• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Witam Serdecznie i Planik Zamieszczam

regwit

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Dzień Dobry (a raczej Dobry Wieczór)

Przywitać i Przedstawić się czas.

Lat u mnie naliczyłem 41. Czy to nie jest akuratna pora na zbudowanie makiety? Dodatkowo we wrześniu wejdę w posiadanie pięknościowego garażu - to i miejsce się znajdzie. A i czas będzie by mądrzejszych o radę i zdanie zapytać. Plan jest taki: Tabor powoli, pomalutku, Roco. Tory Piko A Gleis. Jeszcze nie wiem jaka epoka ale raczej lata 60/70. Tort (obecne założenia to 260 x 150) Cyfra. Musi być góra z tunelem - to bezwzględny warunek :). Dwie sekcje - dworzec niezbyt okazały i sekcja towarowa (np. magazyn, warsztat, rampa) Dwa przejazdy - dwie drogi - jedna do stacji druga do magazynów - byłoby fajnie by była z "kocich głów" Może 1/2 budowle kolejowe, budynków mieszkalnych nie planuję. Długość całkowita torów to 16 m więc zapewne "życie" trochę przytnie te plany. Doświadczenia modelarskiego - brak absolutny, za to dużo samozaparcia. Poniżej, nieco nieśmiało przedstawiam plan, bardzo wstępny z prośbą o uwagi, sugestie lub zwykły opieprz jeśli takowy jest wskazany. Starałem się wykorzystywać flexy i łuki R4 lub R3.

Pozdrawiam Serdecznie

Witek

Warszawa Falenica
 

Załączniki

Reakcje
26 2 0
#2
To Nie Wiem :D Ja Przywitam na Forum o. To Witamy :) Mi Osobiście Plan się podoba nie wiem jak reszta bardziej wprawionych modelarzy ale na pewno si.ę lada moment powypowiadają fachowo. a nie Myślałeś Bocznicy magazynowej Trochę odsunąć od peronu w stronę przyśrodkową?
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#3
Witaj Witku,

Mając garaż do dyspozycji, moim zdaniem powinieneś przemyśleć opcje które nie są dostępne dla wielu uczestników forum. Oto moja sugestia w tej sprawie;
- układ litery L lub U przy ścianach garażu. Ciągle będziesz go mógł wykorzystać do parkowania bez składania makiety
- makieta może być na wyższym poziomie co da lepszy widok, jeśli jeszcze nie to już nie długo da się Ci to we znaki, no i Żona nie będzie narzekała że cały garaż zajęty. Dzieci znajomych gdy przyjdą na grilla nie będą miały szansy coś zmajstrować ;)
- Na jednym końcu stacja końcowa (jak Zakopane) na drugim pętla przykryta wymarzoną górką
- Pętla może mieć parę torów, które będą służyć jako magazyn/szuflada dla Twojej makiety
- Jeśli starczy Ci miejsca to możesz wstawić małą stację, lub bocznicę przemysłową

Taki układ da Ci możliwość modelowania w miarę realistycznego ruchu kolejowego z pociągami znikającymi w tunelu a zupełnie nowy skład pojawia się za chwilę i zmierza do końcowej stacji. Bocznica przemysłowa da duże możliwości zabawy w manewry.

Jeszcze jedna sprawa do rozważenia, część makiety może być wykonana jako standardowy moduł. Da Ci to możliwość wzięcia udziału w licznych imprezach. Oczywiście jeśli Cię to kręci.

Weź pod uwagę że modele nie za dobrze znoszą wilgoć, zakładam że garaż będzie ogrzewany i suchy. Jeśli nie to będziesz walczył z korozją zanim skończysz budowę.

Jeśli moje sugestie są nie trafione proponuję poniższą stronę, jako referencje może się przyda.
http://www.freetrackplans.com/Track-Plan-Index.php

Nie wiem jak długo planujesz makietę, ale z mojego doświadczenia nie śpiesz się za bardzo z planowaniem, czas to pieniądz - zaoszczędzony w tym przypadku.
 
OP
OP
R

regwit

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Dziękuję za wsparcie. Z tym garażem to tak różowo nie będzie. Są w tej sprawie naciski... Prawdopodobnie makieta będzie zainstalowana pod sufitem garażu właśnie. Tak naprawdę to nie chcę przedobrzyć i stanąć w połowie z braku pieniędzy lub "zmęczenia materiału" Nie chcę zapaść na "wieklomanię". Policzyłem - koszt torów to 615 zł - o reszcie nie wspomnę. Ale dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach, wiec i ja nie będę.

Być może z planu to nie wynika więc służę wyjaśnieniami: sekcja 1 to dworzec a sekcja 2 to magazyny lub tor nazwijmy to techniczny. Ten czerwony tor w sekcji 1 to tor i peron do którego dojeżdża tylko i wyłącznie wyimaginowany pociąg dedykowany wyłącznie mojej wyimaginowanej miejscowości. Te pozostałe przeznaczone są dla moich wyimaginowanych dalekobieżnych :)

pozdrawiam Witek
 

Załączniki

A

Adam-H0

Gość
#5
Wszyscy cie juz przywitali - wiec do konkretow - na poczatek jest OK - tylko nie zaklej jakimis matami calego terenu lepiej zostaw mozliwosc rozbudowy ;)
Jedna UWAGA zwrotnice lukowe to nie jest dobre rozwiazanie w tunelu - moga byc w czasie zabawy problemy :? i postaraj sie o wieksze luki nie znam oznaczen w PIKO ale R3 i R4 :(
jak juz to rob kombinacje R4 i R5 to jest rozmiar ROCO.

Milej zabawy i nie wszystko na raz zrob najpierw tak zeby mozna bylo chociaz po jednym torze jezdzic a zobaczysz ze lepiej niz czekac az wszystko bedzie gotowe. 8)
 
OP
OP
R

regwit

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Witaj Adamie

Tak, masz rację postaram się tak przesunąć wjazdy do tunelu by nie kolidowały ze zwrotnicami. Rozumiem, że problem zaczyna się w chwili wykolejenia lub innych zdarzeń w tunelu.

Czy możesz mi wyjaśnić bo nie chcę się pomylić - czy powinienem stosować R3 i R4? Tak właśnie zakładałem - większość łuków to właśnie R3/4. Jeśli Cię dobrze zrozumiałem R5 to oznaczenie ROCO a zatem jaki ma odpowiednik w PIKO?. U mnie jest też parę R9 ale to znów symbol z A Gleis.

Jeśli Cię to nie zmęczy to spójrz na listę poniżej:

BWL, Piko A 55222. Left curved turnout 30ş (manual) 1
BWR, Piko A 55223. Right curved turnout 30ş (manual) 1
BWR-R3, Piko A 55228. Right curved turnout 30ş (manual) 1
G115, Piko A 55203. Straight 115mm. 3
G119, Piko A 55202. Straight 119mm. 1
G239, Piko A 55200. Straight 239mm. 2
G940, Piko A 55209 Flex 625.23mm. 1
G940, Piko A 55209 Flex 652.97mm. 1
G940, Piko A 55209 Flex 669.08mm. 1
G940, Piko A 55209 Flex 675.81mm. 1
G940, Piko A 55209 Flex 760.8mm. 1
G940, Piko A 55209 Flex 796mm. 1
G940, Piko A 55209 Flex 808.01mm. 1
G940, Piko A 55209 Flex 925.47mm. 1
G940, Piko A 55209 Flex 940mm. 1
G940, Piko A 55209 Flex 966.41mm. 1
R1, Piko A 55211. Curve radius 360mm, angle 30ş 1
R2, Piko A 55212. Curve radius 422mm, angle 30ş 3
R3, Piko A 55213. Curve radius 484mm, angle 30ş 6
R4, Piko A 55214. Curve radius 546mm, angle 30ş 4
R9, Piko A 55219. Curve radius 908mm, angle 15ş 1
WL, Piko A 55220. Left turnout 239mm. (manual) 3
WY, Piko A 55226. Wye turnout 30ş (manual) 1

