• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 Trasa fikcyjna - start budowy

BlazejDelftNL

Nowy użytkownik
Reakcje
7 0 0
#1
Kiedyś "bawiłem" się w symulatorek TRAINZ, oj można było godzinami, dniami, miesiącami projektowac trasy, czy budoawać zależności przebiegu przy semaforkach. :) Planowałem planowałem, syn mnie zdopingował i poszłooooo.... zacząłęm budowac makietę. Hmmm i tu się okazało że kompletny laik ze mnie jeśli chodzi o tę kwestie. - Pytanie do Drogich kolegów forumowiczów - jak i z czego najlepiej zrobić podjazd torowiska do góry i zjazd w dół. Czy profilować pod torami styropian, czy inny materiał, czy wylać ciężarówkę betonu (czyt. gipsu). W zał kilka fotek ze startu... wymiary 2.60m X 1.20m skala H0.

Nawet się trawy udało trochę posiać, hehehe :)
IMG_20180609_003418.jpg
IMG_20180609_003436.jpg
IMG_20180609_003458.jpg
IMG_20180609_003533.jpg
IMG_20180609_003550.jpg
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.163 301 15
#2
Do modelowania terenu polecam... Czytanie forum. Temat poruszany wielokrotnie. Tyle opinii ilu modelarzy.
Ale tak na szybko polecam styrodur na to bandaż giposowy, zacierka z gipsu, unigrunt i klej pod trawę ziemię lub szuter.
Zwróć uwagę czy spadki toru nie za ostre. W realu to są promile i tego nie uzyskasz ale uwazaj by nie przesadzić, "kompromisem".
 

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#3
weź swoją najsłabszą lokomotywę, dołącz najcięższe z posiadanych wagonu i zobacz czy dasz radę wjechać bardzo powoli.
Ten szuter strasznie okrągły się wydaje.... jak żwirek do akwarium.
Co do materiału, to możesz użyć sklejki, ale wiąże się to z dość upierdliwym przycinaniem. Inną dobrą opcją jest styrodur. łatwo obrobić a później tak czy siak i tak zalejesz wikolem i się utwardzi. Styropian od razu wyrzuć do śmietnika. Na jakąś górkę czy pagórek to ujdzie, ale nie na stabilne podłoże pod torowisko.
A Styrodur możesz kupić w Castoramie. Jedna płyta która starczy na twoją makietę to koszt 21PLN. W dziale budowlanym/ocieplenia.
 
OP
OP
BlazejDelftNL

BlazejDelftNL

Nowy użytkownik
Reakcje
7 0 0
#4
Lokomotywka poszła bez problemu jedna jak i druga, szuter kupiłem w modelarskim (niestety mam tylko jeden sklep w całym mieście) fotka w załaczeniu. Co do materiału zdecydowałem się na drewno i wikol. Po wyschnięciu trzyma jak BYK, jako podkład dałem zieloną matę do paneli podłogowych, całkiem sztywna i chłonna. Za styrodur kolesi tutaj powaliło, za płytke o wymiarach 33x60cm i 25mm gruby wołają prawie 27€.
Mrozek o Castoramie mogę sobie jedynie pomarzyć, mieszkam w Holandii. Hornbach, Bouwmaat, Point Meyer, to markety budowlane ale na pytanie styrodur sprzedawcy robią wielkie oczy czego ja chcę od nich :) :) :)
W załaczeniu fotki najazdu jednotorowego - jeśli widzicie jakieś moje błędy czy inne sprzeczne z logiką rzeczy prosze piszcie i krytykujcie konstruktywnie. Chciałbym aby ta makieta oprócz radochy dla dzieci miała również w miarę sensowny i praktyczny wygląd.

