Dzień dobry,
Szukam informacji, ciekawostek, zdjęć itp. dot. eksploatacji, a także współczesnych pozostałości 4-osiowych wagonów osobowych budowanych w latach 1935-1937 dla kolei DRG, a eksploatowanych po 1945 r. także pod flagą PKP. Ponieważ temat ten jest niezwykle obszerny, postanowiłem dla porządku ograniczyć go konkretnie do rodziny Bauart35 / Bauart36 i Bauart37. Mam na myśli m.in. wagony C4i-36, BC4i-37, BC4ü-35, C4ü-35, C4ü-36, ABC4ü-35, AB4ü-35, PW4ü-35, czy WR4ü-35. Jako wspólny mianownik przyjąłem charakterystyczną właśnie dla tej rodziny estetykę pudła i rozwiązania (np. drabinki czołowe, wnęki czołowe, układ włazów dachowych, geometria dachu, wymiary okien itp.) - odmienne niż w przypadku starszych wagonów rodziny 28 i 30, czy młodszych rodziny 38/39 i 42.
W ostatnich latach udało mi się dotrzeć do kilku pozostałości po wagonach omawianej rodziny w Polsce. I tak,
-Pudło po C4ü-35 lub C4ü-36 robiące za schronisko rewidentów na stacji Siemianówka (6.07.2009 r.):
-
-BC4i-37 z Wolsztyna, zakotwiczony w lok. Poznań Główny (6.02.2010 r.), w kolejnym roku podpalony, a obecnie upchany gdzieś na terenie lok. Poznań-Franowo:
-
-Ogrzewczy budowy wojennej na bazie pudła 35/36/37 (zdaje się z 1941 lub 1942 r.), obecnie odstawiony w Chabówce,
Koledzy dokopali się jeszcze do ciekawego egzemplarza C4i-36 odstawionego na terenie ZNiUT Dzierżno:
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=8934
Domniemywać można, iż w 2006 r. ten sam wagon stał w Krakowie i wyglądał następująco:
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10774
Swego czasu (do 2006 r.) reprezentant odmiany (chyba) BC4ü-35 stał w Kościerzynie, ale niestety padł ofiarą pocięcia na złom, co jest o tyle smutne, że zdaje się był unikatem w skali kraju,
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/car/historic/P4122655.jpg
Ponieważ darzę tą rodzinę szczególną sympatią, poszukiwałem jej również po za granicami PKP, m.in. w Austrii, Czechach i Słowacji, a także w Niemczech:
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=13632
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=13637
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=13636
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=6132
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=6008
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=4485
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10915
Czy ktoś z Szanownych Forumowiczów zetknął się być może z innymi zachowanymi do dziś w Polsce reprezentantami wspomnianej rodziny? Chętnie dowiedziałbym się również nawet ogólnych danych n.t. ilości wagonów tej rodziny po 1945 r. na PKP, zakresu numerycznego w jakim występowały, czy historii kresu ich eksploatacji. W części przypadków wagony rodziny 35/36/37 dotrwały w planowej posłudze nawet do lat 80-ych, a w przypadku wagonów ogrzewczych budowy wojennej, nawet do lat 90-ych.
Jeżeli popełniłem gdzieś gafę w oznaczeniach, proszę o sprostowanie. Szalenie interesuje mnie ten temat, a niestety jest rzadko poruszany i stosunkowo niewiele o nim napisano w polskiej literaturze (może z wyłączeniem takich pozycji jak "Charakterystyka wagonów osobowych", czy wybrane modele, które jednak w niewielkim stopniu wyczerpują temat).
Szukam informacji, ciekawostek, zdjęć itp. dot. eksploatacji, a także współczesnych pozostałości 4-osiowych wagonów osobowych budowanych w latach 1935-1937 dla kolei DRG, a eksploatowanych po 1945 r. także pod flagą PKP. Ponieważ temat ten jest niezwykle obszerny, postanowiłem dla porządku ograniczyć go konkretnie do rodziny Bauart35 / Bauart36 i Bauart37. Mam na myśli m.in. wagony C4i-36, BC4i-37, BC4ü-35, C4ü-35, C4ü-36, ABC4ü-35, AB4ü-35, PW4ü-35, czy WR4ü-35. Jako wspólny mianownik przyjąłem charakterystyczną właśnie dla tej rodziny estetykę pudła i rozwiązania (np. drabinki czołowe, wnęki czołowe, układ włazów dachowych, geometria dachu, wymiary okien itp.) - odmienne niż w przypadku starszych wagonów rodziny 28 i 30, czy młodszych rodziny 38/39 i 42.
W ostatnich latach udało mi się dotrzeć do kilku pozostałości po wagonach omawianej rodziny w Polsce. I tak,
-Pudło po C4ü-35 lub C4ü-36 robiące za schronisko rewidentów na stacji Siemianówka (6.07.2009 r.):
-
-BC4i-37 z Wolsztyna, zakotwiczony w lok. Poznań Główny (6.02.2010 r.), w kolejnym roku podpalony, a obecnie upchany gdzieś na terenie lok. Poznań-Franowo:
-
-Ogrzewczy budowy wojennej na bazie pudła 35/36/37 (zdaje się z 1941 lub 1942 r.), obecnie odstawiony w Chabówce,
Koledzy dokopali się jeszcze do ciekawego egzemplarza C4i-36 odstawionego na terenie ZNiUT Dzierżno:
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=8934
Domniemywać można, iż w 2006 r. ten sam wagon stał w Krakowie i wyglądał następująco:
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10774
Swego czasu (do 2006 r.) reprezentant odmiany (chyba) BC4ü-35 stał w Kościerzynie, ale niestety padł ofiarą pocięcia na złom, co jest o tyle smutne, że zdaje się był unikatem w skali kraju,
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/car/historic/P4122655.jpg
Ponieważ darzę tą rodzinę szczególną sympatią, poszukiwałem jej również po za granicami PKP, m.in. w Austrii, Czechach i Słowacji, a także w Niemczech:
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=13632
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=13637
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=13636
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=6132
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=6008
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=4485
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10915
Czy ktoś z Szanownych Forumowiczów zetknął się być może z innymi zachowanymi do dziś w Polsce reprezentantami wspomnianej rodziny? Chętnie dowiedziałbym się również nawet ogólnych danych n.t. ilości wagonów tej rodziny po 1945 r. na PKP, zakresu numerycznego w jakim występowały, czy historii kresu ich eksploatacji. W części przypadków wagony rodziny 35/36/37 dotrwały w planowej posłudze nawet do lat 80-ych, a w przypadku wagonów ogrzewczych budowy wojennej, nawet do lat 90-ych.
Jeżeli popełniłem gdzieś gafę w oznaczeniach, proszę o sprostowanie. Szalenie interesuje mnie ten temat, a niestety jest rzadko poruszany i stosunkowo niewiele o nim napisano w polskiej literaturze (może z wyłączeniem takich pozycji jak "Charakterystyka wagonów osobowych", czy wybrane modele, które jednak w niewielkim stopniu wyczerpują temat).