Miałbym pytanie: poszukuję informacji o wagonach bipa/bhp obsługujących linię Słupsk - Szczecinek i linię Szczecinek - Chojnice w latach 80 i pierwszej połowie lat 90. Do jakiej stacji były przypisane? Również cenne będzie, gdzie takowej informacji szukać. Dziękuję!
Może pomocne będą artykuły:
1. Krzysztof Jeżak,
Wagony piętrowe na PKP, Świat Kolei nr 5/2001 str. 12 - 17
W artykule m.in. tabela z datami pierwszego przydziału zespołów Bipa do poszczególnych DOKP oraz tabela z wykazem dostaw wagonów piętrowych Bipa w poszczególnych latach (od 1959 do 1977) do poszczególnych DOKP.
2. Andrzej Wilk, Maciej Wiśniewski,
Wagony piętrowe Bipa / Bhp, Koleje Małe i Duże nr 2-3 (25)/2007, str. 49 - 59
Obszerny artykuł na 11 stronach, opisujący m.in. warianty malowania wagonów (duża rozkładana plansza, z 8 wariantami malowania od 1961 do 2004) czy opis służby na PKP.
3. Szczegółowe zestawienia wagonów, w tym interesujących cię serii Bipa/Bhp, wraz ze stacją macierzystą składu, dla poszczególnych relacji i nr pociągów, dostępne są w:
DODATEK DO SŁUŻBOWEGO ROZKŁADU JAZDY POCIĄGÓW przede wszystkim (jeżeli chodzi o zespoły Bipa/Bhp)
CZĘŚĆ II C ale zespoły piętrowe spotykane są też w
CZĘŚĆ II B. Dodatki te publikowane były dla każdego Sł. RJP, dla wszystkich roczników z lat 80-tych i 90-tych.
Poniżej przykłady tabel z tego typu dodatków ze składami wagonów piętrowych:
1. DODATEK DO SŁUŻBOWEGO ROZKŁADU JAZDY POCIĄGÓW CZĘŚĆ II B - Plan zestawienia obiegu i obsługi składów pociągów pasażerskich dalekobieżnych (ekspresowych, pospiesznych i dalekobieżnych). Ważny od dnia 31 maja 1981.
Składy zestawiane z dwóch 4-wagonowych zespołów serii Bipa rozdzielonych wagonem klasy 1 serii Ahx, należących do wagonowni Katowice. Stacja macierzysta opisana jest - jak widać - pod relacją, oprócz tego w kolumnie nr 5 tabeli, podany jest zakład będący dostawcą wagonów do składu.
Kolejny przykład, skład (na str. 379, w tym 4-wagonowa Bipa) wystawiony przez wagonownię w Bydgoszczy. Zespół piętrowy poprzedzony jest wagonem bagażowym, na końcu "jedynka".
2. DODATEK DO SŁUŻBOWEGO ROZKŁADU JAZDY POCIĄGÓW CZĘŚĆ II B - Plan zestawienia obiegu i obsługi składów pociągów pasażerskich dalekobieżnych (ekspresowych, pospiesznych i dalekobieżnych). Ważny od dnia 1 czerwca 1986 (czyli już po zmianie serii wagonów z Bipa na Bhp, którą usankcjonowały przepisy z 1.01.1985).
Skład wystawiony przez wagonownię w Bydgoszczy w relacji Bydgoszcz Gł. - Stargard Szczeciński, przez Piłę i odwrotnej.
I drugi przykład, pociąg relacji Poznań Gł. - Szczecin Gł. przez Krzyż, i w relacji odwrotnej, tym razem zespół Bhp z wagonowni Szczecin Gł.
3. DODATEK DO SŁUŻBOWEGO ROZKŁADU JAZDY POCIĄGÓW CZĘŚĆ II C - Zestawienia obrotu i obsługi składów pociągów pasażerskich miejscowych i plan przewozów pociągami pasażerskimi miejscowymi. Ważny od dnia 3 czerwca 1984 r. dla Północnej DOKP w Gdańsku. Ta DOKP leży w gestii moich zainteresowań, stąd nie posiadam niestety dodatków dla Pomorskiej DOKP w Szczecinie, a tam znalazłbyś odpowiedź na swoje pytanie.
Kilka przykładowych stron z w/w dodatku, z zespołami Bipa:
(W kolumnie nr 5 seria i ilość wagonów, skład pociągu,
w kolumnie nr 9 stacja macierzysta wagonów, w kolumnie 10, 11, 12 - stacja: czyszczenie gruntowe, pobieżne, gazownia, w kolumnie nr 13, 14 i 15 pociąg prowadzi: seria lokomotywy, z lokomotywowni, drużyna konduktorska ze stacji).
Bipa - stacja macierzysta Bydgoszcz Gł.
Bipa - stacja macierzysta Chojnice:
Bipa - stacja macierzysta Inowrocław (co ciekawe Bipa 2-wagonowa):
Bipa - stacje macierzyste Kościerzyna, Malbork, Tczew:
Bipa - stacje macierzyste Toruń Gł., Iława:
Bipa - stacja macierzysta Olsztyn:
Bipa - stacja macierzysta Grudziądz:
Bipa - stacja macierzysta Lębork:
Bipa - stacje macierzyste Poznań, Krzyż:
Mogę tylko dodać, że w Pomorskiej DOKP stacje macierzyste wagonów (nie koniecznie serii Bipa/Bhp) to m.in. Szczecin Gł., Stargard Szczeciński, Białogard czy Szczecinek, a w Północnej DOKP m.in. Chojnice, Kościerzyna, Lębork, Tczew, Malbork czy Grudziądz.
Interesujące Cię połączenia Słupsk - Szczecinek i linię Szczecinek - Chojnice obsługiwały zapewne wagony piętrowe z Chojnic i Szczecinka, a może też Słupska (choć nie wiem, czy Słupsk miał na stanie Bip-y

). Należy też pamiętać, że zestawienia rzeczywiste składów mogły niekiedy odbiegać (i bywało, że w wybrane dni odbiegały) od tych planowych, podanych w wyżej zamieszczonych tabelach. Stąd, mogły zdarzać się przypadki, że zespoły Bipa / Bhp goszczące na stacji w Szczecinku czy w Chojnicach, obsługujące podane przez Ciebie relacje, mogły być przypisane nie koniecznie najbliższej rejonowi obsługi stacji macierzystej, a np. pochodzić ze Szczecina, Bydgoszczy, Tczewa, Grudziądza czy wręcz z Zachodniej DOKP np. z Krzyża (w latach 80-tych już w Pomorskiej DOKP - po zmianie granic DOKP) czy nawet Poznania.