• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Węglarka Es 9W z pomostem hamulcowym

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
854 77 5
#1
Koledzy, szukam pomocy. Jak to właściwie było z tą ścianą czołową od strony pomostu.
Powinna być ona bez możliwości otwierania szczytu. Na zdjęciu, które posiadam z Chojnic, jest ona taka jak pokazywał kiedyś kol. rocketman, ale w książce T. Roszaka ''Parowozy'' na str, 105 wagon ma normalną, typową scianę :| z górnymi zawiasami.
 

Załączniki

rocketman

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
Dobrze kojarzysz, że pokazywałem taki wagon ze stałą scianą czołową jednak to zdjęcie widzę pierwszy raz-nie jest więc moje!!

Wagon byłt serii Eos a nie Es i jest to odmiana typu 9W gdzie 'o' - nieprzystosowany do wyładynku na wywrotnicach obrotowo-czołowych.
 
OP
OP
Zbyszek

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
854 77 5
#3
No dobrze, Eos....ale wagon-model Kleina był oznaczony Es(Wddoh) i z jednej strony taki wagon można rozładowywać na wywrotnicy czołowej. Teoretycznie model Roco, jest zrobiony błędnie, bo ma dwie identyczne ściany z zawiasem górnym, więc jak się ustosunkować do zdjęcia T.Wacha?? :|
 

Załączniki

A

Anonymous

Gość
#4
Wddoh_ Wagony-węglarki 2 - osiowe o granicy obciązenia 20t i więcej, lecz nie mniej niż 30t, z jedną ścianą czołową odchylną i zdejmowalną, z budką lub pomostem hamulcowym.

Wg -Charakterystyki Normalnotorowych Wagonów PKP

Ściana od strony pomostu nie jest odchylna ani zdejmowalna.
 

rocketman

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Jak widać dobrze że swoje zdjęcia podpisuję. Literka 'o' do węglarki Wddoh ma się nijak do 'o' z weglarki Eos bo ma inne znaczenie. Znazne są liczne przypadki wykonania modeli niezgodnych przez fabryki. Popatrz choćby na węglarkę PKP Es firmy PIKO gdzie całe podwozie nadaje się do wymiany! Natomiast ROCO aktualnie robi dobre węglarki z jedną scianą stałą a jedną odchylną.

Zdjęcie takiego modelu i jednego egzemplarza węglarki Eos w naturze:




Zwraca uwagę to, że węglarki mają zapisany numer UIC wagonu na czole aby po zdjęciu sciany było wiadomo z jakiego wagonu pochodzi elelment. Natomiast na Eos'ie nie ma napisu przy pomoście.
 

Załączniki

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
#7
rocketman napisał(a):
(...)Literka 'o' do węglarki Wddoh ma się nijak do 'o' z weglarki Eos bo ma inne znaczenie.
Tak, zgadzam się całkowicie. Jest to właściwie oczywiste, że litera "o" w w/w oznaczeniach serii ma zupełnie inne znaczenie, bo przecież wspomniane oznaczenia Eos i Wddoh, pochodzą z różnych epok. Co więcej, oznaczenie Wddoh jest oznaczeniem polskim, natomiast Eos jest oznaczeniem międzynarodowym (UIC).

rocketman napisał(a):
Znane są liczne przypadki wykonania modeli niezgodnych przez fabryki...
Tak, to prawda. Chociaż..., żeby być obiektywnym, należałoby w tym miejscu dodać, że nie tylko fabryki wykonują modele niezgodne z oryginałem... :)
Wróćmy jednak do wspomnianego wyżej modelu węglarki PKP firmy Klein Modellbahn, z epoki IVa, która nosi oznaczenie serii .Es(Wddoh).
Jeśli dobrze zrozumiałem, model ten ma w takim razie nieprawidłowe oznaczenie serii. Czy tak :?:
 
OP
OP
Zbyszek

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
854 77 5
#8
:) Skoro wagon z taką ścianą czołową od strony pomostu jest faktem, pozostaje mi tylko sformułować pytanie w ten sposób:
Czy wagon ten jeździł w barwach PKP, czy jest to konstrukcja obca? CSD, MAV, DR, DB.....?
Pozdrawiam świątecznie.
 