nie jeden z was pewnie "zjadł zęby" na budowie makiet - ja dopiero zaczynam.
IMG_20180610_184201.jpg
IMG_20180610_184223.jpg
IMG_20180610_184227.jpg
IMG_20180610_184724.jpg
IMG_20180610_184108.jpg
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.163 301 15
#7
Płyta styroduru 100x70x3 to u mnie wydatek rzędu 20 zł... Grubszego nie kupuj bo bedzie ciężko kroić.
Co do sklepów to jednak polecam internet... Jak już masz próbkę w ręku to zamawiaj w sieci to samo. Ale zajrzyj na mój watek z dioramą. Tam wykorzystałem posypkę do papy w kolorze rdzawym. 15 kg za 35 zł.. Minimalnie za grube ziarno ale opracowałem szybką metodę przesiewania i uzyskałem 50% drobnego szutru i resztę odpadu do posypania chodnika zimą :)
Musiałem improwizować bo mam ok 40m toru do oszutrowania... A busch faller czy polak kosztowałyby fortunę
 

Karol Walesieniuk

Moderator Grupy PGM
Reakcje
279 2 2
#9
Ostatnio zrobiłem górkę( wjazd z geoline na fremo czyli jakieś 100mm wysokości podjazdu) i okazało się że lokomotywy nie maja problemu z podjazdem pod stromiznę jeżeli chodzi o sile ciągu pojazdów, ale jeżeli podjazd jest źle wyprofilowany to czepiają przednimi elementami zabudowy o szyny- to warto sprawdzić, żeby zawsze był chociaż ten 1mm rezerwy.

Co do terenu jeżeli masz chęci i czas to idź w drewno z tym zielonym pod panele. W twoim przypadku niema to większej różnicy. Na wierzch i tak pójdzie albo szpachla albo ręcznik papierowy z wikolem albo wiórki drewniane z wikolem albo coś podobnego. Postaraj się nie używać styropianu, strasznie śmieci i ucinasz tyle na ile Ci "kulki" pozwolą.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#10
Ostatnio zrobiłem górkę( wjazd z geoline na fremo czyli jakieś 100mm wysokości podjazdu) i okazało się że lokomotywy nie maja problemu z podjazdem pod stromiznę jeżeli chodzi o sile ciągu pojazdów, ale jeżeli podjazd jest źle wyprofilowany to czepiają przednimi elementami zabudowy o szyny
Co to jest "wjazd z geoline na fremo"? 100 mm różnicy poziomów to nie problem, pytanie na jakiej długości podjazdu? I nie bardzo rozumiem problem z "czepianiem przednimi elementami zabudowy o szyny". Mógłby Kolega Karol przybliżyć, o co chodzi?
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.163 301 15
#11
A gdzie ten wątek jest? Mógłby Kolega Astro podać link?
oczywiście, proszę bardzo tutaj

tak jak teraz patrzę, to przeskalowanie szutru jest tak z 80% na tej dioramce. Ale po przesianiu pozostają najmniejsze ziarna. Później wrzucę fotkę.
W sobotę, będac z córą w Jastarni, polowaliśmy na pociągi i przy okazji zmierzyliśmy tłuczeń - rozmiary 6-12cm co daje nam około 0,7-1,3mm.

Postaraj się nie używać styropianu, strasznie śmieci i ucinasz tyle na ile Ci "kulki" pozwolą.
To fakt, styropian jest paskudny w obróbce, chyba że tniesz na gorąco ale wtedy warto robić to na zewnątrz, bo topiony styropian wydziela trujące gazy. Styrodur też ma swoje humory, w zasadzie nie wiem od czego to zależy, ale czasem tnie się fantastycznie, czasem szarpie - być może struktura jest niejednorodna i zależy od kierunku cięcia? Warto popróbować.

idź w drewno z tym zielonym pod panele. W twoim przypadku niema to większej różnicy
tu się nie zgodzę. Teren budowany z drewna (szkielet) i maty pokrytej klejem lub szpachlą, stworzy pudło rezonansowe i jadący pociąg będzie zwyczajnie dudnił. Wtedy warto przestrzeń wypełnić np pianką montażową. Powinna nieco wygłuszyć.
 

