• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wąskotorówka Trynek -Racibórz

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.153 26 1
#1
Ponieważ widzę, że na Forum jest ruch przy budowie modeli stacji lini Trynek-Rudy-Racibórz, a i ja też coś w tym temacie dłubię, postanowiłem podzielić się z Kolegami moją wiedza na temat tej linii, a konkretnie, na temat budynków stacyjnych, które jeszcze gdzie-nie gdzie stoją. Powstają Rudy i Nieborowice, a czas jakiś temu na http://750mm.pl znalazłem relację z budowy modułu Paproci w H0e.
Możliwe, że moja wiedza na ten temat jest dla niektórych „oczywistą oczywistością”, ale postanowiłem przedstawić ją,- a nuż znajdzie się ktoś, kto znajdzie coś nowego i interesującego dla siebie.

Na początek; budynki dworcowe.

Na linii Gliwice Trynek-Rudy-Racibórz , tak jak na wielu innych liniach kolejowych starano się budować budowle kolejowe według tego samego projektu co przede wszystkim, oprócz standaryzacji,- obniżało koszty. W związku z tym, został opracowany pewien model; budynek stacji, magazyn i toaleta peronowa, które w tej formie, z pewnymi zmianami istniały na większości stacji i to nie tylko wąskotorowych.
Wyjątkiem były budynki dworcowe na Trynku, w Rudach i raciborskiej Płoni, która w tych czasach nazywała się Plania. Na pozostałych stacjach korzystano z tego samego projektu. Typowym przykładem jest najlepiej do dziś zachowany z nich budynek stacji Nędza Wąskotorowa, który niedawno został nabyty od PKP przez rudzki skansen, co niewątpliwie uchroni go przed zagładą. Budynki te stawiano z czerwonej cegły, wyposażając w boniowania, gzymsy i obramowania otworów okiennych i drzwiowych.
Dworzec_Budynek podstawowy_R 2.jpg


Elewacja peronowa budynków dworcowych stacji np.
Pilchowice, Stanica i Nędza


Trzeba przyznać, że wykonywano je z wielką starannością.
Grzebiąc w Internecie, można natrafić na archiwalne zdjęcia takich stacji jak Trynek, Bojków, Pilchowice, Nieborowice, czy Rudy z czasów ich świetności. Nie załączam ich, gdyż wymagało by to zgody ich posiadaczy, a ponieważ nie jest to sprzeczne z prawem, podaję przykładowe linki, gdzie owe zdjęcia można znaleźć:

www.gliwiczanie.pl, www.malanowicz.eu, www.gkw.pl.


Ale i w tej standaryzacji również były różnice. Na niektórych stacjach dworce stawiano w lustrzanym odbiciu. Tak było w przypadku stacji Bojków Górny Wąskotorowy oraz Paproć, choć ta stacja wykonana jest według podobnej, ale nie takiej samej dokumentacji. NA zdjęciu w www.gliwiczanie.pl, zakładka „gliwickie metamorfozy” znaleźć można zdjęcie stacji Paproć z 77-go roku. Wynika z niego, że rzeczywiście był to inny projekt, ponieważ zachowały się oryginalne ozdoby elewacyjne.

Dworzec_Budynek podstawowy_L 2.jpg


Budynek dworcowy stacji Bojków Górny Wąsk. (Schönwald).
Widok od strony peronu.


Prawdopodobnie również nieistniejący dworzec stacji Szymocice Wąsk. był w wykonaniu odwrotnym niż Nędza. Te różnice wynikały z układu torowego, albo układ torowy był konsekwencją wersji budynku. Nie sposób tego dziś rozstrzygnąć.
Zdecydowanie najbardziej wyróżniającym się po za Rudami budynkiem stacyjnym na tej linii, to Nieborowice, posiadające dobudowaną poczekalnię w postaci parterowego pawilonu. W nim mieściła się również nastawnia semafora wjazdowego od strony Gliwic.
Trudno powiedzieć, co było powodem takiego rozwiązania, ale obiekt jest ciekawy w swej formie. (Na załączonych rysunkach pominąłem magazy).
Dziś z tych budynków zostały nędzne resztki. Jeszcze stoi budynek w Bojkowie, wspomnianych Nieborowicach, Stanicy i Paproci, no i w Nędzy.
Ponieważ kilka z nich puścili z dymem dzielni czerwonoarmiści w czasie walk o Racibórz, po roku 45-tym odbudowano je bez dbałości o zachowanie oryginalnego wyglądu.
Bojków otrzymał czterospadowy dach, Pilchowice odbudowano jako kostkę z dachem dwuspadowym i dobudowana klatką schodową a w Stanicy zrezygnowano z dachów wysuniętych nad główne o boczne wejścia.
Nieborowice.jpg


