• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Wiadukt nad torem / 2 segmenty w 1 module

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.632 42 1
#1
Powstała koncepcja zbudowania segmentu / modułu, który spełni kilka makietowych założeń:
1. Zdarza się czasami na wystawach, że zamiast prostego odcinka istnieje pilna potrzeba zmiany układu w łuk, ponieważ na planie sali nie zaznaczono słupa lub jest on w innej lokalizacji, albo szlak wychodzi za ciasno przy ścianie, albo ktoś zapomniał o drabinkach itd.,
2. Element tej makiety modułowej ma wejść do małego, ekonomicznego samochodu, jego wymiary nie powinny przekroczyć dł. 850 mm x 600 mm, ma zmieścić się do jednego opakowania.
3. W przyszłości ma spełniać rolę bezkolizyjnego przecinana się szlaków jednotorowych wychodzących np. z jednej stacji lub z posterunku odgałęźnego, który obecnie również powstaje w klubie.
"Wiadukt nad torem" - tak nazwałem sobie ten dziwoląg - powstaje na podstawie inspiracji nad rzeczywistym obiektem kolejowym, który mieści się na przecięciu dwóch linii kolejowych: numer 14 (dołem: Szprotawa - Żagań) oraz niezidentyfikowanym numerem (górą / linia kolejowa prawdopodobnie służąca jako tor wyciągowy - częściowo rozebrana). Nie będzie to jednak idealne odwzorowanie obiektu i miejsca z uwagi na to, że linia biegnąca dołem miała być / była (do sprawdzenia) linią dwutorową.
IMG_20250215_1831.jpg


Na obecnym etapie prac została zbudowana już podstawa makiety, składająca się z czterech profili przejściowych typu LL250, zostało wykonane całe okablowanie, w tym magistrala, połączenia z gniazdami XLR i gniazdami typu "bananek". W jednej parze profili przejściowych (tor z wiaduktem), z uwagi na specyfikę konstrukcji przy montażu segmentu zastosowano mufy oraz dodatkowe drewniane wzmocnienia. W tym miejscu nie ma możliwości połączenia tradycyjnie na śruby i nakrętki, gdyż będzie tutaj wykonana skarpa.

IMG_20250215_141213519_HDR.jpg


Wnętrza przyczółków winny być wypełnione ziemią, w modelu to miejsce na ukrycie przewodów i gniazd. Dla bezpieczeństwa przewodzenia, każda szyna będzie polutowana z przewodami w dwóch miejscach.

IMG_20250215_140635918.jpg


W dolnej części segmentu położono już tor w łuku, jeśli dobrze pamiętam, kąt 20 stopni, (promień - nie mam pojęcia) o przechyłce rzędu 1,5 mm, wprawne oko dostrzeże pochylenie się taboru na łuku, którego moim zdaniem brakuje na wielu łukach w wystawowych makietach. Tor modelowy to flex Tillig'a, wysokość szyny 2,1 mm. Jest przymocowany klejem polimerowym, którego właściwości klejące pozwalają na precyzyjnie ułożenie toru bez pośpiechu w czasie schnięcia ok. 1 godziny. 5 centymetrowe odcinki toru przy profilach to odcinki proste, w celu łagodnego przechodzenia taboru w np. łuk tworzący literę "S".

IMG_20250215_140710590.jpg


Charakterystycznym elementem tego modułu jest wiadukt z - nazwę to może nieprofesjonalnie - "przesuniętymi przyczółkami i przęsłami" (jeśli ktoś zna fachową nazwę, proszę o poprawę). Inaczej mówiąc, przęsła w stosunku do siebie są przesunięte.

IMG_20250215_140718776_HDR.jpg


Konstrukcja wiaduktu zostanie zbudowana z elementów fototrawionych, natomiast podpora będzie wykonana w technologii wydruku 3D.

IMG_20241129_202412085_HDR (1).jpg


Kabelkologia od spodu; uchwyty pod gniazda XLR oraz bananki wykonał kolega Jarek z klubu w technologii 3D. Obie linie elektrycznie będą niezależne od siebie.

tn_IMG_20250215_140912846.jpg

tn_IMG_20250215_140923825.jpg


Poniżej projekt graficzny całego przedsięwzięcia oraz zdjęcie poglądowe miejsca, które modelarsko zaabsorbuje mnie na kilka ładnych tygodni, a może miesięcy ...

IMG_20250215_1832.jpg


IMG_20250215_1833.jpg

źródło: youtube
 

Grzesiek

Użytkownik
Reakcje
37 0 0
#4
Koło Janka Wiśniewskiego też jest przecinka, od strony estakady. Fakt że po remoncie mało co tam jeździ ale kiedyś się stało i patrzylo.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.952 531 30
#5
wiadukt z - nazwę to może nieprofesjonalnie - "przesuniętymi przyczółkami i przęsłami" (jeśli ktoś zna fachową nazwę, proszę o poprawę). Inaczej mówiąc, przęsła w stosunku do siebie są przesunięte
Tam jest tylko jedno przęsło, przesunięte względem siebie są natomiast kratownice, stanowiące konstrukcję tego przęsła. Takich wiaduktów jest w Polsce więcej, a w tym konkretnym wypadku efekt jest szczególnie widoczny ze względu na stosunkowo mały kąt przecięcia linii, a co za tym idzie, dość znaczne przesunięcie bocznych kratownic.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.731 125 86
#7
Raczej A, B i C. Wynika to z filmu i z tego obrazka gdzie widać, że konstrukcja jest na bazie prostokąta.


Żagań_linia14_łożyska.jpg

Na filmie widać dwa łożyska, trzecie jest niewidoczne z tego miejsca.
Źródło: Youtube

Żagań_linia14.jpg


Źródło: Google Maps.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.952 531 30
#8
Nurtuje mnie jeszcze pewna zagadka, skoro przesunięte są kratownice, to czy przęsło podparte jest na podporach w dwóch punktach B i C czy może trzech A i B i C ?
Nie jestem fachowcem od budowy mostów, ale wydaje mi się, że przęsło musi być podparte co najmniej w punktach A i C, tam, gdzie się kończą kratownice. Ale pewnie "podłoga" konstrukcji jest dodatkowo podparta w punkcie B.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
433 3 1
#9
"Wiadukt nad torem" - tak nazwałem sobie ten dziwoląg - powstaje na podstawie inspiracji nad rzeczywistym obiektem kolejowym, który mieści się na przecięciu dwóch linii kolejowych: numer 14 (dołem: Szprotawa - Żagań) oraz niezidentyfikowanym numerem (górą / linia kolejowa prawdopodobnie służąca jako tor wyciągowy - częściowo rozebrana). Nie będzie to jednak idealne odwzorowanie obiektu i miejsca z uwagi na to, że linia biegnąca dołem miała być / była (do sprawdzenia) linią dwutorową.
Tor na wiadukcie to dawna linia numer 371 w kierunku Nowej Soli.
Linia numer 14 pod wiaduktem była kiedyś dwutorowa.
Widać to dobrze na wiadukcie, który znajduje się ok. 900m wcześniej gdzie dołem biegnie linia 275 a górą trzy tory: dwa linii 14 i jeden linii 371.
 

Podobne wątki