Tytuł tematu może wydawać się trochę dziwny, ale chcę w nim zaprezentować tramwaje, przekraczające granicę międzypaństwową. To nie żart, są takie linie tramwajowe w Europie, które wyjeżdżają poza granicę kraju. Inspiracją do napisania tego była informacja o otwarciu pierwszej linii tramwajowej we francuskim Strasburgu, która przez most na Renie biegnie do niemieckiego Kehl. Tu jest informacja francuska, ale z pewnością można coś znaleźć także na stronach niemieckich.
http://www.20minutes.fr/strasbourg/...trasbourg-tram-ligne-passe-rhin-premiere-fois
Ale linia D w Starsburgu nie jest pierwszym, międzynarodowym tramwajem w Europie. W niedalekiej Bazylei są dwie "międzynarodowe" linie tramwajowe, z których jedna, nr 8, po przekroczeniu Renu biegnie dalej na północ wzdłuż prawego brzegu rzeki i dociera do niemieckiego Weil am Rhein, mając po drodze jeszcze dwa przystanki po niemieckiej stronie granicy.
http://www.tnw.ch/assets/files/content/liniennetz-basel-aggio/TNW_Liniennetz_Basel_Umgebung.pdf
Jeszcze ciekawsza jest podmiejska linia 10 do miejscowości Rodersdorf, również w Szwajcarii, która jednak by tam dotrzeć, po drodze przekracza dwa razy granicę szwajcarsko-francuską, co więcej, ma we Francji przystanek w miejscowości Leymen. Widać to też na mapie, do której podałem wyżej link. Warto wspomnieć, że sieć tramwajowa w Bazylei jest wąskotorowa, o szerokości toru 1000 mm.
Niestety, nie dysponuję własnymi zdjęciami tych tramwajów, ale można je znaleźć w sieci, również np. w mapach google. Nie mam na dziś wiedzy o innych tego rodzaju tramwajach, ani w Europie, ani poza nią, ale będę ten temat dalej zgłębiał. Jeżeli coś wiecie o takich tramwajach, zachęcam do dzielenia się tą wiedzą w tym wątku.
http://www.20minutes.fr/strasbourg/...trasbourg-tram-ligne-passe-rhin-premiere-fois
Ale linia D w Starsburgu nie jest pierwszym, międzynarodowym tramwajem w Europie. W niedalekiej Bazylei są dwie "międzynarodowe" linie tramwajowe, z których jedna, nr 8, po przekroczeniu Renu biegnie dalej na północ wzdłuż prawego brzegu rzeki i dociera do niemieckiego Weil am Rhein, mając po drodze jeszcze dwa przystanki po niemieckiej stronie granicy.
http://www.tnw.ch/assets/files/content/liniennetz-basel-aggio/TNW_Liniennetz_Basel_Umgebung.pdf
Jeszcze ciekawsza jest podmiejska linia 10 do miejscowości Rodersdorf, również w Szwajcarii, która jednak by tam dotrzeć, po drodze przekracza dwa razy granicę szwajcarsko-francuską, co więcej, ma we Francji przystanek w miejscowości Leymen. Widać to też na mapie, do której podałem wyżej link. Warto wspomnieć, że sieć tramwajowa w Bazylei jest wąskotorowa, o szerokości toru 1000 mm.
Niestety, nie dysponuję własnymi zdjęciami tych tramwajów, ale można je znaleźć w sieci, również np. w mapach google. Nie mam na dziś wiedzy o innych tego rodzaju tramwajach, ani w Europie, ani poza nią, ale będę ten temat dalej zgłębiał. Jeżeli coś wiecie o takich tramwajach, zachęcam do dzielenia się tą wiedzą w tym wątku.