• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:25 Tramwaj typu 102Na w skali 1:25 ( Modelik 28/10)

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
482 1 0
#1
Witam wszystkich, po zregenerowaniu sił po budowie 105-tki, nadszedł czas na budowę kolejnego modelu. Wybór padł na tramwaj typu 102Na. Miałem w planach ten model od dawna, do rozpoczęcia budowy napędzał mnie również ogromny sentyment do tej serii. Dużo się najeździłem nimi za dzieciaka na liniach 7, 11 i 17 z zaciekawieniem obserwując pracę motorniczego :) Te wagony miały swój klimat.. miały, bo na Górnym Śląsku zostały wycofane w 2008r.

Parę słów o wycinance, autorem tak jak w przypadku 105N jest pan Piotr Koper, składa się ona z jednej strony z kolorowymi zdjęciami sklejonego modelu, jednej strony historii, krótkiego opisu budowy i kilku czarnobiałych zdjęć wagonów w skali 1:1, 7 stron z rysunkami montażowymi i 18 arkuszy z częściami. Dodatkowo do wycinanki została dorzucona luzem jedna strona erraty z poprawioną numeracją na rysunkach montażowych pantografu.
Model mam zamiar malować, więc dodatkowo zaopatrzyłem się w dedykowany zestaw kalkomanii, który jest dostępny na stronie GPM. Oprócz tego chciałbym jeszcze dorobić oświetlenie i kilka przeróbek wewnątrz wagonu, jak np. zmiana pulpitu.
Myślę, że wystarczająco nanudziłem, poniżej kilka zdjęć z obecnego stanu prac.

Na początek tradycyjnie okładka:

106_0753.JPG

Budowę zacząłem od wózków napędnych, jak na razie skleiłem podłużnice i przekładnie. Od siebie dodałem trochę śrub na obudowie przekładni.

106_0754.JPG 106_0755.JPG 106_0760.JPG 106_0762.JPG

Modeli póki co klei się bardzo dobrze, wszystko do siebie pasuje, nie ma braków w częściach, rysunki czytelne. To tyle na dziś, pozdrawiam :kawa:
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
1.680 60 3
#2
Witam wszystkich, po zregenerowaniu sił po budowie 105-tki, nadszedł czas na budowę kolejnego modelu. Wybór padł na tramwaj typu 102Na. Miałem w planach ten model od dawna, do rozpoczęcia budowy napędzał mnie również ogromny sentyment do tej serii. Dużo się najeździłem nimi za dzieciaka na liniach 7, 11 i 17 z zaciekawieniem obserwując pracę motorniczego :) Te wagony miały swój klimat.. miały, bo na Górnym Śląsku zostały wycofane w 2008r.

Parę słów o wycinance, autorem tak jak w przypadku 105N jest pan Piotr Koper, składa się ona z jednej strony z kolorowymi zdjęciami sklejonego modelu, jednej strony historii, krótkiego opisu budowy i kilku czarnobiałych zdjęć wagonów w skali 1:1, 7 stron z rysunkami montażowymi i 18 arkuszy z częściami. Dodatkowo do wycinanki została dorzucona luzem jedna strona erraty z poprawioną numeracją na rysunkach montażowych pantografu.
Model mam zamiar malować, więc dodatkowo zaopatrzyłem się w dedykowany zestaw kalkomanii, który jest dostępny na stronie GPM. Oprócz tego chciałbym jeszcze dorobić oświetlenie i kilka przeróbek wewnątrz wagonu, jak np. zmiana pulpitu.
Myślę, że wystarczająco nanudziłem, poniżej kilka zdjęć z obecnego stanu prac.

Na początek tradycyjnie okładka:

Zobacz załącznik 826237

Budowę zacząłem od wózków napędnych, jak na razie skleiłem podłużnice i przekładnie. Od siebie dodałem trochę śrub na obudowie przekładni.