Karol Walesieniuk

Moderator Grupy PGM
Reakcje
279 2 2
#12
Co to jest "wjazd z geoline na fremo"? 100 mm różnicy poziomów to nie problem, pytanie na jakiej długości podjazdu? I nie bardzo rozumiem problem z "czepianiem przednimi elementami zabudowy o szyny". Mógłby Kolega Karol przybliżyć, o co chodzi?
Cel zjazdu był prosty. Skrzynka z frontem fremo leżąca na ziemi ma mieć możliwość zjechania na tor geoline leżący na podłodze. Różnica wysokości między główką szyny geoline i główką szyny profilu fremo to około 100mm. Zjazd wyszedł na długość 120cm. Długość modułu została dobrana metodą prób i błędów. Zacząłem od 70 cm i lokomotywy jeździły bez problemu po takiej mega stromiźnie ale moment przejścia z poziomu na pochył był zbyt ostry i lokomotywy szorowały pługami(chyba tak to się nazywa) o główkę szyny.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#13
Przejścia z odcinka poziomego do pochyłego nie można robić "na ostro", konieczne jest zaokrąglenie profilu podłużnego toru, tak, jak na prawdziwej kolei.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.738 78 12
#14
Zasadniczo to pługiem orzemy pole.
W pojazdach szynowych mamy zgarniacz (wysokość nad główką szyny 100mm w 1:1) oraz zgarniacz szynowy ( wysokość nad główką szyny 50 mm w 1:1).
Zgarniacz widoczny jest pod sprzęgiem, a zgarniacz szynowy zasadniczo przed pierwszym zestawem kołowym...
Ale to taki oftop...;)

Pozdrawiam,
 

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#15
Mrozek o Castoramie mogę sobie jedynie pomarzyć, mieszkam w Holandii. Hornbach, Bouwmaat, Point Meyer, to markety budowlane ale na pytanie styrodur sprzedawcy robią wielkie oczy czego ja chcę od nich :):):)
No to witam w klubie, bo ja mieszkam w Belgii. Tylko raz byłem tu w sklepie modelarskim i więcej nie pójdę. Ceny z kosmosu a wybór jak z PRLu.
Odezwij się na priva to co podam dobre sklepy niemieckie z tanią dostawą do BE/NL. wychodzi taniej niż sprawadzać z polski. Jednak szuter to zobacz w Swiat Modeli Rybnik - mają duży wybór szutrów polaka. Zobacz 5452, albo 5492.
Modele kartonowe tanio ASPROJEKT wysyła za granicę - warto sprawdzić.
Korek pod tory jeśli chcesz, to w markecie budowlanym w tapetach...... tak w tapetach mają płytki z korka takie ozdobne. 25EUR za paczke na całą makietę będziesz miał i jeszcze zostanie. Ogólnie to moim zdaniem nie warto niczego kupować do makiety w BE/NL. Już lepiej pojechać do pierwszego miasta w niemczech. w każdym średniej wielkości miasteczku mają sklep modelarski, jest tanio, dobrze zaopatrzony i duży wybór.
Co do tego styroduru to u nich to leży obok waty szklanej/ocieplenia... ja w belgii mogłem kupić.... Paczkę.... 6-8 płyt. mógłbym bude dla pas z tego zrobić, dlatego kupiłem w castoramie w pl i przywoże po kawałku.
 
OP
OP
BlazejDelftNL

BlazejDelftNL

Nowy użytkownik
Reakcje
7 0 0
#16
Trochę to trwało ale robota jakoś powoli idzie do przodu. Jak to mówią nic na siłę i "na wczoraj". Podjazdy i zjazdy porobione w końcu sztywna tekturą i wypełnione pianką montażową. Loko z całym zestawem nie ma problemu podjechać więc chyba kąt odpowiedni. Trochę się wziąłem za kształtowanie terenu i jakoś mozolnie to idzie ale powoli zaczyna to przypominać coś a'la makietę.

Kilka fotek z postępów prac (chętnie bym wstawił ale coś nie bangla z dodawanie zdjęć) , wiem że znajdziecie tu i tam niedoróbki lub błędy ... i bardzo bym prosił o ich konstruktywne wytknięcie. Pomoże mi to na naprawienie ich na tym etapie a nie jak już wszystko poskładane do kupy to dopiero rewolucja. :) Dzięki wielkie pozdrawiam
 

Podobne wątki