• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Wagon platforma 204Z

ET21-435

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
#1
Czołem wszystkim!

Chciałbym dowiedzieć się nieco więcej na temat tych pojazdów. Wiem, że jest to dość zaawansowana przeróbka węglarki, treści zawarte w "Atlasie wagonów towarowych" Pana Terczyńskiego oraz "Normalnotorowych wagonach PKP" Panów Janiaka i Kalinkowskiego znam.

W internetach bardziej niż skromnie na ten temat.

W "Atlasie wagonów towarowych" mamy zdjęcie z boku, u dołu po prawej jest zamontowana tablica z informacją, zapewne odnośnie prawidłowego montażu/transportu kontenerów. Czy zachowały się jakieś informacje, jak konkretnie ten tekst był zapisany? Na ostoi zaś, nad dźwignią przestawczą hamulca umieszczono - o ile mam wystarczająco mocne okulary - napis informujący o przydziale. Tu kolejne pytanie: jakie stacje miały na stanie te wagony?

Jakieś bardziej szczegółowe plany, rysunki, zdjęcia? Ktoś coś?

Pytam w związku z możliwością przebudowy modelu węglarki 3W wydanej niegdyś przez Angraf.

Bardzo dziękuję za wszelkie info
 

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
71 0 0
#2
Z tym 3W od Angrafa to mam pewien zgryz - czy to na pewno jest 3W? Chodzi o to, że w modelu Angrafa wewnętrzne podłużnice są proste, natomiast jak poszukasz zdjęć KSK Wrocław z remontu 3W/4W to widać że są one skośne. Rysunek takiej ostoi jest w "Modele kartonowe wagonów i lokomotyw". Z kolei w "Charakterystyka wagonów towarowych budowanych po 1945" jest faktycznie rysunek zgodny z modelem Angrafu, tyle że z rysunku wynikałoby że węglarka miała hamulec Hikkp a nie West-Lu - więc co tak naprawdę przedstawia ten rysunek?
 
OP
OP
E

ET21-435

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
#4
Z tym 3W od Angrafa to mam pewien zgryz - czy to na pewno jest 3W? Chodzi o to, że w modelu Angrafa wewnętrzne podłużnice są proste, natomiast jak poszukasz zdjęć KSK Wrocław z remontu 3W/4W to widać że są one skośne. Rysunek takiej ostoi jest w "Modele kartonowe wagonów i lokomotyw". Z kolei w "Charakterystyka wagonów towarowych budowanych po 1945" jest faktycznie rysunek zgodny z modelem Angrafu, tyle że z rysunku wynikałoby że węglarka miała hamulec Hikkp a nie West-Lu - więc co tak naprawdę przedstawia ten rysunek?
A to ciekawe, dzięki za zwrócenie uwagi, zwłaszcza, że moja kartonowa węglara też dopiero czeka na montaż. To tylko subiektywne rozmyślania, ale może jest to kwestia wprowadzanych w toku produkcji zmian - wagony z pierwszych partii produkcyjnych mogły mieć skośne podłużnice, a te budowane później miały je proste?
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.636 19 9
#6
...może jest to kwestia wprowadzanych w toku produkcji zmian - wagony z pierwszych partii produkcyjnych mogły mieć skośne podłużnice, a te budowane później miały je proste?
Nie. Węglarki rodziny 3W od początku miały taką nowoczesną jak na tamte czasy, w całości spawaną ostoję. Układ podłużnic rozgiętych w kształcie ">=<" był na tyle udany, że został zastosowany także w innych wagonach, np. 23K. Znalazł się także w konstrukcji standardowej węglarki UIC, budowanej w Polsce wg dokumentacji ORE jako 9W.
To w "Charakterystyce wagonów towarowych budowanych po 1945" są spore niezgodności. Zawarte tam rysunki służyły jedynie celom poglądowym, nie stanowiły w żadnym wypadku dokumentacji technicznej. Niestety, rysunki te były potem bezkrytycznie powielane, i to nawet w prasie fachowej (np. "Przegląd kolejowy mechaniczny") jako rysunki autentyczne.... :(
No i tak trafiły nawet do modeli, tworząc "alternatywną rzeczywistość"... :(
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Gunnar

Znany użytkownik
Reakcje
513 5 0
#9
A czy platforma owa, po przebudowie, posiadała nadal urządzenia cięgłowe nawskrośne? Bo zastanawia mnie to, że gdyby zastosowano po przebudowie, urządzenia nienawskrośne, to konstrukcja ostoi uległa by zmianie, przynajmniej w obrembie czołownicy ,chyba..? (mocowanie aparatu cięgłowego).
Czy kolega t_domagalski dysponuje jakimiś rysunkami, aby zobrazować te "podłużnice rozgięte"? w 3W np.
 
OP
OP
E

ET21-435

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
#10
A czy platforma owa, po przebudowie, posiadała nadal urządzenia cięgłowe nawskrośne? Bo zastanawia mnie to, że gdyby zastosowano po przebudowie, urządzenia nienawskrośne, to konstrukcja ostoi uległa by zmianie, przynajmniej w obrembie czołownicy ,chyba..? (mocowanie aparatu cięgłowego).
Czy kolega t_domagalski dysponuje jakimiś rysunkami, aby zobrazować te "podłużnice rozgięte"? w 3W np.
Panowie Janiak i Kalinkowski w książce "Normalnotorowe wagony PKP. Opisy i charakterystyki techniczno-eksploatacyjne" podają, że 204Z miały nienawskrośne urządzenia cięgłowe.
 

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
71 0 0
#12
Czy kolega t_domagalski dysponuje jakimiś rysunkami, aby zobrazować te "podłużnice rozgięte"? w 3W np.
Sam bym chciał zobaczyć jakiś lepszy rysunek takiej ostoi - ja znalazłem jedynie szkic w "Modele kartonowe..." ale tam wymiary są podane już w skali 1:45, oraz w kilku książkach jest cytowany rysunek ostoi prawdopodobnie węglarki 9W, moge go poszukać i wrzucić. Oprócz tego oczywiście zdjęcia: https://kskwroclaw.pl/fotorelacja-z-renowacji-wagonu-typu-3w/ - 4, 7 i 11 zdjęcie w galerii.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.636 19 9
#13
Sam bym chciał zobaczyć jakiś lepszy rysunek takiej ostoi ...
...w kilku książkach jest cytowany rysunek ostoi prawdopodobnie węglarki 9W
Niestety, rysunków konstrukcyjnych 3W nie mam. Mam odręczne szkice robione na potrzeby modeli TT, więc bez szczegółów.
Z danych wymiarowych 3W, które sobie wynotowałem, to m.in.: ostojnice: ceownik h=260mm, poprzecznice: ceownik h=100mm, podłużnice/ukośnice: ceownik h=160mm, rozstaw podłużnic w najwęższym miejscu: 300mm.

Cytowany rysunek, o którym piszesz, to 9W lub 23K. Ostoje tych wagonów, poza ogólnym układem, różniły się jednak zasadniczo od ostoi 3W, gdyż ich podłużnice i ukośnice wykonane były z dwóch kątowników (konstrukcja kratowa) z poprzecznicami pomiędzy nimi.

Panowie Janiak i Kalinkowski w książce "Normalnotorowe wagony PKP. Opisy i charakterystyki techniczno-eksploatacyjne" podają, że 204Z miały nienawskrośne urządzenia cięgłowe.
Wracając do tematu 204Z. Skoro 204Z miała urządzenia cięgłowe nienawskrośne, to trzeba ustalić, czy była dostosowana do zabudowy sprzęgu samoczynnego, podobnie jak inne nowsze wagony dwuosiowe, np. 208K, 24Z. Jeśli tak, to konstrukcja ostoi 204Z była na pewno mocno różna od 3W. Trudno wtedy mówić o "przeróbce" węglarki.
 
OP
OP
E

ET21-435

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
#15
Dzięki wielkie za soczyste zdjęcia! :) Z pewnością przydadzą się przy dłubaniu miniatury, chociaż faktycznie sporo rzeczy trzeba będzie od nowa zaprojektować.

Natomiast w kontekście:
trzeba ustalić, czy była dostosowana do zabudowy sprzęgu samoczynnego
powołując się na autorów, których przytaczałem kilka postów wyżej, można się jedynie dowiedzieć, że wagon miał opcję przestawiania na tor szeroki.

A tak btw, ciekawe, czy w ogóle do dnia dzisiejszego dotrwał chociaż jeden wagon tego typu?
 

Podobne wątki