• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wisła Głębce

trainbrains

Użytkownik
Producent
Reakcje
156 0 0
#1
Przenoszę wątek dotyczący makiety modułowej przedstawiającej stację Wisła Głębce w to miejsce.
Model powstawał przez 2-3 lata w oparciu o pomiary robione w terenie oraz dokumentację z geoportalu od 2012 roku. Prace nad tym projektem zostały zawieszone kilka lat temu, obecnie makieta stoi rozłożona w pracowni i czeka na dokończenie wymiany sterowania i ogólne wykończenie.

Aktualnie model wyposażony jest w semafory i demontowalne słupy sieci trakcyjnej odpowiadające rzeczywistemu układowi.

Nowy pulpit nastawczy, który powstał do makiety zakłada dodanie jeszcze kilku dodatkowych elementów SRK, których nie ma na oryginalnej stacji. Chodzi o semafory "zaporowe" z latarnią do podawania sygnału do jazdy manewrowej na końcach torów 1 oraz 2, tarcze manewrowe na torze wyciągowym, oraz pomiędzy rozjazdami 1 i 2. Wynika to tylko i wyłącznie z chęci wyciśnięcia nieco więcej frajdy podczas zabawy już istniejącą makietą.

Póki co mam pod ręką jedynie link do nagrań o wymianie instalacji, jak tylko znajdę fotki samej stacji to je dorzucę ;)

 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.735 125 86
#4
Super, że to TT. (y) A jaki materiał torowy stosujesz? Napisz coś o materiałach torowiska (szuter, trawa, inne). A te słupy trakcyjne to własny wyrób? Możesz pokazać sposób mocowania?
 
OP
OP
trainbrains

trainbrains

Użytkownik
Producent
Reakcje
156 0 0
#5
Tory to Tillig, rozjazdy EW3. Szuter i trawa to Polak, mieszkanki kolorystyczne. Słupy trakcyjne (bramki/półbramki) robił wówczas KamilB z forumtt.pl, jako wydruki 3d, reszta to Viessmann. Latarnie (wzór na zamówienie) i semafory od Zbyszka Kluby.
 

mjasinsk

Aktywny użytkownik
Reakcje
538 65 11
#6
TT to początek mojej przygody z kolejką w dziciństwie. Przydało by się zamówić wycinany laserowo model dworca troszkę lepszej jakości (ale to tylko uwaga zwiazana z urodą projektu :) ) bo reszta super. Fajnie odtworzone. Z zamknietymi oczami ten układ widziałem wiele razy live ale w skali :) z polany na Kozińcach był cudowny widok na przyjeżdżajace składy. Rozumiem , ze kolejny moduł to most kamienny. W całości z mostem to jeden z najpięknieszych odcinków kolejowych w PL.
 
OP
OP
trainbrains

trainbrains

Użytkownik
Producent
Reakcje
156 0 0
#7
Oryginal stracił mocno swój niepowtarzalny klimat po "zniknięciu" lasu po obu stronach linii kolejowej. Ale to mój prywatny punkt widzenia ;)
Budynek ma swoje odzwzorowanie w 3D w gotowe 80%, ale nie może się doczekać na realizację, bo "zawsze coś", no i została taka atrapa :confused:
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
680 4 0
#9
A dlaczego na wizualizacji kostka x=11 y=02 jest inna niż na zmontowanym pulpicie ?

Ta na pulpicie wydaje mi się nieprawidłowa, rozjazd chyba w drugą (niż na wizualizacji) stronę powinien że się tak wyrażę "prowadzić".

EDIT:

Na zaprezentowanej makiecie tego rozjazdu nie ma, nie ma go także na schemacie układu torowego tej stacji, który w pradawnych czasach widziałem na stronie chyba semaforek cośtam cośtam.

Pewnie jest to wykolejnica, która tam wg tego schematu się znajdowała a na wizualizacji jest opisana jako Wk1. Czy na "prawdziwych" pulpitach wykolejnica była w taki właśnie sposób prezentowana ?

I jeszcze pytanie - co oznaczają te kostki z cyframi "00308" na wizualizacji ?

I jeszcze kostka 04/04 zawiera symbol kozła oporowego a 04/05 nie a chyba też na tym torze był.

W moim przypadku godzina na edycję posta jest wysoce treściotwórcza - co oznacza na kostce 12/04 to "Pwl" ?
 
Ostatnio edytowane:

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.392 3 0
#10
Wykolejnica ma swój symbol, ale "od biedy" używa się (dość często) kostki rozjazdu.

Na zdjęciu rozjazd z wykolejnicą.
IMG_20240412_060126.jpg


I kostka blokady liniowej.
IMG_20240412_061920.jpg


Blok Po(czatkowy)
Blok Poz(wolenia)
Blok Ko(ńcowy)

Pwl - przeciwwtórność liniowa.

