Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Chciałbym zaprezentować kilka zdjęć jednego z moich projektów modelarskich. Będzie to skład wagonów Goerlitz w barwach PKP. Pojazdy tego typu były eksploatowane na naszych wąskotorówkach jeszcze w latach 80-tych XX wieku, nie jest to więc żadna fikcja. Okazuje się, że mamy jednak w produkcji seryjnej model wagonu wąskotorowego, który można stosunkowo łatwo przerobić na prawdziwy pojazd PKP. Niebawem postaram się tutaj przybliżyć Wam ten projekt.
Zgodnie z obietnicą pozwolę sobie coś napisać o samym projekcie. Każdy z nas wie chyba, jak wielką bolączką jest brak łatwo dostępnego i stosunkowo taniego wąskotorowego taboru PKP w skali H0. O ile w przypadku lokomotyw sytuacja poprawiła się dzięki modelowi typu L45H od Bemo, o tyle wagony to wciąż problem. Dlatego ja oraz inni koledzy już od dłuższego czasu poszukiwaliśmy informacji, czy któryś z ogólnodostępnych wielkoseryjnych modeli wagonów, oferowanych np. przez Liliputa czy Roco, był użytkowany na PKP i czy da się stosunkowo łatwo przerobić na pojazd w barwach naszych kolei. Dodam, że zależało mi na tym, aby model naprawdę przedstawiał wagon znany z naszych wąskich torów, nie zaś fikcyjny pojazd, tylko stylizowany na PKP.
Podczas studiowania różnych materiałów odkryłem, że na naszych kolejkach użytkowano dwuosiowe wagony Goerlitz, których miniatury w czterech odmianach oferuje Roco. O to pojawiała się wreszcie szansa na odpowiedni model i to do tego stosunkowo tani, łatwo dostępny i przede wszystkim dobrze wykonany. Rozpocząłem mozolny proces szukania informacji na ten temat, przeglądanie zdjęć, dokumentów. Podczas rozpoznawania materiałów okazało się, ze „goerlitze” były używane m.in. na Kwidzyńskiej KD jeszcze w latach 80-tych! Zdjęcia dwóch wagonów można znaleźć nawet w książce Bogdana Pokropińskiego. To w 100% celowało w moje zainteresowania, gdyż najbardziej zależy mi na pojazdach w epoce IV. Zależało mi na zdobyciu numerów taborowych kilku takich wagonów, aby stworzyć odpowiednie kalkomanie, pozwalające wykonać modele jak najbardziej zbliżone do oryginałów. Niestety informacje na ten temat bardzo trudno znaleźć. Zdjęć z kolejki kwidzyńskiej, rozebranej przecież około 1989 roku, jest mało, a jeżeli są, to nie mam na nich interesujących nas wagonów. Podczas swoich ustaleń konsultowałem się także z kolegami, którzy są dużo większymi specjalistami w dziedzinie wagonów wąskotorowych PKP. Niestety, nawet Ci fachowcy mieli mało informacji na temat wagonów Goerlitz, jednak po wspólnych konsultacjach udało mi się wytypować 13 numerów takich pojazdów. Są to numery realne wagonów używanych na PKP po zmianie numeracji na 12-cyfrową, a ich parametry odpowiadają dość nietypowym wagonom Goerlitz. Stąd przekonanie, że są jak najbardziej właściwe. Staraliśmy się wybrać jak najpewniejszą metodologię doboru numerów, mimo ogromnej mizerii materiałów źródłowych.
Po opracowaniu treści na kalki zwróciłem się do Maćka „Zvolacka” o pomoc w ich wykonaniu. Właśnie Zvolack wykonał ich część graficzną i załatwił wydruk. Tutaj dokonaliśmy pewnego uproszczenia, wybierając czcionkę typową dla PKP. Możliwe jest, że część wagonów była opisana nieco inną czcionką (dotyczy m.in. wagonów z Kwidzyńskiej KD), ale dziś ciężko to zweryfikować, gdyż często kolejki wąskotorowe malowały swoje wagony jak chciały.
Podsumowując: dzięki temu projektowi, bazując na ogólnodostępnych i stosunkowo tanich modelach firmy wielkoseryjnej, łatwo można wykonać sobie skład wagonów towarowych PKP w skali H0e. Mają one pewne uproszczenia. Znane ze zdjęć wagony węglarki nie miały już w latach 80-tych kratek na listy przewozowe. Dociekliwi modelarze mogą je usunąć z modelu. Ja postanowiłem tego nie robić, gdyż nie ma 100% pewności, czy na egzemplarzach których zdjęć nie udało się namierzyć, tego nie było. Na dostępnych fotografiach wagonów krytych były także inne otwory wywietrzników w ścianach bocznych, niż w modelu. Widocznie przez lata eksploatacji przynajmniej w części wagonów zostało to przebudowane. Można także zamontować dodatkowe uchwyty na znak końca pociągu. Ja na razie tego nie zrobiłem, gdyż wagony są często transportowane na imprezy modelarskie i obawiam się uszkodzeń filigranowych elementów.
