• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagon 43A

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
653 1 3
#1
Pytanie pierwsze i zasadnicze, co to za lejek na żółto zaznaczony i do czego to służy?
a1.jpg

O ile w 101A widzę 4 takie "lejki" to w 43A nie zauważam żadnego.
43A ich nie miał? Czy miał tylko dwa?
a2.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#2
Nie wiem, do czego służyły te rury, bo spust z WC jest gdzie indziej (widać go też na pierwszym zdjęciu). Ale kiedyś już była chyba dyskusja na ten temat, ale nie potrafię tego znaleźć.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#6
jakie są zagraniczne odpowiedniki 43a, 101a?
Nie da się krótko odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Należałoby zrobić przegląd wagonów bezprzedziałowych przeznaczonych do ruchu podmiejskiego, lokalnego i regionalnego, budowanych w różnych krajach w latach 50. do 70. XX wieku. Jeżeli ograniczylibyśmy się do wagonów ze środkowym wejściem, to konstrukcji do przejrzenia byłoby mniej, ale też trochę by tego było. A więc pytanie do pytania: co kolega @Kamilb ma na myśli pisząc o "odpowiednikach"? Czy chodzi tylko o przeznaczenie - wtedy takich "odpowiedników" będzie bardzo dużo, czy również o założenia konstrukcyjne, przede wszystkim jedne szerokie drzwi na środku i węższe drzwi na końcach - takich wagonów za granicą jest mniej. A czy wagony z drzwiami mniej więcej w jednej trzeciej i dwóch trzecich długości (jak nasze 120A) też zaliczają się do "odpowiedników"?
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.111 28 6
#7
A więc pytanie do pytania: co kolega @Kamilb ma na myśli pisząc o "odpowiednikach"
Odpowiednik, to odpowiednik - wagon o analogicznej konstrukcji, może nawet wzorzec do otworzenia jako 43a. Zatem wagon o podwójnych rozsuwanych drzwiach po środku, pojedynczych na końcach, bezprzedziałowy.
120a to inna bajka - i tu są analogi innych produkcji z drzwiami łamanymi w 1/3 i 2/3 długości, bryła wagonu Y.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#9
Odpowiednik, to odpowiednik - wagon o analogicznej konstrukcji, może nawet wzorzec do otworzenia jako 43a. Zatem wagon o podwójnych rozsuwanych drzwiach po środku, pojedynczych na końcach, bezprzedziałowy.
To kolega @Kamilb tak uważa, inni mogą pojęcie "odpowiednik" rozumieć inaczej, właśnie trochę szerzej, więc zamiast się obruszać ("odpowiednik, to odpowiednik") wystarczyło od razu sprecyzować warunki odpowiedniości tak, jak je kolega @Kamilb rozumie.
Jeżeli tak rozumieć odpowiedniki, to właściwie przychodzą mi do głowy tylko wagony, DR, które pokazał wyżej kolega @Rysiek.
120a to inna bajka - i tu są analogi innych produkcji z drzwiami łamanymi w 1/3 i 2/3 długości, bryła wagonu Y.
A jakie są te "analogi"? Ja znam tylko dwie podobne konstrukcje: "Silberlingi" DB i długie Halberstadty DR, ale ani jedne, ani drugie nie mają "bryły wagonu Y" - przede wszystkim są o prawie dwa metry dłuższe od 120A (26 400 mm) i mają raczej sylwetkę wagonów X i Z. O bardzo starych (często przedwojennych) wagonach, jak np. typu M SNCB, tu nie wspominam.
 

Podobne wątki