• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 Warszawska Pracownia Modelarska- czyli polskie budownictwo z epoki PRL (i nie tylko)...

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
#1
Witam kolegów!

Temat który niniejszym postem rozpoczynam jest nieprzypadkowy. Od dawien dawna odkąd w miarę poważnie zająłem się modelarstwem kolejowym w wieku nastoletnim, najbardziej brakowało mi w skali H0 1:87 (oczywiście oprócz taboru typowego dla polskich kolei), typowo polskich budynków najlepiej z czasów socjalistycznych. Dlatego też próbowałem tworzyć na początku lat 2000 na potrzeby własne, budynki typowe dla PRL-u: bloki z płyty, hale fabryczne, dworce, małe lokomotywownie. Na początku z kartonu później i z innych materiałów. Jednak pewne ograniczenia technologiczne, wzięły wtedy górę, a ja ze względu na niesatysfakcjonującą mnie wtedy kolekcję taboru zabawek a'la "pkp", działalność tą porzuciłem.
Do modelarstwa już na poważnie wróciłem tak jak wielu znajomym osobom "obiecywałem"- gdy pojawi się polska lokomotywa w H0... Tak więc od 2012 i SP42-064, wróciłem do zabawy z namacalnym modelarstwem, wcześniej tworząc wirtualnie do symulatora Trainz, zarówno szlaki kolejowe jak i budynki do nich dedykowane.
Do pokaźnej kolekcji modeli 1:87 z czwartej epoki ponownie zapragnąłem mieć typowo POLSKIE budownictwo, a nie jakieś tam Fallery udające nasze. Tak jak poprzednio pierwszym obiektem "westchnień" stały się bloki z płyty znane mi z dzieciństwa, a dokładnie rzecz biorąc system ogólnopolski OW-T 67, totalnie masowy na terenie polski, i tak uniwersalny we wstawianiu na dowolną polską makietę z każdego regionu jak Fiat 126p, Star 200, Autosan H9, SM42, czy wagony 111A.
Pomimo niezbyt szczęśliwej technologii wykonania bardzo odległego przed-przedprototypu w 2004 roku (kostrukcja oparta na płytach styropianowych!), pewne rozwiązania okazały się przydatne i zapunktowały teraz. Jak wygląda współczesny prototyp bloku systemu OW-T 67 można było zobaczyć w pokrewnym temacie "blok fallera" w przedostanim poście:
http://forum.modelarstwo.info/threads/blok-fallera.23042/page-4

Nieco o samym pierwowzorze:
https://pl.wikipedia.org/wiki/OWT-67
Jest to system polski, zamknięty, o bardzo charakterystycznym wyglądzie frontowych ścian pasów betonowych płyt przedzielonych pasami okiennymi składającymi się z okiennic i przestrzeni między nim wypełnionymi kolorowymi dyktami.
http://www.administrator24.info/images/photos/24/5106/__b_wielka-plyta.jpg
http://www.abc-dachy.pl/img/publikacje/363_z3.jpg