Zobacz załącznik 826238 Zobacz załącznik 826239 Zobacz załącznik 826240 Zobacz załącznik 826241

Modeli póki co klei się bardzo dobrze, wszystko do siebie pasuje, nie ma braków w częściach, rysunki czytelne. To tyle na dziś, pozdrawiam :kawa:
Patrząc na poprzednie prace, to tak na zaś...
respekt.gif
respekt.gif respekt.gif

Pozdrawiam,...
 
OP
OP
Czapajew

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
482 1 0
#3
Witam po dłuższej przerwie, ostatnio wpadło wreszcie trochę czasu i przede wszystkim chęci do modelowania, więc wykorzystałem to na zrobienie kolejnych elementów wózków napędowych.
Powstały między innymi:

Belki bujakowe

106_0826.JPG 106_0827.JPG

Poprzecznice

106_0831.JPG 106_0832.JPG

Silniki trakcyjne

106_0834.JPG

Koła, tutaj ukłon dla wydawnictwa Modelik, że w swoim zestawie laserów ujęli część 66, gdzie w przeciwieństwie do tramwaju 105N trzeba było sobie samemu dziergać te wszystkie otwory. Dodatkowo wyciąłem krążki z tektury 1mm, na które nakleiłem części o numerze 65. Część tą podkleiłem dwoma lub trzema ( nie pamiętam już dokładnie) takimi krążkami. Dość znacznie ułatwia to oklejenie takiego koła częścią nr 64. Całość nasączona cyjanoakrylem, a po wyszlifowaniu część nr 66 przykleiłem za pomocą BCG. Od siebie na koniec dodałem śruby.

106_0835.JPG

Hamulce szynowe, tak jak w przypadku kół, tutaj również ukłon za wycięcie części 69* laserem. Tutaj też dodałem trochę śrub.

106_0866.JPG 106_0868.JPG

Luzowniki hamulca- mój " ulubiony" element do sklejania, zarówno w 105N jak i tu. Na szczęście w wózku tocznym nie ma tego :)

106_0869.JPG

Piasecznice, trochę je podrasowałem poprzez dodanie imitacji klap.

106_0873.JPG 106_0877.JPG

A tutaj wszystko co wcześniej, ale już po pomalowaniu podkładem. Z tego co widać, częściowo złożyłem ramę wózka. Całość złożę do kupy jak to wszystko pomaluję i polakieruję.

106_0878.JPG

Pozostało jeszcze zrobić wały napędowe i czopy skrętu. Tyle na dziś, pozdrawiam :kawa:
 
OP
OP
Czapajew

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
482 1 0
#4
Witam, wózki napędowe ukończone.

1.JPG 2.JPG 3.JPG 4.JPG 5.JPG

A tu kilka zdjęć z obecnego stanu prac nad wózkiem tocznym:

6.JPG 7.JPG 8.JPG 9.JPG

Co do uwag, to na rysunku montażowym wózka tocznego ( numer 3 w kółeczku), to część o numerze 101A na nim powinna być oznaczona jako 102A. Oprócz tego dorobiłem sobie 2 sztuki części o numerze 98. Wg rysunku montażowego powinno ich być 11, a na arkuszu z częściami jest 9. Ale to taka drobnostka.
To by było tyle na dziś, pozdrawiam. :kawa:
 
OP
OP
Czapajew

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
482 1 0
#12
Jeszcze przed rozpoczęciem prac lakieruję arkusze z częściami bezbarwnym lakierem w sprayu, można też użyć Kaponu, jednak odradzam używania tego typu specyfików na bazie rozpuszczalników na arkuszach, na których został zastosowany druk cyfrowy, bo można go rozmyć.
Lakierowanie ma też tą zaletę, że papier przy wycinaniu nie strzępi się aż tak i nie rozwarstwia przy formowaniu. Oprócz tego podczas budowy używam m.in. klejów typu Super Glue, którymi nie tylko kleję, ale również smaruję powierzchnię jakiegoś sklejonego elementu co już w dużym stopniu przyczynia się do impregnacji i do wzmocnienia danego elementu. Po wyschnięciu cyjanoakrylu szlifowanie i dopiero podkład.
Jedynie dużych powierzchni jak przykładowo ściany czy dach nie pokrywam cyjanoakrylem ( co najwyżej jakieś niewielkie fragmenty, na których są łączenia w celu pozbycia się ich), a przed szlifowaniem i nałożeniem właściwego podkładu maluję powierzchnię podkładem w sprayu firmy Novol. Puszka 500ml kosztuje w okolicach 20zł, a sam podkład po wyschnięciu bardzo dobrze się szlifuje. Po uzyskaniu równej i gładkiej powierzchni idzie podkład z aerografu.
Co do podkładu Humbrola to myślę że powinien być ok. Ważne żeby się nic ze sobą nie " pogryzło".
 
