napisałem skrótem - więc jeszcze raz :ręczna zmiana zwrotnic przy pomocy zwrotników w rozjeżdzie - teraz już jest wszystko okej -Dziękuję Szanowny Konradzie 0 za zwrócenie uwagi na pełne wyrażanie się fachowe
Uwaga kolegi Konrada nie do końca jest słuszna, a tekst kolegi Hoarta po poprawce dalej nie jest całkiem prawidłowy. Zwrotnica jest częścią rozjazdu, składającą się z ruchomych iglic i stałych opornic. Mówi się o
przestawianiu (nie: zmianie)
zwrotnicy z położenia zasadniczego (+) w przełożone (-) i odwrotnie, chociaż fizycznie przestawia się oczywiście tylko iglice. Dokonuje się tego za pomocą napędu zwrotnicowego (mechanicznego lub elektrycznego), lub dźwigni z przeciwwagą połączonej także z mechanizmem, powodującym obrót latarni zwrotnicowej (właśnie ten mechanizm jest też nazywany właśnie zwrotnikiem). Iglice są przestawiane bezpośrednio przez napęd lub wspomnianą dźwignię, więc raczej nie mówiłbym o przestawianiu zwrotnika, czy o przestawianiu zwrotnicy za pomocą zwrotnika.
Tak wyglądał Świerków w 2003 roku. Ja lepszych fotek nie mam. Może Tomek coś doda?