• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm W wąskim klimacie - stacja H0e

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.385 2 0
#1
Cześć,


Od dłuższego czasu szukam ciekawego klimatu na niedużą stację wąskotorową. Parę lat temu klimat imprez w Istebnej sprawił że coś mnie urzekło w wąskim torze, stąd takie pomysły chodzą mi po głowie.
Kilkanaście książek, kilkaset różnych zdjęć i wydaje mi się że znalazłem - Wieluń Wąsk.

Wstępnie rozrysowałem sobie całość, udało zmieścić się na 3m (plan będzie wymagał drobnych korekt pod względem geometrii torów), natomiast stacja ta spełnia praktycznie wszystkie założenia które sobie postawiłem:
  • Rozstaw 750mm
  • parowozownia
  • max.10 rozjazdów
  • max. 3-4m długości (4 segmenty)
  • Urokliwość (cecha względna, dla jednych tak, dla drugich nie)
Ma też jeden minus który sprawił że się zawahałem. Otóż jedyna lokomotywa spalinowa, która jeździła na tej linii, to była wls150 podczas jej rozbiórki w1988 roku. Zatem w rzeczywistości nie jeździły tam żadne lxd2, ani wls150, choć tak jak mówię nie było to punktem krytycznym. Nie wiem też w jakim celu była mała obrotnica, wygląda ze zdjęć jakby była dla pługu? Px się na pewno nie mieścił. Do rysunku sugerowałem się zdjęciami z powietrza i układem zawartym w książce "Wieluń-Praszka"

Całość powstanie na torach, oraz rozjazdach PECO, te już w połowie praktycznie mam skompletowane. Profile czołowe zgodne z normą H0e. Na makiecie na pewno nie będę ograniczał się do trakcji parowej, szczególnie z uwagi na deficyt lokomotyw serii Px. Stację zamierzam odtworzyć w latach ~70, czyli za jej można powiedzieć świetności. Na pewno w pełni oświetlona, dla utrzymania wieczornego klimatu. No i co najważniejsze, chciałbym aby była w pełni przejezdna do końca tego roku. Niewielkie rozmiary, oraz niższe koszty budowy w stosunku do dużych stacji H0 na pewno w tym pomogą.

Kilka zdjęć do których udało mi się dotrzeć pocztą pantoflową, niestety nie znam autorów.

Ale co najważniejsze, jeszcze nie podjąłem w 100% decyzji że zbuduję właśnie tą stację. Jeżeli ktoś ma ciekawą propozycję, która spełni wymienione powyżej założenia, chętnie zobaczę, rozrysuję sobie i poddam rozważaniom. Rozważałem również stację:
  • Lwówek Wąsk. (obecnie powstają chyba dwie nawet takie stacje, więc odpada),
  • Czeska stacja Třemešná ve Slezsku, stacja ta ma o tyle plus, że ma przeładownię na tor normalnotorowy, choć klimat Czeski mi odpowiada, to chciałbym jednak zostać w rodzimym kraju
  • Trzcianka zachodnia - wydała mi się zbyt mało urokliwa + brak parowozowni
  • Stare Bojanowo Wąsk. - temat na drugą stację małej mijanki do uzupełnienia układu
  • Pleszew miasto - najbardziej ciekawa i urokliwa, choć też najbardziej kosztowna i skomplikowana, muszę zrobić kalkulację i rysunek z ciekawości jak by to wyszło. Na pewno nie mniej jak 4,5m :)
Szukałem też w klimatach bieszczadzkich, Nowy Łupków skradł moje serce klimatem, ale nie dotarłem do materiałów z układem torowym, może ktoś ma coś ciekawego? :)


Chętnie poddam temat do dyskusji, pozdrawiam
1678224132754.png
 

Załączniki

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#3
Chętnie poddam temat do dyskusji, pozdrawiam
Zobacz załącznik 958365
Linia podziału segmentów przez budynek? Bez sensu.... Ja bym przesunął tak, by oba budynki znalazły się w całości każdy na "swojej" skrzynce...


linia.jpg



Jednak trochę nie czaję kroków postępowania...:

Całość powstanie na torach, oraz rozjazdach PECO, te już w połowie praktycznie mam skompletowane.

(...)

Ale co najważniejsze, jeszcze nie podjąłem w 100% decyzji że zbuduję właśnie tą stację.
Patrząc na stację z rysunku - mało rozjazdów i torów tam nie ma, więc połowa skompletowana to i tak spore koszta. Już to pokazuje pewien chaos w planowaniu. Nie lepiej zacząć od podjęcia decyzji jaka stacja, a dopiero potem kompletować materiał torowy? Taka dygresja :) ...bo się tu naprodukują co do pokazanego projektu, a potem stwierdzisz, że budujesz co innego i wszystkie rady pójdą wpiz.....

Moim osobistym zdaniem trochę bez sensu jest zakładanie tematu gdy się samemu na 100% nie wie do końca co budować, tylko prosi o radę w podjęciu decyzji co do tego innych... bo tworzy to klimat do .... tylko samego gadania bez pewności, że w ogóle cokolwiek powstanie. Gdybyś pokazał jakiś np. model budynku z przyszłej stacji, czy coś takiego... byłby punkt zaczepienia i szansa, że coś z tego w ogóle wyjdzie.

