• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wąskotorowe helskie ciekawostki

Reakcje
93 0 0
#1
Ostatnio będąc na grzybach swoje kroki skierowałem w stronę przedwojennej 23 baterii. Chciałem zobaczyć czy są jakieś ślady po kolejce wąskotorowej w tamtym miejscu. Chodząc po terenie baterii niestety żadnych śladów starotorza jak i innych elementów torowiska nie znalazłem. Bateria ta znajduje się na wysokiej wydmie tuż obok
toru normalnotorowego. Mapka z bazy kolejowej której autorem jest Jarosław Szczuryk pokazuje, że kolejka tam dochodziła ale po obejrzeniu całego terenu mam wątpliwości i raczej skłaniam się, że jednak tam kolejka nie dochodziła. Amunicję dostarczano raczej z linii normalnotorowej skąd ręcznie ją donoszono do baterii. Może koledzy coś wiecie na te temat to proszę o podzielenie się wiedzą. Dwa pierwsze zdjęcia pokazują teren z góry na tor normalnotorowy a ostatnie pokazuje ujęcie z torowiska na baterię.
 

Załączniki

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.466 513 29
#3
Barrow Hematite Steel Company Limited była głównym producentem żelaza i stali z siedzibą w Barrow -in-Furness , Lancashire (obecnie Cumbria ), w Anglii , w latach 1859-1963. Na przełomie XX wieku i rewolucji technologicznej operował największym stalownia na świecie.

Niestety nie kojarzę zarządu/kolei dla której była zrobiona, z pewnością dla rosyjskiej.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.466 513 29
#4
Dzisiaj najstarsza wąskotorowa szyna na Helu jaką udało mi się znaleźć prawdopodobnie leży tam od
Dodam odrobinę dziegciu do tej beczki miodu, nie sądzę żeby to była szyna wąskotorowa, ponieważ że:
-do tej pory spotkałem tylko cztery szyny wąskotorowe z pełną cechą
-ta raczej wygląda na normalną szynę , może lekkiego typu, trzeba by zmierzyć ją dokładnie i spróbować zidentyfikować według uczonych źródeł
-szyna za cechą ma oznaczenie zarządu dla którego została zrobiona, są to rosyjskie literki, jest to moim zdanie szyna staroużyteczna lub przywłaszczona z innego miejsca i użyta w tym do budowy.

Nie zmienia to faktu że jest to cenne znalezisko i wiekowe.
 
OP
OP
P
Reakcje
93 0 0
#5
Dzięki. Faktycznie zapomniałem, że kiedyś były takie szyny. Jak tam się wybiorę to spróbuję ją zmierzyć, choć spora część jest zakopana w ziemi.
Co do szyn wąskotorowych na helskiej wąskotorówce jest ich mało. Głównie są na rozjazdach i mijankach. Tam niestety nie ma żadnych cech.
Jedyną jaką znalazłem to cecha Kruppa z 1942 lub 43 roku i to na rozjeździe.
Teraz coś o 22 Baterii na którą się już wybierałem bardzo długo w końcu nadarzyła się okazja. Przedwojenne baterie przeciwlotnicze starano umieścić się na wysokich wydmach. Tory do tej baterii zdemontowano pod koniec lat 60 lub początku 70 XX wieku. Co znajdowało się na tych stanowiskach w czasie PRL-u nie wiem. Przedwojenne działa Niemcy zdemontowali i wywieźli na Wał Atlantycki. W tym miejscu zachowało się starotorze. Początek bocznicy znajduje się przy rozjazdach do magazynów.
Na pierwszym zdjęciu widać zarys nasypu idącego w kierunku głównych torów za plecami mam nasyp biegnący do baterii.
001 (2).JPG


Na trzech kolejnych zdjęciach widać właśnie spory nasyp. Jak widać firma budująca sieć wąskotorówki musiała sporo się tutaj napracować.
002 (2).JPG

003 (2).JPG

004 (1).JPG

Idąc tym nasypem dochodzimy do miejsca gdzie w wydmie musiano zrobić wykop pod torowisko.
005.JPG

Tutaj za tym mini wąwozem nasyp ostro odbija w lewą stronę do stanowisk baterii.
Poniższe zdjęcie pokazuje nasyp za wąwozikiem.
006.JPG


