• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wąskie tory z 750 na 1000

niki68

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witajcie

Może ktoś z kolegów mógłby mi pomóc ...

Mam pytanie odnośnie przekuwania parowozów wąskotorowych z toru 750 na 1000, a dokładniej parowozu Px48 - 3916, który w stanie czynnym można zobaczyć w Gryficach. Ten z Gryfic został przekuty na tor 1000 w 1976 roku. Pytam bo jestem w trakcie budowy modelu Px-a.
Z czym dokładnie związane było przebudowanie takiego parowozu na szerszy tor, czy zmianie ulegał rozstaw pomiedzy ostojnicami, czy zwiększenie szerokości toru uzyskiwano tylko poprzez zmianę rozstawu kół?

Pozdrawiam
 

Załączniki

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 0 0
#2
Myśląc logicznie to pewnie na wymianie/przeróbce wszytkich poprzecznic ostoi oraz wymianie osi - zauważ że oprócz kół trzeba też przemieścić cylindry, cały układ korbowodowy i rozrządu pary
 
A

Anonymous

Gość
#3
Ta (Px48 i 9) konstrukcja była od początku zaprojektowana na różne szerokości toru i jedynie zestawy kołowe różnily się szerokością toru oraz czopy na nich były dostosowane do rozstawu układu napędowego w parowozie.
Przekucie polegało tylko na wymianie zestawów.
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
175 0 0
#4
O, a w jakiej skali? Co do różnic, to zmiana rozstawu cylindrów wymuszała zmianę kształtu pomostów (w wersji na 750 od pewnego miejsca zwężają się w stronę przodu parowozu) oraz kształtu blach osłaniających przód parowozu. Ponadto najprawdopodobniej wymieniona została czołownica parowozu: w maszynach na 1000mm jest szersza i wyższa.
 

track-and-train

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#5
witam,

polecam zadać to pytanie na forum wąskotorowym (http://www.750mm.pl). Na pewno będzie wiele ciekawych odpowiedzi, choćby od Kucyka, maszynisty parowozu px48-3917 również przekutego z 750 na 1000 i pod parą w Piasecznie. A nawet bez zadawania pytań, wystarczy poczytać niektóre wątki - jest niezwykle dużo ciekawych informacji... W razie czego służę pomocą w fotogragfowaniu itd gdyż w Piasecznie jestem co najmniej raz w tygodniu i zawsze mogę iść na halę i zrobić fotki - zarówno pxa jak i lxd2 lub klas rumuńskich...
 
OP
OP
N

niki68

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Witajcie

Dziękuję za odpowiedzi. Nie mogłem wytrzymać i znalazłem rozwiązanie u źródła.

Darek W - wygląda na to, że mamy sprzeczne informacje. Specjalnie pojechałem do Siedlec aby zmierzyć ostoję Px na tor 750. Odstęp pomiędzy ostojnicami wynosi tam 435 (wew). Podobnie wychodzi mi ze zdjęć Kierownika, który swojego Px zaprojektował na tor 750. Dzwoniłem dzisiaj do Gryfic. Bardzo życzliwy Pan z Muzeum zmierzył mi ostoję w Px przekutym na tor 1000 i wynosi ona 675 mm (wew). Więc chyba jednak coś zmieniano.

Marcin Wojda - skala 1:25, do tego poszerzenia pomostów już doszedłem, konieczności przebudowy silników też.

Track-and Train - znalazłem to forum ale mam problem z rejestracją. Grzecznie czekam na link aktywacyjny.

Pozdrawiam
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 1
Tabor 3
Tabor 5
Tabor 5
Tabor 11

Podobne wątki