Piszę to nie złośliwie, ale sam kiedyś tak kombinowałem.... i tego nie zbudowałem. Inni się zaangażowali, nagadali, napomagali.... Jeśli chodzi o 100%, to lepiej napisać , że na 100% się jest pewnym że się to chce budować, a nie że na 100% pewności nie ma.... to nie zachęca do dyskusji /moim zdaniem/. Wspomniane wyżej pokazanie czegokolwiek (np. modelu budynku) tylko potwierdziłoby, że jesteś pewien... a tak... w sumie nie masz nic.... tylko tory....

Osobiście uważam, że budowę makiety najlepiej zacząć (poza wyborem w pierwszej kolejności tego co się chce budować) od budowy np. budynku dworcowego, czy innego obiektu inżynieryjnego jaki ma się pojawić na tej przyszłej makiecie (np. mostu.... itp..), a nie skrzynek... Skrzynki to na końcu. Mając już jakiś model obiektu, łatwiej zachęcić do dyskusji bo pokazuje to, że się wie co budować, niż nie mając kompletnie nic i prosząc innych o to, co w ogóle robić (czyli samemu się nie wie). A jak ktoś nie wie, to gdy inni mają podjąć za kogoś decyzję - nigdy nic z tego zwykle nie wychodzi.
 
Ostatnio edytowane:

marek1704

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
Reakcje
213 0 0
#5
Stacja bardzo fajna i na spotkania i do zabawy w domu.
Można się dzielić pomysłami przed realizacją, można po czy w trakcie.
Pleszew pod nazwą Pleszewo już jest i rzeczywiście jest bardzo długie.
Zanim zbuduje się jakiś budynek, trzeba mieć koncepcję całości, tym bardziej że osobiście dopuszczam pewne odstępstwa od pierwowzoru. Robią to osoby zajmujące się bardzo realistycznym modelarstwem kolejowym, ale znam też takich, którzy zamówili drzewa dokładnie takie jak na zdjęciu za stacją.
Co do planów to mam dwie uwagi, jedna zgodna z kolegą J1974H0 - przemyślałbym podział skrzynek nie tylko pod kątem rozjazdów i budynków, ale również wygody i możliwości przechowywania i transportu.
I druga. Zostawiłbym więcej miejsca między końcem makiety a pierwszym rozjazdem tak, żeby można było wykonać oblot lokomotywą, jeżeli stacja będzie na spotkaniu końcową. Nawet kosztem długości torów stacyjnych. Zrobiłem tak u siebie i uważam, że była to jedna z lepszych decyzji. Druga dobra to taka, żeby tory w miejscach podziału były prostopadłe do krawędzi, ale to nie zawsze jest możliwe.
Przy okazji plany mojej stacji - to kolejne przybliżenie prawie takie jak rzeczywistości. Moja stacja jest ciągle w budowie (3 rok) i ostatnio doszedłem do wniosku, że może powinienem, mając obecne doświadczenia zacząć wszystko do nowa.
Pozdrawiam.
M.
MiM stacja Galicja schemat v15.jpg
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.385 2 0
#6
Mówiąc że mam połowę torów skompletowaną, droga wyboru stacji nie jest jeszcze wybrana. Rozjazdy wykorzystam na tej, lub innej stacji. Co do podziału budynku na łączeniu, to nie jest to budynek, a zasiek węglowy, więc łączenie jest spokojnie wykonalne. Choć do rozważenia jeszcze jest finalne przesunięcie zasieku węglowego.

Uwaga o możliwości wyjechania za rozjazd - cenna, choć tutaj rozważam jeszcze docelowo dorobienie skrzynki z zakończeniem w postaci kozła oporowego. Ale dla możliwości domowych chyba skrócę minimalnie tory stacyjne.

Na pewno budowę będę zaczynał od skrzynek i układu torowego, dopiero później budynki, zieleń i detale.


Wahania czy akurat tą stację budować wciąż są, aczkolwiek raczej nic specjalnego nie wymyślę. Lisewo już istnieje, a stacja Nowy Dwór Gdański jest zbyt dużą stacją. Tak samo Pleszewo, tutaj klimat niesamowity, ale koszty by mnie przerosły, w chwili obecnej pozostaje na tapecie Wieluń :)
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.392 28 2
#8
Górny Śląsk! Tyle Ci powiem @Merlin :podstepny:

  • Rozstaw 750mm
  • parowozownia
  • max.10 rozjazdów
  • max. 3-4m długości (4 segmenty)
  • Urokliwość (cecha względna, dla jednych tak, dla drugich nie)
Pisałem na priv o Reptach, ale mam lepszą koncepcję od kolejnego wiejskiego klimatu. Stacja Poremba Wąskotorowa!

zabrze.jpg


Parowozownia?! Jest!
Max 10 rozjazdów?! Jest!
Długość wychodzi ~4,4 metra, ale myślę przełkniesz.
Urokliwość?! Poniżej 4 torów stacyjnych idzie tor kolei piaskowej i tor PKP! Uważam, że urokliwość jaką jesteś w stanie tutaj uzyskać powala na kolana! :cenzura:

Co ciekawe budynek parowozowni istnieje do dziś! A w ostatniej książce o GKW Soidy wydanej przez Eurosprinter jest kilka zdjęć tej stacji!

202012191437.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 36

Podobne wątki