Po kilkudziesięciu metrach dochodzimy do stanowisk baterii.
007.JPG

Tutaj wybudowano rampy, które się zachowały. W pozostałych bateriach 21 i 23 tych ramp nie zrobiono.
009.JPG

Powyżej rampa przy pierwszym stanowisku.
010.JPG

Powyżej druga rampa.
011.JPG

Zachowany "murek oporowy" wykonany z metalowych podkładów.
Na całym starotorzu możemy znaleźć sporo gwoździ, podkładek, złączki jak i podkłady systemu Decauvilla.
012.JPG


014.JPG


017.JPG
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.466 513 29
#6
Super sprawa że nam to pokazujesz, będąc w zeszłym roku na Helu pobieżnie spojrzałem na to wszystko i obiecałem sobie że wrócę tu na kilka dni żeby wszystko przejść i zobaczyć.

Zerknąłeś na stalowe podkłady czy przypadkiem nie ma na nich cech producenta.
 
OP
OP
P
Reakcje
93 0 0
#8
Super sprawa że nam to pokazujesz, będąc w zeszłym roku na Helu pobieżnie spojrzałem na to wszystko i obiecałem sobie że wrócę tu na kilka dni żeby wszystko przejść i zobaczyć.

Zerknąłeś na stalowe podkłady czy przypadkiem nie ma na nich cech producenta.
Warto tam połazić można dużo ciekawych rzeczy znaleźć i obejrzeć. Postaram się tutaj zamieścić kilka ciekawostek.

Czy chodzi o te stalowe podkłady w 'murku oporowym"? Jeżeli tak to nic tam nie było.
Dzisiaj ze względu na ładną pogodę pojechałem z rodzinka na spacer i przy okazji pomierzyłem szynę. Wymiaru S niestety nie mam. Długość całkowita owej szyny to 393,5 cm.
Szyna.JPG


Przy okazji udało się znaleźć dwie wąskotorowe szyny z ciekawymi cechami.

DSC05814.JPG


DSC05820.JPG


Oraz ciekawe złącze.

DSC05811.JPG
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.466 513 29
#9
Zwróciłem się jak zwykle po pomoc do Kolegi Jarząbka bo męczyła mnie ta sygnatura na szynie, to wszystko co tu opiszę to nic pewnego, ale takie znamiona nosi, Kolega Jarząbek wykonał 99,99 % procent pracy reszta to tylko hienizm czyli wykorzystanie czyjejś pracy, ale usprawiedliwia mnie to że dla dobra ogółu, kilka osób to z pewnością zainteresuje, może nawet znów rozpęta zbędna dyskusja jednostronna bo Jarząbka tu nie ma, ale niech tam jako że Panu Andrzejowi obiecałem że z wyjątkiem mojego wątku niczego już nie pokażę, a jednocześnie Piotrowi ale nie temu, obiecałem że mam coś dla niego, takie podsumowanie.

Według wspomnianego Kolegi sygnatura na szynie to ni mniej ni więcej tylko "Новоафонская узкоколейная железная дорога " durny tłumacz google tłumaczy to tak "nowa kolej wąskotorowa Athos" Athos jest to jak wszyscy wiedzą góra w Grecji, ale nie o tę chodzi ponieważ w górach Abchazji Nowy Afon czasami używana jest nazwa Nowy Aton , stąd ta radosna twórczość tłumacza, zbudowano klasztor i kolejkę wąskotorową do niego z początku konną potem wraz z ilością i masą przewożonych towarów zastąpioną lokomotywą parową, i tylko jedna mała łyżka dziegciu tu się pojawia na szynie znalezionej przez naszego Kolegę jest data produkcji 1876 a kolej chyba ta "normalna" czyli nie konna oddana do użytku była w 1884,ale konna tez musiała mieć szyny, z braku wiarygodnych źródeł na razie pominiemy tę mało nieścisłość.

https://ru-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Новоафонская_узкоколейная_железная_дорога?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc

Wiem to sowieckie źródło dziś nie wiarygodne i obrzydliwe ale innych nie ma.

I zdjęcie z sieci parowozu który tam jeździł.

367823_original.jpg


Jeśli ktoś coś wie, lub znajdzie na potwierdzenie tych teorii, lub ich obalenie, zapraszam do podzielenie się swoją wiedzą.