Wygląd jest iście Corbusierowski, surowe betonowe płyty, kanciasty do bólu praktyczny kształt, niemal płaski stropodach, i kolorowe wstawki międzyokienne. Z założenia koloryt na osiedlu z takich betonowo szarych budynków i zieleni drzew, mieli wprowadzać ludzie, różnokolorowe samochody, czy właśnie wstawki kolorowe między okienne na każdym bloku inne, tak aby wśród dziesiątków identycznych pudełek łatwiej było odnaleźć swój. Jedną z pierwszych realizacji była rozpoczęta pod koniec lat 60 budowa osiedla Niedźwiadek w podwarszawskim wtedy Ursusie dla pracowników fabryki ciągników. Powstały tam wersje najbardziej typowe czyli 5 piętrowe (2, 4, 6 i 10 klatkowe długie jamniki), oraz 11 piętrowe dwuklatkowe punktowce. Potem technologia rozpowszechniła się na niemal cały kraj będąc produkowaną w OIDP 14 fabrykach domów (wytwórnie prefabrykatów). Stawiane były w zasadzie na terenie całego kraju, ale z tą zasadą iż jako produkt mało ozdobny o metrażu dość niskim (mieszkania 24, 48 i 60 m2), stawiane były głównie w mniejszych miastach i na większych wsiach. W samej warszawie np. poza Niedźwiadkiem i pojedyńczymi przypadkami w innych dzielnicach (przy Kasprzaka na Woli), nie były stawiane, ale za to stoi tych bloków bardzo dużo w Piastowie, Pruszkowie czy Grodzisku Mazowieckim. Jeżdżąc po kraju obserwuje je w różnych egzotycznych miejscach, nawet na wsiach (w Czeremsze jako 1 piętrowe bliźniaki-segmenty!), czy Hajnówce (wariant 2 piętrowy). Gdzie widziałem jeszcze? Warszawa, Białystok, Rzeszów, Konin, Sochaczew, Żychlin, Chełm, Mrągowo, Suwałki, Hajnówka, Pruszków, Grodzisk, Piastów, Bydgoszcz, Ostrołęka, Łomża, Wałcz, Chojnice, Zamość to tak na szybko. Przypuszczam że jesteście w stanie podać wiele wiele więcej lokalizacji, choć ostatnio masowo ocieplane zatraciły swój charakterystyczny surowy wygląd. System był tak masowy iż szacuje się że w OWT67 oraz dalszych jego ewolucjach powstało około 40 procent budynków wielkopłytowych w Polsce, co przy 4 mln mieszkań w wielkiej płycie ogółem na 12 mln wszystkich izb mieszkalnych w Polsce, daje nam iż CO DZIEWIĄTA POLSKA RODZINA MIESZKA W BLOKU SYSTEMU OW-T 67!

Ooo, tu szukając bloku w żychlinie, przypadkiem natrafiłem na ten system w... Mielcu!
https://www.google.pl/maps/@50.2948..._v9Vi-AMyUnzRtZX45vQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl

A tu Żychlin Łąkowa 11a, stan niemal pierwotny
https://www.google.pl/maps/place/Łą...debda73bcd1!8m2!3d52.241202!4d19.632126?hl=pl

Co do modelu:
Model jest wykonany z plastikowych płyt z transparentnego poliwęglanu (ma podświetlenie nocne wybranych okien), okna i balkony są kartonowe cięte laserem, natomiast płyty betonowe całkowicie ręcznie cięte z... korka! dach to papier ścierny cięty w paski i przyklejany każdy oddzielnie (podobnie jak płyty zresztą- każda wycięta i klejona oddzielnie). Model jest wykonany na podstawie dokładnych pomiarów więc nie jest moim wyobrażeniem, ale modelem redukcyjnym w skali (choć kilka drobnych uproszczeń jest ze względu na pracochłonność wykonania, ale o tym potem).
Ponieważ prezentacja prototypu spotkała się z dość ciepłym przyjęciem tak na forum jak i poza nim, postanowiłem na próbę wytworzyć kilka krótkoseryjnie, badając czy w sumie jest wśród nas zapotrzebowanie na architekturę PRL-u na makietach (a mam w planach polską wieże ciśnień, budynki przemysłowe, biurowiec typu lipsk, czy polskie dworce z lat 80).
W następnym poście zdjęcia prawie gotowych modeli z serii tzw informacyjnej. Zapraszam do zadawania pytań, postaram się odpowiedzieć tak w pierwowzorze jak i modelu, bowiem pisać tak możnaby długo, to temat na pracę magisterską, wiedzy jest dużo a czasu mniej.
 
OP
OP
S

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
#2
Na początek galerii zdjęciowej troszkę różnych przykładowych lokalizacji, głównie w wersji nieocieplonej... zdjęcia mojego autorstwa głównie z lat 2003-2010.


