Od zawsze interesowałem się wąskotorówkami na tor 1000mm z terenów Polski. Od jakiegoś czasu uwagę moja przykuwają koleje na tor 1000mm i 1067mm z innych rejonów Świata. A jest tego naprawdę sporo. Tor tzw. 'Przylądkowy' - 1067mm (3 ft 6 in) występuje w Australii, Nowej Zelandii, Wietnamie, prawie w całej Afryce, Indonezji, Japonii i w innych krajach o których sobie poczytacie w linku który podałem przy nazwie. Natomiast tor 1000mm - to Europa, Ameryka Środkowa, Malezja, Afryka Północna i jeszcze kilka rejonów.
Przez przypadek wpadła mi lokomotywa U10B przerobiona z modelu Frateschi U5B. Lokomotywa ta na kolejach NZRail (Nowa Zelandia) przemieszcza się po torze 1067mm z nazwą "Dh class" (wszędzie piszą z dużych liter ale nomenklaturowo powinno być z Dużej i małej). Szkopuł z nią jest taki, że Frateschi opisuje swoje wyroby HO ale tak naprawdę są one w skali 1/76 (OO) ale na tor 16,5mm (H0). Cóż począć kiedy mi to nie pasuje. Postanowiłem przerobić ją na jedynie słuszny tor o rozstawie 14 mm (OO14). Ale żeby to uczynić najpierw trzeba mieć jakiś materiał torowy. "fabrycznego" takowego nie ma. Ale przy dzisiejszej technice/technologii druku 3D - wszystko jest możliwe. Postanowiłem stworzyć taki tor podpatrują trochę prace kolegi @Weichenhersteller = Rozjazd H0e 1:7 8 stopni R63 z Węgierskiej Manufaktury.
Powoli powstaje tor prosty. mam już zrobione dwa kawałki po 1m długości. Tor ten jest na tyle elastyczny, że może być potraktowany jako 'flex'. Stopniowo będę dodawał zdjęcia to się wszystko wyjaśni.
Teraz trochę o samej budowie. Podkłady drewniane wzorowane na standardzie KiwiRail: 2100x150x200mm. Praca własna w 3D (Rhinoceros 3D).
Ponieważ w Nowej Zelandii stosuje dość lekkie szyny wybór padł na modelową szynę Tillig 85500 (H0 - 2.1mm/1m). Jak widać na górnym zdjęciu całość drukowana była partiami po 5 podkładów. Raz, że nisko i czas druku na partie (6 sztuk) to tylko 4h a dwa - o wiele łatwiej nakładać jest na szyny krótkie odcinki. Druk na drukarce DLP. Żywica UV Anycubic Rigid 100. Żywica charakteryzuje się sporą wytrzymałością i sprężystością. Dlatego została wybrana do tego projektu. Szyna nakładana na świeżą żywice - bez końcowego utwardzenia. Utwardza się już gotowy tor. Tak wyszło w trakcie prac. Niestety decyduje o tym bardzo mała tolerancja. Gdy choć trochę żywica tworzyła 'krople', niewielki naddatek we wnęce na szynę powodował, żę po jej utwardzeniu nie można było jej wsadzić a siłowe działanie kończyło się wyłamaniem elementu. Nie utwardzona żywica jest na tyle miękka, że łatwo poddaje się szynie która to łatwo wchodzi albo delikatnie 'ścina' mikro nadlewki.
Efekt po złożeniu w całość: tor typu flex o szerokości 14mm i długości 1m.
Przez przypadek wpadła mi lokomotywa U10B przerobiona z modelu Frateschi U5B. Lokomotywa ta na kolejach NZRail (Nowa Zelandia) przemieszcza się po torze 1067mm z nazwą "Dh class" (wszędzie piszą z dużych liter ale nomenklaturowo powinno być z Dużej i małej). Szkopuł z nią jest taki, że Frateschi opisuje swoje wyroby HO ale tak naprawdę są one w skali 1/76 (OO) ale na tor 16,5mm (H0). Cóż począć kiedy mi to nie pasuje. Postanowiłem przerobić ją na jedynie słuszny tor o rozstawie 14 mm (OO14). Ale żeby to uczynić najpierw trzeba mieć jakiś materiał torowy. "fabrycznego" takowego nie ma. Ale przy dzisiejszej technice/technologii druku 3D - wszystko jest możliwe. Postanowiłem stworzyć taki tor podpatrują trochę prace kolegi @Weichenhersteller = Rozjazd H0e 1:7 8 stopni R63 z Węgierskiej Manufaktury.
Powoli powstaje tor prosty. mam już zrobione dwa kawałki po 1m długości. Tor ten jest na tyle elastyczny, że może być potraktowany jako 'flex'. Stopniowo będę dodawał zdjęcia to się wszystko wyjaśni.
Teraz trochę o samej budowie. Podkłady drewniane wzorowane na standardzie KiwiRail: 2100x150x200mm. Praca własna w 3D (Rhinoceros 3D).
Ponieważ w Nowej Zelandii stosuje dość lekkie szyny wybór padł na modelową szynę Tillig 85500 (H0 - 2.1mm/1m). Jak widać na górnym zdjęciu całość drukowana była partiami po 5 podkładów. Raz, że nisko i czas druku na partie (6 sztuk) to tylko 4h a dwa - o wiele łatwiej nakładać jest na szyny krótkie odcinki. Druk na drukarce DLP. Żywica UV Anycubic Rigid 100. Żywica charakteryzuje się sporą wytrzymałością i sprężystością. Dlatego została wybrana do tego projektu. Szyna nakładana na świeżą żywice - bez końcowego utwardzenia. Utwardza się już gotowy tor. Tak wyszło w trakcie prac. Niestety decyduje o tym bardzo mała tolerancja. Gdy choć trochę żywica tworzyła 'krople', niewielki naddatek we wnęce na szynę powodował, żę po jej utwardzeniu nie można było jej wsadzić a siłowe działanie kończyło się wyłamaniem elementu. Nie utwardzona żywica jest na tyle miękka, że łatwo poddaje się szynie która to łatwo wchodzi albo delikatnie 'ścina' mikro nadlewki.
Efekt po złożeniu w całość: tor typu flex o szerokości 14mm i długości 1m.
Ostatnio edytowane:
-
4
-
3
- Pokaż wszystkie