• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Wielka makieta strychowa - plan

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.464 148 0
#1
Cytując klasyka: "Mają rozmach..." mogę rzec: nie będę planował popierdółek, od razu wielka makieta. :) Ale do rzeczy, domek się buduje a w tym domku będzie strych o wymiarach 12 m x 9 m. Cały do mojej dyspozycji. Więc postanowiłem go wykorzystać tak, że dookoła będzie biegła główna dwutorowa magistrala. :) Założenie jest takie, żeby na głównej linii mogły jeździć składy osobowe max. 8-9 wagonów i składy towarowe max. 11-13 wagonów. Główna stacja na makiecie powinna mieć możliwość skomplikowanych manewrów, zestawiania składów osobowych i towarowych, tory postojowe i lokomotywownię (zwykłą, nie wachlarzową). Tworząc plan wzorowałem się na wielu polskich stacjach średniej wielkości, zarówno typowo pasażerskich jak i posiadających ruch towarowy (Zakopane, Kołobrzeg, Koszalin, Mława, etc.).

Dlatego powstał następujący plan. Główna stacja znajduje się u góry schematu. Posiada część ogólną, gdzie są 3 perony (jednokrawędziowy nr 1 i dwukrawędziowe 2 i 3). Ponadto są tam 2 tory dodatkowe towarowe. Po lewej stronie są 2 tory do odstawiania składów pasażerskich (np. SU42+Bipa czy EZT). Na prawo mamy kolejno od góry:
a) Tory postojowe dla składów pasażerskich - 4 tory zakończone żeberkiem umożliwiającym oblot składu.
b) Tory tranzytowe - 2 tory szlakowe idące dalej do prawej skrajnej głowicy stacyjnej.
c) Stacja towarowa - 6 torów, po prawej 3 tory żeberkowe idące do rampy ładunkowej.
d) Lokomotywownia 3 stanowiskowa, z torem oblotowym od góry i połączeniem do prawej głowicy aby umożliwić dojazd lokomotyw od tej strony stacji towarowej.

Na dole schematu jest stacja pośrednia na magistrali. Ma 2 perony dwukrawędziowe, 2 tory główne i 3 tory dodatkowe (1 typowo towarowy, bez peronu). Zapewne po lewej i po prawej stronie schematu, na magistrali będą jakieś perony przystanków osobowych, coby kible czy Bipa mogły się zatrzymywać dowożąc pasażerów do okolicznych wiosek. :)

Od stacji głównej odchodzi także linia jednotorowa, na której znajduje się stacyjka pośrednia. Ma ona 2 perony i 3 tory oraz krótki tor ładunkowy. Od tej stacyjki pośredniej jest jeszcze odnoga linii jednotorowej biegnąca do stacyjki końcowej. Ta stacyjka ma także 2 perony i 3 tory oraz tor żeberkowy i tor do ładowni.

Oczywiście nie od razu Kraków zbudowano, wiem. Koszty budowy będą ogromne. :) No ale plan to Koledzy ocenić możecie. :)
 

Załączniki

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
204 1 0
#2
Plan ciekawy i gratuluję rozmachu. Zastanawia mnie jednak jedno. Dla pociągów osobowych są przewidziane aż 4 stacje a dla towarowych jedna. Proponuję dodać jakieś dwie bocznice towarowe inaczej wielka stacja u góry trochę traci sens.
 
OP
OP
A

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.464 148 0
#7
Nie ma problemu, mniej więcej po środku strychu (między stacyjką przelotowo-węzłową i końcową na jednotorze) będzie otwór i schody na parter. :)
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.614 50 5
#8
Ja zaś pogratuluję, jak kolega ruszy z budową. Drugi raz pogratuluję, gdy będzie zbudowana ta główna stacja.
A postawię szampana, gdy będzie całość (przynajmniej przejezdna z postawionymi budynkami, może być bez dekoracji).

....powodzenia....
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.166 216 0
#9
Dołączam się do szampana, trzyma kciuki za projekt i czekam na realizację. (y)(y)(y)
 
Reakcje
1.095 4 1
#10
Nie wiem na ile jesteś pewny tego planu, ale jeśli miałbym coś zaproponować to wywaliłbym cały środek, bo wydaje mi się kompletnie nie praktyczny, chyba jedynie tutaj chodzi o długość torów aby pociąg miał gdzie śmigać? Zmieniłbym tak plan aby cała makieta szła wokół strychu przy ścianach, wychodzi to i tak sporo metrów do jeżdżenia. Dla urozmaicenia za to dodałbym dwa dodatkowe tory, aby były dwa dla pasażerskich ekspresów oraz dwa dla towarowych lub wolniejszych osobówek. Coś na wzór SKM. Dodatkowo po lewej stronie i prawej zrobiłbym przystanek dla podmiejskich.



Pamiętaj, że jeszcze potrzebujesz miejsce na jakiś stół roboczy i miejsce gdzie mógłbyś podrapać się po głowie czy jajeczkach jakbyś nie wiedział za co się zabrać.

Fajnie jakbyś dał zdjęcia tego strychu, może coś jeszcze udałoby się podpowiedzieć.
 
