• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wąskotorowy tor (1067mm/OO14, 1000mm/OO13) dla modeli w skali 1:76/OO

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.764 126 86
#1
Od zawsze interesowałem się wąskotorówkami na tor 1000mm z terenów Polski. Od jakiegoś czasu uwagę moja przykuwają koleje na tor 1000mm i 1067mm z innych rejonów Świata. A jest tego naprawdę sporo. Tor tzw. 'Przylądkowy' - 1067mm (3 ft 6 in) występuje w Australii, Nowej Zelandii, Wietnamie, prawie w całej Afryce, Indonezji, Japonii i w innych krajach o których sobie poczytacie w linku który podałem przy nazwie. Natomiast tor 1000mm - to Europa, Ameryka Środkowa, Malezja, Afryka Północna i jeszcze kilka rejonów.

Przez przypadek wpadła mi lokomotywa U10B przerobiona z modelu Frateschi U5B. Lokomotywa ta na kolejach NZRail (Nowa Zelandia) przemieszcza się po torze 1067mm z nazwą "Dh class" (wszędzie piszą z dużych liter ale nomenklaturowo powinno być z Dużej i małej). Szkopuł z nią jest taki, że Frateschi opisuje swoje wyroby HO ale tak naprawdę są one w skali 1/76 (OO) ale na tor 16,5mm (H0). Cóż począć kiedy mi to nie pasuje. Postanowiłem przerobić ją na jedynie słuszny tor o rozstawie 14 mm (OO14). Ale żeby to uczynić najpierw trzeba mieć jakiś materiał torowy. "fabrycznego" takowego nie ma. Ale przy dzisiejszej technice/technologii druku 3D - wszystko jest możliwe. Postanowiłem stworzyć taki tor podpatrują trochę prace kolegi @Weichenhersteller = Rozjazd H0e 1:7 8 stopni R63 z Węgierskiej Manufaktury.

Powoli powstaje tor prosty. mam już zrobione dwa kawałki po 1m długości. Tor ten jest na tyle elastyczny, że może być potraktowany jako 'flex'. Stopniowo będę dodawał zdjęcia to się wszystko wyjaśni.

Teraz trochę o samej budowie. Podkłady drewniane wzorowane na standardzie KiwiRail: 2100x150x200mm. Praca własna w 3D (Rhinoceros 3D).

20250221_101300m.jpg


Ponieważ w Nowej Zelandii stosuje dość lekkie szyny wybór padł na modelową szynę Tillig 85500 (H0 - 2.1mm/1m). Jak widać na górnym zdjęciu całość drukowana była partiami po 5 podkładów. Raz, że nisko i czas druku na partie (6 sztuk) to tylko 4h a dwa - o wiele łatwiej nakładać jest na szyny krótkie odcinki. Druk na drukarce DLP. Żywica UV Anycubic Rigid 100. Żywica charakteryzuje się sporą wytrzymałością i sprężystością. Dlatego została wybrana do tego projektu. Szyna nakładana na świeżą żywice - bez końcowego utwardzenia. Utwardza się już gotowy tor. Tak wyszło w trakcie prac. Niestety decyduje o tym bardzo mała tolerancja. Gdy choć trochę żywica tworzyła 'krople', niewielki naddatek we wnęce na szynę powodował, żę po jej utwardzeniu nie można było jej wsadzić a siłowe działanie kończyło się wyłamaniem elementu. Nie utwardzona żywica jest na tyle miękka, że łatwo poddaje się szynie która to łatwo wchodzi albo delikatnie 'ścina' mikro nadlewki.

Efekt po złożeniu w całość: tor typu flex o szerokości 14mm i długości 1m.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.764 126 86
#3
Jak ja to robię to materiał jest jeszcze plastyczny. Ale z suszarką nie przerabiałem tematu. Na pewno wypróbuje następnym razem. Teraz robię rozjazd.

W trakcie pracy wyszła też inna sprawa (w temacie żywic UV dopiero zaczynam poznawać kruczki). Żywica Rigid 100 (Anycubic) wymaga podgrzewania. Jest dość gęsta. Moje przemyślenia są takie, że być może dlatego te elementy wchodzą ciaśniej bo po naświetleniu żywica nie spływa dostatecznie szybko. Przy następnym naświetleniu jest jej trochę za dużo tu gdzie nie powinno jej być. W wszystko są to ułamki milimetra ale tam gdzie ma być dobrze spasowane robi to różnice. Wniosek wysnułem na podstawie tego,że czym wyżej szedł wydruk tym było łatwiej nakładać elementy podkładów na szynę.

Mam już mam patent na podgrzewacz: podgrzewacz do mleka. Temperatura ustawiana w 4 gradacjach a max. 55 st. C czyli nie przekroczy maxa dla żywicy (60 st. C).

podgrzewacz_do_mleka.jpg

Źródło: Internet
 
Reakcje
136 0 0
#4
Jeszcze jedna ważna rzecz. Przed oświetleniem nie tylko moczę rzeczy w alkoholu, ale także dokładnie szoruję je szczotką, aby w małych szczelinach nie pozostała żywica.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.117 145 0
#5
Brałeś pod uwagę skurcz żywicy po wydruku? Mi wyszło, że Anycubic może mieć skurcz 0,1-0,2mm na takim detalu. Też wciskałem szyny w podkłady zrobione na wymiar. Musiałem poprawiać :)
 
OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.764 126 86
#6
@Weichenhersteller wszystko płukane izopropanolem i "smarowane/szorowane" pędzlem odpowiednio z odpowiednio cienkim włosiem. Może trzeba będzie tu jeszcze dopracować to mycie.
@Misiek Tu raczej nie o skurcz chodzi bo wykonałem cztery poprawki w projekcie (ta jest piąta) zanim byłem zadowolony. Bo tu za ciasno to nie wejdzie szyna a za zbyt luźno to się tor będzie rozłaził a tu wymiar trzyma 14,00 mm. Po za tym gdzieniegdzie szyna wchodzi bez oporu a w innych miejscach trzeba użyć "siły". Ja jednak obstawiam, że żywica była za zimna (tylko 25 st. C).
 
OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.764 126 86
#7
Taki 'arsenał' - tylko od PECO - wąskie tory.

20170423170037_Peco.jpg


Zdecydowanie brakuje tu 13 mm dla 1/80 (tor 1067 mm). Krążę teraz po Japońskich stronach a Oni tam skale 1/80 (HOj) mają. Szkoda, że żadna z firm nie weszła w 1/87 na 12 mm (h0m/HOn3.5)...

Źródło: Narrow Gauge Shop.
 
Ostatnio edytowane:

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
682 4 0
#10
Co odwzorywuje PECO On30 ?

Tor o rozstawie 16,5 mm, wg Wikipedii On30 to skala kontynentalna (wyłączając Francję)* 1:45 więc 16,5 X 45 to około 750 mm. A podkłady wyglądają jakby to była kolej polowa dostarczająca pociski do armat miotających żelazo na wroga albo jakaś leśna kolejka dostarczająca drewno do opalania kominków ? No ale późno już, a może wcześnie, bezsenność dręczy więc może coś mi się pokiełbasiło ale wydaje mi się że za to PECO On30 to nawet 1 eurocenta za metr toru nie byłbym skłonny zapłacić, no chyba że w GB tak to właśnie wygląda ? Biorąc pod uwagę "urodę" ichnich lokomotyw być może jest też tak i z podkładami ;)

*inne to 1:48 ale to prawie to samo