urzędy w Polsce pracują...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#20