Załączniki

rocketman

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Zbyszek napisał(a):
:) Skoro wagon z taką ścianą czołową od strony pomostu jest faktem, pozostaje mi tylko sformułować pytanie w ten sposób:
Czy wagon ten jeździł w barwach PKP, czy jest to konstrukcja obca? CSD, MAV, DR, DB.....?
Pozdrawiam świątecznie.

Czy ktoś wie o co mu chodzi skoro wszyscy podają że był taki wagon na PKP?

Mogę doprecyzować to co wiem że jest to typ 9W/5 lub 9W/6. Długość ze zderzakami 10500. Rozstaw osi 5400. Możliwe, że produkowany był tak samo jak 9W w latach 1960 tych we Wrocławiu.

Niestety w Katalogu wagonów towarowych z 1973 roku nie ma żadnej wzmianki o nim. Nie ma też w Numeracji wagonów PKP z 1973 r.

Wagon omawiany figuruje natomiast we wspólczesnym katalogu np z 2005 roku jako typ 9W seria Eos. Podane są parametry jak: Dł. ład. Szer. wag. Szer. ład. Wys. wag. Wys. ład. Pow. ład. Poj. ład. Masa wł. Gr. obc PKP C i zakres numeryczny!

Tak więc w oznaczeniu Eos na PKP występował na 100%.
I taki własnie został odtworzony jako model ku uciesze zbierających modele V epoki.
 
OP
OP
Zbyszek

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
854 77 5
#10
rocketman napisał(a):
Czy ktoś wie o co mu chodzi skoro wszyscy podają że był taki wagon na PKP?
Ściana szczytowa, różna na podanych zdjęciach. Jacy wszyscy?, może czas bym zmienił okulary :cry: na mocniejsze.
Ale, zdaje się, że Pan Koj, zadał tobie proste pytanie, na które nie raczysz odpowiedzieć.
Miast tego piszesz jakieś elaboraty o węglarkach, które za chwilę edytujesz, by ich nie było. :twisted:
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#11
Może rozwiązaniem zagadki jest czas?
9W to kilka podtypów produkowanych przez 10 lat w dziesiątkach tysięcy, od 1960 roku.
Niestety sam nie mam pojecia ile tych podtypów było i jakie były dokładnie róznice.
Sądzę, że jest możliwe, że albo 9W z pomostem była budowana w różnych wersjach jako podtypy.
Albo ściana stała może być efektem późniejszych napraw okresowych.

Jak zwykle czekamy na rozstrzygnięcie problemu przez pana Krzysztofa.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.282 32 10
#13
Jeśli można odsprzężyć wał koła hamulca ręcznego od przekładni, to niewiele stoi na przeszkodzie w otwarciu ściany czołowej wraz z pomostem.
To tak na szybko patrząc na układ hamulcowy na tym zdjęciu.
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
374 26 4
#14
Jak dla mnie ze zdjęcia wychodzi że ta ściana nie jest zdejmowana, a tylko odchylana. Wychodzi na to, że razem z pomostem i barierką.
Wydaje mi się też że podłoga wagonu jest wydłużona pod pomostem aż do jego krawędzi (widać dwie "warstwy"), za to w wagonach ze stałą ścianą pomost jest zamontowany niżej i ma lżejszą konstrukcję.
 
OP
OP
Zbyszek

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
854 77 5
#15
Właściwie, dla mnie zagadka się rozwiązała w sposób satysfakcjonujący. Mam taki model węglarki DR i nie jest on błędem-uproszczeniem Roco.
Jest z końcówki epoki III, więc idealnie się odnajdzie w moim składzie towarowym z początku ep.IVa.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 43
Koleje w Polsce 4
A
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki