Ciąg dalszy bałkańskich tramwajów, tym razem Belgrad.
Düwag GT6 linia "3", otrzymany z Bazylei (jest o tym powyżej wątku, oraz na tablicach na dachu tramwaju). Przystanek Savski Trg (plac Sawski) - na przeciwko zamkniętego "starego" dworca kolejowego.
Duwag ma super dźwięk przy hamowaniu
A środku plastikowe siedzenia, w doczepie - drewniane.
Zresztą w całej komunikacji są plastikowe siedzenia, nie ma "futerka".
Tatra KT4 startuje z przystanku Brankov most - to jest okólna linia 2 - objeżdża centrum Belgradu.
Inny KT4 też linii "3" na przystanku Vukow Spomenik (Pomnik Vuka Karadžić-a, nie mylić z Radovanem)
Z tyłu widać wejście do belgradzkiego "metra".
Hiszpański CAF linii "12" startuje z przystanku Savski Trg, ale w kierunku Nowego Belgradu (przez Stari most na rzece Sawie). Pętla końcowa to Blok 45. "Blok" to nazwa z numerem większości osiedli mieszkaniowych w/na Nowym Belgradzie.
W tym CAF jest klimatyzacja i tablice z objaśnieniami przystanków. W pozostałych typach tramwajów i w autobusach są zapowiedzi głosowe, których nie można usłyszeć przez dźwięk silnika (zwłaszcza w Tatrze KT4).
Ale przy otwartych oknach, przy 33stopniach Celsjusza na zewnątrz da się wytrzymać. Zwłaszcza jak się KT4 rozpędzi na długiej prostej
BTW autobusów - znajomy typ ;-)
Mimo wyświetlaczy, sporo autobusów ma numer lini przyklejony na zwykłej kartce A4 na przedniej szybie
Komunikacja jest super, tramwaje i autobusy na kluczowych liniach jeżdżą co 8-9 minut.
Bilety: nie ma jednorazowych papierków. Kupuje się plastikową kartę (mam ważną do 2020) za ok.10zł i nabija impulsami za ok. 3,5zł każdy. Jeden impuls to 90minut jazdy w strefie 1 i 2 (Belgrad zasadniczy, opłotki to już strefa 3 i 4). Można też nabyć bilet kilkudniowy, wtedy jest to karta papierowa/jednorazowa za ok. 1,5zł plus nabite impulsy za ok. 28zł za 3dni jazdy.
ZONK, kartę aktywuje się w kiosku przy zakupie a nie przy pierwszym dotknięciu kasownika. Kioski z biletami w centrum miasta są prawie na każdym kroku.
Wyjątek. na lotnisku nie można kupić biletów - trzeba u kierowcy autobusu a to kosztuje nie 3,5zł tylko ok. 6zł
Zresztą normalnie, "w mieście" też można kupić taki bilet "u vozilu kod vozača"
p.s. opis linii na wiki (skąd brałem nazwy tramwajów, bo się na tym nie wyznaję) się nie zgadza, "trójka" jeździ inaczej.