• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Ty246 1:87

Kapitan

Użytkownik
Reakcje
210 0 0
#1
Witajcie,
Ostatnio rozbudowując swoją kolekcję parowozów zacząłem się zastanawiać, czy istnieje możliwość zbudowania (a bardziej przeróbki) Ty246 z jakiegoś istniejącego modelu. Jest na rynku trochę modeli amerykańskich lokomotyw o układzie osi 2-10-0, aczkolwiek, przynajmniej z tego co się zorientowałem do tej pory, żadna za bardzo nie pasuje do adaptacji na Ty246. Macie wiedzę, czy kiedykolwiek zostało wyprodukowane coś zdatnego do takiej roboty, czy też trzeba rzeźbić od zera i ewentualnie wykorzystać jedynie napęd od seryjnego producenta?
POL_Karsznice_Ty246.jpg
 

SD

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.630 3 0
#2
Rzeźbić od zera. Nawet jak zdecydujesz się na seryjny napęd o zbliżonym rozstawie osi, to trzeba będzie w nim wymienić koła, bo liczba szprych się nie będzie zgadzać...
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 7 0
#3
Koncepcja pierwsza, założywszy, że autor tego wątku jest zdecydowany na wykonanie Ty246 metodą składania z istniejących na rynku różnych modeli parowozów, to wg mnie trza byłoby bezwzględnie zaopatrzyć się w następujące modele :
1. Roco model S160 (PKP Tr201/203)

2. Bachmann Spectrum model Russian Decapod

3. Jouef-Hornby model Micado 141R( wersji węglowej)

Rozwinę co i jak, jeżeli autor wątku lub ktoś inny będzie zainteresowany.
 
OP
OP
Kapitan

Kapitan

Użytkownik
Reakcje
210 0 0
#4
Chętnię wysłucham Twoich założeń, jeśli nawet nie podejmę się takiego projektu, to niech zostaną dla potomności. Ale niech zgadnę- z S160 przydałby się tender, ze Spectrum- układ napędowy, a z Micado kocioł wraz z budką mechanika?
 

SD

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.630 3 0
#5
Ale niech zgadnę- z S160 przydałby się tender, ze Spectrum- układ napędowy, a z Micado kocioł wraz z budką mechanika?
Też analizowałem ten temat kiedyś, na pewno S160 ma koła o właściwej średnicy i liczbie szprych, ale napęd z rosyjskiego Decapoda na niewiele się przyda, bo tam średnica kół to 1321 mm a rozstaw osi 1420mm. Już lepiej wykorzystać napęd z któregoś z niemieckich parowozów o podobnym układzie osi i wymienić koła na te od S160, ale i tak trzeba będzie przerobić nieco przeciwwagi. Mikado ma podobne wózki w tendrze, ale rozstaw czopów wózków trochę inny. Generalnie można znaleźć parę elementów, ale poza tym trzeba rzeżbić od zera, dla chętnego ogrom pracy ale i ogrom satysfakcji.

Tym niemniej ciekaw jestem koncepcji Hoarta, bo może coś przeoczyłem.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 7 0
#6
Z S160 (Roco) inżektory, gwizdawka, zawory bezpieczeństwa, koła dowiązane, ale po sporym pogrubieniu przeciwwag oraz nadaniu nowego kształtu przeciwwag na zestawie silnikowym. Niestety dla ortodoksów zbyt małe piasty we wszystkich zestawach i nic z tym nie da się już więcej-lepiej zrobić.

Z dekpoda rosyjskiego (Bachmann) ostojnica z napędem wraz z hamulcami i blokiem silnikowym , wiązary i korbowód, kocioł częściowo (odcięta górna część stojaka).

Z węglowej wersji Micado 141R (Jouef-Hornby) czołownica ze zamienioną stroną mocowania sprężarki, sprężarka powietrza, przyrządy paro-rucho dawcze, półwózek przedni, kocioł (odcięta skośna, górna część stojaka i wstawiona w miejsce odciętego takiego samego kawałka stojaka w Bachmanie), zawory bezpieczeństwa, generator prądu, budka, przeniesiony na prawą stronę drągi i przekładnie przepustnicy i tylko kadź wodną tendra z ramą i wózki( z trzech sekcji resorów piórowych, dwie sekcje piórowe trzeba odciąć i w ich miejsce wstawić sprężyny).

Brak zestawu kół przednich, tocznych, zestawów kół tendra, skrzyni węglowej tendra, komina, kołpaka zbieralnika pary i piasku.
Mam wszystkie trzy loki i postaram się coś pokazać z tej przymierzalni.

Teoretycznie może z takiej kompilacji wyjść produkt trumanopodobny, z łatwością natomiast z tych składników wyszedłby truman grecki( tender w całości od belgijskiego Consolidation- seria 29 firmy Philotrein).

