Witam kolegów!
Temat który niniejszym postem rozpoczynam jest nieprzypadkowy. Od dawien dawna odkąd w miarę poważnie zająłem się modelarstwem kolejowym w wieku nastoletnim, najbardziej brakowało mi w skali H0 1:87 (oczywiście oprócz taboru typowego dla polskich kolei), typowo polskich budynków najlepiej z czasów socjalistycznych. Dlatego też próbowałem tworzyć na początku lat 2000 na potrzeby własne, budynki typowe dla PRL-u: bloki z płyty, hale fabryczne, dworce, małe lokomotywownie. Na początku z kartonu później i z innych materiałów. Jednak pewne ograniczenia technologiczne, wzięły wtedy górę, a ja ze względu na niesatysfakcjonującą mnie wtedy kolekcję taboru zabawek a'la "pkp", działalność tą porzuciłem.
Do modelarstwa już na poważnie wróciłem tak jak wielu znajomym osobom "obiecywałem"- gdy pojawi się polska lokomotywa w H0... Tak więc od 2012 i SP42-064, wróciłem do zabawy z namacalnym modelarstwem, wcześniej tworząc wirtualnie do symulatora Trainz, zarówno szlaki kolejowe jak i budynki do nich dedykowane.
Do pokaźnej kolekcji modeli 1:87 z czwartej epoki ponownie zapragnąłem mieć typowo POLSKIE budownictwo, a nie jakieś tam Fallery udające nasze. Tak jak poprzednio pierwszym obiektem "westchnień" stały się bloki z płyty znane mi z dzieciństwa, a dokładnie rzecz biorąc system ogólnopolski OW-T 67, totalnie masowy na terenie polski, i tak uniwersalny we wstawianiu na dowolną polską makietę z każdego regionu jak Fiat 126p, Star 200, Autosan H9, SM42, czy wagony 111A.
Pomimo niezbyt szczęśliwej technologii wykonania bardzo odległego przed-przedprototypu w 2004 roku (kostrukcja oparta na płytach styropianowych!), pewne rozwiązania okazały się przydatne i zapunktowały teraz. Jak wygląda współczesny prototyp bloku systemu OW-T 67 można było zobaczyć w pokrewnym temacie "blok fallera" w przedostanim poście:
http://forum.modelarstwo.info/threads/blok-fallera.23042/page-4
Nieco o samym pierwowzorze:
https://pl.wikipedia.org/wiki/OWT-67
Jest to system polski, zamknięty, o bardzo charakterystycznym wyglądzie frontowych ścian pasów betonowych płyt przedzielonych pasami okiennymi składającymi się z okiennic i przestrzeni między nim wypełnionymi kolorowymi dyktami.
http://www.administrator24.info/images/photos/24/5106/__b_wielka-plyta.jpg
http://www.abc-dachy.pl/img/publikacje/363_z3.jpg
Wygląd jest iście Corbusierowski, surowe betonowe płyty, kanciasty do bólu praktyczny kształt, niemal płaski stropodach, i kolorowe wstawki międzyokienne. Z założenia koloryt na osiedlu z takich betonowo szarych budynków i zieleni drzew, mieli wprowadzać ludzie, różnokolorowe samochody, czy właśnie wstawki kolorowe między okienne na każdym bloku inne, tak aby wśród dziesiątków identycznych pudełek łatwiej było odnaleźć swój. Jedną z pierwszych realizacji była rozpoczęta pod koniec lat 60 budowa osiedla Niedźwiadek w podwarszawskim wtedy Ursusie dla pracowników fabryki ciągników. Powstały tam wersje najbardziej typowe czyli 5 piętrowe (2, 4, 6 i 10 klatkowe długie jamniki), oraz 11 piętrowe dwuklatkowe punktowce. Potem technologia rozpowszechniła się na niemal cały kraj będąc produkowaną w OIDP 14 fabrykach domów (wytwórnie prefabrykatów). Stawiane były w zasadzie na terenie całego kraju, ale z tą zasadą iż jako produkt mało ozdobny o metrażu dość niskim (mieszkania 24, 48 i 60 m2), stawiane były głównie w mniejszych miastach i na większych wsiach. W samej warszawie np. poza Niedźwiadkiem i pojedyńczymi przypadkami w innych dzielnicach (przy Kasprzaka na Woli), nie były stawiane, ale za to stoi tych bloków bardzo dużo w Piastowie, Pruszkowie czy Grodzisku Mazowieckim. Jeżdżąc po kraju obserwuje je w różnych egzotycznych miejscach, nawet na wsiach (w Czeremsze jako 1 piętrowe bliźniaki-segmenty!), czy Hajnówce (wariant 2 piętrowy). Gdzie widziałem jeszcze? Warszawa, Białystok, Rzeszów, Konin, Sochaczew, Żychlin, Chełm, Mrągowo, Suwałki, Hajnówka, Pruszków, Grodzisk, Piastów, Bydgoszcz, Ostrołęka, Łomża, Wałcz, Chojnice, Zamość to tak na szybko. Przypuszczam że jesteście w stanie podać wiele wiele więcej lokalizacji, choć ostatnio masowo ocieplane zatraciły swój charakterystyczny surowy wygląd. System był tak masowy iż szacuje się że w OWT67 oraz dalszych jego ewolucjach powstało około 40 procent budynków wielkopłytowych w Polsce, co przy 4 mln mieszkań w wielkiej płycie ogółem na 12 mln wszystkich izb mieszkalnych w Polsce, daje nam iż CO DZIEWIĄTA POLSKA RODZINA MIESZKA W BLOKU SYSTEMU OW-T 67!
Ooo, tu szukając bloku w żychlinie, przypadkiem natrafiłem na ten system w... Mielcu!
https://www.google.pl/maps/@50.2948..._v9Vi-AMyUnzRtZX45vQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl
A tu Żychlin Łąkowa 11a, stan niemal pierwotny
https://www.google.pl/maps/place/Łą...debda73bcd1!8m2!3d52.241202!4d19.632126?hl=pl
Co do modelu:
Model jest wykonany z plastikowych płyt z transparentnego poliwęglanu (ma podświetlenie nocne wybranych okien), okna i balkony są kartonowe cięte laserem, natomiast płyty betonowe całkowicie ręcznie cięte z... korka! dach to papier ścierny cięty w paski i przyklejany każdy oddzielnie (podobnie jak płyty zresztą- każda wycięta i klejona oddzielnie). Model jest wykonany na podstawie dokładnych pomiarów więc nie jest moim wyobrażeniem, ale modelem redukcyjnym w skali (choć kilka drobnych uproszczeń jest ze względu na pracochłonność wykonania, ale o tym potem).
Ponieważ prezentacja prototypu spotkała się z dość ciepłym przyjęciem tak na forum jak i poza nim, postanowiłem na próbę wytworzyć kilka krótkoseryjnie, badając czy w sumie jest wśród nas zapotrzebowanie na architekturę PRL-u na makietach (a mam w planach polską wieże ciśnień, budynki przemysłowe, biurowiec typu lipsk, czy polskie dworce z lat 80).
W następnym poście zdjęcia prawie gotowych modeli z serii tzw informacyjnej. Zapraszam do zadawania pytań, postaram się odpowiedzieć tak w pierwowzorze jak i modelu, bowiem pisać tak możnaby długo, to temat na pracę magisterską, wiedzy jest dużo a czasu mniej.
Temat który niniejszym postem rozpoczynam jest nieprzypadkowy. Od dawien dawna odkąd w miarę poważnie zająłem się modelarstwem kolejowym w wieku nastoletnim, najbardziej brakowało mi w skali H0 1:87 (oczywiście oprócz taboru typowego dla polskich kolei), typowo polskich budynków najlepiej z czasów socjalistycznych. Dlatego też próbowałem tworzyć na początku lat 2000 na potrzeby własne, budynki typowe dla PRL-u: bloki z płyty, hale fabryczne, dworce, małe lokomotywownie. Na początku z kartonu później i z innych materiałów. Jednak pewne ograniczenia technologiczne, wzięły wtedy górę, a ja ze względu na niesatysfakcjonującą mnie wtedy kolekcję taboru zabawek a'la "pkp", działalność tą porzuciłem.
Do modelarstwa już na poważnie wróciłem tak jak wielu znajomym osobom "obiecywałem"- gdy pojawi się polska lokomotywa w H0... Tak więc od 2012 i SP42-064, wróciłem do zabawy z namacalnym modelarstwem, wcześniej tworząc wirtualnie do symulatora Trainz, zarówno szlaki kolejowe jak i budynki do nich dedykowane.
Do pokaźnej kolekcji modeli 1:87 z czwartej epoki ponownie zapragnąłem mieć typowo POLSKIE budownictwo, a nie jakieś tam Fallery udające nasze. Tak jak poprzednio pierwszym obiektem "westchnień" stały się bloki z płyty znane mi z dzieciństwa, a dokładnie rzecz biorąc system ogólnopolski OW-T 67, totalnie masowy na terenie polski, i tak uniwersalny we wstawianiu na dowolną polską makietę z każdego regionu jak Fiat 126p, Star 200, Autosan H9, SM42, czy wagony 111A.
Pomimo niezbyt szczęśliwej technologii wykonania bardzo odległego przed-przedprototypu w 2004 roku (kostrukcja oparta na płytach styropianowych!), pewne rozwiązania okazały się przydatne i zapunktowały teraz. Jak wygląda współczesny prototyp bloku systemu OW-T 67 można było zobaczyć w pokrewnym temacie "blok fallera" w przedostanim poście:
http://forum.modelarstwo.info/threads/blok-fallera.23042/page-4
Nieco o samym pierwowzorze:
https://pl.wikipedia.org/wiki/OWT-67
Jest to system polski, zamknięty, o bardzo charakterystycznym wyglądzie frontowych ścian pasów betonowych płyt przedzielonych pasami okiennymi składającymi się z okiennic i przestrzeni między nim wypełnionymi kolorowymi dyktami.
http://www.administrator24.info/images/photos/24/5106/__b_wielka-plyta.jpg
http://www.abc-dachy.pl/img/publikacje/363_z3.jpg
Wygląd jest iście Corbusierowski, surowe betonowe płyty, kanciasty do bólu praktyczny kształt, niemal płaski stropodach, i kolorowe wstawki międzyokienne. Z założenia koloryt na osiedlu z takich betonowo szarych budynków i zieleni drzew, mieli wprowadzać ludzie, różnokolorowe samochody, czy właśnie wstawki kolorowe między okienne na każdym bloku inne, tak aby wśród dziesiątków identycznych pudełek łatwiej było odnaleźć swój. Jedną z pierwszych realizacji była rozpoczęta pod koniec lat 60 budowa osiedla Niedźwiadek w podwarszawskim wtedy Ursusie dla pracowników fabryki ciągników. Powstały tam wersje najbardziej typowe czyli 5 piętrowe (2, 4, 6 i 10 klatkowe długie jamniki), oraz 11 piętrowe dwuklatkowe punktowce. Potem technologia rozpowszechniła się na niemal cały kraj będąc produkowaną w OIDP 14 fabrykach domów (wytwórnie prefabrykatów). Stawiane były w zasadzie na terenie całego kraju, ale z tą zasadą iż jako produkt mało ozdobny o metrażu dość niskim (mieszkania 24, 48 i 60 m2), stawiane były głównie w mniejszych miastach i na większych wsiach. W samej warszawie np. poza Niedźwiadkiem i pojedyńczymi przypadkami w innych dzielnicach (przy Kasprzaka na Woli), nie były stawiane, ale za to stoi tych bloków bardzo dużo w Piastowie, Pruszkowie czy Grodzisku Mazowieckim. Jeżdżąc po kraju obserwuje je w różnych egzotycznych miejscach, nawet na wsiach (w Czeremsze jako 1 piętrowe bliźniaki-segmenty!), czy Hajnówce (wariant 2 piętrowy). Gdzie widziałem jeszcze? Warszawa, Białystok, Rzeszów, Konin, Sochaczew, Żychlin, Chełm, Mrągowo, Suwałki, Hajnówka, Pruszków, Grodzisk, Piastów, Bydgoszcz, Ostrołęka, Łomża, Wałcz, Chojnice, Zamość to tak na szybko. Przypuszczam że jesteście w stanie podać wiele wiele więcej lokalizacji, choć ostatnio masowo ocieplane zatraciły swój charakterystyczny surowy wygląd. System był tak masowy iż szacuje się że w OWT67 oraz dalszych jego ewolucjach powstało około 40 procent budynków wielkopłytowych w Polsce, co przy 4 mln mieszkań w wielkiej płycie ogółem na 12 mln wszystkich izb mieszkalnych w Polsce, daje nam iż CO DZIEWIĄTA POLSKA RODZINA MIESZKA W BLOKU SYSTEMU OW-T 67!
Ooo, tu szukając bloku w żychlinie, przypadkiem natrafiłem na ten system w... Mielcu!
https://www.google.pl/maps/@50.2948..._v9Vi-AMyUnzRtZX45vQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl
A tu Żychlin Łąkowa 11a, stan niemal pierwotny
https://www.google.pl/maps/place/Łą...debda73bcd1!8m2!3d52.241202!4d19.632126?hl=pl
Co do modelu:
Model jest wykonany z plastikowych płyt z transparentnego poliwęglanu (ma podświetlenie nocne wybranych okien), okna i balkony są kartonowe cięte laserem, natomiast płyty betonowe całkowicie ręcznie cięte z... korka! dach to papier ścierny cięty w paski i przyklejany każdy oddzielnie (podobnie jak płyty zresztą- każda wycięta i klejona oddzielnie). Model jest wykonany na podstawie dokładnych pomiarów więc nie jest moim wyobrażeniem, ale modelem redukcyjnym w skali (choć kilka drobnych uproszczeń jest ze względu na pracochłonność wykonania, ale o tym potem).
Ponieważ prezentacja prototypu spotkała się z dość ciepłym przyjęciem tak na forum jak i poza nim, postanowiłem na próbę wytworzyć kilka krótkoseryjnie, badając czy w sumie jest wśród nas zapotrzebowanie na architekturę PRL-u na makietach (a mam w planach polską wieże ciśnień, budynki przemysłowe, biurowiec typu lipsk, czy polskie dworce z lat 80).
W następnym poście zdjęcia prawie gotowych modeli z serii tzw informacyjnej. Zapraszam do zadawania pytań, postaram się odpowiedzieć tak w pierwowzorze jak i modelu, bowiem pisać tak możnaby długo, to temat na pracę magisterską, wiedzy jest dużo a czasu mniej.