Zatem wychodzi, że:

Total track length: 16 m - to dużo czy mało? No nie mam odniesienia... :)

Witek

ps No i oczywiście będzie krzaczek - tu i ówdzie ;)
 
A

Adam-H0

Gość
#7
Nie mialem czasu ci wczesniej odpowiedziec - PRZEPRASZAM ;)
i musze cie zmartwic - nawet nie wiem jak PIKO tory wygladaja - uwazam ten produkt za malowartosciowy - pare groszy wiecej i sprzet jezdzi po czyms co jest znacznie lepiej wykonane i lepiej wyglada. Do porad o torach PIKO musisz poprosic kogos innego. :?

Adam-H0
 
Reakcje
26 2 0
#8
Jeśli Cię dobrze zrozumiałem R5 to oznaczenie ROCO a zatem jaki ma odpowiednik w PIKO?
R5 jest tak jakby odpowiednikiem R4 Piko bo R4 w Piko A-Gleis to ma największy promień skrętu gdzie jego r= 545,63 i wynosi 30 stopni, oczywiście nie większy niż R9 Piko bo ten stosowany jest do wyrównania toru od zwrotnicy.

Total track length: 16 m - to dużo czy mało? No nie mam odniesienia...
Myślę że tak lecz tez zależy o jaką dł. chodzi bo też można odjąć te długości gdzie np. nasz skład nie może stać czyli zwrotnice, rozjazdy itd. i wyjdzie długość rzeczywista do czystej jazdy i postojów pociągów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
#9
KubaX_112 napisał(a):
R5 jest tak jakby odpowiednikiem R4 Piko bo R4 w Piko A-Gleis to ma największy promień skrętu gdzie jego r= 545,63
Już w którymś wątku proponowałem, by nie operować symbolami R ileś tam, bo to u każdego producenta może znaczyć co innego. Lepiej jest mówić o promieniu łuku.
 
Reakcje
26 2 0
#10
Już w którymś wątku proponowałem, by nie operować symbolami R ileś tam, bo to u każdego producenta może znaczyć co innego. Lepiej jest mówić o promieniu łuku.
Tak więc:
Piko A-Gleis (R4) r= 546mm
Roco Line (R5) r= 542,8mm
Roco 2.5 (R5) r= 529mm
 
OP
OP
R

regwit

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
Witam Panów Ponownie

I tak:

Zestaw Startowy już jest. Zbieram fundusze na tory i rozjazdy.
Czytam forum i próbuję zorientować się co i jak jeśli chodzi i techniki modelarskie. Makieta będzie montowana dopiero późną jesienią br. ale staram się czynić przygotowania już teraz. Założenie jest takie - będę się starał wykorzystywać wszystko co da się znaleźć na śmietnikach lub w domu (o zgrozo). Jak najmniej elementów sklepowo - modelarskich. Na pierwszy ogień poszły drzewa liściaste. Materiały: drut z uszkodzonego silnika odkurzacza Zelmer - sam uszkodziłem, sam rozebrałem, sam pozyskałem drut. Klej Wikol - sklep budowlany, farba w Spray - brąz - miała szybko schnąć a schnie wieki. Gąbki:ze starej gąbki ze starego fotela, ze zmywaka, gąbka z filtra odkurzacza tu hit - stare walki do modelowania włosów - no wręcz idealne, . Fotki zamieszczę niebawem. Widok faceta namiętnie odwijającego drut z cewki o 2 w nocy otoczonego częściami starego odkurzacza - bezcenne. To fajne hobby jest :D

W śmietniku sklepu nieopodal wygrzebałem małą skrzyneczkę z cieniutkich deszczułek po jakichś egzotycznych owocach - no będzie jak znalazł na rampę towarową. To fajne hobby jest :D
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 15

Podobne wątki