IM000128.JPG IM000132.JPG DSC_0175.JPG
Tu warszawskie osiedle "Niedźwiadek", przed i po ociepleniu. Jak widać pod warstwą izolacji styropianowej, blok 10 klatkowy całkowicie zatracił swój charaktersytyczny wygląd.


białystok.JPG
Białystok i wersje łączone, jedno, dwuklatkowe, od 5 pięter przez 8 po 11 :) wariacje na temat


czeremcha1.JPG czeremcha2.JPG
A to Czeremcha, tu jeszcze ciekawiej, coś jakby segmenty z płyt systemu OWT 67 :O


GOSTYNIN.JPG
Gostynin, z prawej niemal klasyczny OWT 67, z lewej przyklejona jakaś późniejsza modyfikacja systemu

grudziądz 2.JPG grudziądz1.JPG
W Grudziądzu już w 2004 roku maluchy ocieplone niestety, ale wysokie wciąż na surowo

hajnówka.JPG
Hajnówka, między grupami peronów dosłownie pośrodku dworca. Taki mniejszy też mogę wytworzyć.

gÓRA KALWARIA.JPG
Rzut okiem na jeden z wielu w Górze Kalwarii, nieco już domagający się remontu i ocieplenia w 2009 roku.

krośniewice.JPG
Dwupiętrowe bloki OWT w klimacie wąskotorowym na obrzeżach Krośniewic z planowym pociągiem do st. Ostrowy Wąskotorowe ŁOMŻA.JPG mAŁKINIA.JPG
Tu niskie 5 kondygnacyjne, lewa strona to Łomża, prawa, to bloki w Małkini nieopodal torów szlaku Małkinia- Ostrów Mazowiecka

Ostrołęka.JPG PŁOCK.JPG
Z lewej ścisłe centrum Ostrołęki przy dworcu PKS, z prawej widziane z okna EN57 bloki OWT w centrum Płocka...
cdn
 
OP
OP
S

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
#3
PIASTÓW.JPG
fotostop w pracy przed zjazdem do zajezdni, jakiś 2008 rok. Dobre czasy na świetnych wozach, sentyment pozostał, podobnie jak całe osiedle OWT w Piastowie, ale niestety ocieplone już.

sierpc.JPG sierpc2.JPG
W Sierpcu w dwóch różnych częściach miasta. Niby klasyczne OWT 67, ale już płyty klatek schodowych z większymi oknami...

SKARŻYSKO.JPG
Tu z kolei Skarżysko Kamienna, bloki po lewej za sklepem RTV AGD się załapały

tułowice.JPG
z okna pociągu gdzieś między Opolem a Nysą, chyba Tułowice, rok 2008, całkiem klasyczne jeszcze

sokółka.JPG
smaczek z Sokółki, kto był to wie gdzie tam niegdyś Fiaty czekały na swoje pociągi do Suwałk. Tu jakaś późniejsza modyfikacja systemu, podobne stoją przy dworcu w Ostrołęce.

20190823_154154.jpg
A to tegoroczne znalezisko z Wałcza, które w drodze na wakacje w Rewalu, sprawiło mi, modelarzowi odtwarzającemu te bloki w 1:87 dużo nieoczekiwanej radości :)

znalezione na street view:
Grodzisk Mazowiecki
https://www.google.com/maps/@52.109...AaecgB7m5FEFS83MCoOQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl

Pruszków-witajcie w krainie OWT 67
https://www.google.com/maps/@52.155...1_xhPaSH0cvSQko2E3XA!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl

Łapy- przy dworcu
https://www.google.com/maps/@52.992...9Iv7SgAuhenC3FeO52OQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl

Konin- ocieplone niestety
https://www.google.com/maps/@52.233...cM89x5NfKbKEavdz_EGg!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl

Ciechanów
https://www.google.com/maps/@52.877...2GNFBGLsLNBMLx2UuRxQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl

Chojnice- późniejsza wersja z loggio-balkonami
https://www.google.com/maps/@53.698...IpgWNfGbUj3qG-wnAzQw!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl

Grajewo
https://www.google.com/maps/@53.643...itGuutBcHY5nir-2XG5g!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl

Mrągowo- klasyczny wczesny OWT 67 ocieplony już niestety
https://www.google.com/maps/@53.858...eiceb8FNyDYzGNLfHGTw!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl

Pabianice
https://www.google.com/maps/@51.650...o_sAg7cqAiosgEOXVtXw!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl

...jest tego troszkę w Polsce. Ale pora na zdjęcia modeli
 
OP
OP
S

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
#4
Przepraszam że tak jednym ciągiem kilka postów, ale znalazłem czas by w końcu nad tym wszystkim porządnie przysiąść i opisać.
Model powstawał etapami. Najpierw stworzyłem coś na kształt egzemplarza doświadczalnego
20181220_104628.jpg
tu widoczny na matrycy okien ciętej laserowo. Dwie poliwęglanowe płytki sklejone i pierwsze elementy oraz próbne balkony rzygowniki.

20181223_155814.jpg 20181223_191420.jpg 20181223_191426.jpg
Fabryka domów w wersji 1:87 (tu na dyżurze w pracy) ;0

20190109_190556.jpg 20190115_111904.jpg
sklejanie pierwszego egzemplarza prototypowego prawie rok temu


20191205_121351.jpg 20191205_124613.jpg
A tak wygląda prototyp (zielone wstawki międzyokienne) oraz trzy bloki serii informacyjnej. Seria w stosunku do prototypu ma pewne poprawki. Zmieniony został oddcień firanek w oknach z żółtawo burego na żywszy szklano- niebieski, zamiast trzech płyt usztywniających ściany od środka, są cztery, a na dachu każdy pasek papy jest wycinany i przyklejany oddzielnie (na zielonym prototypie łączenia papy są tylko narysowane czarnym markerem Tamyia) Na pierwszym zdjęciu kolejno egzemplarze 001, 002, 004, 003.

20191205_121059.jpg 20191207_135045.jpg 20191205_121611.jpg 20191205_120933.jpg 20191205_121426.jpg 20191205_121234.jpg 20191205_120904.jpg
egzemplarze 3 i 4 celowo otrzymały czerwone dykty między oknami. Tak by można było porównać wersję bez patyny i patynowaną. Ogółem: 002- pomarańczowa ma mocną patynę, 004 z czerwonymi średnią, a 003 jest bez patyny, doniczek na balkonach czy rdzy na rynnach itd.
Jak widać modele są przygotowane pod serię. Są gotowe TRZY RÓŻNE WERSJE wypełnień okien firankami jak i matryc zasłaniających dopływ światła w widoku nocnym. Tak że nawet w nocy inne okna świecą się na każdym z trzech bloków. Budynek ma 31 cm długości, 11,5 szerokości, wysoki jest na 16,8 cm :) Wersja dwuklatkowa powstała nieprzypadkiem, uważam bowiem, że większe wyższe czy dłuższe wersje w naszej skali w której i tak wiele rzeczy skracamy z konieczności, nie mają racji bytu na makiecie, choć na zamówienie mogę zrobić dłuższy np cztery klatki...


20190109_191928.jpg
zapomniałbym o widoku nocnym....

Ktoś chętny ;) ? Cena za blok bez patyny to 599 i jest to o niecałe 150 PLN więcej niż blok Fallera w wersji 5 pięter, czyli trzykondygnacyjna podstawa+ jeden zestaw rozszerzający o dwa piętra. Cena chyba jest skalkulowana rozsądnie biorąc pod uwagę iż jak to w modelu ręcznie robionym (ale opartym na plastikowej ramie), jest masa godzin pracy. A modele z manufaktur raczej nie kosztują zazwyczaj o 30% więcej tylko o 300-500% więcej :p
 
Ostatnio edytowane:

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.539 252 31
#5
OJ WSPOMNIENIA , jak tu wrócić do domu po flaszce na kartkie od kumpla przed godzina policyjną
Pogratulować pięknej roboty
 
OP
OP
S

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
#6
Dla mnie też te bloki wiążą się ze wspomnieniami, u mnie akurat beztroskiej młodości, pełnych dzieci podwórek. Taki inny spokojny świat bez pośpiechu.
Oszczędnościowe Wielkopłytowe Typowe OWT 67 im bardziej się w nie zagłębiać tym bardziej okazują się przemyślaną "maszyną do mieszkania" Le Corbusiera. Tu wszystkie wymiary się powtarzają i zazębiają, czerpiąc z mistrza i jego wzorca wymiarów postaci ludzkiej stojącej (183 cm) oraz stojącej z wyciągniętą ku górze ręką (226 cm)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Le_Corbusier
W OWT wysokość kondygnacji to 270 cm brutto, tyleż samo w szerz ma ciąg klatki schodowej, a pojedynczy segment mieszkalny 540 cm czyli dwukrotność 270. Dwuklatkowy pięciopiętrowy blok jest zatem długościowo dziesięciokrotnością wysokości piętra, a stosunek długości do wysokości to 2 do 1. Klatki są o połowę węższe od segmentu pionu mieszkalnego zatem od frontu mamy segment+półsegment klatki+segment+segment+półsegment klatki+segment, a od strony balkonów 5 x segment długi.
Swego czasu znalazłem także dość ścisłe zalecenia dotyczące budowy samego osiedla i odległości bloków od siebie. Jednym z założeń miała być odległość między ścianami frontowymi bloków ustalona jako dwukrotność ich wysokości... Proszę teraz spojrzeć w tym zagadnieniu na nowe deweloperskie potworki (sic).

Tu parę zdjęć z budowy systemu:
Grajewo
https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/0e/e4/55ca88a13f8ea_o_medium.jpg

Lublin Rury zresztą kolejne znalezisko- aż trzy osiedla, Prusa, Konopnickiej i Sienkiewicza
https://ryneklubelski.pl/2015/05/budowa-osiedla-marii-konopnickiej/
https://spoldzielnialsm.pl/wp-content/uploads/2018/05/Powstanie_3_800.jpg

System ze względu na dostosowanie do produkcji poligonowej na miejscu, był specjalnie przemyślany tak aby jego montaż sam w sobie był gwarantem stabilności konstrukcji. Płyty na rantach miały tzw pióro-wpust który dodatkowo usztywniano spawaniem łączeń.
https://plock.wyborcza.pl/plock/1,3...lkiej_plyty_trzymaja_sie_mocno___Postoja.html
Warto poczytać, czytałem nawet opinie jednego z inżynierów o tym że to właśnie bloki w technologii radzieckiej W70 trzymają się tylko na łączach spawanych, a OWT na piórowpustach (coś w stylu wypustków klocków lego) plus wzmacniane miedzią pręty montażowe spawane do siebie. Zagrożeniem jest partactwo samego wykonania, więc w sumie to samo co w nowo budowanych obiektach.


A tu kolejne znaleziska:
Łódź
https://dzienniklodzki.pl/jakie-sa-dzis-lodzkie-blokowiska/ar/459732

Kutno
http://kutno.net.pl/artykuly/aktualnosci,95836.html

Lublin
http://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/dzielnice-lublina-rury-lsm/

A co do samych modeli:
Bloki zostały ukończone (egzemplarze 002, 003, 004) i w dniu jutrzejszym na giełdzie forumowej trafią do sprzedaży. W zależności od zapotrzebowania będę wykonywał bloki na zamówienie z pewnymi detalami, ale chciałbym też co jakiś czas tak jak teraz wystawiać na sprzedaż gotowe produkowane w formie rękodzieła mikroseriami by nie trzeba było zamrażać gotówki na tzw. święte nigdy i moją wenę, ale by można było kupić gotowy model jak z półki w sklepie.

zainteresowanych włączeniem klasycznego bloku z czasów PRL proszę zatem o uważne śledzenie tematu, w ciągu najbliższych godzin pojawią się tu konkretne informacje...
 

