Ostatnio nie zaglądałem do Was, a tu widzę takie niby niepozorne zdjęcie węglarki ze Żnina.
Jak bardzo słusznie w mailu spostrzegł Jarząbek, ten wagon ma namalowany numer 00-10 514
7055-0 z błędna samokontrolą i nigdy nie miał krótkiego nr PKP (sprzed 1974 r.)
wg moich odpisów ta samokontrola powinna = 5.
To jeden z 73 szt. wagonów budowy "Hajnowskiego Zakładu Przemysłu Maszynowego Leśnictwa" jakie przybyły do Żnina w grudniu 1982 r.
Wszystkie jednego dnia, zatem najpewniej to data formalnego odkupienia ich z cukrowni, jakiej? i to jest dobre pytanie.
Na tę chwilę obstawiałbym Dobrzelin albo Małą Wieś.
Swoją drogą to ciekawy przypadek, kiedy PKP odkupywało tabor od cukrowni a nie na odwrót
[DOUBLEPOST=1492694999,1492693847][/DOUBLEPOST]Pozwolę sobie odgrzać jeszcze jeden temat, przepraszam wszystkich za te wykopki i liczę na Waszą wyrozumiałość
Nie wiem, czy nie powinno być Pt4y49 dla tendrów do parowozów serii Px49, a w przypadku parowozów Px48 tendry powinny być oznaczone Pt6x48. W praktyce zrezygnowano z oznaczeń z tych 4 ton węgla dla tendrów do Px49 i 6 ton węgla dla tendrów do Px48. To tak na 98%. Prosiłbym Kolegów Jarząbka lub Prezesa TS o weryfikację.
Otóż wytłumaczenie różnych oznaczeń serii tendra od Px48 jest banalnie proste. W 1961 r. została wprowadzona nowa instrukcja oznaczania taboru wąsk. PKP i w odniesieniu do tych konkretnie tendrów różnica polegała tylko na dodaniu cyferki 6 dot. ich pojemności wody w m3 (a nie węgla!).
Czyli tendry które otrzymały tabliczki przed 1961 r. nie mogły wówczas mieć cyferki 6 w serii.
Oczywiście formalnie np. podczas naprawy głównej w ZNTK wypadałoby te tabliczki wymienić, ale, jak wiemy, kompleksowo udało się to tylko w przypadku przekuwania na 1000 mm.
Powiedzmy szczerze, nie była to tak spektakularna zmiana serii jak np. parowozów Twn8 -> Tyn6 a potem wszyscy zapomnieli