Ogromna na pewno pojawi się ilość pytań i tak dalej, oczywiście można się tym bawić dalej, ale chciałbym przedstawić koncepcję nr dwa. Otóż posiadam pełną dokumentację i można by to wszystko wykonać metodą druku z uwzględnieniem miejsca położenia napędu (dla chcących jeżdżącego loka na prąd)i obręczy wykonanych z metalu.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.902 53 2
#7
Bardzo ciekawa dyskusja, jako totalny laik, chętnie poczytam i się douczę :)
Modeli Roco i Jouef chyba nie trzeba przedstawiać :)
Model Bachmann Spectrum Russian Decapod jest dla mnie zupełną zagadką.
Poniżej jego dość ciekawa prezentacja.
 

SD

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.630 3 0
#8
Z dekpoda rosyjskiego (Bachmann) ostojnica z napędem wraz z hamulcami i blokiem silnikowym , wiązary i korbowód, kocioł częściowo (odcięta górna część stojaka).
Hoart, na wszystkich rysunkach lokomotyw tej klasy widzę średnicę kół napędowych 1321 mm i rozstaw osi 1422mm, więc nie zamontujesz tam kół z S160 (1450 mm) ani wiązarów z Decapoda do tych kół, Ty246 ma mieć rozstaw osi napędowych 1676 mm - sprawdzałeś te wymiary w praktyce na swoich modelach (ja mam tylko S160)?

Teoretycznie może z takiej kompilacji wyjść produkt trumanopodobny
No właśnie przyglądając się tym wszystkim elementom, które wymieniłeś, one są podobne, ale w większości nie identyczne, więc chcąc zrobić model wiernie, koncepcja budowy od podstaw może okazać się mniej pracochłonna i kosztogenna, niż wycinanie, przerabianie i składanie elementów trzech wymienionych modeli. Mówię o pojedynczym modelu, bo na wytworzenie małej serii z wykorzystaniem druku 3D i ewentualnie trawionych blaszek (koncepcja 2) musiałbyś chyba namówić którąś z manufaktur, mających więcej doświadczenia w tym względzie.
 
OP
OP
Kapitan

Kapitan

Użytkownik
Reakcje
210 0 0
#10
Czyli wychodzi na to, że trzeba rzeźbić od zera. No cóż, przynajmniej wtedy będzie pewność, że wszystko wygląda jak należy i nie trzeba silić się na jakieś kompromisy. @Hoart- jeśli masz dokumentację w wersji elektronicznej i chciałbyś się nią podzielić, to chętnie przyjmę :) Myślę, że za jakiś czas mógłbym się porwać na zrobienie tego modelu jako miks druku 3d oraz (pewnie w znacznej części) elementów fototrawionych.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.291 451 99
#11
Kiedyś w tym wątku KLIK na forum dyskusyjnym WMTMK Olsztyn ktoś pytał o dokumentację Ty246.... ale do dziś się nie doczekał. Może być trudno. Jedyne co tam się pojawiło to ogólny schemat z głównymi wymiarami --> TEN

246.jpg


Na kolejnych stronach wspomnianego wątku pojawiały się też wątpliwej jakości zdjęcia z jakiejś dokumentacji, na której widać było dymnice i komin... KLIK1, KLIK2.
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 7 0
#14
jeśli masz dokumentację w wersji elektronicznej i chciałbyś się nią podzielić, to chętnie przyjmę :) Myślę, że za jakiś czas mógłbym się porwać na zrobienie tego modelu jako miks druku 3d oraz (pewnie w znacznej części) elementów fototrawionych.
Muszę tylko znaleźć płytkę.

Udało mi się dziś z okna ekspresu przejeżdżając przez Wrocław Wchód zrobić te dwa zdjęcia loka- no właśnie co to za parowóz? Wygląda jak truman. Stał na terenie za wysokim murem jakiś zakładów.
487732171_1680224546263306_8957293085167674970_n.jpg


487907094_1680224742929953_7864632366163338907_n.jpg
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.725 112 11
#17
Sam jakiś czas temu zastanawiałem się nad koncepcją budowy Trumana. Zabrałem się jednak za budowę innego dekapoda (mam słabość do dekapodów:)). Po zbudowaniu dobrze działającego układu jezdnego; ostoja i wiązary, już wiem że wolał bym zbudować ostoję do Ty246 od podstaw z mosiądzu. Jednym z powodów była by możliwość dobrego dopasowania reszty, czyli kotła i kabiny aby trzymać odpowiednie proporcje. U mnie jest możliwość znalezienia starszej produkcji Francuskiego R141 firmy Jouef-gotowa kabina. Koła do S160 kombinował bym zamówić u Roco. Reszta jak wyżej Koledzy opisali. Budowa ostoi nie jest aż taka trudna jak się to może wydawać, potrzebna jest cierpliwość i dokładność, całkiem do osiągnięcia w domowym warsztacie posiadając tylko wiertarkę stojącą. Samodzielna budowa ostoi daje też pełną możliwość zaprojektowania dowolnego napędu; duży plus. Kilka lat temu szperając po Internecie, znalazłem całkiem przyzwoity rysunek maszyny:
image002.jpg

Autor rysunku jest na górze po prawej.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 7 0
#18
Czy to jest Ty246 z Izolacji Zduńska Wola?
Tak, truman ze zdjęcia Staszka Pietrzyka to nr kolejowy 88, ale z kotłem od numeru "22", tego trumana co stoi w skansenie w Zduńskiej Woli Karsznicach. Dla przypomnienia, wówczas był jeszcze drugi truman w "Izolacji" jako grzejka o numerze "26"i trzy Ty23.
Sam jakiś czas temu zastanawiałem się nad koncepcją budowy Trumana. Zabrałem się jednak za budowę innego dekapoda (mam słabość do dekapodów:)). Po zbudowaniu dobrze działającego układu jezdnego; ostoja i wiązary, już wiem że wolał bym zbudować ostoję do Ty246 od podstaw z mosiądzu. Jednym z powodów była by możliwość dobrego dopasowania reszty, czyli kotła i kabiny aby trzymać odpowiednie proporcje. U mnie jest możliwość znalezienia starszej produkcji Francuskiego R141 firmy Jouef-gotowa kabina. Koła do S160 kombinował bym zamówić u Roco. Reszta jak wyżej Koledzy opisali. Budowa ostoi nie jest aż taka trudna jak się to może wydawać, potrzebna jest cierpliwość i dokładność, całkiem do osiągnięcia w domowym warsztacie posiadając tylko wiertarkę stojącą. Samodzielna budowa ostoi daje też pełną możliwość zaprojektowania dowolnego napędu; duży plus. Kilka lat temu szperając po Internecie, znalazłem całkiem przyzwoity rysunek maszyny: Zobacz załącznik 1114771
Autor rysunku jest na górze po prawej.
No nareszcie, Maciek amerykańca dekpoda zrobiłeś, więc wreszcie w tym zakresie jesteś nasycony, to teraz czas na przegrzanie- czyli legendę.
Kolego, super ciekawie zapowiada się relacja.
Polski modelarz kolejowy wykonuje w Ameryce model amerykańskiego parowozu, który był zbudowany tylko dla Polski.
Konkrety- Kolego- co potrzeba?
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.725 112 11
#19
Tak, truman ze zdjęcia Staszka Pietrzyka to nr kolejowy 88, ale z kotłem od numeru "22", tego trumana co stoi w skansenie w Zduńskiej Woli Karsznicach. Dla przypomnienia, wówczas był jeszcze drugi truman w "Izolacji" jako grzejka o numerze "26"i trzy Ty23.


No nareszcie, Maciek amerykańca dekpoda zrobiłeś, więc wreszcie w tym zakresie jesteś nasycony, to teraz czas na przegrzanie- czyli legendę.
Kolego, super ciekawie zapowiada się relacja.
Polski modelarz kolejowy wykonuje w Ameryce model amerykańskiego parowozu, który był zbudowany tylko dla Polski.
Konkrety- Kolego- co potrzeba?
No do wykończenia tego Amerykańskiego jeszcze trochę zostało. Amerykańskie maszyny to czasami takie orurowanie posiadały, że za głowę się tylko złapać. Ale Amerykański F-1 jest faktycznie w fazie wykończenia.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 7 0
#20
Zanim zacznie się robota nad całym modelem, wpierw rzecz/y małe czyli na przykład cechy, bez których jak dla mnie model jest uboższy, żeby nie wiem spod jakiej firmy wyszedł. Na pierwszy ogień poszły wszystkie cechowania ramy tendra serii 32D46.
Widok ogólny oryginalnej ramy wózka tendra.
517927600_1759303341688759_1222154701026074190_n.jpg


517594843_1759303168355443_5668942552045547673_n.jpg


516359344_1755009938784766_8234982179961834376_n.jpg

516119409_1755010245451402_2556996988744544542_n.jpg


Cechy mojego patentu dla Ty246 wykonane na ramie wózka modelu tendra węglowego francuskiego Mikado 141R firmy Jouef-Hornby,
na tle rysunku ramy wózka naszego trumana.
516778535_1759301221688971_5876671547034390372_n.jpg

518283862_1759301175022309_924824514717165569_n.jpg



Porównanie cech na ramach wózków innych firm. Od góry, rama wózka tendra firmy Philotrain od parowozu klasy 29 kolei belgijskich.
518335848_1759301448355615_8486286866680586105_n.jpg

Na dole rama wózka tendra parowozu S160 (PKP Tr201/203) firmy Roco
 
Ostatnio edytowane: