• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wizyty Szybkich Pociągów w Polsce

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#1
Ostatnio często wracam wspomnieniami do obchodów 150 lecia kolei na ziemiach Polskich w 1995 roku.Wtedy chyba nikomu z pracowników Kolei ani jej miłośników nie śniło się że na żelaznych szlakach może być tak jak w tej chwili a z przedsiębiorstwa ,,Polskie Koleje Państwowe "zostanie tylko gdzie nie gdzie PKP:(
Mimo że byłem o 16 lat młodszy trochę pamiętam.
Jedną z dwóch głownych atrakcji oprócz parowozów był skład pociągu TGV kolei SNCF .Szybki Pociąg stojący przy peronie piątym dworca zachodniego robił niesamowite wrażenie .Były tłumy zwiedzających,można było posiedzieć w fotelach,w wagonie barowym a po odstaniu w kolejce przymierzyć się do nastawnika i popatrzeć w dal....ja przez kilka godzin krążyłem wzdłuż pociągu podziwiając sylwetkę i barwy aż do odjazdu na grochów.Kolejarze rozdawali ulotki prezentujące zarys szybkiej kolei we Francji oraz rozkład jazdy po sieci PKP.Pociąg ten przez kilka dni samodzielnie poruszał się po naszym kraju.
Pamietam jak nikt z ówczesnych znajomych mi nie dowierzał że Tgv można zobaczyć w Polsce .Jednak dwie osoby dały się na mówić na spacer w pobliże toru .Widok wyłaniającego się smukłego składu z krzaków od strony stacji Włochy rozwiał ich wątpliwości............widok min bezcenny:)
czy może ktoś z forum miał możliwość podróżowania wtedy po Polsce?może posiada jakięś CIEKAWE FOTKI? Mi pozostała ulotka i zdjęcia znalezione w sieci tyle że z 1991 roku(wizyta ICE i TGV)

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,1413845,1413845#msg-1413845
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#2
Kiedyś trafiłem na fotkę, na której było widać, że w momencie wjazdu tego pociagu na którąś ze stacji w Polsce, na peronie stała orkiestra i grała.
Do dziś zastanawiam się, co myślała obsługa pociągu TGV widząc coś takiego. Być może coś na miarę, jak to hiszpanie przybyli do brzegów Ameryki a "indianie" im zapewne się kłaniali myśląc że bogowie do nich przybyli.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#3
Takie sytuacje, jak opisana w ostatnim poście kolegi Irka, miały miejsce dość często. Jechałem tym TGV z Krakowa do Warszawy przez CMK. Był wtedy nawet pomysł, by TGV z pasażerami rozpędził się do 200 km/h (techniczne możliwości były, oczywiście przy zastosowaniu specjanych procedur ruchowych i z obostrzeniami), ale ostatecznie Dyrektor Generalny PKP nie wyraził na to zgody i jechaliśmy jak inne pociągi, 160 km/h. Mam sporo zdjęć z tej jazdy, jak i innych fotek z tej wizyty, ale wszystkie w postaci negatywów i odbitek. Jak mi się kiedyś uda je zeskanować, to coś wrzucę, ale pewnie nie w najbliższych kilku dniach. Na razie mogę polecić broszurkę, jaką w tamtym czasie (1996) wydało wydawnictwo EMI-PRESS (to samo, które wydaje "Świat kolei") "Pociągi dużych prędkości TGV", a której jestem współautorem.

Wizyta TGV w 1995 roku nie była pierwszym przyjazdem TGV do Polski. W 1991 roku gościł u nas skład TGV Atlantique o numerze 325, ten sam, który rok wcześniej ustanowił rekord prędkości 515,3 km/h. Oczywiście do tej próby skład był odpowiednio dostosowany, ale później wrócił do normalnej służby. Poza TGV-A, w 1991 roku był w Polsce niemiecki ICE-1. Oba składy były w Polsce z okazji konferencji nt. pociągów dużej prędkości w Warszawie. Ponieważ żaden z nich nie był dostosowany do zasilania z sieci 3 kV prądu stałego, oba składy były przyciągnięte od granicy polskimi lokomotywami i oczywiście nie mogły przeprowadzić jazd demostracyjnych, jak miało to miejsce w 1995 roku.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#6
Czy na tym pierwszym zdjęciu z postu powyżej, ten wagon z białym pasem, to TEN (trans euro nacht) ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#7
Ja sam akurat tam nie byłem, ale tak to wygląda. Był to najpewniej wagon dla obsługi składu.
 
OP
OP
M

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#8
Drodzy Koledzy dziękuje za zamieszczenie cennych fotografii i informacji .Na pewno poszukam wymienionej pozycji książkowej .Jeśli chodzi o fotografie to są bardzo ciekawe i szczegółowe. Tym bardziej że wtedy trzeba było umieć robić zdjęcia ;)dziś same się robią:ROFL: .NIE Licząc samych pociągów warto zwrócić uwagę na czynny zegar znajdujący się na budynku na końcu 5 peronu którego próżno szukać oraz zadbane poczekalnie które niedawno rozebrano.Naprawdę ciekawy dokument tamtych wydarzeń i kolejowego życia jej wizji i ówczesnych nadziei .
Mnie ciekawi ile czasu w 1991 roku przebywały te składy?
Panie Andrzeju czy bilety na przejazdy były ogólno dostępne czy tylko na zaproszenia(1995r)?
pozdr
 

BYDŁO

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#9
Ten wagon z białym pasem to faktycznie wagon sypialny DB-TEN, dołączony do składu ICE jako wagon socjalny dla obsługi.
skanowanie0007.jpg
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#11
Dzięki BYDŁO. Mam bazę, jakbym chciał swój spatynować :) Ale raczej kupiłbym taki sam złomek, bo nowego mi trochę szkoda brudzić :)
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#13
Sorry, ale jak dla mnie żenada to, co ukazuje pierwszy film. Cuda wianki, ufo przyleciało! Ludzie! Lećta oglądajta!
Rozumiem, że ludzie przyszli oglądać nowoczesny pociąg na polskich torach, ale te orkiestry dęte, tańce ludowe to już normalnie wiocha jest.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#14
Zgadzam się z Irkiem. W ten sposób ukazujemy swoje (naszego kraju) zacofanie. Teżewe...też coś, a my nie mamy się czym pochwalić ? Szybkich kolei nie mamy, ale za to klimatyczne i....nie będę kończył :D
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#15
Dopiero dziś mogę odpisać, więc na szybko: kolega Maniek2820 pytał, czy bilety na przejazd TGV były ogólnie dostępne. Otóż tak, przejazdy były wstawione do systemu rezerwacji Kurs'90 i bilety można było normalnie w kasach kupować (o spsrzedaży przez internet nie było wtedy jeszcze mowy). Już nie pamiętam, czy miejsca były rezerwowane, ale chyba tak. Poza przejazdem z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego w dniu rocznicy, 16 czerwca 1995, który był w zasadzie dostępny wyłącznie dla zaproszonych gości, większość pozostałych przejazdów, łącznie z jazdą z Warszawy do Krakowa przez Kielce i z powrotem, CMK-ą, były ogólnodostępne. Jak mi się uda, to wieczorem albo jutro postaram się wrzucić parę zdjęć z tych przejazdów, a także parę innych, mam nadzieje, że ciekawych fotek.
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#16
Odnośnie wypowiedzi Andrzeja - zobaczcie, jak Niemcy witali ICE w Świnoujściu stosunkowo niedawno (tak, do Polski też dojechał, dał radę.!).. Jak dla mnie to nie wiocha, akurat w przypadku Niemców to jednak tradycja, co widać na filmie:


Macie dokładnie odwrotną sytuację - Niemcy witają pociąg z niezłą pompą, Polacy nic.. :p

[Kuźwa, to jednak piękne maszyny.. przynajmniej moim zdaniem]
 
OP
OP
M

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#17
:) Drodzy Koledzy folklor to stary element życia i kultury.Pamiętajcie że kiedyś gdy praca na Kolei była służbą a orzełek był na czapkach ,każda chyba DOKP miała orkiestrę.Niczym Wojsko i Straż pożarna.Nawet na ważnych rocznicach w Świętej Pamięci -Zespole szkół Kolejowych bywała.I tak było raczej na innych narodowych kolejach.
Dziś orkiestra instytucji działających na prawach komercyjnych i handlowych była by dziwnym nie możliwym tworem.
Może czasami wydawać się kiczowate obecnie czy dawniej -z perspektywy lat ale świadczyło o podniosłości uroczystośći.Dziś za to mamy organizowane na prędce Cricolandy:boso:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#18
Odnośnie wypowiedzi Andrzeja - zobaczcie, jak Niemcy witali ICE w Świnoujściu stosunkowo niedawno (tak, do Polski też dojechał, dał radę.!).. Jak dla mnie to nie wiocha, akurat w przypadku Niemców to jednak tradycja, co widać na filmie:
Nie wiem, co kolega Fisz miał na myśli, bo nie komentowałem powitań TGV w Polsce.

A teraz parę obiecanych fotek. Na początek przyjazd TGV Atlantique 325 do Warszawy w 1991 roku. Niestety, z powodu jakiegoś służbowego wyjazdu, nie mogłem być podczas prezentacji TGV i ICE na Dworcu Zachodnim, ale udało mi się zrobić parę fotek, gdy TGV A wjeżdżał do Warszawy. Widać zestawienie tzw. "transportowe". Podobnie zresztą było przy przyjeździe TGV Réseau w 1995 roku. Lokomotywa spalinowa SNCF służyła jako generator energii elektrycznej do zasilania urządzeń składu w czasie jazdy "na holu".

TGV-A 325 (1).JPG TGV-A 325 (2).JPG TGV-A 325 (3).JPG TGV-A 325 (4).JPG TGV-A 325 (5).JPG

I jeszcze skan okładki wspomnianej przeze mnie broszury:

TGV.JPG
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#19
Najmocniej Cię Andrzeju przepraszam, nie chodziło mi o Twoją wypowiedź, a o opinię CoCu na temat 'witania' pociągów.. :p