• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

UPS na supercap

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#1
Zbadałem zasadność użycia superkondensatora do podtrzymania zasilania lokomotywy. Na początek chyba największy możliwy kondensator (w SP45 się mieści) 220uF/25V. Czas ładowania stałym prądem 50mA do 12V trwa 800ms:
czas ladowania 2200uf do 12V ok 800ms.gif

Na wiele to nie wystarcza (lokomotywa bez dekodera):
Zmierzyłem czas rozładowania oscyloskopem:
2200uf rozladowanie (BR80) do 6V 35ms.gif


Jak to wygląda w przypadku superkondensatora 0,5uF?
Nie ma porównania. Niestety, czas ładowania to prawie 60 sekund. Ponadto układ nie jest prosty. Do ładowania nie wystarczy rezystor bo trwałoby "wieki" trzeba użyć źródła prądowego. Nie ma superkondensatorów na wysokie napięcia (przeważnie ok 1,8 do 2,8V). W lokomotywie nie zmieści się 8 kondensatorów na 2,8V połączonych szeregowo dlatego trzeba użyć jednego a z energetycznego punktu widzenia 2 i przetwornicy podwyższającej, włączanej gdy napięcie zasilania spadnie. Ze względu na długi czas ładowania (prądu raczej nie można zwiększyć bo booster będzie protestował) samo rozwiązanie na superkondensatorze nie wystarczy, trzeba wspomóc się zwykłym elektrolitem.

Czy warto?
Spróbować, na pewno tak. Z pewnością powstanie prototyp, który będę testował i zależnie od wyników wykonam serię próbną. Przewidywany koszt USP to 50-70zł.
 
Ostatnio edytowane:

vdl

Nowy użytkownik
Reakcje
20 1 0
#2
Nie wiem co ten test miał pokazać, ale mierzenie ile przejedzie zatrzymana platforma jest bez sensu. Prąd rozruchowy jest o wiele większy niż pobierany podczas jazdy lokomotywy, więc oczywiście wygląda jakby użycie zwykłego kondensatora niewiele dawało - ale mając układ w ruchu, czas podtrzymywania byłby o wiele dłuższy. Oczywiście 0.5F to więcej niż 220uF, tylko co z tego? No i żałosne są te najazdy na początku na sprzęt pomiarowy. Jak już się chwalić to czymś porządnym, a nie najtańszym chińskim sprzętem - swoją drogą pasującym do semaforów, które reklamujesz.
 
OP
OP
r-mik

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#3
Prąd rozruchowy jest o wiele większy niż pobierany podczas jazdy lokomotywy
Czyżbyś nie widział, że zarówno 2200uF jak i 0,5F testowałem w ten sam sposób? Co za różnica, czy jest prad rozruchowy czynie, ważne jest porównanie czasu działania.

ale mając układ w ruchu, czas podtrzymywania byłby o wiele dłuższy.
W obu przypadkach dłuższy.

Jak już się chwalić to czymś porządnym, a nie najtańszym chińskim sprzętem
Piotrus pokaż swój lepszy sprzęt i zrób lepsze testy.

swoją drogą pasującym do semaforów
Co to ma wspólnego z UPS?
Piszesz nie na temat, jak zwykle zresztą!

Nie reklamuję, bo nie zajmuję się ich produkcją. Pokazałem tanią alternatywę, kto chce zrobi, kto nie chce, nie zrobi.
 

Przemekk

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
422 0 0
#4
Temat elektryki, zwłaszcza u ludzi młodszych, takich jak ja, pozostaje mocno zaniedbany. Dopiero teraz po wielu latach od ukończenia liceum zacząłem się tą kwestią interesować bardziej. Modelarstwo kolejowe to nie tylko budowanie pięknych krajobrazów, to także boostery, dekodery, serwa i pole do eksperymentów z dziedziny elektroniki. Widać, że Kolegę interesuje bardziej ta część modelarstwa (podobnie jak na przykład koleżankę Alanę).

Jeśli mógłbym coś zasugerować to istotnie dobry byłby film gdzie lokomotywa jest już aktualnie w ruchu, a następnie odcinamy zasilanie i sprawdzamy ile jest w stanie przejechać.

Dodatkowo proponowałbym zmierzyć się z tematem zautomatyzowanego przejazdu kolejowego z opuszczanymi szlabanami. Myślę, że taki wątek cieszyłby się dużym powodzeniem.
 
OP
OP
r-mik

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#5
Widać, że Kolegę interesuje bardziej ta część modelarstwa (podobnie jak na przykład koleżankę Alanę).
Dokładnie. Pobawić się lubię ale czy tabor/infrastruktura jest wiernie odtworzona czy nie mało mnie obchodzi. Zamiast tracić setki godzin na zabawę w modowanie od podstaw budynku wolę od podstaw zbudować tani dekoder dźwiękowy i inną elektronikę.
Cóż mi po pięknych statycznych budynkach, wagonach? Wolę gorszy budynek/wagon ale z życiem w postaci losowa zapalanego oświetlenia, wydobywających się dźwięków itp.

Jeśli mógłbym coś zasugerować to istotnie dobry byłby film gdzie lokomotywa jest już aktualnie w ruchu, a następnie odcinamy zasilanie i sprawdzamy ile jest w stanie przejechać.
Za dużo roboty aby zrobić "pająka". Taki film będzie jak zrobię prototyp UPS. Test miał na celu stwierdzenie 2 rzeczy:
1) O ile więcej energii odzyskam z superkondensatora w porównaniu do zwykłego elektrolita. Trzeba bowiem mieć świadomość, że występują nieuniknione straty w przetwornicy i nie tylko.
2) Problem ładowania kondensatora a właściwie kondensatorów., który dotychczas mało mnie obchodził, bo używałem ich do podtrzymania pracy uC przy zaniku zasilania, które zdarzało się bardzo rzadko i czas ładowania kondensatorów nie był istotny.

Dodatkowo proponowałbym zmierzyć się z tematem zautomatyzowanego przejazdu kolejowego z opuszczanymi szlabanami. Myślę, że taki wątek cieszyłby się dużym powodzeniem.
Jest taki projekt:
zainteresowanie zerowe.
 
OP
OP
r-mik

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#6
Modelarstwo kolejowe to nie tylko budowanie pięknych krajobrazów, to także boostery, dekodery, serwa i pole do eksperymentów z dziedziny elektroniki.
Dzieci, młodzież przyciąga bardziej:
- lokomotywa z dźwiękiem mimo, że nie są one zgodne z pierwowzorem,
- budynek z światłami, które można włączać i wyłączać,
- długie składy pociągów choć nie realne,
- migające femafory 5 komór, choć miejsce ich ulokowania jest niezgodne z przepisami,
niż:
- przepiękna lokomotywa ale bez dźwięku,
- statyczne budynki, diabelskie młyny, karuzele choć wykonane perfekcyjnie.

Widać to na wszelkich wystawach. Przy pięknym modelu widzowie zatrzymują się na chwilę (tylko kilka procent na dłużej) przy taborze z dźwiękiem, ruchomej infastruktórze zatrzymują się na długo.
Takie są fakty a z faktami się nie dyskutuje.
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.807 214 0
#7
Nikt temu nie przeczy. Jakbyś nie zauważył to są tutaj na forum koledzy co umieją to zrobić jednocześnie. Twoje ataki w kierunku modelarzy robią się niesmaczne.
 
OP
OP
r-mik

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#8
Jakbyś nie zauważył to są tutaj na forum koledzy co umieją to zrobić jednocześnie
Zaawansowana elektronika i modelarstwo na miarę Leszka Lewińskiego?
Jakiś przykład bo ja nie widziałem na forum takiej osoby.

Nikt temu nie przeczy. Jakbyś nie zauważył to są tutaj na forum koledzy co umieją to zrobić jednocześnie. Twoje ataki w kierunku modelarzy robią się niesmaczne.
Jakie ataki?
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.807 214 0
#11
Tak na szybko, tylko z dziś.

hyper i w ogóle. Nawet żaby w stawie są w skali. Co tam żaby, nawet atomy pomniejsza! Czasu tylko nie potrafi pomniejszy, ba, nawet przeciwnie, wydłuża się. Metr toru w H0 buduje rok, w rzeczywistości robią to 87 razy szybciej.
Pobawić się lubię ale czy tabor/infrastruktura jest wiernie odtworzona czy nie mało mnie obchodzi.
Chociaż dyskusja z Tobą wydaje się bezzasadna:
1 R-mik ma zawsze rację, a wszystko co robi jest najwspanialsze na świecie.
2 Jeżeli R-mik nie ma racji, albo robi knoty, jak prezentowane semafory, to patrz punkt 1.

Jakiś przykład bo ja nie widziałem na forum takiej osoby.
Zobacz sobie na przykład przepiękne modele RC w skali 1:87 kolegi @pado.
 
OP
OP
r-mik

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#12
Tak na szybko, tylko z dziś.
To nie z tego tematu.

Zobacz sobie na przykład przepiękne modele RC w skali 1:87 kolegi @pado.
Nie widzę.


A tak w ogóle, co to ma wspólnego z UPS?
Jak zwykle, 90% wypowiedzi nie na temat!
Ale jak w temacie nie ma się nic do napisania, to się pisze aby pisać, wprowadza chaos i zaśmieca temat. Co dzień w TVP to jest praktykowane, czy musi i tu?
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.807 214 0
#13
OP
OP
r-mik

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#14
Hmm..., ciekawe w innych tematach można, naprawdę ciekawe.
Znów wielki elektronik nie umie poszukać.
Jak się nie podoba, to nie zaglądaj, albo poproś o usunięcie konta, po co się męczyć z bandą nieuków.
Wypowiedzi niezwiązane z UPS dlatego nie będę odpowiadał na takie zaczepki.
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.807 214 0
#15
Ja o wozie (Twoje zachowanie), a Ty dalej o UPS.
Nie zależnie od wątku, jest beznadziejne.
 

vdl

Nowy użytkownik
Reakcje
20 1 0
#17
A porównywanie, kto ma jaki sprzęt pomiarowy jest na temat? Zdecyduj się, czy na forum dyskutuje się na różne tematy, czy tylko na jeden.
Bo jak chodzi o UPS to pokazałeś, że nie umiesz zrobić pomiarów, na razie nic więcej.
 
OP
OP
r-mik

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#18
A porównywanie, kto ma jaki sprzęt pomiarowy jest na temat? Zdecyduj się, czy na forum dyskutuje się na różne tematy, czy tylko na jeden.
Bo jak chodzi o UPS to pokazałeś, że nie umiesz zrobić pomiarów, na razie nic więcej.
Wypowiedź nie na temat.
Nie zaśmiecaj wątku!
Nie odpowiadam na zaczepki.