Chodzi mi o prostą rozpiskę różnic między wagonami 1A-108A zwanych przez nas "zwężakami". Czym one się od siebie różniły? W jakich latach i gdzie je produkowano?
Jednak jedna dobrze skonstruowana tabelka z latami/miejscami produkcji, liczbą i charakterem przedziałów, występowaniem specyficznych rodzajów wyposażenia (drzwi czołowe, rodzaje ogrzewania) uczyniłaby to przejrzystym.
Wiem, że to podstawy ale nigdzie to nie jest przejrzyście i poglądowo zebrane
Dlatego wszyscy czekamy w napięciu na twój ruch
. Widziałem że przeglądasz to forum od jakiegoś czasu regularnie, więc pewnie zauważyłeś, że nie ma tu gotowych rozwiązań - wszystko powstaje "wespół w zespół", jak śpiewało dwóch dżentelmenów piosenki. Ponieważ temat jednak jest bardzo ciekawy (swoją drogą szkoda, że nie założyłeś dla tych wagonów osobnego - zasługiwałyby na to - teraz powstanie z tego trochę groch z kapustą) wrzucę do niego parę "kamyczków".
Produkcja wagonów tej rodziny rozpoczęła się w 1946 roku w zakładach - H. Cegielski w Poznaniu i trwała w nich do 1957 roku. W tym czasie wyprodukowano:
- w latach 1946-50 476 sztuk wagonów typu 23W (w tej ilości również 30 szt. wagonów "pseudosypialnych" 10A [40W], których Cegielski nie wyodrębniał w statystyce)
- w latach 1948-50 25 sztuk wagonów sypialnych typu 11A
- w latach 1954-56 100 sztuk wagonów bagażowych 1F/2F
- w latach 1956/57 82 sztuki wagonów bagażowych 3F
Od roku 1948 do produkcji włączyły się ZNTK Ostrów Wlkp (tutaj klucze do zagadek dzierży Krzysztof Młodzikowski
)
- od roku 1948 zbudowały 143 (?) sztuki wagonów 23W/2 (2A)
- od roku 1952 504 (?) sztuki wagonów 8A i 8A/1
- od roku 1959 xx sztuk wagonów 108A
- w roku 1961 xx sztuk wagonów 108AJK
W roku 1948 do producentów dołączył PaFaWag ze swoim wagonem restauracyjnym, jednak jako że powstała tylko jedna sztuka potraktujmy go jako "eksponat wystawowy". Prawdziwą produkcję wagonów pasażerskich uruchomiono od 1950 roku - i tu ciekawostka - przejmując w okresie powojennym część kadry fachowców z zakładów Lilpop, Rau i Loewenstein przejęto również przedwojenną tradycję Lilpopa produkcji wagonów "miękkich" i mixtów.
- w latach 1950 - 1956 wyprodukowano 685 wagonów typów 3A (122 szt?), 4A (155 szt), 5A (50 szt), 6A (155 szt) i 7A (203 szt)
- w latach 1952 - 1954 wyprodukowano 31 sztuk wagonów sypialnych 13A
- od roku 1948 wyprodukowano 40 sztuk wagonów pocztowych typów 1G i 3G
- w latach 1962 - 1964 wyprodukowano 100 sztuk wagonów bagażowych typu 3F
- w roku 1963 wyprodukowano 1 sztukę wagonu rentgenowskiego typu 401C
- w roku 1964 wyprodukowano 15 sztuk wagonów bagażowych typu 201C (4F) do ruchu międzynarodowego
Być może Krzysztof uzupełni dane "ostrowskie", chociaż w kontekście poniższej wypowiedzi sądzę że uczyni to "papierowo"
Trochę cierpliwości, już wkrótce pojawią się całe cykle artykułów poświęconych wspomnianym (i innym też) wagonom. Oprócz tego, trwają przygotowania (zbiórka "materiałów") do kolejnego cyklu poświęconego "kultowym" wagonom - 2, 8 i 108A.
Pozostaje zarezerwować w budżecie domowym 27 złotych miesięcznie i ... kupować, kupować ...
- Do kiedy był stosowany podwójny system oznaczeń typu wagonu (xxW/yA), lub kiedy nastąpiło przejście z xxW na yA?
- Może to było tak, że xxW było wewn. oznaczeniem fabrycznym a yA "pekapowskim", po czym fabryki przeszły na ten drugi system?
Z tego co pamiętam na szybko - jeden i drugi system oznaczeń był formą oznaczeń fabrycznych. xxW wywodził się z okresu przedwojennego i duża litera W oznaczała po prostu wagon, cyfry kolejny typ konstrukcji. Zmiana nastąpiła około roku 1954/5 na formę xxA. Forma xxA nigdy nie była oznaczeniem PKP-owskim. Dla wygody i szybkiej jednoznacznej identyfikacji wagonów w grupach "twardych" i "miękkich" posługiwano się oznaczeniami fabrycznymi.
- Czy oznaczenie oddzielnym typem miało również związek z produkcją w konkretnym miejscu (PaFaWag/HCP/Ostrów)?
W zasadzie tak, jako że nie było przenoszenia produkcji poszczególnych typów wagonów pomiędzy wytwórniami. Cegielski szybko wypadł zresztą z tej listy, jako że musiał się zająć "ważniejszymi" tematami. Jedynym wyjątkiem od tej reguły były wagony bagażowe typu 3F, których produkcję przeniesiono z Cegielskiego do Wrocławia.
- Rozumiem że wagon oznaczony jako (...)huxzt różni się od (...)hxzt tym, że dzięki możliwości podniesienia oparć kanap staje się czymś na kształt kuszetki?
Tak. Jednak w powojennych warunkach PKP ta forma oznaczenia szybko straciła na znaczeniu, gdyż wewnętrzne przepisy zabraniały pasażerom podnoszenia oparć i tworzenia miejsc sypialnych (na wagonach literka "u" oczywiście pozostała).
Na koniec - warto wykonać rzut oka na mocno już zapomniane wnętrza tych wagonów
Francuz???