• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wąskotorówka i normalna kolej na jednym torze?

adas

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#1
Witajcie,

Słyszałem ostatnio że gdzieś w naszym kraju jest tor kolejowy normalny z dodatkową szyną "po środku" (bo wiadomo że nie w środku metrycznym), umieszczoną tak że umożliwia ona poruszanie się dodatkowo składom wąskotorowym.

Czy to prawda? Czy macie więcej informacji/zdjęć na ten temat? Czy to tylko w Polsce takie zjawisko występuje czy również w innych krajach?
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#6
W "Koleje piaskowe" tom II /Soida , Furtek, Roszak / na stronie 20 , jest zdjęcie K.Soidy , na którym jest wąs.PKP razem z nor. PMP-PW (rozjazd i krzyż).
 
Reakcje
45 0 0
#7
Hoart napisał(a):
W "Koleje piaskowe" tom II /Soida , Furtek, Roszak / na stronie 20 , jest zdjęcie K.Soidy , na którym jest wąs.PKP razem z nor. PMP-PW (rozjazd i krzyż).
Ten splot nie istnieje od dobrych 15 lat. Już w momencie wykonywania tego zdjecia tor wąski w splocie raczej nie był wykorzystywany.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#10
W Rumunii też jest splot i to na głównej linii - tor normalny+760mm:

http://archeo.kolej.pl/mczapkie/Trip/Rumunia/1999/moje/Sibiu2Agnita-SPLOT.jpg
 

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
990 1 0
#11
ciekma napisał(a):
W Rumunii też jest splot i to na głównej linii - tor normalny+760mm:

http://archeo.kolej.pl/mczapkie/Trip/Rumunia/1999/moje/Sibiu2Agnita-SPLOT.jpg
Dziwnym jest, że tor wąski idzie po prawej a nie po lewej stronie po której znajduje się peron ;)


Ale wracając do wątku to nie tylko w Rumuni tak jest, w Czechach też podobne cuda istnieją:
http://www.youtube.com/watch?v=bgdS_Vi6-JA

Zdjęcie pochodzi z Wikipedii
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#12
Takie 3-szynowe tory są w wielu krajach na całym świecie, czasami na bardzo długich odcinkach. W Hiszpanii są np. 3-szynowe odcinki 1435/1668 mm. Natomiast na połączeniu toru 1435 i 1520 mm stosuje się splot, czyli jakby dwa tory w jednym: np. pierwsza i trzecia szyna od lewej to tor 1435, a druga i czwarta szyna to tor 1520 mm (albo odwrotnie). Powodem tego jest za mała różnica między szerokością tych torów: dwie szyny (jedna dla szerokości 1435 i druga dla 1520) byłyby za blisko siebie. Taki splot istniał przynajmniej na części linii z Przemyśla do Krościenka w Bieszczadach przez Chyrów (na terenie Ukrainy). Czy jeszcze istnieje, nie wiem.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
854 77 5
#13
Uważny widz w linku z Czech zauważy lokomotywę Lxd2, nie wiem, czy pochodzącą z Polski i wagon motorowy Mxbd2 z kolejki śmigielskiej. Cała trasa JHMD jest bardzo fajna.
 

Podobne wątki