Po lekturze Atlasu wagonów towarowych, który się niedawno ukazał, zainteresowałem się historią wagonów chłodni importowanych pod koniec lat 80. z NRD do Polski dla kombinatu Hortex.
W roku 1987 PHZ Kolmex podpisał umowę z AHB Schienenfahrzeuge Export-Import, Berlin na dostawę 6 wagonów chłodni. Były to wagony produkcji VEB Waggonbau Dessau, typu MK4-SU (zmodyfikowanej wersji dla ZSRR) z maszynowym agregatem chłodniczym, przeznaczone na rozstaw szyn 1435mm/1520mm. Zostały przyjęte na stan w styczniu 1988 - 4 szt. w Rykach i 2 w Płońsku i jako wagony prywatne włączone do taboru PKP.
W roku 1988 podpisano kolejny kontrakt na dostawę sześciu pięcowagonowych pociągów chłodniczych typu ZB5 SU (modyfikacja wersji dla ZSRR). Przyjęto je na stan w październiku 1988, przydzielając po jednym pociągu do stacji Skierniewice, Góra Kalwaria, Siemiatycze, Przysucha, Leżajsk i Środa Wlkp. Strona polska zamówiła takie samo wyposażenie techniczne jak przy wcześniejszym kontrakcie z 1987 r. Jednak w przypadku pociągów tylko skrajne wagony po jednej swojej stronie posiadały sprzęgi europejskie i zderzaki. Wszystkie pozostałe wagony miały samoczynne sprzęgi radzieckie.
Pociągi chłodnicze miały stałe relacje kursowania pomiędzy swoimi stacjami macierzystymi (pociąg z Góry Kalwarii kursował ze Skierniewic) i Terespolem / Brześciem. Relacje pociągów były naniesione na wagonach.
Wagony chłodnie miały namalowane logo Hortexu na drzwiach i napis na burcie.
Powyższe wagony i pociągi zostały zakupione w celu eksportu towarów do ZSRR i po zmianach w 1989 roku przestały być potrzebne. Po niewielu latach od zakupu zostały wycofane z użytku.
I tu pytanie do forumowiczów, może ktoś zna dalsze losy tych wagonów? W sieci znalazłem tylko informacje że w latach 1990-92 stał jeden taki wagon w Sochaczewie...
===========
Tomek
W roku 1987 PHZ Kolmex podpisał umowę z AHB Schienenfahrzeuge Export-Import, Berlin na dostawę 6 wagonów chłodni. Były to wagony produkcji VEB Waggonbau Dessau, typu MK4-SU (zmodyfikowanej wersji dla ZSRR) z maszynowym agregatem chłodniczym, przeznaczone na rozstaw szyn 1435mm/1520mm. Zostały przyjęte na stan w styczniu 1988 - 4 szt. w Rykach i 2 w Płońsku i jako wagony prywatne włączone do taboru PKP.
W roku 1988 podpisano kolejny kontrakt na dostawę sześciu pięcowagonowych pociągów chłodniczych typu ZB5 SU (modyfikacja wersji dla ZSRR). Przyjęto je na stan w październiku 1988, przydzielając po jednym pociągu do stacji Skierniewice, Góra Kalwaria, Siemiatycze, Przysucha, Leżajsk i Środa Wlkp. Strona polska zamówiła takie samo wyposażenie techniczne jak przy wcześniejszym kontrakcie z 1987 r. Jednak w przypadku pociągów tylko skrajne wagony po jednej swojej stronie posiadały sprzęgi europejskie i zderzaki. Wszystkie pozostałe wagony miały samoczynne sprzęgi radzieckie.
Pociągi chłodnicze miały stałe relacje kursowania pomiędzy swoimi stacjami macierzystymi (pociąg z Góry Kalwarii kursował ze Skierniewic) i Terespolem / Brześciem. Relacje pociągów były naniesione na wagonach.
Wagony chłodnie miały namalowane logo Hortexu na drzwiach i napis na burcie.
Powyższe wagony i pociągi zostały zakupione w celu eksportu towarów do ZSRR i po zmianach w 1989 roku przestały być potrzebne. Po niewielu latach od zakupu zostały wycofane z użytku.
I tu pytanie do forumowiczów, może ktoś zna dalsze losy tych wagonów? W sieci znalazłem tylko informacje że w latach 1990-92 stał jeden taki wagon w Sochaczewie...
===========
Tomek