jpl

Użytkownik
Reakcje
5 0 0
#7
Świetnie, że założyłeś temat. Już w przypadku Trainza widać było Twój niezwykły talent - jak zrobiłeś las na Podlasiu - PRL, a ja tam ustawiłem kamerę, to w nocy autentycznie się bałem. A cała mapa do symulatora była niezwykle wręcz piękna i dobrze zrobiona. Aż ją sobie teraz ponownie pobrałem i może wrzucę TRS na dysk, specjalnie z tego powodu... ;)

Ale dość o Trainzu. Ten blok i system jego produkcji, jest, jak to się mówi, genialny w swojej prostocie. Jest przy tym bardzo realistyczny i widać, że dobrze przemyślany. Naprawdę, świetnie to zrobiłeś. Z pomysłów, to może szarpniesz się na zrobienie takiego wielkiego 11-o piętrowego wieżowca? Wyglądałby znakomicie! ;) Niezależnie od tego, jaką decyzję podejmiesz, życzę powodzenia w projekcie, no i rozszerzania go o kolejne elementy! Jest super, tak trzymać! ;)
 
OP
OP
S

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
#8
Witam kolegę Juliusza! Czy u was aby w Krakowie nie ma też bloków z tego systemu? Coś mi się Czerwony Prądnik kojarzy lub Prokocim ale nie mam pewności? Trainz to na razie pieśń przeszłości, brak czasu póki co na to, poza tym trzeba by znaleźć kasę na wymianę komputera (która na razie idzie w 1:87) i przede wszystkim sporo czasu na instalowanie tego wszystkiego na nowo, aktualizowanie...

Jeżeli chodzi o 11 piętrowy wieżowiec, to mogę stworzyć taki na zamówienie. Jeżeli ktoś potrzebuje blok wyższy lub dłuższy w tym systemie, wystarczy taki zamówić. Bloki są naprawdę solidne- to plastikowa rama która nawet śmiałego trzymania w ręku się nie boi.
20191217_115506.jpg

Zgodnie z zapowiedzią bloki zostały wystawione na sprzedaż:
http://forum.modelarstwo.info/threads/1-87-polskie-bloki-systemu-ow-t-67.48794/



zapraszam do zakupów, a tymczasem fabryka domów i kolejne prefabrykaty czekają na montaż
20191217_120856.jpg 20191217_115647.jpg
WESOŁYCH ŚWIĄT!
 

jpl

Użytkownik
Reakcje
5 0 0
#10
Czy u was aby w Krakowie nie ma też bloków z tego systemu? Coś mi się Czerwony Prądnik kojarzy lub Prokocim ale nie mam pewności?
Według mojej wiedzy, raczej nie ma. Podobno był to system dla mniejszych miast, ale w sumie nie sprawdzałem wszystkich budynków przecież. Jeśli kiedyś jakiś u nas znajdę, to na pewno napiszę. ;)

No ale z drugiej strony, może kiedyś spróbujesz wykonać inne rodzaje bloków? Może coś popróbujesz z wydrukiem 3D? Masz duże możliwości w każdym razie... ;)
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.180 508 29
#11
Bardzo ładny wyrób, przemyślany i pracochłonny, ale, i to nie żadne pretensje, tylko stwierdzenie, stać na małe osiedle z takich bloków będzie tylko zamożnych modelarzy.
 