OP
OP
A

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.464 148 0
#11
Dzięki za uwagi. :) Oczywiście najpierw mam zamiar zbudować te tory na podłodze, dopiero potem da się jakiś podkład (sklejka, czy płyta, to się zobaczy). Całość nie może być wysoko nad podłogą gdyż wokół strychu są niskie ścianki (2 pustaki) i potem będą już skosy dachu. W pierwszej kolejności będzie tylko magistrala dookoła, środek to tylko taki dodatek, którego być nie musi. Pomysł z 4 torami fajny, ale to skomplikowało by też układ samej stacji (jakieś tory postojowe dla SMK, etc.). Zdjęć z 3M nie trzeba mi pokazywać, bo mam ich stertę na mojej stronie o linii 213, znam układy torowe trójmiasta i okolic na pamięć. :) Po lewej i prawej stronie na magistrali będą przystanki osobowe, napisałem o tym w pierwszym poście, tylko nie zaznaczyłem peronów na rysunku - bo nie wiem czy będą 2 na zewnątrz torów, czy może perony wyspowe między torami. :)
Zdjęcie strychu - proszę bardzo. Tak jak napisałem - dom się buduje. :) Ciekawe czy zgadniecie, co tam jest po prawej, między kominem a elektrownią wiatrową widoczną w oddali po prawej stronie komina. :)
 

Załączniki

Reakcje
1.095 4 1
#12
Aaa teraz zdjęcie wyjaśniło, że to naprawdę dopiero budowa :D A dałbyś radę policzyć jakie wymiary miałaby makieta jeśli byś zachował wysokość makiety ok 1m? Bo na wysokości tych dwóch pustaków to tak trochę niewygodna ani zabawa ani budowa. Ale chyba lepiej poczekajmy aż pomieszczenie będzie pomieszczeniem to i wtedy łatwiej coś będzie planować :) Ale tory proponowałbym już skupować jakby gdzieś ktoś coś w promocji sprzedawał.
 
OP
OP
A

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.464 148 0
#15
Aaa teraz zdjęcie wyjaśniło, że to naprawdę dopiero budowa :D A dałbyś radę policzyć jakie wymiary miałaby makieta jeśli byś zachował wysokość makiety ok 1m? Bo na wysokości tych dwóch pustaków to tak trochę niewygodna ani zabawa ani budowa. Ale chyba lepiej poczekajmy aż pomieszczenie będzie pomieszczeniem to i wtedy łatwiej coś będzie planować :) Ale tory proponowałbym już skupować jakby gdzieś ktoś coś w promocji sprzedawał.
Takie wyliczenia to nie na moją głowę. Musiałbym jakieś sinusy i tangensy użyć. :) Się wybuduje, to się zobaczy. :)
A tory, no kupuję. Znalazłem nawet jakieś tanie źródło, tylko muszę je przetestować. :)

Ja życzę powodzenia ale w ukończeniu budowy domu. Do makiety to jeszcze daleka droga.
To już nieaktualne zdjęcie, podobno już stoją krokwie. Teraz to się szybko domy buduje, odbiór mamy przewidziany na lipiec. :)

Ja bym poczekał, bo zanim się skończy budowa strychu to można hobby zmienić kilka razy.
O nie, tego co się ma od urodzenia się nie zmienia. Dziadek był kolejarzem, rodzice pracowali na kolei i ja miałem być kolejarzem. Zostałem chemikiem, ale kolej została jako hobby. I nie mam zamiaru tego zmieniać. :)
 
OP
OP
A

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.464 148 0
#16
No dobra, to teraz pytanie o sterowanie a właściwie zasilanie DCC. Wiem już że będzie to Roco Z21 (kupiłem ten zestaw co mi mysz nie chciała działać - pisałem w innym wątku). I tak czytam, że w przypadku dużej ilości "odbiorników" trzeba podzielić makietę na sekcję i każdą zasilać oddzielnie tzw. boosterami. No więc żeby podzielić trzeba mieć jakieś założenia co do taboru, który będzie jeździł po tej makiecie. A ja już plan mam: będzie 11 pociągów. Z tego 5 towarowych (Zaes-y, Gags-y, Eaos-y, Fals-y i mieszany/zdawczy) oraz 6 pasażerskich (3 pociągi 8-wagonowe, 1 Bipa, 1 x 3 Bh i jeden EN57 jak go Piko wyda). Oczywiście chcę mieć wszystkie wagony pasażerskie oświetlone DCC (najlepiej w stylu tego linka oświetlenie). I tu pojawia się pytanie ile prądu łyka taki wagon? Czy prawdą jest to co w linku - 100 mA? Jeśli tak to łatwiej będzie liczyć obciążenie i planować układ zasilania sekcji makiety...
 
OP
OP
A

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.464 148 0
#17
Trochę torów już jest no i taboru także. Jedna lokomotywa - SU45 ma na próbę zwykły dekoder jazdy. Na podłodze powstała 4 torowa stacja na dwutorowej magistrali. SU45 z pośpiesznymi elegancko pomyka:

20220322_080352.jpg


20220322_080401.jpg


20220322_080409.jpg


20220322_080418.jpg


20220322_080439.jpg


20220322_080454.jpg



 

Podobne wątki