Biorąc pod uwagę zastój w tym wątku i ogólną niechęć do robienia czegokolwiek prócz wpatrywania się w swoje odbicie w szybie gabloty z przypadkowo kupionymi modelami, dla mnie jest to znalezisko roku, porównywalne ze znalezieniem szyny z 1861 roku przez naszą ekipę w Kutnie, przez Piotrka w Luciążance i moja znaleziona na skupie złomu wszystkie z tej samej wytwórni. Ja się cieszę że są jeszcze tacy co chodzą na tory, patrzą i widzą. Jak gwiazdy ułożą się pomyślnie i zdrowie dopisze, spotkamy się z Piotrem na Helu i korzystając z jego przewodnictwa przejdziemy ten urokliwy zakątek wszerz i jeszcze bardziej.

Szczególne podziękowania dla Kolegi Jarząbka za pomoc, za to że cierpliwie znosi moje pytania i odpowiada na nie, szkoda że go tu nie ma.
 
OP
OP
P
Reakcje
93 0 0
#10
Dziękuję Pawle za Twój upór w rozwikłaniu tej ciekawej zagadki. Szczęka mi spadła ja to przeczytałem. Mam nadzieję, że żaden złomiarz jej nie zabierze.
A teraz kilka ciekawych cech z szyn normalnotorowych które służą wojskowej kolejce helskiej.

DSC05766.JPG


DSC05836.JPG


DSC05770.JPG


DSC05828.JPG
DSC05826.JPG
DSC05772.JPG

017 (1).JPG
014 (1).JPG

008 (1).JPG
008a.JPG
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.466 513 29
#11
To nie moja zasługa, ja tylko jestem posłańcem.
Bardzo ładny zbiór i często spotykanych i rzadziej, działaj dalej.
Nie mogę się doczekać przyszłego roku.
 
OP
OP
P
Reakcje
93 0 0
#12
Zacząłem przeglądać dopiero temat "Szyneczki i.." i żeby przebrnąć przez ponad 90 stron to potrzeba trochę czasu. Może już to tam było ale zapytam tutaj. Może wiesz Pawle lub ktoś z kolegów w jakich hutach były te szyny z powyższych zdjęć wykonane. Dokładnie chodzi mi o te: AHAV 1904, DUDELINGEN 1908, FISENWERK KRAMER, H. WENDEL 08.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.919 129 86
#13
Ostatnio edytowane:

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.466 513 29
#14
Dudelingen -Eisenhütten Aktien Verein Düdelingen z Luksemburga choć mądry internet podaje nazwę miasta jako Dudelange wygląda na to że działa od 1882 roku

Eisenwerk Kraemer- Rümelinger und St. Ingberter Hochöfen und Stahlwerke, A.G. 1733 założenie huty im. św Ingberta w roku 1788 kupiec Philipp Heinrich Krämer przejmuje znaczną część udziałów i przejmuje kontrolę nad zakładami.

Wendel-Les petits Fils de Fois de Wendel & Co., Hayingen, Lothringen francuska stalownia z Lotaryngii

To masz w skrócie i nie po naszemu, ale zawsze.

To temat rzeka a i materiałów nie za wiele.
A tu mała ściąga taka pobieżna, ale może się przyda.

https://de.wikipedia.org/wiki/Walzzeichen
 
Reakcje
3.734 32 0
#15
Witam kolegę Piotra

Na wstępie przepraszam, za pewną zwłokę. Twoją wiadomość w sprawie cechowania szyny BARROW STEEL wysłaną wieczorem w sobotę, na priv (rozmowy), z linkiem do tego tematu, przeczytałem wczoraj, kiedy kładłem się już spać, tak więc dziś rano podejmuję temat i służę pomocą.

Zacznę od gratulacji, zainteresowania się cechami na szynach / złączkach itp. kolejki helskiej i podziękowań, za to, że wrzuciłeś całkiem sporo zdjęć w tym temacie. Oczywiście nr 1 w całej tej kolekcji - podzielam słowa kolegi Pawła - jest szyna cechowana BARROW STEEL. Fajnie, że udało Ci się ją zlokalizować, a nie jest to takie proste (coś wiem na ten temat :LOL: jak i kilku kolegów z Forum), zwłaszcza na zarośniętej, nieużywanej linii kolejowej.