Budynek stacji Nieborowice, elewacja od strony peronu


Nie odbudowano nigdy stacji w Szymocicach i w Babicach stawiając w tych drugich jedynie parterowy barak, który w latach 80-tych służył jako biura tamtejszego obwodu drogowego. W Markowicach postawiono inny budynek, a stację Lukasyna zlikwidowano, i właśnie Markowice stały się stacją końcową tej linii. Pozostałym po wąskim torze nasypem między Markowicami i Lukasyną poprowadzono linię normalnotorową z KWK Anna w Pszowie i żwirowni w okolicach Lubomii.

Osobną sprawą, jeśli idzie o budowle na Linii Trynek-Rudy-Markowice są magazyny.
Wspólną cechą wszystkich budynków magazynowych była ich konstrukcja czyli,- pruski mur.
Zachowane fotografie mówią, że wszystkie miały tę samą szerokość. (Nie mówię tu o Rudach i Plani). Wynikało by z tego też, że i tu był standard, co do wyglądu budynków magazynowych.
Patrząc na dostępne w internecie fotografie tego, co jeszcze kilka lat temu z tych magazynów zostało można założyć, że i one uległy zniszczeniu w czasie wojny i przy ich budowniczowie stosowali dość daleko idącą dowolność. Magazyny różnią się długością, występowaniem lub nie,- okien i drzwi wejściowych i ilością drzwi towarowych.
Największym magazynem był niewątpliwie ten, który stoi jeszcze na stacji Pilchowice. Ma podwójne bramy towarowe i okna zamykane na okiennice.
Najmniejszy magazyn został w Bojkowie i miał tylko pojedynczą bramę towarową.
Nieborowicki,- choć był podwójny, to mieścił się długością pomiędzy tymi dwoma. Ze zdjęć wynika, że taki sam był w Pilchowicach, ale na początku XX w. Później został rozbudowany. Można więc założyć, że mniej więcej tak wyglądał standardowy magazyn.

Dworzec_Budynek podstawowy_R 3.jpg


Typowa stacja. Pilchowice, lata 30-te?


W książce pana K. Soidy są plany stacji z tej linii z lat trzydziestych. Widać na nich, że wszystkie pozostałe miały planowane magazyny typu „nieborowickiego”. Nie wszystkie zamiary zrealizowano, i nie było na pewno magazynu na stacjach Nędza oraz Babice. Oględziny Stanicy i Paproci też nie wskazują, aby,- przynajmniej w czasach powojennych, takie magazyny istniały. Musiały bu pozostać jakieś ślady na przyległej ścianie budynku stacji, a one wyglądają na oryginalna elewację.
Wniosek dla modelarzy jest taki, że o ile budynki dworcowe można sobie wykonać według tego samego rysunku i będzie do większości stacji pasowało, o tyle dla „powojennych” makiet magazyn trzeba sobie „dorobić” samemu opierając się na istniejącej dokumentacji fotograficznej i własnych pomiarach, zależnie od stacji, na której stał.


No i na koniec pozostały toalety.

Do dziś zachowały się resztki toalety w Nieborowicach (pruski mur z murowaną dobudówką) i należy przyjąć, że była to kiedyś toaleta standardowa. Świadczą o tym bardzo stare fotografie stacji w Pilchowicach i Bojkowie Górnym Wąskotorowym. Na stacji Nędza stoi murowana ubikacja, i z jej „architektury” wynika, że są to lata sześćdziesiąte.
271220111323.jpg


271220111324.jpg



Nędza Wąsk. Ubikacja stacyjna. 2011r (zdjęcia moje)


Na niektórych zdjęciach stacji Stanice widać kawałek podobnego do nieborowickiego budynku z pruskiego muru, stojącego na „swoim miejscu”. Przerobiono go później na budynek gospodarczy, a była to prawdopodobnie stacyjny szalecik.

Pozostały by parowozownie i budynki warsztatowe, ale nie spotkałem się nigdzie z żadnymi rysunkami tych obiektów a istniejąca dokumentacja fotograficzna jest nad wyraz skąpa. Może Koledzy Wąskotorowcy czymś dysponują?


Pozdrowienia

Hamulcowy, Michał Affanasowicz
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#2
Ponieważ nie ma paska do doceniania, pozwolę sobie docenić "całym zdaniem". Zbudowałem kilka lat temu model dworca w Nieborowicach szukając dokumentacji trochę "po omacku", a wpis Kolegi porządkuje wiele spraw, których można się było tylko domyślać.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.153 26 1
#3
Cieszę się, że pomogło. W dziale modelarskim wąskotorówek w grupie postów "stacja Rudy" kolego Zvolacka pokazałem trochę swoich "sklejanek", tyle że w 0e. Zadeklarowałem również, że jak ktoś potrzebuje,- mogę udostępnić rysunki pod laser w plikach zrozumiałych dla plotera. Nie potrafię rysować ani w dwg, ani w corelu, więc wszystkie rysunki robię ręcznie, a kolega je "tłumaczy".
Przebywam od pewnego czasu w Malezji, ale jak wrócę w przyszłym tygodniu to będę miał dostęp do kolegów od lasera, i jak trzeba, to mogę pliki "powiesić". Mam stację Nędza w H0 i w 0e, a w zasadzie w 0,- budynek stacji Rudy . Może się powtórzę, ale załączam fotki.
Michał Hamulcowy
20120910184.jpg


20120911200.jpg
2014-11-13 09.35.23.jpg
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.153 26 1
#4
Od pewnego czasu przebywam zawodowo u naszych zachodnich sąsiadów i w wolnych chwilach grzebię w tamtejszym internecie. Dziś znalazłem Ciekawe zdjęcia dotyczące motorowego wagonu T2 Dessau, który przed wojną kursował na trasie z Gliwic, poprzez Trynek i Rudy do Raciborza.

Wagon ten widać na zdjęciu poniżej, które można znaleźć w książce pana Soidy o linii Gliwice-Rudy-Racibórz.
29214850_1313990108702145_4093210518791368259_n.jpg


Dziś znalazłem jeszcze jedno zdjęcie przedstawiające ów pojazd na dzisiejszej ulicy Górnych Wałów.

T2 Dessau.jpg


Źródłem zdjęcia jest Alamy Stock. A skąd ja wiem, że to jest ulica Górnych wałów? Ano stąd, że pierwszych 26 lat życia spędziłem w Gliwicach i znam to miasto, poza tym, na Górnych Wałów ostał się w jezdni fragment wąskiego toru, a po trzecie (abo drugie), jest zdjęcie tej ulicy z bodajże lat dwudziestych, gdzie ów tor jest widoczny.

pocztowka-gliwice-ul-gornych-walow-2.jpg


Zdjęcie pochodzi ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach i widać na nim wyraźnie po jego prawej stronie tory wąskiego "kolejo-Tramwaju.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.238 3 1
#5
Wąskotorówka wjeżdżała na sieć tramwajową?
Ktoś coś więcej? Bo powojenne składy z Trynku do Rud po mieście raczej nie jeździły. Choć może się mylę :)
 
Reakcje
31 1 0
#6
ródłem zdjęcia jest Alamy Stock. A skąd ja wiem, że to jest ulica Górnych wałów? Ano stąd, że pierwszych 26 lat życia spędziłem w Gliwicach i znam to miasto, poza tym, na Górnych Wałów ostał się w jezdni fragment wąskiego toru, a po trzecie (abo drugie), jest zdjęcie tej ulicy z bodajże lat dwudziestych, gdzie ów tor jest widoczny
Stawiam jednak , że jest to fragment ulicy Dolnych Wałów, na łuku pomiędzy obecnymi ulicami Berbeckiego i Gruszczyńskiego.
 
