• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
757 6 0
Dziekuje. Ww artykul panow Pokropinskiego i Suchorolskiego mam w swoich zbiorach. Jest bardzo cennym zrodlem. I wlasnie tam trafilem na dwa ciekawe wagony: wspominany FG 4137 oraz cteroosiowy "saski" z 1912r. Ten drugi jest naszkicowany ale niestety bez numerow i nie figuruje w spisie wagonow z 1958r. Co sie z nim stalo? Jaki mial numer? Czy w ksiazce Pana Tajcherta jest wiecej informacji na ten temat?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Patrząc na zdjęcia zamieszczone w książce, których Autorami są dwaj Koledzy mogę z całą stanowczością stwierdzić, że parowozem prowadzącym ostatni pociąg w dniu 31 sierpnia 1987 był Px48-1798 dawny Px49-1798.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
Tak, też tak sądzę, choć w książce p. Tajcherta jest zdjęcie z podpisem mówiącym o ostatniej jeździe, a pociąg prowadzi Px48 z hamulcem powietrznym. Widać na nim zbiornik powietrza, a budka maszynisty ma poręcze zewnętrzne. Przypuszczalnie jest to Px48-1924 lub 1765. Być może zdjęcie błędnie opisano i nie przedstawia ono pociągu w ostatnim dniu eksploatacji kolejki. W każdym razie też skłaniałbym się ku Px48-1798.
 
Ostatnio edytowane:

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
757 6 0
Mam tylko artykul z KMiD. Tam przy wagonie "saskim" 10-okiennym z odkrytym pomostem widnieje opis: "Wagon osobowy czteroosiowy z 1912 roku pochodzenia niemieckiego". Przez Kolege Jarzabka podany opis pasuje bardziej do wagonu ponizej (5-okienny, zakryte pomosty, wejscie centralne). W KMiD jest: Cxh 1427 ale z 1928r i przebud. w 1953r. ???
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Dane odnośnie wagonu nr 1427 pochodzą z Ewidencji Wagonów MK, takie same dane są podane w książce Kolegi A. Tajcherta.
Natomiast rysunek wagonu saskiego (spojrzałem do KMiD) jest moim zdaniem typowym przykładem grochu z kapustą. Na jednym obrazku zamieszczono wspólnie rysunek parowozu, rysunek tego saskiego wagonu, rysunek wag.nr 1427 i rysunek wag. dwuosiowego, czyli taboru pracującego na tej kolei w różnych okresach czasu.
Moim skromnym zdaniem wagon (lub wagony) saskie trafiły na kolej wieluńską w okresie I wojny i ... pozostały po niemieckiej stronie i na próżno ich szukać w powojennych zestawieniach taborowych.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
W/g mnie określenie "pudło" oznacza, że wagon stoi bez podwozia, natomiast w Sochaczewie są co najmniej trzy wagony pochodzenia saskiego. Nie bardzo rozumiem w takim razie - to nie są konkrety?
 

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
757 6 0
Przepraszam, nie precyzyjnie wyrazilem sie. Cx 1512 ma podwozie. Piszac "konkrety" mialem na mysli dane odnosnie sluzby (przynajmniej ostatni numer i przydzial). Co do tego wagonu nie mam pewnosci nawet co do numeru.
Na kolei Jedrzejowskiej byl takze saski osobowy (ogolnie mam na mysli wagony osobowe) noszacy nr Cx 1600. Wagon ten zostal pozniej przebudowany na mieszkalny.
 

Andrzej Px48

Aktywny użytkownik
KMK N-orma
Reakcje
60 0 0
Coby rozwiać wątpliwości targające wasze ,,wąskie" dusze załączam dwie fotki autorstwa M.Grabczaka z Muzeum ZW, będące w moich zbiorach.
Wieluń Wąsk.1980 r..jpg

Widok stacji w kierunku Praszki,Px 29-1908 oraz wspomniany wyżej wagon ratunkowy.
Wieluń Wąsk.31.08.87 O.kurs Praszka.jpg

Ostatni kurs 31.08.1987 r. i ostatni oblot składu w Praszce.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Akurat jestem na bieżąco z tym tematem i wiem dobrze, że kilka wpisów wcześniej zarówno Michał jak i ja doszliśmy do tego, że parowozem, który wykonywał ostatnie kursy w dniu 31 sierpnia 1987 r był Px49-1798.
A zdjęcie wagonu ratunkowego - ładne, tylko, że w dalszym ciągu niczego nie wyjaśnia. Inne zdjęcie tego samego wagonu, z tej samej strony jest w książce Kolegi A.Tajcherta.

Natomiast mam wątpliwości czy w momencie dołączenia czterosiowego tendra do par. Px49-1798 została faktycznie zmieniona seria na Px48. Moim zdaniem byłoby to całkowicie bez sensu, gdyż parowóz pozostał ten sam. Zapytam w takim razie, czy w chwili dołączenia do par. normalnotorowego Ty2 tendra serii 34D44 zmieniano serię na Ty4?
W tym konkretnym przypadku uważam, że jest to przykład niechlujstwa panującego na kolei. Aby było weselej to po prawej stronie parowozu jest tabliczka Px49, natomiast po lewej Px48.
Można to wytłumaczyć żartobliwie - maszynista aby pamiętał, że się nic nie zmieniło a pomocnik aby był przygotowany do przerzucenia większej ilości węgla. ;)
 

Andrzej Px48

Aktywny użytkownik
KMK N-orma
Reakcje
60 0 0
Jeszcze jedna fotka z ostatniego przejazdu.Powrót do Wielunia,postój między przystankami Komorniki-Mokrsko.Autor j.w.
Wieluń Wąsk. Ost.przejazd Komorniki-Mokrsko..jpg

I moja fotka ze stacji Mokrsko z 2004 roku. Chętnie poczytam o tym wagonie.
Wieluń Wąsk. Wagon Komorniki 2004 r..jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Px48

Aktywny użytkownik
KMK N-orma
Reakcje
60 0 0
Dziękuję za instrukcje. Wagonowego magazynku właściciele terenu nie pozwolili mi oskrobać ze świeżej malatury. Na rycie gleby w celu odszukania informacji także nie dostałem zgody.
 

Podobne wątki