• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja UPS w modelach sterowanych analogowo

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.664 52 2
#1
Może i głupie pytanie, ale nie boję się go zadać :devil:
Czy montażu kondensatora też można dokonać w modelu analogowym czy tylko i wyłącznie gdy jest już zainstalowany dekoder?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.853 525 30
#4
Czy montażu kondensatora też można dokonać w modelu analogowym czy tylko i wyłącznie gdy jest już zainstalowany dekoder?
Problem polega na tym, że modele cyfrowe są znacznie bardziej wrażliwe na nawet bardzo krótkie przerwy w zasilaniu. Model analogowy zwykle (poza bardzo małymi lokomotywkami) przeleci martwy odcinek rozpędem, natomiast dekoder natychmiast się resetuje i ponowne jego uruchomienie chwilę trwa. Jest to szczególnie denerwujące przy modelach z dźwiękiem, model staje nawet na kilka-kilkanaście sekund sekund. Dotyczy to zwłaszcza modeli pojazdów spalinowych, bo restart dekodera oznacza odegranie całej sekwencji dźwięków rozruchu silnika spalinowego, co w realu trwa dłuższą chwilę.
 
OP
OP
qwertas

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.664 52 2
#5
Po co?
Na przykład po to, by krótkie modele w analogu, typu ST44, EU07, czy krótkie tendrzaki nie zatrzymywały się jadąc wolnym tempem, w kierunku zwrotnym na niepolaryzowanych rozjazdach typu baesler.
Dziękuję za odpowiedź, będę wiedzieć jak pomóc bratankowi.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
454 8 0
#6
W systemie analogowym, jeżeli miałby być zamontowany kondensator, to tylko bipolarny.
Zasilanie silnika ma raz plus z jednej strony a przy zmianie kierunku jazdy, z drugiej strony.
Podłączenie zwykłego elektrolita grozi jego "wybuchem".
 

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
130 0 0
#7
Dzień dobry,

Z racji, iż kondensatory bipolarne dużej pojemności rzadko się spotyka - można NALEŻY użyć dwóch kondensatorów elektrolitycznych połączonych szeregowo, oba "+" do siebie, "-" do obu biegunów silnika pojazdu.
Tylko przy zastosowaniu takich kondensatorów trzeba pamiętać o zwróceniu uwagi na to, aby nie dokonywać nagłych zmian kierunku jazdy lokomotywy - ryzykujemy uszkodzeniem zasilacza, czy też raczej "manipulatora" (nie jestem pewien jak to się "fachowo" nazywa w systemach analogowych).

Z poważaniem,
Maxxc

Edit:
Zgadzam się z Kolegami i również ostrzegam - kondensator elektrolityczny podłączony niezgodnie z polaryzacją może wybuchnąć! Ugasić też go jest trudno! (To wiem z praktyki :) )

PS. Może warto wydzielić wątek dotyczący kondensatorów z tego tematu?
 
Ostatnio edytowane:

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.339 3 0
#8
Proponuję (poważnie) usunąć wszystkie odpowiedzi typu "można", bo ktoś nie doczyta tematu do końca i zamontuje.
Gwarantuję, że po takim wystrzale, z budy lokomotywy niewiele zostanie...
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.248 88 0
#9
Może i głupie pytanie, ale nie boję się go zadać :devil:
Czy montażu kondensatora też można dokonać w modelu analogowym czy tylko i wyłącznie gdy jest już zainstalowany dekoder?
Zacząłem się głęboko zastanawiać nad układem elektronicznym, który by to umożliwiał - i jak nie spojrzę, wychodzi mi, że najlepiej zainstalować dekoder jazdy, który może być podtrzymywany kondensatorem i działa w trybie analogowym.

Zresztą, dekodery dźwiękowe też działają w analogu i wydają dźwieki.

Bezpośrednio do silnika nie podłączamy kondensatora, bo jak Koledzy wyżej napisali, złe podłączenie biegunów skończy się katastrofą nie tylko kondensatora, ale całego modelu.
 

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
130 0 0
#11

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.248 88 0
#13
mamy w tym układzie dodatkowy spadek napięcia na dwóch diodach prostowniczych
Używanie dekodera w analogu ma dokładnie tę samą wadę.

Model po prostu jeździ wolniej. Kwestia, jaką ma przekładnię - większość modeli jeździ za szybko, ale niektórzy producenci postarali się o odwzorowanie prędkości oryginału w skali, w jakiej jest model. Wtedy można go używać albo bez kombinowania w analogu, albo w cyfrze z dekoderem.


Są dostępne kondensatory bipolarne 1000uF/25V i 2200uF/25V
Przy jednej lokomotywie na izolowanym odcinku torów to powinno zdać egzamin. Trzeba pamiętać, że lok będzie oddawał prąd "do sieci", no ale jak nie będzie innego odbiornika, to nie ma problemu.



Właściwie, to nikt tu nie sprawdził, czy przedmiotowy model lokomotywy ma już na płytce układ "obsługujący" kondensator w analogu. Skoro nie wiem, to zakładam, że nie ma - ale może ktoś, kto ma model, byłby w stanie potwierdzić?
 
Ostatnio edytowane:

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
435 5 2
#14
A nie lepiej połączyć dwa elektrolity szeregowo i zbocznikować je diodami?
1637317844839.png

Tylko trzeba pamiętać, że przy szeregowym łączeniu kondensatorów odwrotność pojemności zastępczej jest równa sumie odwrotności poszczególnych pojemności. Pojemność można obliczyć ze wzoru: Cz=C1C2/C1+C2.
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.339 3 0
#15
Właśnie stosunek wymiarów do pojemności wychodzi nieciekawie.
A w ogóle sprawdzał ktoś jaka pojemność minimalna jest wymagana, żeby zauważyć różnicę?
Podejrzewam, że duża.

A czy w dekoderach DCC nie jest tak, że UPS podtrzymuje zasilanie dekodera (procesora) żeby się nie resetował, a nie silnik?
Czy kondensator podtrzymuje główne zasilanie zaraz po mostku, czyli wszystko?
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.248 88 0
#16
A czy w dekoderach DCC nie jest tak, że UPS podtrzymuje zasilanie dekodera (procesora) żeby się nie resetował, a nie silnik?
Podtrzyma dekoder i wszystkie wyjścia, jeśli jest podłączony za prostownikiem. Na długo to nie wystarcza w przypadku loka (może na sekundę, zależy od pojemności i aktualnego poboru), ale zapobiega przerwom w czasie jazdy na w miarę czystym torowisku.

Miałem dekodery (od kolegi Martinezo), w których do obu tych zadań były różne kondensatory. Mały do procesora i duży "ogólny" zaraz za prostownikiem. I właściwie tak powinno być to realizowane.

Poza tym, dekodery miewają fabryczne małe kondensatorki do podtrzymania procesora, żeby jednak tego resetowania w miarę możliwości uniknąć. U Martineza miały, a dodatkowy podłączało się równolegle do fabrycznego.

W dekoderach jazdy może te dekodery na płytce wystarczają procesorowi, ale przy dźwiękowych pobór przez sam procesor jest za duży.
 
Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
454 8 0
#17
Używanie dekodera w analogu ma dokładnie tę samą wadę.

Model po prostu jeździ wolniej. Kwestia, jaką ma przekładnię - większość modeli jeździ za szybko, ale niektórzy producenci postarali się o odwzorowanie prędkości oryginału w skali, w jakiej jest model. Wtedy można go używać albo bez kombinowania w analogu, albo w cyfrze z dekoderem
Tak nie do końca.
W systemie analogowym jest maksymalne napięcie 12V prądu stałego. Natomiast w DCC jest napięcie ok. 16V prądu przemiennego.
Silnik w DCC zasilany jest poprzez PWM. Odpowiednią wartością CV, ustawia się wypełnienie PWM, które decyduje o prędkości silnika.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.248 88 0
#18
Natomiast w DCC jest napięcie ok. 16V prądu przemiennego.
Pisałem o efekcie dekodera w analogu. Czyli o postawieniu loka z dekoderem na torach, do których podłączone jest zasilanie stałym napięciem regulowanym do max 12 V.

Dekoder też ma prostownik i do tego element wykonawczy. Lok jeździ wolniej, sprawdziłem. W ogóle ruszał mniej więcej od pozycji 2/3 regulatora.

Pisałem to w kontekście pytania, czy do przedmiotowego modelu można podłączyć kondensator i używać go w analogu. Jak będzie dekoder, to bez obaw można.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 450
Tabor 153
Tabor 152
Tabor 14
Tabor 0

Podobne wątki