• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Uniwersalne wózki ?

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.600 50 5
#1
Mam następujące pytanie:

Czy są może takie wózki, które same dostosowują się do szerokości toru ? Teleskopowe osie itd ?
Jest to możliwe?

Tak, wiem, wiem. To już 3 pytania :p
Jeśli gdzieś było, to sorry - proszę o przekierowanie.

:)
 
W

wajchowy

Gość
#3
Mam następujące pytanie:

Czy są może takie wózki, które same dostosowują się do szerokości toru ? Teleskopowe osie itd ?
Jest to możliwe?

Tak, wiem, wiem. To już 3 pytania :p
Jeśli gdzieś było, to sorry - proszę o przekierowanie.

:)
no ale jak jezdzi pociag z Madrytu czy barcelony do Paryza? Nikt tam przeciez kol nie zmienia.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.174 504 30
#5
Po pierwsze, w pociągach (niektórych) między Hiszpania a Francją też zmieniano koła, a raczej wózki, podobnie, jak do dziś się to robi na polskiej granicy wschodniej. Uwaga kolegi wajchowego jest więc nie całkiem trafiona. O ile wiem, dziś w komunikacji tzw. przestawczej kursują już tylko pociągi Talgo z samoczynnym przestawianiem kół, ale dawniej wymieniano wózki także w normalnych wagonach. System wymiany wózków (lub samych zestawów kołowych w wagonach 2-osiowych) stosuje się także w ruchu towarowym.

Po drugie, jest kilka systemów przestawnych kół, m.in. polski SUW 2000 i hiszpański Talgo, o których mowa w artykule z linku wyżej. Nie są to jedyne systemy tego rodzaju. Istnieje podobny do SUW 2000 system niemiecki, są one zresztą kompatybilne w tym sensie, że zestawy kołowe jednego i drugiego typu mogą być przestawiane na stanowiskach przestawczych zarówno polskiego, jak i niemieckiego systemu. System Talgo pierwotnie został opracowany dla pociągów Talgo, charakteryzujących się tym, że wagony nie mają osi, a koła są niezależnie zawieszone. System był i jest stosowany wyłacznie do wagonów Talgo, nie do pojazdów trakcyjnych. Rozwinięciem tego systemu jest system dla wózków, w tym napędnych, pokazany w powyższym artykule. Również hiszpańska firma CAF opracował podobny system zmiany rozstawu kół, konkurencyjny dla Talgo.
 
W

wajchowy

Gość
#6
Po pierwsze, w pociągach (niektórych) między Hiszpania a Francją też zmieniano koła, a raczej wózki, podobnie, jak do dziś się to robi na polskiej granicy wschodniej. Uwaga kolegi wajchowego jest więc nie całkiem trafiona. O ile wiem, dziś w komunikacji tzw. przestawczej kursują już tylko pociągi Talgo z samoczynnym przestawianiem kół, ale dawniej wymieniano wózki także w normalnych wagonach. System wymiany wózków (lub samych zestawów kołowych w wagonach 2-osiowych) stosuje się także w ruchu towarowym.

Po drugie, jest kilka systemów przestawnych kół, m.in. polski SUW 2000 i hiszpański Talgo, o których mowa w artykule z linku wyżej. Nie są to jedyne systemy tego rodzaju. Istnieje podobny do SUW 2000 system niemiecki, są one zresztą kompatybilne w tym sensie, że zestawy kołowe jednego i drugiego typu mogą być przestawiane na stanowiskach przestawczych zarówno polskiego, jak i niemieckiego systemu. System Talgo pierwotnie został opracowany dla pociągów Talgo, charakteryzujących się tym, że wagony nie mają osi, a koła są niezależnie zawieszone. System był i jest stosowany wyłacznie do wagonów Talgo, nie do pojazdów trakcyjnych. Rozwinięciem tego systemu jest system dla wózków, w tym napędnych, pokazany w powyższym artykule. Również hiszpańska firma CAF opracował podobny system zmiany rozstawu kół, konkurencyjny dla Talgo.
A ja wlasnie mialem na mysli pociagi Talgo bo takie jezdza miedzy Paryzem a Barcelona i Madrytem. W tych pociagach kola przestawiaja sie samoczynnie. Oczywiscie wczesniej wozki musiano zmieniac to oczywiste.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 8
Koleje w Polsce 12
Koleje w Polsce 21
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki