• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagon chłodnia.

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#1
Zakupiłem przy pomocy kolegi na ebay wagon chłodnię firmy Lima z myślą o przeróbce na wagon w oznaczeniu PKP. Teraz po dokładnym obejrzeniu tego wagonu, stwierdziłem że nie nadaje się na przeróbkę z powodu innych drzwi ładunkowych. Ale i tak go zacząłem przerabiać, usunę i wstawię ruchome zderzaki, zamontuję sprzęgi śrubowe zamiast tych plastikowych,, dołożyłem już kawałki blaszki mosiężnej aby go trochę dociążyć.
Zdjęcie0085.jpg
Zdjęcie0083.jpg
Zdjęcie0106.jpg
Zdjęcie0112.jpg
Zdjęcie0119.jpg
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#3
No prosze, posiadam taki sam wagon, tylko w kolorze żółto-złotym, może inny rok wydania. Wagon znalazłem na train show za bezcen i sam się zastanawiałem co z nim zrobić. Chętnie będę śledził postępy. Zerówka jest kusząca.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#5
Kolego teigrekty2, jeśli mógłbyś wstawić zdjęcie tego wagonu, ściany czołowe ze zderzakami, to je porównamy. Zauważyłem, że niby dwa takie same wagony, w tym samym malowaniu nadwozia, a jednak się różnią podwoziem i sposobem mocowania podwozia do nadwozia. Jeden wyprodukowała firma Lima, a drugi firma Rivarossi.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#6
Jest to Lima, ciekawe że w innym wydaniu koloru pudła. Miałem kiedyś okazje kupić E444 wraz z dwoma wagonami osobowymi i dwoma towarowymi, trochę żal że nie kupiłem. Siedział bym teraz zapewne w zerówce, a była to bardzo rzadka okazja.
20180828_020909.jpg
20180828_020921.jpg
20180828_020936.jpg
20180828_020951.jpg
20180828_021011.jpg
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#7
Kolego teigrekty2. Dziękuję za zdjęcia. Jest taki sam jak mój. Na kolor nie zwracaj uwagi. Producent nie po to robi formę, żeby sprzedawać taki wagon w jednym malowaniu. Co do skali 0 to nic straconego, możesz w każdej chwili zacząć zbierać tą skalę, pytanie tylko jaki tabor, europejski czy amerykański. I taka mała rzecz, miejsce na ten tabor, zajmuje trochę więcej miejsca niż skala h0.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#8
Prace postępują powoli do przodu. Wkleiłem zderzaki, założyłem sprzęgi śrubowe, wkleiłem wytoczone elementy które pozwalają połączyć podwozie z nadwoziem, pomalowałem czołownice czarną matową farbą Revel nr.8. Teraz problemem będzie zakup zestawów kołowych o średnicy koła tocznego 19mm, większe nie chce wejść, oryginalne są całe plastikowe, a przy tej przeróbce chcę wstawić zestawy kołowe metalowe.
Zdjęcie0001.jpg
Zdjęcie0003.jpg
Zdjęcie0016.jpg
Zdjęcie0019.jpg
Zdjęcie0022.jpg
Zdjęcie0018.jpg
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#10
Praca przy wagonie została zakończona. Zabezpieczyłem czarną farbę lakierem bezbarwnym firmy Revel nr farby 2.
Zdjęcie0060.jpg
Zdjęcie0042.jpg
Zdjęcie0063.jpg
Zdjęcie0061.jpg
Zdjęcie0049.jpg
Zdjęcie0051.jpg
Niestety próba przetoczenia kół z zestawu kołowego od firmy Lenz zakończyło się niepowodzeniem, koła nie są monolityczne, tylko dzielone, tak jak prawdziwe. Wiec poszukiwania odpowiednich zestawów kołowych trwają nadal.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#12
Kolego teigrekty2. Tego nie wiem, ale w Atlasie Wagonów Towarowych Pawła Terczyńskiego jest tabela, z której wynika że średnice kół do wagonów towarowych są od 840mm do 1000mm. Model wagonu firmy Lima ma średnice koła bez obrzeża 19,5mm, Koło o większej średnicy nie wejdzie ponieważ są imitacje klocków hamulcowych które blokują wstawienie koła np. firmy Lenz które ma średnicę 22,8mm, dla tego próbowałem je delikatnie przetoczyć na ten mniejszy wymiar.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.384 71 3
#13
Czyli tocząc rozgrzałeś obręcz no i masz to co masz... Proponuję podgrzej ponownie obręcz koło bose schłódź np w zamrażalniku i może to poskładasz ( odzyskasz / naprawisz )... Niczym w 1:1...

Pozdrawiam,
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
3.982 28 1
#14
Janku nie wiem jaki typ wagonu ma przedstawiać Twój model 4L , czy 202L.
W obydwu tych wagonach średnica koła wynosiła 1000 mm - czyli dla Twojej skali to będzie 22,98 mm
No ale jak piszesz ,że wymiar 22,8 już nie wejdzie to kicha :(
Pozdrawiam serdecznie
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#16
Kolego Harry Potter. Niestety to co Ty proponujesz jest niewykonalne. Ja nie rozgrzałem materiał, tylko go zbierałem po 0,3mm, przypuszczałem że koło składa się z dwóch części, zresztą widać to na załączonym ostatnim zdjęciu, i byłem świadomy tego, że tak może się stać jak wyszło, ale zaryzykowałem. Zbyszku, ten wagon zostanie w takim stanie jaki jest, ponieważ ma pojedyńcze drzwi ładunkowe, a w tych typach wagonów które Ty wymieniłeś są podwójne, tak więc niespodziewanie będę miał w kolekcji wagon kolei Duńskich, ale dzisiaj dotarł z Niemiec wagon firmy Rivarossi z podwójnymi drzwiami, i ten wagon będzie przerabiany na typ 4L. Jeden wagon z takimi pojedyńczymi drzwiami wyprodukowano w latach 60 w ilości 1 szt jako prototyp, zdjęcie tego wagonu jest w Atlasie Wagonów Towarowych pana Pawła Terczyńskiego, tylko ten wagon miał ryflowane pudło, za taką przeróbkę ja już się nie będę zabierał. Kolego teigrekty2, masz taki wagon, zobacz sam czy ta operacja którą Ty proponujesz jest możliwa. Tak więc poszukiwanie do wagonu odpowiednich zestawów kołowych trwa dalej. A tu kilka filmików z produkcji zestawów kołowych.

.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#17
Dotarł drugi z zakupionych wagonów, tym razem firmy Rivarossi. Wagon ma prawidłowe drzwi dwuskrzydłowe.
Zdjęcie0010.jpg
Zdjęcie0026.jpg
Zdjęcie0015.jpg
Zdjęcie0027.jpg
Zdjęcie0033.jpg
Zdjęcie0037.jpg
Przeróbka tego wagonu będzie trudniejsza niż myślałem. Wagon ma pomosty metalowe, z zarysami korozji, obciążnikiem dla wagonu jest kawałek stalowej blaszki o grubości 1mm, też
Zdjęcie0023.jpg
z zarysami korozji, ją wymienię na mosiężną, problemem będzie zamocowanie zderzaków oraz sprzęgu śrubowego. Rama podwozia jest wykonana z jakiegoś tworzywa który jest bardzo podatny na uszkodzenia, przy wyjmowaniu zestawów kołowych połamałem niechcący imitacje klocków hamulcowych.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#19
Zostało usunięte malowanie z wagonu oraz zostały usunięte plastikowe zderzaki, przygotowałem również otwór pod sprzęg śrubowy. Zamówiłem w Modelmani wywietrzniki dachowe od Brawy, potrzebuję 8 szt tych wywietrzników, tak że na razie nastąpi przerwa w przeróbce tego wagonu do czasu przybycia potrzebnych części.
Zdjęcie0005.jpg
Zdjęcie0015.jpg
 

Podobne wątki