OP
OP
S

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
#12
Drogi Pawle, myślę że cena nie jest zbyt wygórowana, same twarde koszty materiałów są spore. Pierwszy z brzegu przykład: komplet Rynien na budynek 15 PLN, barierki na balkony 20 PLN, płytki z przezroczystego poliwęglanu ok 30 PLN, elementy cięte laserowo kolejne 30 PLN. Najwięcej jednak jest samego wycinania, malowania, montażu który jest, jak sam zauważyłeś, bardzo pracochłonny (na jeden blok potrzeba około 30-40 godzin, a przede wszystkim ze względów montażowych przynajmniej kilka dni na wyschnięcie klejów i farb). Warto porównać sobie ceny modeli np. Stangela. Tam często mniejszy budynek kosztuje podobne pieniążki w wersji Bausatz, a gotowy model jest sporo droższy od mojego przy mniejszej jego wielkości. Ja wiem że tam jest super jakość wykonania, masa detali (to często bogato zdobione budynki poniemieckie), ale jak widać niestety rękodzieło kosztuje.
Dla mnie przykładem chorej ceny są obecne ceny Fallera. Kupiłem sobie domek "polski" 130602 https://www.google.com/search?q=faller+130602&client=firefox-b-d&sxsrf=ACYBGNRi-8Gb8jyqUP0OBW9jcbpORITQxw:1577002396079&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=EKOoGrpcIoohbM%3A%2CMCqsXZx5AbQAuM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kRItHn48YfHrxnBaZiYfly-b_ag8w&sa=X&ved=2ahUKEwiQ_4Ld58jmAhWIE5oKHZ2RBMAQ9QEwBHoECAoQEg#imgrc=_&vet=1
- szaleństwo kilka prostych wytłoczek kosztuje 75 złotych, a to trzeba jeszcze zmontować i pomalować- jak to się ma do modeli wagonów, wielokrotnie bardziej skomplikowanych, już złożonych, pomalowanych, oznaczonych tamponowaniem, posiadających elementy metalowe, a w sumie niewiele droższych. Na przecenie wagon Gbs produkcji Austriackiej kosztował 63 złote! przed przeceną 108...
http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?products_id=93123

Warto sobie odpowiedzieć czy po prostu
https://makieta.pl/h0-miasto/5357-faller-130801-blok-z-wielkiej-plyty-p2-zestaw-bazowy-h0.html
https://makieta.pl/h0-miasto/5358-faller-130802-blok-z-wielkiej-plyty-p2-zestaw-uzupelniajacy.html
Faller 130801+130802 dający nam dopiero blok o tej samej wielkości co moje OW-T 67 (pięć kondygnacji, dwie klatki) jest rzeczywiście wart 285+147= 432,-
Bo moim zdaniem za tą wytłoczkę w którą trzeba jeszcze masę pracy włożyć by została modelem, to uważam że cena mocno, mocno wygórowana.
Powiem wprost- gotowe budownictwo od masowych producentów w skali 1:87 zmierza w absurdalne pułapy cenowe...


Ale wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, obniżyłem o 100,- cenę każdego budynku. Najtańszy zmontowany bez patyny jest teraz za 499, to niewiele drożej niż bausatz obcego nam w zasadzie Fallera. Chciałbym rozwijać temat produkcji budynków z lat 1960-1990, o infrastrukturę kolejową, budynki wielkoprzemysłowe, ale tu wiele zależy od was i waszego zapotrzebowania, chciałbym by makiety zapełniły się polskimi klimatami, ale w innym wypadku będę sobie po prostu dłubał dla siebie.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.180 508 29
#13
Nie neguję kosztów wytworzenia, skomentowałem tylko rzeczywistość, małe osiedle (kilka bloków bo jeden czy dwa to wygląda tak jak skład cystern z jedną lub dwoma) to już koszt używanego samochodu, oczywiście zaraz specjaliści stwierdzą że to hobby dla zamożnych, a jak kogoś nie stać to niech nie kupuje itd.itd. mają rację, a opinia jest moja i nie ma na celu dyskredytacji Waszego wyrobu, zobaczymy a może i nie jakie będzie zainteresowanie.
 