W skrócie - nie podasz drugi raz wyjazdu do momentu jak sąsiednii posterunek nie zablokuje Ko.

Jakby tego nie było, to po przejechaniu przez pociąg SKP i skasowaniu wyjazdu, odrazu mógłbyś podać wolną dla następnego i puścić kolejny pociąg na zajęty jeszcze szlak.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
trainbrains

trainbrains

Użytkownik
Producent
Reakcje
156 0 0
#11
Temat jest "żywy".
Racja, w wizualizacji jest błąd w pozycji (11,2) - wykolejnica jest odwrotnie założona.

Natomiast np. w pulpicie są jeszcze osobne przyciski z, a na wizualizacji są już zbiorcze. Wynika to z pewnych początkowych założeń uproszczających, a sam pulpit jest dedykowany do wspomnianej stacji, jest też jednak ciągle wykorzystywany w pracowni do różnych celów. Teraz czeka w kolejce na uzbrojenie w system zależnosciowy.

Kostki z cyframi na wizualizacji to liczniki. Ich wskazanie jest przypadkowe. Służą do zliczania użycia przycisków Sz (sygnał zastępczy) oraz przycisków do poleceń doraźnych w blokadzie liniowej (dPo i dKo).

Sam układ kostek do obsługi blokad liniowych bywał różny, co pulpit to trochę inaczej. Ciężko się tu doszukać "poprawnego" wzoru. Raz kontrolki są mocno upakowane, a raz jest sporo miejsca i jest porządek.
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.392 3 0
#12
Te różnice w kostkach wynikają raczej z tego, że większość dzisiejszych pulpitów kostkowych to zwyczajne składaki, po 10 leciach użytkowania i różnych zmian.

Kostki które mam też jechały "gdzieś" jako części zamienne... ale nie dojechały :)
 
OP
OP
trainbrains

trainbrains

Użytkownik
Producent
Reakcje
156 0 0
#14
W końcu, po chyba 5 czy 6 latach była okazja wybrać się ze stacją na imprezę. Tym razem już z nowym sterowaniem. Plan był nieco inny, ale go życie zweryfikowało po swojemu. Pozostało jeszcze zamontowanie czujników niezajętości toru i docelowo wymiana i uzupełnienie modeli semaforów.


449734309_974472217807843_7546051324503482803_n.jpg


Mimo iż sam pulpit był zestawiany elektrycznie nieco na wariata i nie wszystko udało się zrobić tak, jak chciałem, to i osiągnięty został cel minimum. Mieliśmy funkcjonalną stację z telefonicznym zapowiadaniem pociągów i sterowanie z zależnościami, utwierdzaniem i rozwiązywaniem dróg przebiegu, detekcją rozprucia zwrotnicy i sygnałami zastępczymi. Reszta dojdzie już na spokojnie.

Grunt, że zabawa była rewelacyjna. Czasami ciężko było się dopchać do obsługi, bo zwykle byli chętni zastępcy dyżurnego ruchu. Ale to dobrze - wychodzi na to, że obsługa jest banalna i niestanowiła problemu nawet dla naszych 8-latków z grupy.

450161546_2247441795633178_7832689029529938927_n.jpg
450164224_2247441778966513_1112856926182997304_n.jpg
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.735 125 86
#15
He, he... "obsługa banalna dla 8 latków". Co nie znaczy, że dla "staruchów" +50 może być równie banalna ;) ;) ;)
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.464 496 107
#16
W końcu, po chyba 5 czy 6 latach była okazja wybrać się ze stacją na imprezę. Tym razem już z nowym sterowaniem. Plan był nieco inny, ale go życie zweryfikowało po swojemu. Pozostało jeszcze zamontowanie czujników niezajętości toru i docelowo wymiana i uzupełnienie modeli semaforów.

Mimo iż sam pulpit był zestawiany elektrycznie nieco na wariata i nie wszystko udało się zrobić tak, jak chciałem, to i osiągnięty został cel minimum. Mieliśmy funkcjonalną stację z telefonicznym zapowiadaniem pociągów i sterowanie z zależnościami, utwierdzaniem i rozwiązywaniem dróg przebiegu, detekcją rozprucia zwrotnicy i sygnałami zastępczymi. Reszta dojdzie już na spokojnie.

Grunt, że zabawa była rewelacyjna. Czasami ciężko było się dopchać do obsługi, bo zwykle byli chętni zastępcy dyżurnego ruchu. Ale to dobrze - wychodzi na to, że obsługa jest banalna i niestanowiła problemu nawet dla naszych 8-latków z grupy.
Można prosić o więcej zdjęć makiety ?