Akurat jestem na bieżąco z tym tematem i wiem dobrze, że kilka wpisów wcześniej zarówno Michał jak i ja doszliśmy do tego, że parowozem, który wykonywał ostatnie kursy w dniu 31 sierpnia 1987 r był
Px49-1798.
A zdjęcie wagonu ratunkowego - ładne, tylko, że w dalszym ciągu niczego nie wyjaśnia. Inne zdjęcie
tego samego wagonu, z tej samej strony jest w książce Kolegi A.Tajcherta.
Natomiast mam wątpliwości czy w momencie dołączenia czterosiowego tendra do par. Px49-1798 została faktycznie zmieniona seria na Px48. Moim zdaniem byłoby to całkowicie bez sensu, gdyż parowóz pozostał ten sam. Zapytam w takim razie, czy w chwili dołączenia do par. normalnotorowego Ty2 tendra serii 34D44 zmieniano serię na Ty4?
W tym konkretnym przypadku uważam, że jest to przykład niechlujstwa panującego na kolei. Aby było weselej to po prawej stronie parowozu jest tabliczka Px49, natomiast po lewej Px48.
Można to wytłumaczyć żartobliwie - maszynista aby pamiętał, że się nic nie zmieniło a pomocnik aby był przygotowany do przerzucenia większej ilości węgla.