OP
OP
Czapajew

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
482 1 0
#13
Witam, budowa wózka tocznego dobiegła końca

20220318_163908.jpg

Zacząłem prace nad płytami podłogowymi. W miejscach gdzie mają się znajdować elementy ramy, nakleiłem paski tektury 1mm, co ułatwi ich przyklejenie.

106_1096.JPG

Zanim wspomniane paski okleję częściami ramy, naklejone na nie zostaną przewody potrzebne do oświetlenia.
Tyle na dziś, pozdrawiam. :kawa:
 
OP
OP
Czapajew

Czapajew

Znany użytkownik
Reakcje
482 1 0
#14
Witam po kolejnej dłuższej przerwie. Płyty podłogowe ukończone, oklejone od spodu przewodami, o których pisałem w poprzednim poście.

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg

Następnie doszły elementy ramy i całość została pomalowana ( tu zdjęcie zrobione już jakiś czas po pomalowaniu z doklejonymi ścianami)

14.jpg

Następnie przyszedł czas na zrobienie ścian, od siebie dorobiłem imitację drewnianych listew i zmieniłem kolor ścian wewnętrznych na takie, jakie było stosowane na większości wagonów tego typu w ostatnich latach eksploatacji w Tramwajach Śląskich. Wagon o numerze #155 właśnie takie posiadał, te które jest w wycinance pasowałoby do okresu gdy #155 jeździł pod szyldem PKT Katowice.
Tak to wygląda mniej więcej w rzeczywistości na wagonie o dawnym numerze #137R ( obecnie #183). Zdjęcie z 2016r, lepszego nie miałem w swoich zbiorach.

105_6428.JPG

A tu inne przykłady z internetu:
https://www.czgk.pl/details.php?image_id=46045
https://www.czgk.pl/details.php?image_id=5839
https://www.czgk.pl/details.php?image_id=61740

Tutaj ściany przed malowaniem:

5.jpg 6.jpg 7.jpg 8.jpg

I po malowaniu:

9.jpg

Po pracach związanymi ze ścianami przyszedł czas na siedzenia. One również uzyskały zmianę barw, od siebie dodałem śruby na tylnej części oparcia. Farba jakiej użyłem, to Vallejo Model Color 70.946, z tym, że odrobinę ją rozjaśniłem. Przy robieniu drucianych stelaży siedzeń bardzo pomocny okazał się szablon, który trzeba sobie złożyć z części S1, S1A, S2, S2A, S3. Po złożeniu obowiązkowo nasączyć go cyjanoakrylem i przeszlifować. Trochę tego drutu na 32 siedzenia poszło, a to dopiero początek całej drutologii w tym modelu :)

10.JPG 11.JPG 12.jpg

Jeszcze co do samych siedzeń, to siedziska i oparcia wykonałem w nieco inny, trochę bardziej czasochłonny sposób niż przewiduje to wycinanka, ale uważam, że ułatwia on ich złożenie.

13.jpg

" Skrzydełka", które oznaczyłem strzałką z numerem 1 odciąłem i podkleiłem tekturą 1mm, z kolei szarą, środkową część z numerem 2 nakleiłem również na tekturę 1mm i zwęziłem szerokość o 2mm. Następnie do tej szarej części dokleiłem po bokach skrzydełka i całość okleiłem dookoła paskiem papieru z bloku milimetrowego. Następnie smarowania CA, szlifowanie, malowanie itp. W ten sam sposób zrobiłem oparcia.
Poniżej druga część postu ze względu na limit zdjęć..
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:25 42

Podobne wątki