Zacznijmy od początku. Kolega Paweł podał już producenta. Cecha BARROW STEEL oznacza angielską hutę należącą do Barrow Hematite Steel Company, można jedynie doprecyzować, że Limited na końcu nazwy, podane przez Pawła, pochodzi z późniejszego okresu, bo w 1876 r. (kiedy helska szyna została wyprodukowana) było to po prostu Barrow Hematite Steel Co (Co = Company), powstałe w 1864 (rejestracji dokonano 1 kwietnia, choć to nie prima aprilis z mojej strony :)). Do Carskiej Rosji dostarczała ona m.in. na Koleje Rządowe (Państwowe) szyny 20-funtowe.

Rok na szynie jest również czytelny: 1876, co do pozostałych cech, zaznaczonych przeze mnie na czerwono, można powiedzieć, że 9Mo jest to z niemal 100 % pewnością (bo to tylko moje analizy na podstawie informacji jakie posiadam) miesiąc produkcji, Н. У. Ж. Д. (N.U.Ż.D) to oczywiście skrót literowy, oznaczający nazwę drogi żelaznej dla której wyprodukowano szynę (przy czym Kolega Janek (Jarząbek), słusznie zauważył, że jest to kolej wąskotorowa [У = Узкоколейная, wąskotorowa], jednak NIE JEST nią Новоафонская Узкоколейная Железная Дорога, końcowa cecha (liczba 95) oznacza prawdopodobnie typ, ale fabryczny (może bardziej numer katalogowy, lub coś w tym stylu) wyrobu Barrow Hematite Steel Co.

Analiza.jpg


Po kolei:

9Mo i końcowe 95

Proszę porównaj cechę znalezionej przez Ciebie szyny, z cechą szyny wyprodukowanej przez BARROW STEEL dla australijskiej, wąskotorowej kolei T. & PRRy (Terowie & Pichi Richi Railway), wiem śmiesznie to brzmi (Piczi Riczi ;)), ale była taka kolejka (o rozstawie szyn 1067 mm.), a właściwie jest, bo na niewielkim odcinku, na przełęczy Pichi Richi w stanie Australia Południowa, nadal funkcjonuje, jako zabytkowa kolejka i atrakcja turystyczna, pod historyczną nazwą Pichi Richi Railway. Na marginesie można dodać, że T & PRRy była południowo-wschodnią odnogą głównej linii PRRy (należała do Central Australia Railway), która swego czasu doprowadzona była od Poru Augusta, aż do Alice Springs (ponad 1200 km.) położonego w niemal centrum Australii (administracyjnie jest to już Terytorium Północne, a nie stan Australia Południowa).
https://www.pichirichirailway.org.au/

BARROW STEEL 9Mo 1880 T&PRRy 138 - Murray Bridge Australia.jpg


Wprawdzie szyna z 1880 r., ale miesiąc cechowany identycznie (9 = wrzesień), a 138 na końcu oznacza prawdopodobnie numer katalogowy producenta lub coś w tym stylu, bo tego typu cechowanie (w postaci różnych cyfr i liczb) pojawia się na XIX wiecznych szynach BARROW STEEL, w różnych zakątkach świata, tak więc można domniemywać, że na "Twojej" szynie, nie jest to jakiś szczególny wyróżnik zastosowany na życzenie Rosjan itp. tylko cecha, prawdopodobnie mająca jakieś znaczenie dla producenta. Nie dotarłem jeszcze do katalogów wyrobów Barrow Steel z epoki, tak więc trudno powiedzieć coś więcej [zdjęcie szyny australijskiej, wykonał niejaki Mangrove Rat (Szczór Mangorwy) w Murray Bridge w 2010 r.].

Co do miesiąca produkcji (razem z symbolem Mo = Month) cechowanego na szynach angielskich, można spotkać także nieco inny sposób cechowania, w postaci liter MO. Przykład poniżej (zdjęcie z sieci), szyna z maja (5) 1884 r.

Szyna z maja 1884.jpg


Cecha Н. У. Ж. Д. oznacza Новгородская Узкоколейная Железная Дорога (Nowgorodskaja Uzkokoliejnaja Żelieznaja Daroga = Nowogrodzka Wąskotorowa Droga Żelazna). Była to prywatna kolej wąskotorowa o prześwicie torów 750 mm. łącząca ówczesny Nowogród (Новгород, obecnie jest to Nowogród Wielki = Вели́кий Новгород) z miejscowością Czudowo (Чудово) na północy, oraz Stara Russa (Ста́рая Ру́сса) na południu. Koncesja na budowę została wydana spółce akcyjnej, Towarzystwu Nowogrodzkiej Drogi Żelaznej w dniu 24.04.1870, otwarcie odcinka północnego linii (liczącego ok. 69 wiorst = ok. 73,5 km) nastąpiło 18.05.1871, odcinek południowy (liczący ok. 90 wiorst = ok. 96 km) do Starej Russy zaczęto budować na podstawie zezwolenia z 23.04.1876 r., oddano go do użytku 12.06.1878. Proszę zwróć uwagę na to, że odcinek południowy rozpoczęto budować wg zezwolenia z kwietnia 1876 r., można więc przypuszczać, że odnaleziona przez Ciebie szyna BARROW STEEL z września 1876 r. pochodzi właśnie z tego odcinka.

https://ru.wikisource.org/wiki/%D0%AD%D0%A1%D0%91%D0%95/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%8F_%D0%B6%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%8F_%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B3%D0%B0

Poniżej: Lokalizacja miasta Nowogród, na południe od Sankt Petersburga, oraz linia Nowogrodzkiej Wąskotorowej Drogi Żelaznej (zaznaczona przeze mnie na niebiesko) na fragmencie mapy z 1912 r., schematycznej sieci kolejowej, europejskiej części Imperium Rosyjskiego.

Nowogród Wielki.jpg


Mapa.jpg


Co do dalszej historii linii, w 1895 r. stała się ona własnością (została kupiona), również prywatnej szerokotorowej Kolei Rybińsko-Bołogojskiej (Рыбинско-Бологовская Железная Дорога), która to nieco później stała się częścią prywatnej Kolei Moskwa-Windawa (obecnie Łotwa)-Rybińsk (Московско-Виндаво-Рыбинская Железная Дорога). Jej szyny - jeżeli dokonywano np. wymian uszkodzonych szyn, lub kładziono nową nawierzchnię), nosiły więc na przełomie XIX/XX w. symbole М. В. P. Ж. Д.

Szyna MWRŻD.jpg


W 1916 linię wąskotorową przecinającą Nowogród przekuto na szerokotorową, wówczas to nastąpił definitywny koniec tej linii w znanej jej, dotychczas postaci. Co się stało z szynami wąskotorowymi - trudno wyrokować. Bez wątpienia, część została wykorzystana jako szyny stare użyteczne, o czym świadczy znaleziona przez Ciebie, na helskiej wąskotorówce szyna z cechą BARROW STEEL 9Mo 1876 Н. У. Ж. Д. 95

Jak szyna ta trafiła na Hel ? To już kompletnie domniemania. Może trafiła do Polski po 1918 z zapasów wojennych Rosji, może armia niemiecka przywiozła ją tu w czasie II w. św., a może dopiero po 1945 dostarczono ją z zapasów wojennych zgromadzonych przez LWP. Wszelkie zapasy wojenne i konotacje z wojskiem, są przy tym wysoce prawdopodobne, bo proszę zauważ, że helska wąskotorówka była linią militarną, użytkowaną przez wojsko.

Mając powyższe dane oraz to co jest niezwykle cenne do rozpoznania szyny (y) czyli wymiary jakie podałeś (przypominam je niżej) można określić typ szyny.

Analiza - wymiary.jpg


Posłużę się przy tym danymi z niezastąpionego niczym, jedynego w swoim rodzaju dzieła o carskich szynach XIX w., 3-tomowego wydawnictwa zatytułowanego „Альбом рельсов и скрепления к ним употребляемых на русских железных дорогах” ("Album szyn i złączek stosowanych na kolejach rosyjskich), którego autorem jest А. Г. Славянов (A. G. Sławianow),, wydanego w latach 1904 - 1905 w Sankt Petersburgu. Dzieło to składa się ze 139 plansz przedstawiających szczegółowe rysunki poszczególnych typów nawierzchni kolejowej Carskiej Rosji. Interesująca nas szyna jest na planszy nr 101.

Poniżej fragment jednej z tabel, sporządzonych przez Olgę Nikołajewnę Woroninę, na podstawie w/w albumu, która zawiera pozycję (zaznaczona w czerwonej ramce), opartą na dokumentacji planszy nr 101, gdzie jak widać, parametry szyny (wysokość całkowita 85 mm., szerokość główki: 44 mm. i szerokość stopki: 75 mm) odpowiadają pomiarom dokonanym przez Ciebie (wysokość zaniżona o 1 mm. jest zapewne efektem starcia główki w trakcie eksploatacji) [po lewej wkleiłem opisy, co oznaczają poszczególne numery wierszy tabeli, będące na jej początku]. Wg podanych danych, można uzupełnić nieco informacje o "Twojeje" szynie: np. szerokość szyjki wynosi 9,5 mm., a waga to 13 funtów na stopę (stara miara rosyjska), w systemie metryczny jest to 17, 46 kg/mb (kg. na metr bieżący), czyli jest to typowa szyna wąskotorowa.

Typy.jpg


W pierwszym wierszu (Typ) podana jest nazwa drogi żelaznej na jakiej leżała szyna (opisane wyżej Моск.-Виндаво-Рыбинск. ж. д. Новгородская линия). Tak więc pełna nazwa typu, znalezionej przez Ciebie szyny, to: 13-funtowa szyna Nowogrodzkiej Drogi Żelaznej (przed 1895) lub 13-funtowa szyna Moskiewsko-Windnawsko-Rybińskiej Drogi Żelaznej, odcinek nowogrodzki (wg albumu z 1905 r.) [w Carskiej Rosji, typy szyn określano poprzez wagę w funtach (na stopę) i nazwę drogi żelaznej, lub tylko wagę / bądź nazwą drogi, i tak jest to zazwyczaj przedstawiane we współczesnej literaturze rosyjskojęzycznej].

"Elaborat-tasiemiec" skończyłem, jeżeli pomogłem to jest mi miło, mam też nadzieję, że za bardzo nie "naomnibusowałem", bo są to informacje dostępne dla każdego, pozostaje tylko kwestia dotarcia do nich i zgromadzenia odpowiedniej dokumentacji, literatury czy fotografii. Pozdrawiam i nie ukrywam, że czekam na kolejne wąskotorowe, a może i inne, "zdobycze szynowe" Kolegi :)

Na koniec, retoryczne pytanie. Co nam zostało z dawnej, wąskotorowej kolei Nowogrodzkiej ? Oprócz szyny znalezionej przez kolegę Piotra (y), także widokówki, np. ta poniżej, przedstawiająca dworzec w Nowogrodzie (obecnie już nie istniejący, znajdował się w miejscu gdzie nieopodal stoi cerkiew Fiodora Stratilata na Szczirkowie). Budowę dworca sfinansował kupiec z Santk Petersburga, nijaki A. Wargunin.

Nowogród - dworzec kolei wąskotorowej.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
P
Reakcje
93 0 0
#16
Dziękuję Koledze Stanisław1972 za bardzo ciekawą i wyczerpującą odpowiedz. Co do szyny sądzę że położono ją w okresie budowy kolejki. Na wąskich torach Helu cechy możemy znaleźć na innych elementach torowiska.
Kilka przykładów poniżej.

Chyba Huta Pokój
A.jpg


Chyba Königshütte.
B.JPG


Tutaj nie wiem.
C.JPG


Oraz w takich miejscach:
F.JPG

G.JPG
 
Reakcje
3.734 32 0
#17
Dziękuję Koledze @Stanisław1972 za bardzo ciekawą i wyczerpującą odpowiedz. Co do szyny sądzę że położono ją w okresie budowy kolejki. Na wąskich torach Helu cechy możemy znaleźć na innych elementach torowiska.
Kilka przykładów poniżej.
W temacie kiedy ułożono konkretną szynę, byłbym bardzo ostrożny.

Co do zdjęć złączek jakie zamieściłeś, podkładek pod szyny, słusznie przypuszczasz, jedna z nich jest Huty Pokój (HP) z 1935 r. [cyfra 22 w kole to marka (numer) fabryczny huty, cyfra 35 to końcówka roku produkcji], natomiast dwie pozostałe to prawdopodobnie Königshütte z 1907 r. (07 KH), oraz być może np. S.G.F. - saksońska huta Sächsische Gußstahl-Werke w Döhlen (od 1921 dzielnica Freital), z 1909 r. (09), przy czym, z jednej strony widać końcówkę cechowania F (po lewej), a po prawej początek, S (F 09 S). Tego typu niepełne cechowania (ucięte, niewpasowane w produkt) można spotkać na podkładkach czy łubkach poniemieckich bo wyroby te produkowano z większych kształtowników, już cechowanych, stąd napisy mogą być rozmieszczone dość przypadkowo. Oczywiście może też być tak, że F S to symbol jakiegoś nieznanego producenta, bo w przeciwieństwie do szyn, złączki kolejowe produkowały niekiedy małe zakłady wyrobów żelaznych. Proszę zauważ, że na fotografiach tych dwóch podkładek widać także wkręty mocujące, wyprodukowane już po 1945 r. - i to raczej "grubo" oceniając po kształcie trzpienia główki wkrętu, o przekroju prostokątnym, z okrągłym wgłębieniem po środku, wcześniej (w PRL-u) produkowane wkręty miały trzpienie główki o przekroju prostokątnym ale z charakterystyczną "piramidką" na górze, a stare wkręty z XIX w., do 1946 - 1948 miały kwadratowy przekrój trzpienia główki. Na jednym z nich widać symbol 8, oznaczający typ nawierzchni, pruska "ósemka", po II. w. św. polskie zakłady produkowały bardzo długo wkręty do takiej nawierzchni (a może nawet produkują nadal), bardzo popularnej na sieci PKP, do dziś spotykanej w sporych ilościach na niektórych liniach (odcinkach linii) zarówno wąskotorowych jak i normalnotorowych. Po przeciwnej stronie cechy typu nawierzchni, na główce wkrętu cechowany jest rok produkcji (w postaci dwucyfrowej końcówki), niestety jest on nieczytelny (16 = 2016 ????), który może świadczyć o ostatniej naprawie nawierzchni, która odbyła się po 2015 r. (jeżeli na wkręcie jest 16). Symbol R jest symbolem producenta. Czyżby zdjęcie które wykonałeś było wykonane na użytkowanym fragmencie linii do przejazdów turystycznych (nie wiem jaki jest stan obecny, ale jeszcze całkiem niedawno organizowane były takie przejazdy) ???

Analiza1.jpg


Na zdjęciu z podkładką F 09 S też widać całkiem "nowoczesny" wkręt. W celu zobrazowania o czym piszę, poniżej zdjęcie z szybką analizą wyglądu trzpienia główek różnych wkrętów.

Analiza główek wkrętów.jpg


Rząd górny to wkręt typu 49A, z roku 1995 (95), wyprodukowany przez zakład kodowany literą R (zauważ charakterystyczne wgłębienie po środku - identyczne jak na wkrętach na Twoich zdjęciach co świadczy o "młodym" wieku wkrętów), oraz wkręt typu 49A ale z roku 1989 (89) wyprodukowany przez zakład kodowany literą C. Jak widać ma on już starszy kształt trzpienia główki, z "piramidką". Ważne jest też to, że wkręty te, mają rok produkcji cechowany na przeciwko typu wkrętu, a cecha producenta jest z boku, na jeszcze starszych wkrętach, cechowania były rozmieszczone nieco inaczej. Obrazują to środkowe fotografie. Na pierwszej jest wkręt typu 49A z 1978 r. (78), cecha kodująca zakład to litera B, przy czym rok cechowany jest z boku. Na drugim zdjęciu jest wkręt typu 42 z 1964 r. (64), cecha zakładu to 65 w kole. Jak widać w tym przypadku z boku jest tym razem typ wkrętu, a rok jest na przeciwko cechy producenta. Oba wkręty mają oczywiście "piramidki". Sposoby cechowania poszczególnych informacji na główce wkrętu (typ, dwucyfrowa końcówka roku produkcji i symbol producenta) odnoszą się do poszczególnych okresów ich produkcji, stąd na przedstawionych przez Ciebie zdjęciach, oceniam, że wkręty są o wiele młodsze od szyn czy podkładek. Dolny rząd przedstawia wygląd główek wkrętów o kwadratowym przekroju trzpienia, co charakteryzuje stare wkręty produkowane w XIX i pierwszej połowie XX w., przy czym nanoszona na nie były cechy zawierające podobne informacje, zazwyczaj typ wkrętu, rok produkcji, bywało, że cecha producenta. Oczywiście można też spotkać stare wkręty bez jakichkolwiek cechowań, a np. najnowsze na sieci PKP, mają cechy naniesione tylko w dwóch miejscach: Typ wkrętu (np 49A) i po przeciwnej stronie cecha producenta i rok produkcji razem [np. Ż19 = 2019 r. producent, prawdopodobnie huta w czeskim Trzyńcu :niepewny:] co obrazuje poniższe zdjęcie.

Analiza wkręty.jpg


Ostatnia zaprezentowana przez Ciebie fotografia jest o tyle ciekawa, że przedstawia stare łubki cechowane HOESCH 1898 łączące szyny leżące na podkładach betonowych, a więc położonych tu już po II w. św. może w latach 70-tych, może w 90-tych... Cechy na łubkach w obu przypadkach przycięte, tam gdzie widać tylko początek roku 18.. można tylko domniemywać, jaki to rok. W dali widać cechowanie szyny Union 19xx, oceniając po typie łubka (tzw "zetowy"), jest to szyna prawdopodobnie pruskiego typu 6, dokładniej, pierwotnie tego typu łubki stosowano do nawierzchni typu 6d, ale obecnie różnie to może być. Bardzo podobne w wyglądzie łubki (miały nieco inne wymiary, ale trudno to ocenić po zdjęciu) miała cięższa nawierzchnia typu 8a, ale oceniając po dziurowaniu (skrajne otwory nad dolnym wycięciem), jest to raczej łubek typu 6d (w 8a skrajne otwory były ciut bardziej na zewnątrz w stosunku do dolnego wycięcia), tym niemniej trudno to ocenić (bo i z położeniem otworów nad dolnym wycięciem różnie bywało, w zależności od okresu produkcji, producenta, ważne, że otwory miały odpowiednie średnicę i rozstaw oraz były wypośrodkowane), i może moje rozważania są błędne. Tylko pomiar łubka mógłby rozwiać wątpliwości. Co ciekawe na wkręcie (po lewej) widać chyba rok produkcji 75 - 76 (?) = 1975 / 1976, także śruby mocujące, w łubkach, wyglądają na nowsze, na ich głowie widać rok 76 i 77 (1976, 1977), wszystko to może wskazywać (choć nie musi), że w/w podkłady betonowe były tu kładzione podczas wymiany nawierzchni w II połowie lat 70-tych (a jedynie zastosowane szyny i łubki były stare użyteczne). Interesujący jest też stary hak mocujący szyny, z wyglądu do typowej nawierzchni wąskotorowej, leżący luzem na łubku (po prawej). Warty zachowania ;). Podejrzewam, że prędzej czy później ktoś na niego natrafi, i weźmie go - może na złom... Warto "ratować" tego typu artefakty, może w odległej przyszłości będzie to jedna z nielicznych pamiątek po helskiej wąskotorówce...

Analiza2.jpg
 
Ostatnio edytowane:

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.919 129 86
#18
Jak już jesteśmy przy "szyneczkach" to może kogoś zainteresuje:
"Szyny. Polska 1924. Album nawierzchni kolejowych.". Reprint. Dostępny "tu i tam".
Screenshot_20221004-144446_Chrome.jpg


Niestety "fotka" z telefona i nie miałem jak "obrobić".
 
OP
OP
P
Reakcje
93 0 0
#19
Dziękuję za kolejną ciekawą odpowiedz. Mam nadzieję, że Kolega jeszcze coś skrobnie na to co zamieszczę. Co do haka to sądzę, że służy jako blokada tej śruby aby się ona nie obracała przy przykręcaniu. Gwoźdź jest zablokowany i aby go wydobyć to trzeba by było mieć jakiś ciężki młotek z dużym przecinakiem.
Co do zdjęć to wykonywałem je na części wojskowej ale ogólnodostępnej. Tam jest miszmasz wszystkiego po trochu. Jak coś jest do wymiany to co zakładane to co znajdą w magazynach. Przy wymianie podkładów idą tylko nowe drewniane. Część odcinków leży albo na betonowych podkładach albo na starych drewnianych. Czasami zdarzają się odcinki gdzie popękane stare betonowe wymieniają na nowe drewniane.
DSC06041.JPG

DSC06043.JPG


Ostatnio znalazłem coś takiego. Ciekawa sprawa. Odcinek szyny zrobiony z dwóch staroużytecznych szyn. Żeby było radośniej jedna jest szersza druga węższa co ładnie widać na zdjęciu.
dwie szyny.JPG


dwie szyny a.JPG


dwie szyny b.JPG


Jeszcze o podkładkach. Kilka ciekawych cech. Pierwsza to S.G.F. o której wspominał Kolega Stanisław1972.
00A.JPG


I kilka innych:

00B.JPG

00C.JPG

00D.JPG

00E.JPG

00F.JPG
 

Podobne wątki