Reakcje
45 0 0
#7
Tak, w latach 40 ( dokładne lata do ustalenia ) pociągi wąskotorowe rozpoczynały bieg naprzeciw dworca głównego w Gliwicach. Po przekuciu tramwajów na tor normalny zachowano odcinek 3 szynowy, ale nie wiem czy na całej długości odcinka miejskiego czy tylko na fragmencie w ulicy Pszczyńskiej, podobno na całej długości. Na zdjęcie splotu wpadłem w jednej z monografii KWK Gliwice, widać go na zdjęciu orkiestry górniczej ;) Tory na Górnych Wałów to pozostałość po tramwaju wąskotorowym, odcinku którego w 1928 nie przekuto na tor normalny gdy zmieniono przebieg linii biegnącej pod szpital garnizonowy. Wagon motorowy na zdjęciach, wykonanych prawdopodobnie przed przekuciem sieci tramwajowej, znajduje się na obecnej ulicy Dworcowej przy skrzyżowaniu z Dunikowskiego. Lokalizację ustalono na podstawie przedwojennej książki adresowej Gliwic, obecna numeracja domów różni się pod tej przedwojennej.
Konsultacja P. Niemczuk.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
31 1 0
#8
Marku , masz rację to może być ulica Dworcowa przy skrzyżowaniu z Dunikowskiego, po prostu nie pasowały mi kamienice na zdjęciu do tych z prawie niezmienionych do dzisiaj na rogu Górnych Wałów i Jana Pawła. Zdjęć wagonu motorowego, w tym z wagonem doczepnym jest więcej na serwisie Fotopolska i tam już dokładnie widać jakie to są okolice. Splot rzeczywiście istniał też widziałem to zdjęcie.
Zastanawiam się jednak czy na pewno do lat 40-tych.
Pewne jest , że do 1928 roku wąskotorówką można było dojechać z okolic dworca w Gliwicach do Raciborza, czy do lat 40-tych prawdopodobnie można to sprawdzić na starych rozkładach jazdy. Na mapie Gliwic z 1925 roku tory na ulicy Pszczyńskiej są narysowane w taki sposób, że tworzą Y w którym dół "Y" to kierunek ulicy Pszczyńskiej, prawy kierunek stacja wąskotorowa Trynek - Racibórz, a lewy Port Miejski - Bytom . Na późniejszych znanych mi mapach np. z 1935 wygląda to podobnie, jednak linie tramwajowe są wyraźnie zaznaczone kolorem czerwonym, a wąskotorowe czarnym , czyli, że jednak nie było połączenia ( w sensie przejazdu tym samym pojazdem szynowym)
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.153 26 1
#9
Po pierwsze. Ul. Dworcowa była ( i jest )prosta a ta ma łuk. Na dworcowej tory biegły po lewej stronie, patrząc w kierunku dworca. Dworcowa miała zupełnie inna zabudowę. Po drugie tramwaj o którym mowa (ten normalny) jeździ ul. Kościuszki do szpitala garnizonowego na u. Zygmunta Starego. Ta fotografia, którą zamieściłem zrobiona jest na moje oko poniżej wyjścia ulicy, która za moich gliwickich czasów nazywała sie Ormowców. Nie pamiętam na Dworcowej trzeciej szyny, ale coś mi świta, że była, lub mogła być na Pszczyńskiej przy stacji na Trynku. Wtedy tramwaj dojeżdżał do przejazdu kolei z Gliwic Wąskotorowych i zmienia kierunek jazdy.. Nie upieram sie co do tego, że zdjęcie zrobiono na Górnych Wałów. Z mojej wiedzy wynika, że wagony motorowe jeździły od dworca głównego na Trynek i do Raciborza, a nie jeździły "po mieście" Mimi to, było to moje pierwsze skojarzenie po zobaczeniu tej fotografii.
 
Reakcje
31 1 0
#10
ul_Dworcowa_461624_Fotopolska-Eu.jpg ul_Dworcowa_635130_Fotopolska-Eu.jpg
Ulica Dworcowa prawie, że prosta jest dzisiaj i była w latach z których ją pamiętam, ale jednak przed wojna zabudowana była inaczej,i ja też tych kamienic nie widziałem. Zachowały się na szczęście zdjęciach. Tu pomocna w identyfikacji może być kamienica usytuowana na środku zdjęć.
Marek, na pierwszym zdjęciu widać układ torów na którym nie widać splotu, do tego wyglądają na normalnotorowe, może to byc moje subiektywne odczucie, jest jeszcze tramwaj który może pomóc w identyfikacji. Na drugim widać przystanek z poprzednich zdjęć jeszcze z rozstawem wąskotorowym.
źródło zdjęć: Fotopolska
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.153 26 1
#12
No więc chyba tak rzeczywiście było. Na drugim zdjęciu jest przystanek z opisem "Haltestelle der Kleinbahn. Richtung Ratibor" no i widać wąski tor. Na pierwszym jest normalny tramwaj (na moje oko). Moim zdaniem wjeżdża w ul Mikołowską. Za tym poprzecznym budynkiem widać wieżę kościoła Piotra i Pawła. Po wojnie tego budynku nie było i otworzyło sie wejście w ulicę, hm, albo przedłużenie Dworcowej, albo Rybnickiej.
Splot mógł być, bo ten budynek, jak go nazwałem poprzeczny widzi mi się u wyloty Górnych Wałów, po prawej jej stronie. Zresztą, po tej zabudowie to w latach sześćdziesiątych został kościółek ormiański i samotny budynek mniej więcej w tym miejscu, w którym wonczas mieścił się sklep z przyborami szewskimi. Z tego zdjęcia jeszcze wynika jedna rzecz, a mianowicie, że linia do szpitala garnizonowego mogła iść Mikołowską, i na skrzyżowaniu Wrocławskiej z Nowym światem skręcała w kierunku Kościuszki. Wynikałoby stąd, że dopiero po wojnie linię "jedynki" puszczono między kościołem a miejskim komitetem PZPR. Na zdjęciu widać jakby koleiny, więc może się mylę, i jedynka i objeżdżała ten budynek na środku, a rozjazd był w okolicy czerwonego kółka. W sumie. Czy to teraz ważne? Ważne, jest, że zrobiła się fajna "archeologiczna" dyskusja
A ma ktoś z Kolegów link do tych zdjęć z Fotopolska bo tam można tydzień spędzić, zanim się znajdzie to, czego się szuka?
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.153 26 1
#13
A tak to wyglądało w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych.
Dworcowa.jpg


W tamtych czasach wielu z tych budynków nie było. od Granicy między Rudą Śląską a Zabrzem, dla Armii Czerwonej zaczynał się Reich więc szabrowali i niszczyli co się dało.
 
Reakcje
31 1 0
#15
Poniżej link do serwisu Fotopolska
https://slaskie.fotopolska.eu/Gliwice/u11857,ul_Dworcowa.html
Co do przebiegu późniejszej "jedynki" trasa biegła w 1935 roku tak jak w końcu lat 70 , czyli Jana Pawła (przed wojną Piotra i Pawła), na Nowym Świecie w prawo i dalej wiadomo. Przed zmiana rozstawu w 1928 biegła przez Górnych Wałów i przed V Liceum w lewo w Zygmunta Starego.
Dlatego zachowały się wąskie tory na ulicy Górnych Wałów.
Marku popraw linki.
hamulcowy, z tego co pamiętam budynek MO to był ten następny- bardziej u góry po prawej, zachowała się też wysoka kamienica "ogryzek" na rogu Mikołowskiej, Jana Pawła i Dworcowej, obecnie dosyć zgrabnie wbudowana w nową zabudowę.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.153 26 1
#16
Wyprowadzając się z Gliwic nie było takich ulic, jak Jana Pawła, Berbeckiego itd., dla tego trudno mi się by o "poruszać'. Na załączonych zdjęciach, jest pocztówka z podkolorowanym widokiem Dworcowej z 1916go roku. W dali widać wieżę kościoła św Barbary. Tor tramwajowy biegł wtedy po przeciwnej stronie ulicy, niż w latach 60-tych. Za moich młodych lat tramwaj nie jeździł całą Dworcową. Jeździł ul. Zwycięstwa i czwórka jechała dalej w górę, w stronę Wójtowej Wsi a jedynka i dwójka odbijały w lewo w Strzody i potem prawą stroną Dworcowej, patrząc w kierunku kościoła P. i P. Dziś w Gliwicach nie ma już tramwajów, a szkoda.
 

Podobne wątki