OP
OP
S

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
#14
oczywiście zaraz specjaliści stwierdzą że to hobby dla zamożnych, a jak kogoś nie stać to niech nie kupuje
hehe, w sumie stąd się wziął mój pomysł ich zrobienia. Jak zobaczyłem masówkę od firmy "F" to pierwszy był zachwyt "ooo w końcu blok z płyty" a po obejrzeniu ceny był facepalm... No cóż zawsze można zrobić samemu i ja z tego właśnie założenia wyszedłem.
Jeden z kolegów forumowych pytał się o możliwość stworzenia zestawu do samodzielnego montażu- co z tego będzie zobaczymy. Ponieważ dlatego iż :) jest to model ręcznie robiony, tu na bieżąco interweniuje się w spasowanie poszczególnych elementów, bo nie każdy element wychodzi idealnie identyczne, a np. płyta elewacyjna nie pasująca na czwartym piętrze po prawej, wchodzi idealnie na drugim po lewej. Wszystko to także kwestia wiedzy "co autor miał na myśli", a z tym też bywa różnie przy montażu takich bausatzów, trzeba by stworzyć obszerną instrukcję.
Jeżeli zaś Pawle chodzi o osiedle, to szczerze mówiąc jak komuś wejdzie na makietę/moduł więcej niż 1-2 bloki to znaczy że to duży projekt i ktoś zabierający się za niego raczej nie narzeka na brak gotówki. Przypominam że te bloki mają 31 centymetrów długości, są o 3 cm dłuższe niż wagon 111A, szerokie są na ponad 11, wysokie na prawie 20 z antenami na dachu. To w naszej skali naprawdę spore obiekty, blok 10 klatkowy miałby ponad 1,5 metra (to już wielkość tortów niektórych!), więc zasadne pozostaje pytanie, czy wstawianie 4-6 bloków ma sens. Osobiście na swoich projektowanych modułach stacji węzłowej widziałbym 2 takie bloki góra 3. Inaczej temat blokowiska zdominuje mi otoczenie stacyjne. Na mniejszych projektach już sam jeden z np garażami, i placem zabaw dla dzieci, z tyłu osłonięty zdjęciem takich bloków może fajnie zaakcentować mijane przez pociąg osiedle "metalowców" czy "kolejarskie" ;)
Może po nowym roku wykonam taką dioramę, i porządne zdjęcia profesjonalnym aparatem a nie komórką, bo niestety padł mi w nikonie autofocus i zdjęcia z komórki które tu wrzucałem, jakiej są jakości każdy widzi :p
Pozdrawiam świątecznie!
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
89 3 0
#16
Super Tobie to wychodzi. A cena, no cóż. Jeśli podzielić cenę przez ilość roboczogodzin niezbędną do wykonania, dodać cenę materiałów to wypada przestać się dziwić. A dochodzi jeszcze wartość wiedzy, doświadczenia itp., które to elementy trudno wycenić. Powiem tyle, że praca ręczna, czy manufakturowa prawie nigdy nie będzie właściwie wyceniona, ponieważ cena byłaby wtedy naprawdę niebotyczna. Tylko ten kto kiedykolwiek zrobił własnymi rękami przedmiot, który ludzie chcą kupić, wie o czym piszę. W ramach off-topu wspomnę tylko o moim innym hobby, a mianowicie odtwórstwie historycznym (popularne "reko") przełomu XVI/XVII wieku. Tutaj też funkcjonuje cały rynek rzemieślników wszelkich branż, klientów itp. Jest na co wydawać pieniądze.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.417 110 1
#17
Cena za te budynki jest nieprawdopodobnie mała. Kto się nie zgodzi, tego wyzywam na walkę konną albo pieszą.

Mały offtop
W przyszłym tygodniu przychodzi do mnie do pracowni elektryk. Prosty temat, zrobienie instalacji pod montaż licznika - zadeklarowane 5 godzin roboty
Cena ROBOCIZNY - 1000pln
Cena części - 800pln (trochę kabla, skrzynka na bezpieczniki i skrzynka na licznik)
Ostrzegam, że jak ktoś mi na forum powie, że mam wysokie ceny, poślę go do stu diabłów:devil: łagodnie mówiąc.
 

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.512 19 0
#18
Ceny jak zwykle zweryfikuje rynek. Elektryk i hydraulik mają tą przewagę, że są jednak w pewien sposób "usługodawcami pierwszej potrzeby". Bez prądu i wody się dziś nie obejdziemy, a bez modeli tak.