Modele bazowe są dobrej jakości i mają dobre właściwości jezdne. Nie powodują problemów, jak niektóre pojazdy wykonywane ręcznie od podstaw. Modele bazowe to wagony firmy Roco. Numery katalogowe: ostatnio dostępne były: 34550, 34551, 34552, 34553; wcześniej: 34557, 34558, a także sety: 31025 i 34599. Opracowane kalki pozwalają wykonać cztery węglarki bez hamulca o różnych numerach taborowych, trzy z hamulcem, dwa wagony kryte z hamulcem oraz cztery bez hamulca.
Na zdjęciu: Jeden wagon Goerlitz można było oglądać w 2004 roku na Piotrkowskiej Kolei Dojazdowej, gdzie był ustawiony na tamtejszej ekspozycji muzealnej. O ile wiem, po likwidacji kolejki najpewniej trafił na Świętokrzyską KW wraz z innymi zabytkami z Piotrkowa. Na wagonie jest widoczne oznaczenie jak wagon specjalny. Z tego co wiem jest to jednak numer fikcyjny, dlatego nie został użyty w projekcie. Poza tym wagon różnił się od wagonów Roco dodatkowym stężeniem pod spodem. Foto: Michał Izydorczak
Celem projektu nie był dla mnie sukces komercyjny, bo było by to nie w porządku wobec osób które mi pomagały. Chciałem mieć po prostu skład jak najbardziej realnych wagonów w skali H0e. Skoro jednak już się namęczyłem, to nie widzę powodu, aby inni nie mogli z tego skorzystać . Tak więc owoce tej pracy zostaną udostępnione. Zawsze z kolegami z grupy H0e.pl oraz portalu wąsk.pl chętnie działamy na rzecz propagowania skali H0e w Polsce. Ja swoje zrobiłem i opracowałem część merytoryczną. Dalsza część działań jest już w innych rękach i jak tylko Kolega, który zgodził się podjąć zadania wykonania i rozprowadzania kalek ogarnie temat oraz inne projekty, którymi aktualnie się zajmuje, to zapewne się odezwie.
Świetna i prosta konwersja tych wagonów w PKP-owksie barwy. Mam kilka takich węglarek i zacząłem właśnie "spolszczanie". Dziękuję za info o numerach węglarek.
Witam.
Co prawda temat już trochę odjechał od stycznia, ale dopiero teraz przy okazji wiosennych porządków znalazłem dwa zdjęcia z Lisewa. Może komuś się przydadzą.
Na początek węglarka
a jako druga krytka, chyba oryginał tej ze zdjęcia Zvolack'a.
Oba wagony przeszły rewizje w Nowym Dworze w 1984 roku. Tej następnej planowanej na 1987 już raczej nie.
Andrzeju, witamy na forum . Zdjęcia super, mamy odsłoniętą kolejną białą plamę z historii wąskotorowych wagonów towarowych w Polsce. Życie powiedziało "sprawdzam" i pojawiły się realne fotki wagonów, których opisy przygotowywałem tylko na podstawie niepełnych informacji oraz domysłów, że tak "powinno być". Jestem zadowolony, bo okazało się, że dysponując jedynie spisem taboru i suchymi danymi statystycznymi, udało się trafnie wytypować numery wagonów. Jak widać na fotkach, pojazdy o tych numerach to wagony typu Goerlitz. Trafnie udało się także dobrać informacje dotyczące ciężaru itp. Poprawić zaś trzeba czcionkę zastosowaną na kalkach oraz rozmieszczenia napisów. Ze zdjęć będzie można odczytać także właściwe daty rewizji, które przyjąłem fikcyjne, choć zgodnie ze sztuką. Właściwych na dzień dzisiejszy po prostu nikt nie zna i tylko zdjęcia konkretnych egzemplarzy wagonów mogą dać nam 100% pewność. Niestety, tak jak pisałem, zdjęć tych wagonów jest bardzo mało. Tym większa jest wartość materiałów zamieszczonych przez Andrzeja, czekamy na więcej . Może ktoś jeszcze takowe posiada, wszak kalek opracowałem na ponad dziesięć wagonów .
Dziękuję za miłe słowa. Temat zapoczątkowany Michale przez ciebie uruchomił moje szare komórki i spowodował iż przy okazji przeglądania płyt ze starymi skanami zwróciłem uwagę na te zdjęcia. Jak to zwykle bywa, zostały one zrobione "przypadkiem" przy okazji jakiejś imprezy w Lisewie i pewnie dalej zalegałyby czeluście szafy jako mało ciekawe. Cieszy, że po tylu latach mogą się przydać, zwłaszcza do tak pięknych rzeczy jakie tworzycie.
Pozdrawiam
Andrzej
Czy ostatna linijka (7) pod: "Ciezar wl." wagonu Kh 0400-7 widocznego na zdjeciu to: "Wazony dnia" ? Nie wiem, czy dobrze odczytalem.
Z tego co pamietam pisano tylko "Wazony" lub "Data wazenia".
Witam
Jak widać na zdjęciach warsztaty Gdańskich KD w latach 80-tych (gdzie trafiły także wagony używane na Kwidzyńskiej KD) stosowały szablon "Ważony dnia" i taki przyjąłem przy opracowaniu kalek. Przyjąłem ten schemat, gdyż dotąd nie udało mi się potwierdzić, czy te wagony były stosowane w IV epoce na innych kolejkach.